Opas: 3B/G Passattiin suksiluukku

DIY (Do it yourself) tai TSI (Tee se itse) tyyliset oppaat ja niihin liittyvä keskustelu.
Avatar
AjH
Viestit: 3167
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Opas: 3B/G Passattiin suksiluukku

Viesti Kirjoittaja AjH » 19.12.2011 23:19

Suksiluukku on käsittämättömän harvinainen varuste näissä, onko sitten varustelistalle arvottu vähän liiankin rapea hinta vai mikä lie syynä. No, tarpeellisuudesta ei tarvinne väitellä, jos takapenkille pitää joku ottaa kyytiin ja suksimaan on aikomus niin eipähän isoon farkkuun sukset mahdu ellei suksiboksia halua käyttää, ja onhan semmonen aika epäkäytännöllinen, hankala, ruma ja lisää polttoaineen kulutustakin jonkin matkaa.

Mitä vaihtoehtoja sitten on, kun se suksiluukku ei takapenkissä ole?
Sahalla reikä käsinojan taakse, joo onnistuu, siisteys sitten on mitä on. Alkuperäisessä luukuttomassa selkänojassa on prässit pellissä luukkua varten, mutta pelti tietysti ehjänä paikallaan. Suksiluukku-paketille on oma varaosanumero jonka otin kyllä johonkin ylös, sen hintaakin tietysti joku innokas voisi tiedustella ja asentaa onnistuneesti.
Auton vaihto luukulliseen, aika kallista ja jos alla on toimiva yksilö niin riski pommista on aina olemassa.

Siispä varaosahaku, ruotsin vastaava ja ebay lukuun. Eipä noita luukullisia selkänojia vaan ole edes romareilla. Kuukauden vahtaamisen jälkeen osuu, mustalla comfort kankaalla varustettu osa, sedanista.
Näyttää sopivalta, ja kai siitä ainakin sen luukkuosan saa siirrettyä jos ei muuten onnistu, eli tilaukseen.

Autosta selkänoja irti ja talliin purkamaan:

- verhoilut irtoavat reunoista helpohkosti, pienellä ruuvimeisselillä kampeaa muovilistaa joka on painettu peltiseen uraan. Taustan huopamaton voi ja pitääkin jättää paikalleen.
- kippilukon ja alareunan saranointien yli verhoilu tulee sopivasti vetämällä
- kipin lukko-osa täytyy ruuvata irti, torx 40 ja 13mm lenkki, pehmusteet pois tieltä jotta lenkki mahtuu mutterille ja avaamaan. Mutteri on lyttylukko ja aika tiukka, joten torxilla pitää enempi vastaan ja lenkillä kiertää auki. Lukko-osan siirsin vanhasta koska sedanin lukko on avaimella lukittavissa, sopivaa avainta ei kylläkään tullut mukana. ;)
- pääntuen holkit nousevat ylös kun ohuen ruuvarin työntää takareunaa myöte verhoilun sisään ja painaa klipsin holkkia kohti ja vetää holkin ulos.
- ulkoreunan saranaholkki lähtee varovasti vetämällä ja kampeamalla talttameisselillä.

Sama purkutyö myös uudelle luukulla varustetulle osalle. Mittailua ja vertailua, kaikki mitat täsmäävät sedanin ja farkun selkänojissa, kunhan sedanissa on kippaava selkänoja. Ainakin ebayssä näkyi myös kipittömiä nojia, jotka näyttivät kuvien perusteella erimallisilta.

Kasaus menee huomattavasti nopeammin kuin purku, verhoilun kiinnitys pellin uraan on nopeaa ja helppoa, muoviosat menevät helposti paikalleen kun tietää miten ne kuuluvat ja missä kohtaa lukitukset ovat.

Sedanin selkänojassa toinen alasarana on eri kohdassa kuin farkussa. Lisäksi tämä on prässitappi, joka lähti vain rälläkällä. Korvaava osa tulee alkuperäisestä nojasta joka ainakin tässä projektissa oli torx 30 kannalla oleva ruuvi. Luukullisessa nojan rungossa ei ollut vastakierrettä, mutta M10 lukkomutteri sopi paikalle helposti, ainoastaan kiristäminen oli lievästi hankalaa ahtaan kolon takia.

Pienen lisähomman teki vielä pääntuen alla olevat muovipalikka joka on kahdella ruuvilla nojan rungossa olevassa raudassa kiinni. Tätä rautaa ei luukullisessa rungossa ollut, ja koska verhoilussa oli painuma, värjäymät ja ruuvin reiät, oli helpointa porata neljä pistehitsiä auki ja hitsata rauta luukulliseen runkoon kiinni. Mikä tämän muovin tarkoitus on, siitä ei ole mitään ideaa. Samanlainen muovi on toisenkin pääntuen alla.

Paremmat kuvat tulevat kamerasta kunhan piuha löytyy yhteyttä varten.
Viimeksi muokannut AjH, 20.12.2011 21:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.

