Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

DIY (Do it yourself) tai TSI (Tee se itse) tyyliset oppaat ja niihin liittyvä keskustelu.
Avatar
renze
Viestit: 68
Liittynyt: 5.8.2007 17:58
Paikkakunta: Tampere

Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja renze » 6.11.2011 16:38

Tämän ohjeen mukaisesti on vaihdettu Passatin uloin vetonivel oikealle puolelle. Vaihtotapoja ja työvaiheita on erilaisia, tässä esitetty vain yksi niistä. Kyseinen auto on 1.8T -98 mutta ohje sopii myös muihin saman korin Passatteihin.

Tarvikkeet joita olisi hyvä olla: Tunkki, 2 pukkia, ainakin 13, 16, 17, 24 mm hylsyt, 14mm kuusiokoloavain, kumivasara, hohtimet ja joitain yleisiä työkaluja.

Uuden vetonivelen paketissa tulisi olla mukana pultti, suojakumi, 2x klemmari, lukkorengas, 2x "prikka/suojalevy" ja vaseliinia.

Nosta auton etupää ylös kummaltakin puolelta ja irrota rengas pois tieltä. Työ on helpompi tehdä kun kummatkin etupyörät on ilmassa.
Kuva

Kuva
Löysää tässä vaiheessa tuota vetonivelen pulttia. Yksi pyörän pultti paikoilleen ja kaveri painamaan jarrua. Minulla pultti oli 14mm kuusiokololla ja uusi pultti oli 24mm normiavaimella, näissä on siis eroja.

Kuva
Moni on irrottanut alatukivarren/varret ja tällä tavalla saanut käännettyä vetonivelen ulos. Minulla nuo alatukivarret oli niin tiukassa, että päätettiin mennä yläkautta. Nosta tunkilla alatukivarresta hiukan, jotta kun avaat ylätukivarren ja raidetangon pultit irti niin koko roska ei tipahda abs-anturin johdon tai jarruletkun varaan.

Kuva
Kuvassa ylätukivarret keskellä ja raidetangon pää vasemmalla. Avaa pultit.

Kuva
Koputtele hiukan päitä jos eivät meinaa suosiolla tulla.

Kuva
Kuva

Nyt on yläpäässä kaikki auki. Nyt tuota asetelmaa pääsee kääntämään niin, että vetonivelen saa pois. Avaa vetonivelen pultti kokonaan ja koputtele ulompi vetonivel pihalle. Me tajuttiin alkaa availeen tuota pulttia vasta tässä vaiheessa. Oli vaikeaa kun asetelma pääsi heilumaan mutta onnistui kyllä.
HUOM!
Ilmeisesti helpoin irroitustapa: kun vetonivel on valmiina irrotettavaks, niin ruuvaa sen napapultin takaisin paikalleen vetonivel suorassa. Ruuvi painaa vetonivelen lopulta irti vetoakselista. Tätähän me ei tiedetty työvaiheessa :)


Kuva

Kuva
Tässä kuvassa näkyy, että vetonivel on jo hiukan tullut pihalle asetelmasta.

Kuva
Nyt on uloin vetonivel esillä ja alkaa irrottaminen. Suojakumin ja vanhat klemmarit saa repiä vaikka väkivalloin irti sillä ne uusitaan aina.

Myös yksi tapa vaihtaa tuo uloin nivel on irrottaa koko vetoakseli koneen kyljestä. Irrottamalla akselin kokonaan on helppo lyödä nivel irti esim. akseli kiinni viilapenkissä. Akselin irrottamiseen tarvitsee isohkon, monikulmaisen kuusiokolon tapaisen avaimen (oikea nimi?).

Meillähän ei sellaista erikoistyökalua ollut joten pidimme akselista tukevasti kiinni ja löimme nivelen pois paikoiltaan auton alla. Tässä tarvitset ainakin yhden kaverin apua ja kannattaa tukea akseli hyvin jotta voima välittyy vain uloimpaan niveleen. Jos akseli on vapaana niin lyöntivoima välittyy myös sisempään niveleen ja se saattaa lähteä pois paikoiltaan.

Kuva
Kyllä se sieltä lähtee irti, voimaa ja malttia.

Kuva
Puhdista akseli ja irrota vanha lukkorengas.

Kuva
Kasausvaiheessa järjestys on: suojakumi, ”prikat”, lukkorengas. Sitten vaan nivelen mukana tullutta vaseliinia puolet itse niveleen ja nivel paikoilleen kumivasaralla koputtelemalla lukkorenkaan yli. Toinen puoli vaseliinista suojakumin sisään.

