Passat(3BG) ei starttaa lohkolämmityksen jälkeen.
Passat(3BG) ei starttaa lohkolämmityksen jälkeen.
Eli osaisko joku auttaa tämän ongelman kanssa:
Kun auto on ollut pakkasilla lohkolämppärissä niin ei meinaa käynnistyä millään; ensimmäiset starttaukset ei edes lupaa, noin 10 starttaus lupailee jo jotain mutta käynnistyy vasta 15-20 starttauksella ja alkaa olla siinä vaiheessa tuo nykyinen akku jo aika finaalissa . Saattaa tosiaan ennen kunnon käynnistymistä hörähtää välillä mutta sammuu saman tien..
Nyt muutama päivä sitten syttyi tuo keltainen moottorin kuva palamaan mittaristoon.
Kylmänä (ei lohkolämmitystä) käynnistyy samantien ja toimii aivan normaalisti, lukuun ottamatta toissapäiväistä kun auto starttauksen jälkeen ei antanut nostaa kierroksia yli 2500 ja max. nopeus oli mittarin mukaan 40km/h, tämä ongelma kuitenkin postui kun antoi auton käydä 20min ja kävi ajamassa 5km..
Viikonloppuna Vag-comilla vikakoodin lukuun...
Kun auto on ollut pakkasilla lohkolämppärissä niin ei meinaa käynnistyä millään; ensimmäiset starttaukset ei edes lupaa, noin 10 starttaus lupailee jo jotain mutta käynnistyy vasta 15-20 starttauksella ja alkaa olla siinä vaiheessa tuo nykyinen akku jo aika finaalissa . Saattaa tosiaan ennen kunnon käynnistymistä hörähtää välillä mutta sammuu saman tien..
Nyt muutama päivä sitten syttyi tuo keltainen moottorin kuva palamaan mittaristoon.
Kylmänä (ei lohkolämmitystä) käynnistyy samantien ja toimii aivan normaalisti, lukuun ottamatta toissapäiväistä kun auto starttauksen jälkeen ei antanut nostaa kierroksia yli 2500 ja max. nopeus oli mittarin mukaan 40km/h, tämä ongelma kuitenkin postui kun antoi auton käydä 20min ja kävi ajamassa 5km..
Viikonloppuna Vag-comilla vikakoodin lukuun...
VW Passat Variant 1.8T '01
Minkä aikaa olet pitänyt Passattia lämmityksessä? Itsellä oli aikoinaan 1.8t golfissa samainen ongelma, jos autoa lämmitti alle puolituntia. Kun golf oli ollut vähintään tunnin lämmityksessä auto käynnisty normaalisti. Nykyistä autoa olen pitänyt samaisesta syystä vähän pidempään kuin puolituntia piuhassa ennen käynnistystä.
Ei ihan yksyhteen mun kokemusten kanssa mutta kuitenkin, kannattaa tsekata.
Siis täällä: http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=8155
Kampuranasentoanturi oli 100 euroa noin ja vaihtotyö suht helppo vaikkakin anturia ei oikein edes näe sieltä kaiken seasta. Ja se alkuperäinen sähköjohdon reitti oli vähintään hanurista.
Moottorin kuva muistaakseni on päästöjen merkkivalo, se voi syttyä jo ihan noiden käynnistelyjen seurauksena.
Edit: lisäyksenä se että meiän autossa on letkulämppäri (tarkkana!) ja toi kylmäkäynnistyksen vaikeus tuli uutena oireena, viime tai edellisenä talvena ei ollut ongelmia, josta syystä vikaa vähän epäilin muualla olevan.
Siis täällä: http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=8155
Kampuranasentoanturi oli 100 euroa noin ja vaihtotyö suht helppo vaikkakin anturia ei oikein edes näe sieltä kaiken seasta. Ja se alkuperäinen sähköjohdon reitti oli vähintään hanurista.
Moottorin kuva muistaakseni on päästöjen merkkivalo, se voi syttyä jo ihan noiden käynnistelyjen seurauksena.
