Opas: Golf IV/Bora TDI Termostaatin vaihto ja vianmääritystä
Opas: Golf IV/Bora TDI Termostaatin vaihto ja vianmääritystä
Tämä opas käsittelee termostaatin, termostaattikotelon kannen ja o-renkaan vaihtoa, sekä vianmääritystä.
Remontti tehty 1.9TDI ALH-moottoriin.
Oma variantti alkoi tässä syksyn edetessä lämpeämään hitaammin ja hitaammin 90 asteeseen, vaikka otinkin jo EGR:n takaisin käyttöön, jotta näillä pakkasilla (+10 astetta ) volkkari lämpiäis hitusen nopeammin. Viime viikon aikana oireet pahenivat entisestään, kunnes mittaristossakin huomasi puuttuvat lämmöt.
Ensimmäiseksi tarkistin loggailemalla vag-comilla lämpötila-anturin arvoja ajossa, jotta selviää onko kyse anturi, termostaatti vai mittariviasta. Lämpötila-anturi antoi loogisia arvoja, eikä lukemiin tullut normaalista poikkeavia arvoja. Vikakoodeja ei löytynyt.
60km matkalla lämmöt jäivät 71 asteeseen ja jos ajeli vähän reippaammin lämmöt sai nousemaan korkeimmillaan 76,5 asteeseen. Näin ollen viaksi osoittautui termostaatti (lämpötila-anturin olinkin vaihtanut viime kesänä).
Alla esitetty yleiset oireet, jotka johtuvat joko anturi tai termostaattiviasta.
Lämpötila-anturi vika
- lämpömittarin neula putoaa 90 asteesta yhtäkkiä nollaan ja hetken päästä nousee takaisin.
- Vikakoodi (myös johtovauriot)
- Käynnistyksessä puolilämpimällä moottorilla saattaa käyttää kierroksia hetkellisesti 2000r/min. (aiemmassa autossa teki tätä, ja vika loppui kun vaihdoin lämpötila-anturin).
Termostaatti vika
- Lämpenee hitaasti.
- Ei saavuta normaalia lämpötilaa (termostaatti jää auki/aukeaa liian aikaisin).
- Ylikuumenee (termostaatti jää kiinni, myös mahdollinen vesipumppuvaurio voi aiheuttaa).
Seuraavaksi itse asiaan, eli termostaatin vaihtoon:
Tarvittavat välineet:
- termostaatti 044121113(36€ merkkiliike)
- o-rengas 038121119B(3€ merkkiliike)
- termostaattikotelon kansi 038121121(6,5€ merkkiliike, suositellaan vaihtamaan samalla)
- 10mm hylsy
- jatko
- räikkä
- momenttiavain (10Nm, korjausoppaan ohje)
- pihdit
- jäähdytysnestettä
Termostaatti löytyy alavesiletkun päästä syöttöpumpun alapuolelta. Siirretään pihtejä käyttämällä letkupanta pois. Ennen alavesiletkun irroitusta kannattaa laturi suojata muovipussilla, jotta koneesta valuva jäähdytysneste ei pääse sitä vaurioittamaan. Syyläriä ei välttämättä tarvitse tyhjentää, jos alavesiletkun nostaa ylöspäin irroituksen jälkeen.
Alavesiletku irroitettuna (auki juminu termostaatti päästi läpi moottorissa olevan jäähdytysnesteen).
Aukaistaan termostaattikotelon kannen kiinnityspultit. Ja poistetaan vanha termostaatti, o-rengas ja termostaattikotelon kansi. Moottorissa oleva termostaatin liitospinta kannattaa puhdistaa mahdollisimman hyvin.
Kootaan uudesta termostaatista, o-renkaasta ja termostaattikotelon kannesta kuvan mukainen paketti. O-rengas kannattaa voidella jäähdytysnesteellä ennen asennusta. Termostaattikotelon kannessa on kaksi tappia/uloketta johon alkuperäinen termostaatti lukittuu kun sitä käännetään 90 astetta. Jotkin tarviketermostaatit ovat hieman eri muotoiset, joten kannen tapit eivät välttämättä lukitse termostaattia kanteen.
Koottu paketti asennetaan paikalleen ja kiristetään pultit 10Nm momenttiin. Varo ylikiristämästä termostaattikotelon kantta, saattaa helposti haleta ja alkaa vuotamaan.
Seuraavaksi asennetaan alavesiletku ja letkupanta takaisin paikalleen. Tässä välissa kannatta moottoritilaa pestä vedellä, jotta saadaan roiskuneet jäähdytysnesteet pestyä pois.
Seuraavaksi lisätään jäähdytysnestettä. Aluksi kannattaa nestettä lisätä pikku hiljaa, jotta ei pääsisi syntymään ilmalukkoa. Vesiletkuja kannatta myös puristella, jotta ilma poistuisi nopeammin. Seuraavaksi käynnistetään auto ja annetaan lämmetä, samalla lisätään nestettä jos pinta vajoaa. Tässä vaiheessa kannattaa myös seurata mahdollisia vuotoja.
