Sivu 1/1

Opas: Golf IV/Bora 1.9TDI laturin vaihto/vapaakytkin

Lähetetty: 12.2.2012 8:08
Kirjoittaja Dubsonic
Hommahan aloitetaan moottorin suojamuovin pois nostolla jos sellainen on paikoillaan.

Laturi itsessään on kahdella pultilla kiinni jotka aukeaa/aukaistaan jakopään puolelta.
Nosturi on kiva apuväline koska ainakin itse sain laturin alemman pultin helpommin alakautta irti kun työnti käden melkein kokonaan konehuoneeseen alakautta.

Apulaitehihna/moniurahihna pitää irroittaa ja sen saa pois kun löysää 17mm lenkkiavaimella automaattikiristimen ja nostaa hihnan laturin pyörän päältä pois.

Kuva

Laturi on tosiaan 2 pultilla kiinni kannakkeessaan. Jos joku muistaa millä kannalla pultit oli niin saa muistuttaa. Oliskohan ollut 13mm.

Muista myös irroittaa laturin johdot. Jos et irroittanut akun napaa niin suojaa laturin paksu latausjohto ettei se osu mihinkään metalliseen/maihin.

Laturi nostettuna pöydälle.
Kuva
Kuvasta näkee kuinka laakerirasvat ovat työntyneet ulos vapaakytkimestä sen ulkosyrjää pitkin.

Vapaakytkimen irroitukseen tarvii erikoistyökalun "Sauer 6048285"
Kuva Kuva Kuva

Pulttipyssyllä lähtee mukavasti auki ja kiinni. Tässä kuvassa vapaakytkin irroitettuna.
Kuva
Kiinnipäin laitoin tosiaan niin, että potkaisee pulttipyssyllä muutaman kerran kiinnipäin täydellä teholla antaen laturin ottamien kierrosten välillä pysähtyä.

Laturin jalassa on liukuva holkki joka pitää olla tarpeeksi auki kun laturia laittaa takaisin jotta se menee paikoillensa. Vastaavasti irti otettaessa se voi olla aika tiukkaan puristunut ja laturia sai ainakin omassa tapauksessa aika voimakkaastikin väännellä, että sai sen irti.
Kuva Kuva

Lopuksi vain nurinkurisessa järjestyksessä takaisin kiinni.
Uusi laturi paikoillaan.
Kuva Kuva

Re: Opas: Golf IV/Bora 1.9TDI laturin vaihto/vapaakytkin

Lähetetty: 24.4.2012 21:15
Kirjoittaja tanikola
No kiitokset tästä. Tosin huomasin tämän juuri ja koko laturi tuli vaihdettua parisen viikkoa sitten :D

Itse laturin irroittaminen (-05, Ocu II, 1.9TDI) oli helppo homma, vaikka aika paljon piti tavaraa purkaa edesta että mahtui tulemaa ulos. Itsekin tuota pelkkää vapaakytkimen vaihtoa harkitsin, mutta kun auto on jo lähes 300tkm ajettu, niin ajattelin että laitetaan samalla vaivalla uusi (kunnostettu) laturi tilalle. Hintaero ei kuitenkaan ollut kuin reilun satasen.

Ja tosiaan akun miinusnapa pitää irroittaa. Tämä aiheutti itselle ylimääräisiä harmaita hiuksia remontin jälkeen. Nimittäin sokotaan syttyi keltainen ohjaustehostimen merkkivalo heti kun auton starttasin :shock: No ohjekirjaa hetken selattuani, selvisi että se on normaali kun akun käyttää irti ja valon tulisi sammua hetken ajon jälkeen. No näin myös kävi :buttrock