Edit: lisäyksenä se että meiän autossa on letkulämppäri (tarkkana!) ja toi kylmäkäynnistyksen vaikeus tuli uutena oireena, viime tai edellisenä talvena ei ollut ongelmia, josta syystä vikaa vähän epäilin muualla olevan.
Viimeksi muokannut AjH, 8.1.2010 15:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 6.5.2009 10:16
Moi!
Minulla oli aikoinaan bensaPassatissa vm 2001 (2.0 8v kone) samoja ongelmia, lämmitettynä ei millään käyntiin; kylmänä kuin palmun alta.. VV-autoa ei ilmeisesti ongelma/ominaisuus kiinnostanut; Laakkonen (Kerava) osasi laittaa kuntoon. Muistaakseni laittoivat jonkun takaiskuventtiilin tuohon lohkolämmitin systeemiin kiinni ja sen jälkeen toimi oikein eli lähti lämmitettynä käyntiin, mitä ei ollut tehnyt aiempina vuosina..Testasin monesti ja aina lämmitys aiheutti ongelman, jotekin järjestelmä ei antanut bensaa tms häikkää oli..
Minulla oli aikoinaan bensaPassatissa vm 2001 (2.0 8v kone) samoja ongelmia, lämmitettynä ei millään käyntiin; kylmänä kuin palmun alta.. VV-autoa ei ilmeisesti ongelma/ominaisuus kiinnostanut; Laakkonen (Kerava) osasi laittaa kuntoon. Muistaakseni laittoivat jonkun takaiskuventtiilin tuohon lohkolämmitin systeemiin kiinni ja sen jälkeen toimi oikein eli lähti lämmitettynä käyntiin, mitä ei ollut tehnyt aiempina vuosina..Testasin monesti ja aina lämmitys aiheutti ongelman, jotekin järjestelmä ei antanut bensaa tms häikkää oli..
Mulla taas menee vähän toisinpäin tuon kanssa, alle 1/2 tuntia niin lähtee vielä käyntiin jotenkuten mutta jos pidempää pitää niin sitä vaikemmaksi menee käynnistys..Kw@@kku kirjoitti:Minkä aikaa olet pitänyt Passattia lämmityksessä? Itsellä oli aikoinaan 1.8t golfissa samainen ongelma, jos autoa lämmitti alle puolituntia. Kun golf oli ollut vähintään tunnin lämmityksessä auto käynnisty normaalisti. Nykyistä autoa olen pitänyt samaisesta syystä vähän pidempään kuin puolituntia piuhassa ennen käynnistystä.
Täytyy kattoo mitä vikakoodia itsellä antaa kun pääsee v-loppuna lukemaan ne, jos sieltä sattus samaa vikakoodia antamaan kuin sulla niin vois kokeilla vaihtaa tuonkin vaikka nyt ei ihan täsmääkään kaikki oireilut.Ei ihan yksyhteen mun kokemusten kanssa mutta kuitenkin, kannattaa tsekata.
Siis täällä: http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=8155
Kampuranasentoanturi oli 100 euroa noin ja vaihtotyö suht helppo vaikkakin anturia ei oikein edes näe sieltä kaiken seasta. Ja se alkuperäinen sähköjohdon reitti oli vähintään hanurista.
Moottorin kuva muistaakseni on päästöjen merkkivalo, se voi syttyä jo ihan noiden käynnistelyjen seurauksena.
Edit: lisäyksenä se että meiän autossa on letkulämppäri (tarkkana!) ja toi kylmäkäynnistyksen vaikeus tuli uutena oireena, viime tai edellisenä talvena ei ollut ongelmia, josta syystä vikaa vähän epäilin muualla olevan.
Toimii tosiaan mulla tuo auto ajossa ihan normaalisti lukuun ottamatta sitä 1 kertaa, mutta mullakin tosiaan tullut tuo vika vasta tälle talvelle. Viime talvena ei oireillut mitään tuo tapaista, kerran vain sytytti tuo päästöjen merkkivalon pakkasten aikaan lämmityksen jälkeen, mutta sekin hävisi kun ajoi auton lämpimäksi ja starttasi uudelleen..
Kuulostaa kyllä hyvin tutulta, lämmityksen jälkeen ei mihinkään mutta tosiaan kylmänä kuin palmun alta!Moi!