Kuva
Paketin mukana tulee hiukan erikoisemmat klemmarit. Paina klemmarit käsin niin tiukkaan kun saat ja sen jälkeen esim. hohtimilla tuosta kummun kohdalta kireelle. Suosittelen ostamaan tuohon tarkoitukseen valmistetut pihdit. Löytyy esim. motonetistä hakusanoilla; Vetonivelen pannan kiristyspihti.

Kuva

Sitten vaan kasailemaan. Nivel asetelman sisälle, yläpään pallonivelet paikoilleen ja pultit kiinni sekä tarkistus että kaikki on ok. Katso ettei mihinkään jää vaseliinia ja putsaa jarrulevy vielä kliinerillä, jottei tule yllätyksiä. Vetonivelen pultti kiristetään momenttiin.
M14=115Nm +180°
M16=190Nm +180°
Käytä uutta pulttia.


Palautteen mukaan muokkailen ohjetta jos on tarvetta. Enkä ota minkäänlaista vastuuta mistään :)
Viimeksi muokannut renze, 9.8.2015 21:49. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Nyt soi: Passat variant 1.9tdi (74kw) -02.
Exät: Passat 1.8T -98, Passat variant 1.9tdi -02, Golf variant 1.8 -98

Avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Viestit: 2582
Liittynyt: 18.1.2005 23:45
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen » 6.11.2011 17:25

Muutamaa kohtaa voisit muuttaa.
Vetonivelen pultin saa kiristää oikeasti kireelle
Ei ainoastaan kireälle, vaan momenttiin.
M14=115Nm +180°
M16=190Nm +180°
Käytä uutta pulttia.

Ehkä helpoin tapa vaihtaa tuo uloin nivel on irrottaa koko vetoakseli koneen kyljestä. Irrottamalla akselin kokonaan on helppo lyödä nivel irti esim. akseli kiinni viilapenkissä
Huomattavasti helpompikin tapa on olemassa. Kun vetonivel on valmiina irrotettavaks, niin ruuvaa sen napapultin takaisin paikalleen vetonivel suorassa. Ruuvi painaa vetonivelen lopulta irti vetoakselista.
Paina klemmarit käsin niin tiukkaan kun saat ja sen jälkeen hohtimilla tuosta kummun kohdalta kireelle
Hohtimet ei ole tuohon hommaan ihan paras työkalu. Suosittelen ostamaan tuohon tarkoitukseen valmistetut pihdit.
Löytyy esim. motonetistä hakusanoilla; Vetonivelen pannan kiristyspihti.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI

Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5789
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli » 6.11.2011 18:04

Tero Paalanen kirjoitti:Huomattavasti helpompikin tapa on olemassa. Kun vetonivel on valmiina irrotettavaks, niin ruuvaa sen napapultin takaisin paikalleen vetonivel suorassa. Ruuvi painaa vetonivelen lopulta irti vetoakselista.
Hyvä vinkki, niin teen itekin aina. Eipähän tarvitse murjoa niveltä/akselia millään tavalla. Mutta on olemassa malleja joissa on vetoakselin pää ontto, eli sellasiin se ei käy.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007

Avatar
renze
Viestit: 68
Liittynyt: 5.8.2007 17:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja renze » 6.11.2011 18:06

Tero Paalanen kirjoitti:
Ehkä helpoin tapa vaihtaa tuo uloin nivel on irrottaa koko vetoakseli koneen kyljestä. Irrottamalla akselin kokonaan on helppo lyödä nivel irti esim. akseli kiinni viilapenkissä
Huomattavasti helpompikin tapa on olemassa. Kun vetonivel on valmiina irrotettavaks, niin ruuvaa sen napapultin takaisin paikalleen vetonivel suorassa. Ruuvi painaa vetonivelen lopulta irti vetoakselista.
Tämä olisi ollut kiva tietää eilen :D

Hyviä huomioita. Muokkasin niitä tuohon tekstiini.
Nyt soi: Passat variant 1.9tdi (74kw) -02.
Exät: Passat 1.8T -98, Passat variant 1.9tdi -02, Golf variant 1.8 -98

enochian
Viestit: 334
Liittynyt: 30.1.2012 13:10
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja enochian » 8.4.2012 19:52

1.9TDI:ssä napapulttiin tarvitsi 17mm kuusiokoloavaimen.

