Opas: Golf IV/Bora Etujarruhuolto FS-III

DIY (Do it yourself) tai TSI (Tee se itse) tyyliset oppaat ja niihin liittyvä keskustelu.
Jonsekki
Viestit: 65
Liittynyt: 17.5.2011 12:08
Paikkakunta: Ylivieska

Opas: Golf IV/Bora Etujarruhuolto FS-III

Viesti Kirjoittaja Jonsekki » 3.11.2011 22:44

Tämä opas käsittelee jarrupalojen ja levyjen vaihtoa FSIII satulalla oleviin etujarruihin.

Tarvittavat välineet:
Kuva

- Jarrupalasarja (Roadhouse 33€)
- Jarrulevysarja (Fremax 53€)
- Puhdistusainetta
- Kuparitahnaa
- Jarrurasvaa
- Messinkiharja
- Ruuvimeisseli
- Satulan männän puristamiseen sopiva työväline (käytin takasatulan männän työkalua)
- Räikkä
- 7mm kuusiokolohylsy
- Momenttiavain
- T30 torx / ristipää / jokin muu (jarrulevyn kiinnitysruuvin aukaisuun)

Seuraavaksi suosittelen, ennen kuin koko huoltoa alkaa tekemään, että käytät autosta renkaita irti ja aukaiset ja rasvaat hyvin jarrulevyjen kiinnitysruuvit. Nimittäin ei ole kiva lähteä ostamaan siinä vaiheessa kun autosta on osat levällään poranteriä ja kierretappeja, nimimerkillä kokemusta on :) ja vielä polkupyörällä himskatin kaukaa.

Jarruosia uusiessa paketeissa tuleekin aina molemman puolen osat. Joten huolto kannattaa aloittaakkin nostamalla auton keula ylös ja tukea se autopukeilla. Näin ohjauksen kääntely on helpompaa.

Tämä kuvasarja on otettu kuskin puolelta, jossa tässä autossa on sisemmässä jarrupalassa kuluneisuuden "anturi".
Kuva

Jostain syystä vänkärin puolella jarrupalat ja levy olivat ihan loppuun kuluneet, vaikka kuskin puolella (kuten kuvista nähdään) osat ovat melkein uuden karheat.

Ensimmäiseksi kannattaa jarruosiin suihkuttaa puhdistusainetta, jotta saadaan enin jarrupöly osista pois.

Kuskin puolella (jos autosta löytyy) irroitetaan kuluneisuuden "anturin" johdon liitin.
Kuva

Liitin saadaan irti sen pidikkeestä sivulle vetämällä.
Kuva

Jonka jälkeen liittimen lukituksen saa auki ruuvimeisselillä.
Kuva

Kuva

Jarrulevyn kiinnitysruuvi irroitetaan.
Kuva

Jonkä jälkeen irroitetaan jarrusatulan liukupultit. Ne sijaitsevat satulan takana kyseisten tulppien alla.
Kuva

Tulpat saadaan irroitettua käsin tai sopivalla ruuvimeisselillä.
Kuva

Jonka jälkeen liukupultit aukaistaan räikkää ja 7mm kuusiokolohylsyä käyttämällä.
Kuva

Liukupultit laitetaan talteen myöhempää puhdisusta ja rasvausta varten.
Kuva

Nyt kun satulan liukupultit ovat irti voidaan jarrusatula siirtää tukevasti joko roikkumaan jousesta tai tukea se navan päälle. Jarrulevy voidaan poistaa samalla.
Kuva

Ulomman jarrupalan saa irti sitä työntämällä jarrusatulan mäntää kohti.
Kuva

Jonka jälkeen puristin jarrusatulan männän takaisin käyttämällä vanhaa jarrupalaa hyväksi. Ennen männän sisään painamista kannattaa jarrunestesäiliön korkki aukaista, jotta männän sisään painaminen on helpompaa. Kannattaa tarkkailla säiliötä, ettei neste pääse tulvimaan sieltä yli.
Kuva

Sisemmän jarrupalan saa irti vetämällä se männästä pois päin.
Kuva

Seuraavaksi voikin jarrusatulaa puhdiskella messinkiharjaa ja puhdistusainetta käyttämällä.

