Opas: Golf IV/Bora Takarenkaan laakerin vaihto

DIY (Do it yourself) tai TSI (Tee se itse) tyyliset oppaat ja niihin liittyvä keskustelu.
Jonsekki
Viestit: 65
Liittynyt: 17.5.2011 12:08
Paikkakunta: Ylivieska

Opas: Golf IV/Bora Takarenkaan laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jonsekki » 9.4.2012 10:41

Tämä opas käsittelee takarenkaan laakerin vaihtoa etuvetoiseen autoon.

Tarvittavat välineet:
Kuva
- Laakerisarja (110€/kpl normi tarvikekaupoissa, jos hyvä tuuri on niin saattaa motonetista saada laatumerkin 60€/kpl) sis. Napa+laakeri, pölysuoja, mutteri ja jarrulevyn kiinnitysruuvi.
- Puhdistusainetta
- Räikkä
- Momenttiavain
- Pitkä nivelväännin
- 30mm 12-kulmainen hylsy (4€)
- Torx / ristipää / jokin muu (jarrulevyn kiinnitysruuvin irroitukseen)
- 8mm kuusiokolohylsy (jarrusatulan kannakkeen irroitukseen)
- 13mm ja 15mm lenkkiavaimet (jarrusatulan irroitukseen)
- Ulosvetäjä (navan irroitukseen) (15€)
- Dremel / muu sopiva työkalu
- Talttatuurna
- Tunkki ja autopukit


Tunkkaa auton perä ylös ja tue se autopukeilla. Korjausoppaan mukaan suositellaan vaihtamaan molemmat takalaakerit yhtäaikaa. Kun laakereita vaihdetaan, joutuu jarruosia poistamaan tieltä pois, on hyvä samalla kertaa tehdä takajarruhuolto / herkistys jos tarpeen. Omassa autossa takajarruilla oli ajettu 10kk jarruremontin jälkeen ja mielenkiinnosta käytin myös toisen puolen jarruosia auki (en vaihtanut toisen puolen laakeria). Jarrupalojen ja kannakkeen välinen liitos vaati putsausta ja rasvausta.
Kuva

Irroita jarrusatula kannakkeesta käyttämällä 13mm ja 15mm lenkkiavaimia.
Sekä irroita satulan kannake käyttämällä 8mm kuusiokolohylsyä (ilmeisesti jarrulevy on myös mahdollista ujuttaa pois ilman kannakkeen poistamista).
Tue satula niin, ettei jarruletkuun tule jännitystä.
Kuva

Poista jarrulevyn kiinnitysruuvi ja irroita jarrulevy navasta.
Kuva

Poistetaan navan pölysuoja sopivalla talttapäisellä ruuvimeisselillä ja vasaralla.
Kuva

Aukaistaan navan mutteri pitkällä vääntimellä ja 12-kulmaisella hylsyllä.
Kuva

Mutteri irroitettuna.
Kuva

Vedetään napa irti akselitapista sopivalla ulosvetäjällä, käytin 3-jalkaista 110mm ylosvetäjää. Ulosvetäjän ei tarvitse olla kovinkaan iso, koska laakeri hajoaa ulosvedettäessä.
Kuva

Seuraavaksi näkymä on monesti tämä, eli laakerista jää sisäkehä kiinni akselitappiin ja se pitää poistaa seuraavaksi.
Alkuperäinen laakeri näytti olevan SKF:n tekemä.
Kuva

Laakerin sisäkehän poistamiseen on muutama vaihtoehto. Joko käytetään pienempää ulosvetäjää / kahta ulosvetäjää yhdessä tai ajetaan sopivalla katkaisutyökalulla ura sisäkehään ja napautetaan talttatuurnalla uraan, jolloin sisäkehä halkeaa ja näin ollen lähtee irti (vaarana on, että jos ajaa uran liiän syvälle tai käyttää liian isoa terää, saattaa tehdä jälkiä myös akselitappiin).

Käytin jälkimmäistä keinoa, eli ajoin dremelillä pienen uran sisäkehään ja tuurnalla löin kehän halki. Sisäkehän sai sen jälkeen vedettyä pois akselitapista.
Kuva

Sisäkehän poistamisen jälkeen akselitappi puhdistetaan ja siihen voi levittää ohut kerros jotain yleisrasvaa laakerin asentamisen helpottamiseksi.
Laakeri asennetaan akselitappiin ja sopivan kokoisella hylsyllä / putken pätkällä ja vasaralla naputellaan laakeria paikalleen. Huom. käytä ainoastaan laakerin sisäkehän kokoista putkea tai hylsyä, laakeria ei saa mennä hakkaamaan navasta paikalleen (tämä saattaa vaurioittaa uutta laakeria).

Naputtelin laakeria niin syvälle, että mutterilla pääsin kierteisiin kiinni ja kiersin vanhaa napamutteria käyttämällä laakerin paikalleen.
Kuva

Vaihda vanha mutteri uuteen ja kiristä se 175Nm:iin.
Kuva

Kiinnitä laakerisarjan mukana tullut pölysuoja napaan kiinni.
Kuva

Asenna irroitetut jarruosat takaisin paikalleen putsattuina ja käytä oikeita kiristysmomentteja.
Kuva
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)