Minulla oli aikoinaan bensaPassatissa vm 2001 (2.0 8v kone) samoja ongelmia, lämmitettynä ei millään käyntiin; kylmänä kuin palmun alta.. VV-autoa ei ilmeisesti ongelma/ominaisuus kiinnostanut; Laakkonen (Kerava) osasi laittaa kuntoon. Muistaakseni laittoivat jonkun takaiskuventtiilin tuohon lohkolämmitin systeemiin kiinni ja sen jälkeen toimi oikein eli lähti lämmitettynä käyntiin, mitä ei ollut tehnyt aiempina vuosina..Testasin monesti ja aina lämmitys aiheutti ongelman, jotekin järjestelmä ei antanut bensaa tms häikkää oli..
Onko sulla tietoa että minne ne laitto sen takaiskuventtiilin ja selvittivätkö yhtään että minkä takia?
Luitko vikakoodeja, et sattuis muistamaan yhtään mitä koodia antoi jos antoi?
VW Passat Variant 1.8T '01
Nyt olis vikakoodit luettu ja tällasta löyty tällä kertaa:
3 Faults Found:
17704 - Error in Mapped Cooling System (usually temp Sensor or Thermostat)
P1296 - 35-10 - - - Intermittent
16621 - Manifold Pressure / Boost Sensor (G31): Signal too Low
P0237 - 35-10 - - - Intermittent
16486 - Mass Air Flow (MAF) (G70): Signal too Low
P0102 - 35-10 - - - Intermittent
ei kait se auta kun alkaa vaihtamaan osa kerrallaan..
Huomenna jos sais vielä kokeiltua että antaako samat koodit kun kaikki on nyt nollattu ja pitää sit lämmössä, kylmällä koneella testattuna ei antanu 10 starttauksella mitään koodeja nollauksen jälkeen.
Tuo lämpötila anturi mulla löytyy hyllystä että sehän sama vaihtaa jo, mutta osaisko joku vähän suomentaa tuota toista ja kolmatta koodia että mikä siellä nyt oikeesti mättää, ei meinaa itelle oikeen aueta mistä tollanen liian matala signaali voi johtua jos itse osa ei olis rikki..
3 Faults Found:
17704 - Error in Mapped Cooling System (usually temp Sensor or Thermostat)
P1296 - 35-10 - - - Intermittent
16621 - Manifold Pressure / Boost Sensor (G31): Signal too Low
P0237 - 35-10 - - - Intermittent
16486 - Mass Air Flow (MAF) (G70): Signal too Low
P0102 - 35-10 - - - Intermittent
ei kait se auta kun alkaa vaihtamaan osa kerrallaan..
Huomenna jos sais vielä kokeiltua että antaako samat koodit kun kaikki on nyt nollattu ja pitää sit lämmössä, kylmällä koneella testattuna ei antanu 10 starttauksella mitään koodeja nollauksen jälkeen.
Tuo lämpötila anturi mulla löytyy hyllystä että sehän sama vaihtaa jo, mutta osaisko joku vähän suomentaa tuota toista ja kolmatta koodia että mikä siellä nyt oikeesti mättää, ei meinaa itelle oikeen aueta mistä tollanen liian matala signaali voi johtua jos itse osa ei olis rikki..
VW Passat Variant 1.8T '01
Ross-techin Wikistä noihin kait vois löytää jotain jatkoselvitystäkin.
Sekä MAF että MAP viat voi olla vaan noihin startteihin liittyviä hetkellisiä häiriöitä ilman että anturit on rikki. MAF on kyllä ainakin ollut semmonen osa jota joskus joutuu vaihtamaankin. Ja mielestäni paineanturikin siihen osastoon jossain määrin kuulu, ei kai niitä ihan leivän tahtiin hajoile mutta "kulutusosaa" kuitenkin.