Ennen kuin aletaan laittamaan uusia osia takaisin. Kannattaa uusista jarrulevyistä poistaa varastointirasva. Puhdistusainetta ja sopivaa rättiä käyttämällä.
Kuva

Jarrulevy laitetaan paikalleen.
´Kuva

Seuraavaksi asennetaan jarrupalat satulaan. Jarrupala, jossa on isot lipareet sivuilla tulee mäntään kiinni ja pienemmät lipareet tulevat ulommas satulaan kiinni.
Kuva

Kuva

Kuva

korjausoppaassa suositellaan laittaa sopivaa rasvaa jarrupalojen takapintoihin, jotta ikävää jarrujen vinkumista ei esiintyisi. Käytin kuparitahnaa.

Satula laitetaan takaisin kannakkeeseen alaosa ensin. Huomaa miten kannake tulee satulan ja jarrupalojen väliin.
Kuva

Kuva

Seuraavaksi puhdistetaan liukupultit hyvin messinkiharjalla ja puhdistusainetta käyttämällä. Kierreosaan voi laittaa kuparitahnaa ja liukupultin sileälle osalle laitetaan ohuesti jarrurasvaa. Käytin silikonipohjaista rasvaa.
Kuva

Jonka jälkeen liukupultit laitetaan takaisin ja kiristetään 28Nm momenttiin. Tulpat painetaan paikalleen.
Kuva

Seuraavaksi kun molemman puolen jarrut ovat huollettu, voidaan jarrunestesäiliöstä poistaa mahdollinen liika jarruneste esim. injektioruiskua käyttämällä. Ja jarrunestesäiliön korkki ruuvataan kiinni. Seuraavaksi käydään painelemassa jarrupolinta muutaman kerran, jotta jarrutuntuma saadaan takaisin ja jarrupalat saadaan levyjä vasten.

Korjausoppaassa suositellaan jarruosien sisäänajon aikana välttää voimakkaita jarrutuksia.
Viimeksi muokannut Jonsekki, 14.4.2014 13:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)

Jonsekki
Viestit: 65
Liittynyt: 17.5.2011 12:08
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Jonsekki » 4.11.2011 18:52

Hintatiedot lisätty.

Myöhemmin kun olin ostanut jo varaosat niin pienellä etsimisellä ei ois tarvinu laittaa montaa euroa lisää, niin ois saanu jo Brembon levyillä tuon paketin.
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)

Avatar
Dubsonic
VCF Member
Viestit: 569
Liittynyt: 6.9.2009 22:39
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Dubsonic » 18.11.2011 23:04

Brembon levyissä on kätevä kuluneisuuden tunnistin. Kitkapinnassa on porattu reikä niin syvälle kun levy saa kulua. Kun porauskohta alkaa häviämään näkymästä tulee jarrulevyt vaihtaa.
Kesäpirssi GIV -05 ATD

jäsen
Viestit: 12
Liittynyt: 25.11.2009 20:02
Paikkakunta: Hellstinky

Re: Opas: Golf IV/Bora Etujarruhuolto FS-III

Viesti Kirjoittaja jäsen » 27.12.2012 1:02

Hintavertailua varten livautan maksamani oem- ahw-hinnat;

SETBR01_HA_1J Golf 4 Bremse hinten SET komplett, Original Bremsbeläge & Bremsscheiben hinten 108,50 EUR
6R0615301A Golf 4 Bremsscheiben Set (288x25) vorn Original Bremse 118,00 EUR
1J0698151M Golf 4 Bremsbeläge vorn Original Bremse 73,00 EUR

Matiant
Viestit: 24
Liittynyt: 21.7.2013 12:47
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Opas: Golf IV/Bora Etujarruhuolto FS-III

Viesti Kirjoittaja Matiant » 23.12.2013 16:14

Onko tässä tapauksessa auton etupää pukitettu apurungon tienoilta, vai jostain muualta?

Jonsekki
Viestit: 65
Liittynyt: 17.5.2011 12:08
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Opas: Golf IV/Bora Etujarruhuolto FS-III

Viesti Kirjoittaja Jonsekki » 27.12.2013 9:56

Näyttää kuvien perusteella, että olen laittanut pukit suoraan pohjassa oleviin "palkkimaiseen" vahvikemuotoon. Tuota kohtaa ei taideta suositella, vaan parempi paikka olisi vaikka tuon apurungon takimmaiset kiinnityskohdat.
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)

Vastaa Viestiin