Avatar
Juhizz
Viestit: 1219
Liittynyt: 16.11.2009 22:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Juhizz » 11.7.2012 23:18

Tämän videon lisään tähän jatkeeksi. Aika havannoilista elävää kuvaa koko akselin irroituksesta.

Minulle uutta oli että akseli muka mahtuu tulemaan paikaltaan ilman pallonivelien tms irroitusta

http://www.youtube.com/watch?v=8bTGA4z876A" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5789
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli » 12.7.2012 8:20

Juhizz kirjoitti:Minulle uutta oli että akseli muka mahtuu tulemaan paikaltaan ilman pallonivelien tms irroitusta
Mahtuu, mutta riippuu että millä moottorilla/vaihteistolla ja kumman puoleinen akseli. Eli toisissa mahtuu ja toisissa ei, riippuen edellä mainituista jutuista :)
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007

petaso
Viestit: 271
Liittynyt: 3.6.2012 12:08

Re:

Viesti Kirjoittaja petaso » 23.4.2013 17:39

Pasi Häkli kirjoitti:
Tero Paalanen kirjoitti:Huomattavasti helpompikin tapa on olemassa. Kun vetonivel on valmiina irrotettavaks, niin ruuvaa sen napapultin takaisin paikalleen vetonivel suorassa. Ruuvi painaa vetonivelen lopulta irti vetoakselista.
Hyvä vinkki, niin teen itekin aina. Eipähän tarvitse murjoa niveltä/akselia millään tavalla. Mutta on olemassa malleja joissa on vetoakselin pää ontto, eli sellasiin se ei käy.
Vaihdoin taannoin ulomman suojakumin ja akseli oli tosiaan ontto päästään. Laitoimme sopivan pultin ensin reikään, sellaisen joka on huomattavasti kapeampi kuin reikä ja katkaisimme pultin kannan pois. Tämän jälkeen kun tämä pultti oli reiässä, ruuvasimme napapultilla vetonivelen irti.

Sitten kysymys aiheesta: ulompi nivel ei ollut väljä talvella kun suojakumia vaihtoi, tosin sisemmässä nivelessä oli pientä väljyyttä, mutta jos silloin ja paljon aikaisemmin on kuulunut pientä ja joskus suurempaa naputusta vedon ollessa päällä oikealle käännettäessä ja myös vasemmalle käännettäessä olematonta. (kyseessä oikea puoli). Naputusta kuuluu myös jos tiessä on paljon kiharaa. Käsittääkseni ei pitäisi kuulua sisemmästä kun sehän ei yleensä käänny rattia käännettäessä vai? Vai voiko olla jotain vakavempaa?
Passat 3C Variant -10 CAYC
Ex: Golf V Variant -08 BKD
Ex: Passat 3BG Variant -02 AVB
Ex: Vectra 2.0 GL -96

petaso
Viestit: 271
Liittynyt: 3.6.2012 12:08

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja petaso » 1.8.2013 15:28

Kysymys edelleen ajankohtainen, tarkoitus rempata lauantaina.
Passat 3C Variant -10 CAYC
Ex: Golf V Variant -08 BKD
Ex: Passat 3BG Variant -02 AVB
Ex: Vectra 2.0 GL -96

Avatar
AjH
Viestit: 3167
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja AjH » 10.8.2014 10:41

Sottasta puuhaa on tuo vetarin kanssa jumppaaminen, varsinkin kun ei koskaan mene kerrasta putkeen. :roll:
Pari teknistä kysymystä aiheeseen:

1. voiko sisäniveleen laittaa samaa rasvaa kuin ulko, ja voiko se olla esim. Bilteman myymää vetonivelrasvaa? Nyt kun vetari on otettu kolme kertaa pöydälle ja joka kerralla jokunen tippa sitä mönjää on lattialle tai muuhun paikkaan sotkettu niin voisi olla tarve vähän lisätä.

2. mikä merkitys niillä ulkoniveltä ennen vetarin varteen tulevilla kahdella prikalla on? Estävät akselin painumisen nivelen "läpi" pohjaan vai joku muu? Ei siis että olisi jäänyt laittamatta kunhan kyselen :mrgreen: Eihän toi muuten, helpompi puoli operoida kun kuskin puolelta osat saa irti lähes helposti mutta napapultti pitäisi vaihtaa uuteen ja sellaista ei tähän hätään mistään saa...