Sekä MAF että MAP viat voi olla vaan noihin startteihin liittyviä hetkellisiä häiriöitä ilman että anturit on rikki. MAF on kyllä ainakin ollut semmonen osa jota joskus joutuu vaihtamaankin. Ja mielestäni paineanturikin siihen osastoon jossain määrin kuulu, ei kai niitä ihan leivän tahtiin hajoile mutta "kulutusosaa" kuitenkin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Voisiko olla niin, että joissain moottorityypeissä tietyllä tavalla asennetut letkulämmittimet lämmittävät moottorin lämpötila-anturia niin että ohjausjärjestelmä "sekoaa" ja luulee olevan kesä ja syöttää polttoainetta senmukaan "väärin"? (Kannattaa tarkistaa lämmityslaitevalmistjan asennusohjeet)
Passat
Toi on ainakin helppo testata, semmosen lämmityksen perään jolla ei ole nytten lähtenyt, pyöräyttää lyhyen startin ja sitten vaikka kaivaa nenää tai jotain muuta hyödytöntä odotellessa, lämmitys irrotettuna!
Siitä ekasta lyhyestä pyöräytyksestä 30s-minuutin jälkeen uusi starttaus. Jos lähtee niin sitten se lämmittää anturia jostain syystä ja anturi luulee koneen olevan lämmin jolloin rikastusta ei tarjota.
Ideahan on siis pyöräyttää ekalla startilla vesiä koneessa senverran että anturille tulee kylmää vettä jolloin se jäähtyy ja hetken päästä tunnistaa koneen olevan kylmä ja antaa rikastuksen.
Yhden talven kun omistin 200SX:n niin siinä oli juurikin tommonen käynnistysrutiini. Pieni pyöräytys ja sitten radion räpellystä hetki ja käyntiin kun palmun alta. Jos suoraan koitti käyntiin lämmityksen jälkeen niin ei ainakaan 10 minuuttiin lähtenyt kun tulpat kastui jne.
Siitä ekasta lyhyestä pyöräytyksestä 30s-minuutin jälkeen uusi starttaus. Jos lähtee niin sitten se lämmittää anturia jostain syystä ja anturi luulee koneen olevan lämmin jolloin rikastusta ei tarjota.
Ideahan on siis pyöräyttää ekalla startilla vesiä koneessa senverran että anturille tulee kylmää vettä jolloin se jäähtyy ja hetken päästä tunnistaa koneen olevan kylmä ja antaa rikastuksen.
Yhden talven kun omistin 200SX:n niin siinä oli juurikin tommonen käynnistysrutiini. Pieni pyöräytys ja sitten radion räpellystä hetki ja käyntiin kun palmun alta. Jos suoraan koitti käyntiin lämmityksen jälkeen niin ei ainakaan 10 minuuttiin lähtenyt kun tulpat kastui jne.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Tälläinen käsitys minullekin on jäänyt ja ilmeisesti samaisesta syystä 1.8t golf ei itsellä käynistynyt, jos oli liian vähän aikaa lämmityksessä.oh6jwe kirjoitti:Voisiko olla niin, että joissain moottorityypeissä tietyllä tavalla asennetut letkulämmittimet lämmittävät moottorin lämpötila-anturia niin että ohjausjärjestelmä "sekoaa" ja luulee olevan kesä ja syöttää polttoainetta senmukaan "väärin"? (Kannattaa tarkistaa lämmityslaitevalmistjan asennusohjeet)
Passattiin kun laitatin lämmittimen joulukuussa, niin valitsin defan. Myyjän mukaan Calixin lämmittimessä olisi tullut mukaan vesiletkuun kiinnitettävä pumppu, joka on käynnissä samalla kun lämmitys. Tämän pitäisi kuulemma kierrättää vettä koneessa ja estää ettei lämpötila-anturi lämpenisi muuta moottoria nopeammin.
Harri
Nyt on tullut seurattua viikonajan kylmäkäynnistyksillä oireilua ja vikakoodeja, yhtään koodia ei ole antanut viikonaikana kun auto käynnistetty aina kylmänä.
Tänään kokeilin sitten pitää autoa lämmössä ja käynnistää sitten, mutta nytpäs lähti kuin palmun alta.
En tiedä tekeekö sit osansa tuo alentunut pakkanenkin, mutta pitää taas alkaa pitää autoa lämmössä ja odotella millon napsahtaa ja lukasta sit koodit että antaako taas samaa..