Avatar
AjH
Viestit: 3167
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH » 19.12.2011 23:44

Aivan järkyttäviä kuvia mutta selostukset antaa jotain tolkkua näihin pikselimössöihin. Myöhemmin korvaan nää vähän fiksummilla, oikealla kameralla kuvatuilla.
Ja sitten ostan puhelimen jossa ei ole kameraa ollenkaan.

Ekassa kuvassa siis runko kun istuinverhoilu on poistettu. Alakulmassa näkyy tuo väärin sijoitettu saranatappi, joka poistui rälläkällä. Ei mitään ihmeellistä ollut tässä.

Kuva

Sitten vielä laaduton lähikuva siirretystä saranatapista, mutteri näkyy kuvassa selkeästi. Vanha tappi oli siis tuossa samassa soirossa mutta toisessa päässä näkyvässä reiässä. Tämä osa jäi sitten vielä tietysti näkyviin verhoilun päälle, nätti rälläköity pinta. Tullee ehkä maalattua mustalla ihan vaan ettei suotta ruostukkaan. Eihän tuo käytössä näy ollenkaan kuitenkaan.

Kuva

Ja viimeisenä ne pääntuen holkit. Punaisella ympyröitynä ne lukitukset jotka ruuvarilla saa helposti painettua sisään haittaamasta irroitusta.

Kuva

Tässä vähän parempi kuva holkeista, asento suurinpiirtein sellainen kun ne selkänojassa ovat. (selkänojan vasemmassa reunassa, eikä oikeassa kuten kuvassa :roll: ) Kuvassa näkyy myös verhoilun kiinnitysura ja muutamat lukituskynnet. Nämä eivät vaatineet toimenpiteitä vaan verhoilu irtosi nätisti kynsien takaa hiukan ruuvimeisselillä kampeamalla.

Kuva

Tässä vertailun vuoksi luukuton runko, pellissä näkyy luukun paikan pokkaukset, pelti kuitenkin paikallaan. Kuvassa erottuu myös käsinojan "mekanismi", käsinojan akseli on hiukan alkeellisesti vain puristettu peltihaarukkaan ja avaaminen vaatii hiukan vasaralla naputtelua, samoin kiinni laitto. Olisi tuohon varmaan jonkinlainen sokkakin ollut suunnitteluvaiheessa tehtävissä :)

Kuva
Viimeksi muokannut AjH, 20.12.2011 23:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.

Satelite
Viestit: 626
Liittynyt: 8.12.2008 16:41
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Satelite » 20.12.2011 19:59

En oo ennen miettiny tota luukkuhommaa niin kun mulla on Comfortline varustelu sedanissa ja sen myötä tuo kyynärnoja jonka saa nostettua penkkiin "piiloon" tarvittaessa niin meinaako se sitä että ois tuo luukku autossa? :roll:
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"

Avatar
AjH
Viestit: 3167
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH » 20.12.2011 20:55

No sen selvität ihan vaivattomasti kun kurkkaat kontin perälle, se luukku erottuu siinä huopapinnassa aika selvästi käsinojan kohdalla. Jos huopapinta on yhtenäinen ei luukkuakaan ole ;) Eli ei tarkoita käsinoja mun mielestä sitä että olisi suksiluukku. Ei ainakaan variantissa kun mulla toi käsinoja oli kyllä mutta ei suksiluukkua.
Tossa suksiluukullisessa selkänojassa ei käsinojassa ollu säilytyslokeroa eikä juomatelinettä, pelkkä noja. Mun auton käsinojassa on säilytyslokero ja juomateline. Aavistuksen paksumpi paketti ilmeisesti koska ihan aavistuksen jää pullottamaan selkänojasta ulos kun käsinoja on nostettu pystyyn.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.

Avatar
Juhizz
Viestit: 1219
Liittynyt: 16.11.2009 22:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Juhizz » 20.12.2011 21:44

Noista pääntukien alla olevista muoveista sen verran että niiden tarkoitus selviää kun kippaa takapenkin istuinosan eteen ja sitten selkänojaosa perässä alas... ;)

Avatar
AjH
Viestit: 3167
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH » 20.12.2011 23:24

Jahas, täytyy joskus jaksaessaan tutkia mikä se mahtaa olla kun niin salamyhkäistä on :lol:

Sedanissa ei ilmeisesti istuinosa kippaa eteen koska tota muovikikkarettakaan ei ollut.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.

Avatar
Juhizz
Viestit: 1219
Liittynyt: 16.11.2009 22:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Juhizz » 20.12.2011 23:41

Joo sedanissa ei taida kipata.. Ne lärpäkkeet ottaa siis vastaan istunosien pohjissa oleviin vastakkeisiin. "lukittuu" siis paikalleen ala-asentoon-> kontin lisäosa tasapohjainen.

Vastaa Viestiin