3. vaihdoin viime syksynä/talvella vetarin suojakumin ja nyt kun sen saman napapultin avasin niin odotin olevan tiukassa, mutta eipä se ollut kovasti. Olisi auennut tavallisen räikän varrella saatavalla voimalla ilman ähinää. Metrin jatkovarsi oli käytössä mutta sitä ei oikeastaan tarvinnut edes painaa että pultti jo aukesi. Vedin kiinni oikealla kiristyksellä kuten yllä neuvottu, ja pahaa teki se kiinnipäin runnominen. Alkuperäiset napapultit oli niin piukassa että ei meinannut metrinen jatkokaan riittää. Toki niissä oli jo pintaruoste ja aika tehnyt jumituksen. Oliko talvisessa kiinnilaitossa joku mennyt pieleen?

Vielä kerran pojat, josko se sitten jo olisi kunnossa :wow
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.

kallekj
Viestit: 1
Liittynyt: 11.11.2014 21:22

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja kallekj » 11.11.2014 21:57

Nyt ei itsellä mennyt niinkuin Strömssössä. Nivelen vaihto hommana yllä kerrottujen ohjeiden mukaisesti, mutta totaalinen tyssäys pultin katkeamiseen. Kyseessä siis ylätukivarsien pitkäpultti.

Mutteri auki ja pulttia kiertämällä irrottamaan -> Lyhyellä räikällä vaikutti lähtevän pyörimään irti kunne napsahti poikki :(
Noh koputtulua ja vähän lämpöä ja mutterilla hilaamaan pulttia toiseen suuntaan. Liikkui n. 4mm kunnes napsahti yllätten toisesta kohtaa poikki... :cry:

https://www.dropbox.com/s/8zz35eq9wqi9c ... 4.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko arvon lukijoilla ideoita miten pulttin loppu otetaan irti? Kierrettähän tuolla ei käsittääkseni ole, joten pultin pitäisi tulla läpi lyömällä/puristamalla?

Pulttia on sisällä vielä n. 70mm. Toinen pää n. 10mm sisällä ja toinen 1mm verran.

Monkelo
Viestit: 578
Liittynyt: 15.7.2011 21:27
Paikkakunta: Naantali

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Monkelo » 12.11.2014 11:17

Youtuupissa oli hyvä video tähän.. Pistän linkkiä jos löytyy. Jos löytyy talttavasara niin sillä lähtisin itse paukuttamaan.
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016

Avatar
Jake-
Viestit: 723
Liittynyt: 23.4.2012 17:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jake- » 12.11.2014 14:27

Oletan ettei löydy mutta vas.kätinen kierresarja on hyvä myös.
Golf IV 1.6 - nuhapumppu

enochian
Viestit: 334
Liittynyt: 30.1.2012 13:10
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja enochian » 12.11.2014 15:40

Irrotusöljyä ja paineilmavasaraa.

teemu2791
Viestit: 111
Liittynyt: 8.7.2009 13:47

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja teemu2791 » 12.11.2014 20:03

Jake- kirjoitti:Oletan ettei löydy mutta vas.kätinen kierresarja on hyvä myös.
ei kyllä lähde tuolla jos on jo pultit menneet poikki se on silloin lujassa

paineilmavasara/ISO leka/wd/pillit
välistä on aika taistelua mut noilla on saanut pois

onko kellään kokemuksia yhdistelmällä atf ja asetoni mix? pitää kokeilla joskus et onko ihan huuhaata
passat 03 1,9tdi 74kw variant trendline
audi tt 02 1,8t quattro 225hv s-line
ex passat 04 1,9tdi 96kw variant 4motion trendline
ex honda hr-v 02 1,6 v-tec
ex passat 00 1,9tdi 85kw variant comford
ex passat 96 1,9tdi 66kw variant

teemu2791
Viestit: 111
Liittynyt: 8.7.2009 13:47

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja teemu2791 » 12.11.2014 20:09

kallekj kirjoitti:Nyt ei itsellä mennyt niinkuin Strömssössä. Nivelen vaihto hommana yllä kerrottujen ohjeiden mukaisesti, mutta totaalinen tyssäys pultin katkeamiseen. Kyseessä siis ylätukivarsien pitkäpultti.

Mutteri auki ja pulttia kiertämällä irrottamaan -> Lyhyellä räikällä vaikutti lähtevän pyörimään irti kunne napsahti poikki :(
Noh koputtulua ja vähän lämpöä ja mutterilla hilaamaan pulttia toiseen suuntaan. Liikkui n. 4mm kunnes napsahti yllätten toisesta kohtaa poikki... :cry:

https://www.dropbox.com/s/8zz35eq9wqi9c ... 4.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko arvon lukijoilla ideoita miten pulttin loppu otetaan irti? Kierrettähän tuolla ei käsittääkseni ole, joten pultin pitäisi tulla läpi lyömällä/puristamalla?