Remontti tehty 1.9TDI ALH-moottoriin.
Oma variantti alkoi tässä syksyn edetessä lämpeämään hitaammin ja hitaammin 90 asteeseen, vaikka otinkin jo EGR:n takaisin käyttöön, jotta näillä pakkasilla (+10 astetta ) volkkari lämpiäis hitusen nopeammin. Viime viikon aikana oireet pahenivat entisestään, kunnes mittaristossakin huomasi puuttuvat lämmöt.
Ensimmäiseksi tarkistin loggailemalla vag-comilla lämpötila-anturin arvoja ajossa, jotta selviää onko kyse anturi, termostaatti vai mittariviasta. Lämpötila-anturi antoi loogisia arvoja, eikä lukemiin tullut normaalista poikkeavia arvoja. Vikakoodeja ei löytynyt.
60km matkalla lämmöt jäivät 71 asteeseen ja jos ajeli vähän reippaammin lämmöt sai nousemaan korkeimmillaan 76,5 asteeseen. Näin ollen viaksi osoittautui termostaatti (lämpötila-anturin olinkin vaihtanut viime kesänä).
Alla esitetty yleiset oireet, jotka johtuvat joko anturi tai termostaattiviasta.
Lämpötila-anturi vika
- lämpömittarin neula putoaa 90 asteesta yhtäkkiä nollaan ja hetken päästä nousee takaisin.
- Vikakoodi (myös johtovauriot)
- Käynnistyksessä puolilämpimällä moottorilla saattaa käyttää kierroksia hetkellisesti 2000r/min. (aiemmassa autossa teki tätä, ja vika loppui kun vaihdoin lämpötila-anturin).
Termostaatti vika
- Lämpenee hitaasti.
- Ei saavuta normaalia lämpötilaa (termostaatti jää auki/aukeaa liian aikaisin).
- Ylikuumenee (termostaatti jää kiinni, myös mahdollinen vesipumppuvaurio voi aiheuttaa).
Seuraavaksi itse asiaan, eli termostaatin vaihtoon:
Tarvittavat välineet:
- termostaatti 044121113(36€ merkkiliike)
- o-rengas 038121119B(3€ merkkiliike)
- termostaattikotelon kansi 038121121(6,5€ merkkiliike, suositellaan vaihtamaan samalla)
- 10mm hylsy
- jatko
- räikkä
- momenttiavain (10Nm, korjausoppaan ohje)
- pihdit
- jäähdytysnestettä
Termostaatti löytyy alavesiletkun päästä syöttöpumpun alapuolelta. Siirretään pihtejä käyttämällä letkupanta pois. Ennen alavesiletkun irroitusta kannattaa laturi suojata muovipussilla, jotta koneesta valuva jäähdytysneste ei pääse sitä vaurioittamaan. Syyläriä ei välttämättä tarvitse tyhjentää, jos alavesiletkun nostaa ylöspäin irroituksen jälkeen.
Alavesiletku irroitettuna (auki juminu termostaatti päästi läpi moottorissa olevan jäähdytysnesteen).
Aukaistaan termostaattikotelon kannen kiinnityspultit. Ja poistetaan vanha termostaatti, o-rengas ja termostaattikotelon kansi. Moottorissa oleva termostaatin liitospinta kannattaa puhdistaa mahdollisimman hyvin.
Kootaan uudesta termostaatista, o-renkaasta ja termostaattikotelon kannesta kuvan mukainen paketti. O-rengas kannattaa voidella jäähdytysnesteellä ennen asennusta. Termostaattikotelon kannessa on kaksi tappia/uloketta johon alkuperäinen termostaatti lukittuu kun sitä käännetään 90 astetta. Jotkin tarviketermostaatit ovat hieman eri muotoiset, joten kannen tapit eivät välttämättä lukitse termostaattia kanteen.
Koottu paketti asennetaan paikalleen ja kiristetään pultit 10Nm momenttiin. Varo ylikiristämästä termostaattikotelon kantta, saattaa helposti haleta ja alkaa vuotamaan.
Seuraavaksi asennetaan alavesiletku ja letkupanta takaisin paikalleen. Tässä välissa kannatta moottoritilaa pestä vedellä, jotta saadaan roiskuneet jäähdytysnesteet pestyä pois.
Seuraavaksi lisätään jäähdytysnestettä. Aluksi kannattaa nestettä lisätä pikku hiljaa, jotta ei pääsisi syntymään ilmalukkoa. Vesiletkuja kannatta myös puristella, jotta ilma poistuisi nopeammin. Seuraavaksi käynnistetään auto ja annetaan lämmetä, samalla lisätään nestettä jos pinta vajoaa. Tässä vaiheessa kannattaa myös seurata mahdollisia vuotoja.
Viimeksi muokannut Jonsekki, 2.10.2012 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)
Re: Opas: Golf IV/Bora TDI Termostaatin vaihto ja vianmäärit
Huomasitko ennen termostaatin vaihtoa, että ei meinannu lämpimällä koneella startannu kunnol paitsi sitkun paino vähän kaasua?