Tuohan kuullostas ihan järkevältä että letkulämppäri lämmittäs "liikaa" sitä moottorin lämpötila-anturia, mutta minkähän takia ei oireillut mitään viimetalvena, tuntus äkkiseltään että olis sitä jokavuotinen ongelma tuo..
Tänään kokeilin sitten pitää autoa lämmössä ja käynnistää sitten, mutta nytpäs lähti kuin palmun alta.
En tiedä tekeekö sit osansa tuo alentunut pakkanenkin, mutta pitää taas alkaa pitää autoa lämmössä ja odotella millon napsahtaa ja lukasta sit koodit että antaako taas samaa..
Tuohan kuullostas ihan järkevältä että letkulämppäri lämmittäs "liikaa" sitä moottorin lämpötila-anturia, mutta minkähän takia ei oireillut mitään viimetalvena, tuntus äkkiseltään että olis sitä jokavuotinen ongelma tuo..
VW Passat Variant 1.8T '01
Ennenkun kukaan innostuu enempää, niin eipä ookkaan noi käynnistysongelmat poistunu meiän autosta. Edelleen sen 30-50min lämppäriä niin huonosti käynnistyy. Jos on pidempään tai vähemmän aikaa niin lähtee kun palmun alta.AjH kirjoitti:Ei ihan yksyhteen mun kokemusten kanssa mutta kuitenkin, kannattaa tsekata.
Siis täällä: http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=8155
Kampuranasentoanturi oli 100 euroa noin ja vaihtotyö suht helppo vaikkakin anturia ei oikein edes näe sieltä kaiken seasta. Ja se alkuperäinen sähköjohdon reitti oli vähintään hanurista.
Moottorin kuva muistaakseni on päästöjen merkkivalo, se voi syttyä jo ihan noiden käynnistelyjen seurauksena.
Edit: lisäyksenä se että meiän autossa on letkulämppäri (tarkkana!) ja toi kylmäkäynnistyksen vaikeus tuli uutena oireena, viime tai edellisenä talvena ei ollut ongelmia, josta syystä vikaa vähän epäilin muualla olevan.
Veikeenä ilmiönä että mulla ei ole ongelmaa ollut kertaakaan sitten anturin vaihdon, vaimolla sen sijaan enempi säännöllisesti ongelmaa. Ja tietysti vielä aamusin kun töihin pitäis päästä lähteen
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Passat(3BG) ei starttaa lohkolämmityksen jälkeen.
Nostetaan tätäkin välillä.
Tuli havaittua tuollainen "ominaisuus".
Eli tuo passatti lähtee heti käymään kovemmillakin pakkasilla ILMAN lohkolämmitystä.
Mutta kun auto on 2h roikassa ei lähde käymään millään.
Eilen testasin 2h lämmityksen jälkeen seuraavaa, noin 2 sekunttia starttia (ei käynnistynyt) tämän jälkeen noin 30 sekunttia odotusta ja uutta yritystä. Auto lähti heti käymään.
Ja itse kysymykseen. Onko siellä joku takaiskuventtiili rikki ja näin päästää lämmitetyn jäähdytysnesteen anturille jolloin rikastus jää pois?
Lämpötila-anturi?
Termari, akku uusittu 2 vuoden sisällä.
Edit. Minkä anturin AjH vaihdoit? Sama moottori näköjään.
Tuli havaittua tuollainen "ominaisuus".
Eli tuo passatti lähtee heti käymään kovemmillakin pakkasilla ILMAN lohkolämmitystä.
Mutta kun auto on 2h roikassa ei lähde käymään millään.
Eilen testasin 2h lämmityksen jälkeen seuraavaa, noin 2 sekunttia starttia (ei käynnistynyt) tämän jälkeen noin 30 sekunttia odotusta ja uutta yritystä. Auto lähti heti käymään.
Ja itse kysymykseen. Onko siellä joku takaiskuventtiili rikki ja näin päästää lämmitetyn jäähdytysnesteen anturille jolloin rikastus jää pois?
Lämpötila-anturi?
Termari, akku uusittu 2 vuoden sisällä.
Edit. Minkä anturin AjH vaihdoit? Sama moottori näköjään.
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016