Pulttia on sisällä vielä n. 70mm. Toinen pää n. 10mm sisällä ja toinen 1mm verran.
jos olet saanut liikkeelle jo pultin niin sit pitäisi olla jo helpohko homma. paineilmavasara, leka ja sopiva 12,9 pultti ja iskemään lujaa. tietty wd helpottaa.

pultti jää sen takia tiukkaan kun se on pitkän matkaa ihan umpinaisessa putkessa, ruostuu ja samalla turpoaa. toinen syy on että pultti menee hiukan vinoksi kun se kiristetään
passat 03 1,9tdi 74kw variant trendline
audi tt 02 1,8t quattro 225hv s-line
ex passat 04 1,9tdi 96kw variant 4motion trendline
ex honda hr-v 02 1,6 v-tec
ex passat 00 1,9tdi 85kw variant comford
ex passat 96 1,9tdi 66kw variant

Avatar
Jake-
Viestit: 723
Liittynyt: 23.4.2012 17:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jake- » 13.11.2014 10:58

teemu2791 kirjoitti:
Jake- kirjoitti:Oletan ettei löydy mutta vas.kätinen kierresarja on hyvä myös.
ei kyllä lähde tuolla jos on jo pultit menneet poikki se on silloin lujassa

paineilmavasara/ISO leka/wd/pillit
välistä on aika taistelua mut noilla on saanut pois

onko kellään kokemuksia yhdistelmällä atf ja asetoni mix? pitää kokeilla joskus et onko ihan huuhaata
Kyllä sen Teemu tuollain saa, tosin me käytettiin lämpöä myös apuna ja p.ilmavasaraa.

Ps. huomannukkaan tuota kohtaa ettei ole kierteillä enää :lol:
Golf IV 1.6 - nuhapumppu

Avatar
karhjoo
Viestit: 86
Liittynyt: 3.6.2013 14:38
Paikkakunta: H:ki

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja karhjoo » 13.11.2014 11:38

Lämmöllä lähtee, mutta sitä saa kyllä laittaa aika reippaasti lisää. Ehjät pallonivelten suojakumit kertovat, että ei vielä ole ollut tarpeeksi. Koita suojata kumit ja nivelet lämpösuojageelillä ja lisäksi sopivaksi leikattu pellinpala suojaksi. Sitten olka-akseli tuosta pitkältä osalta, katkojen välistä pillillä punaiseksi ja iskua jommastakummasta päästä. Lyö mahdollisimman isolla tuurnalla, jottei pultti enempää turpoa. Varaudu siihen, että menetät ylätukivarret tässä taistelussa.
3B5 AEB '98

Avatar
AjH
Viestit: 3167
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja AjH » 18.11.2014 17:54

Huomasin ekalla irroituksella että ne reunimmaiset osat olkavarressa saattavat jumia ja taipua pultin mukana jolloin se kiilaa pultin. Tähän avuksi sopiva talttameisseli siihen uraan että saa kammettua vastaan, toisessa hahlossa sitten vaatiin vähän mielikuvitusta ainakin jo pultin kanta on vielä tallessa.

On hikinen homma ahtaassa tilassa, mutta palkitsee kun se jämä sieltä ulos suostuu.
Tukivarsisettiä tilaukseen vaan, ei ole huono vaihtaa tappelun jälkeen uudet, ja on ilmeisen iäkkäät jo muutenkin...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.

Jansetti
Viestit: 1
Liittynyt: 9.12.2014 23:12

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jansetti » 9.12.2014 23:29

Juhizz kirjoitti:Tämän videon lisään tähän jatkeeksi. Aika havannoilista elävää kuvaa koko akselin irroituksesta.