Golf IV 1.6 - nuhapumppu
Re: Opas: Golf IV/Bora TDI Termostaatin vaihto ja vianmäärit
Jake-, ei ollut käynnistymisien kanssa ongelmia.
Aamulla töihin ajellessa tuli kateltua lämpöjä ja koskaan ei ole minun omistukseni aikana (1,5vuotta) lämmenny noin hienosti ja nopeasti. Mittari näytti 90 astetta 6km ajon jälkeen (todellinen lämpötila oli 77 astetta) ja normaali lämpötila saavutettiin 9km jälkeen (ulkolämpötila +12 astetta). Matkavauhdista riippuen lämmöt pysyivät 94,5-95,4 välillä (lämpötila-anturin tarkkuus näyttää olevan 0,9 astetta).
Aamulla töihin ajellessa tuli kateltua lämpöjä ja koskaan ei ole minun omistukseni aikana (1,5vuotta) lämmenny noin hienosti ja nopeasti. Mittari näytti 90 astetta 6km ajon jälkeen (todellinen lämpötila oli 77 astetta) ja normaali lämpötila saavutettiin 9km jälkeen (ulkolämpötila +12 astetta). Matkavauhdista riippuen lämmöt pysyivät 94,5-95,4 välillä (lämpötila-anturin tarkkuus näyttää olevan 0,9 astetta).
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)
Re: Opas: Golf IV/Bora TDI Termostaatin vaihto ja vianmäärit
Okei, ajattelin vain ku oma IV golffi (bensa) ei pidä lämpöi 90 ja lämpimällä ongelmia käynnistyksessä :/ tosin se ettei oo pohjapanssaria nii voi vaikuttaa siihen ettei lämmöt pysy 90.
Golf IV 1.6 - nuhapumppu
Re: Opas: Golf IV/Bora TDI Termostaatin vaihto ja vianmäärit
Pystyiskö ammattilaiset tarkistamaan, mikä on virallinen kiristysmomentti tuolle termostaattikotelon kannelle? Korjausopas neuvoo 10Nm, mutta ulkomaisilla foorumeilla puhutaan 15Nm. Ite laitoin tuon 10Nm, eikä näytä ainakaan vuotavan, mutta olisi hyvä tähän korjata oikea momentti ja ehkä kiristää omassa autossa momentti oikeaksi.
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)
- Pasi Häkli
- Viestit: 5784
- Liittynyt: 13.7.2006 17:50
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Opas: Golf IV/Bora TDI Termostaatin vaihto ja vianmäärit
Ei sillä ole minkäänsortin merkitystä, kunhan sitä ei naama irvessä kiinni väännä. Täytyy sanoa että en ole eläessäni kertaakaan hakenut momenttiavainta termarikotelon takia.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Opas: Golf IV/Bora TDI Termostaatin vaihto ja vianmäärit
ok, kiitos! Tällä mennään
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)
- Karkulainen
- Viestit: 142
- Liittynyt: 17.7.2012 0:14
- Paikkakunta: Iisalmi/Sonkajärvi
Re: Opas: Golf IV/Bora TDI Termostaatin vaihto ja vianmäärit
Tilasin tuohon meidän arkkupakastimeen sen termarin kun ei lämpeä oikein millään, torstaina tulee suoraan työpaikalle jossa vaihdan sen. Sen ymmärrän että ei minun työmatka-ajossa (~6km) lämpene, mutta eipä se lämpeä kunnolla myöskään matkalla anoppilaan (~200km), viimeksi mittari on 90 asteen kohdalla kesäaikaan.
Eikä vaihto tule edes kalliiksi, kaikenkaikkiaan termostaatti + kaikki tarvittava jäähdytinneste (riippumatta määrästä) tuli maksamaan minulle 20e, ei todellakaan paha. Kun kerran nosturille menee niin kaipa sitä voisi öljytkin vaihtaa.
Eikä vaihto tule edes kalliiksi, kaikenkaikkiaan termostaatti + kaikki tarvittava jäähdytinneste (riippumatta määrästä) tuli maksamaan minulle 20e, ei todellakaan paha. Kun kerran nosturille menee niin kaipa sitä voisi öljytkin vaihtaa.
Ford Focus stw -04 1.6
Ex: VW Passat 3BG Variant 1.9TDI AVF -03
Ex: VW Golf IV Variant 1.9TDi AGR -99
Ex: VW Passat 3BG Variant 1.9TDI AVF -03
Ex: VW Golf IV Variant 1.9TDi AGR -99
Re: Opas: Golf IV/Bora TDI Termostaatin vaihto ja vianmäärit
Loistava ohje. Tuli vaihdettua termostaatti AGR moottoriseen Golffiin. Hain termostaatin, o-renkaan ja kannen marmoritiskiltä. Tingattuna hinta tasan 50e. Hieman näköjään ovat parissa vuodessa hintoja nostaneet.
Nyt lämpenee normaalisti. Tervetuloa talvi
Nyt lämpenee normaalisti. Tervetuloa talvi
VW Golf IV Variant 1.9TDi AGR -00