Minulle uutta oli että akseli muka mahtuu tulemaan paikaltaan ilman pallonivelien tms irroitusta

http://www.youtube.com/watch?v=8bTGA4z876A" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuten joku jo aiemmin vastasi, niin koneesta/askista/kumpi puoli riippuu mahtuminen.
1.8T 5v manuaali vasen puoli on helppoa kun heinänteko, mutta oikea kuulemma vaatisi tukivarsien irrotusta.
Vaan ei vaadi. Eilen kokeilin, ja vetari lähtee paikaltaan ja menee takaisin lähes heittämällä, kun tunkkaa sen oikeanpuoleisen pyörän vähän ylemmäs kuin normaalisti ajoasennossa on. Tilaa ei ole liikaa, mutta ei tarvitse väkisin rempoakaan. Molemmilta puolilta pitää hakea lisätilaa myös kääntämällä niin, että takana on avarammin tilaa. Eli vasemmalla touhutessa käännetään oikealle, ja oikealla touhutessa käännetään vasemmalle.
Sisemmän nivelen pultit vasemmalta aukeaa hyvin, kun latoo jatkoja räikkään niin, että voi pultti kerrallaan aukaista tukien uloimman jatkon jarrusatulan yläreunaan. Oikealla puolen apurungon aisan ja vetarin keskiosan käyttäminen tukena yhdellä jatkolla ajaa saman asian.
Voi soveltua muihinkin versioihin, mutta niistä ei ole kokemusta.

Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1882
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja ibel » 29.12.2014 11:21

Voisin lisätä tähän, että kaikki 2.5TDI nelikot vaatii etupäähän etuvetoisen vetonivelen sekä suojakumin, jos hakee Motonetistä osat (boorit 38/27). Näissä etuvetarit on onttoja, joten lyömähommiks menee nivelen irrottamine.
Kyseisellä moottorilla Passatit ei oo ollu Suomen tuontiohjelmassa, joten sitä ei ilmeisesti huomioida noissa varaosissa.
1.8T 2WD ja 2.5TDI 4WD vasemman etuvetarin pystyy irrottamaan pelkästää taaemman alatukivarren irrottamalla, vänkärin puolelta ei kokemusta.
Lisättäkööt vielä, että napapultti ainakin meillä oli 17mm kuusiokolo.
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala

pitkaja
Viestit: 90
Liittynyt: 22.12.2014 17:28
Paikkakunta: LAUKAA

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja pitkaja » 11.4.2015 17:56

Olisi mukava kuulla mistä mallista vetoakseli ei mahdu tulemaan ilman tukivarsien irrotusta.
Edellinen passat oli vanhempaa mallia 3b 1.8 syncro josta mahtuivat vetoakselit edestä ja takaa
tulemaan ilman mitään muuta purkamatta. Alatukivarresta joutui tunkata jotta sai tarvittavan tilan.

Nykyiseen 3bg 1.9tdi 4motion malliin vaihdoin tänään suojakumin. Tilaa on reilusti enemmän,
pyörät suorassa ilman tunkkausta alatukivarresta. Kuljettajan puoli jos sillä nyt on merkitystä.

Kiristysmomentti olisi vielä hakusessa vaihdelaatikon pää?
1.9TDI 4MOTION 2001 VARIANT

petaso
Viestit: 271
Liittynyt: 3.6.2012 12:08

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja petaso » 12.4.2015 10:27

Ainakaan mun AVB 3bg ssä ei lähde ilman tukivarsien irroitusta.
Passat 3C Variant -10 CAYC
Ex: Golf V Variant -08 BKD
Ex: Passat 3BG Variant -02 AVB
Ex: Vectra 2.0 GL -96

Barabbas
Viestit: 21
Liittynyt: 18.11.2016 15:18
Paikkakunta: Oulainen

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Barabbas » 18.12.2016 20:07

Näillä ohjeilla eilen vaihdoin omaan 3BG avf 4Motion kuskin puolelle eteen uuden ulomman nivelen. Mahtui tulemaan pois ilman tukivarsien irroitusta.

virtuaaliseppo
Viestit: 8
Liittynyt: 12.9.2016 19:47
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja virtuaaliseppo » 19.12.2016 13:48

Mitä rasvoja ootte laittanu tuohon ulomman nivelen booriin. Vai ihan vaaan locktaittia?

Barabbas
Viestit: 21
Liittynyt: 18.11.2016 15:18
Paikkakunta: Oulainen

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Barabbas » 21.12.2016 9:11

Ihan samaa rasvaa tai kuparitahnaa. Ei varmaan kannata locktaittia jos haluaa joskus käyttää irti :D .

virtuaaliseppo
Viestit: 8
Liittynyt: 12.9.2016 19:47
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Opas: Passat 3B(G) uloimman vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja virtuaaliseppo » 21.12.2016 18:50

Jostakin lueskelin että suosittelivat jotain locktaittia. Ei nyt välttämättä mitään lujaa liimaavaa. Mut perus kuparit sinne ni luulis välttävän. Kai:D

Vastaa Viestiin