Sivu 1/1

Opas: Passat 3B 1.8T AEB - Vakkarin vianetsintää & korjaus

Lähetetty: 30.7.2013 14:03
Kirjoittaja karhjoo
Moi,

selvittelen Call Fivesin http://www.passatworld.com/forums/61-b5 ... ntrol.html proseduurin mukaan MY 1998 Passatin vakionopeudensäätimen toimimattomuutta. Vakkari ei ole toiminut minun omistusaikanani koskaan.

AEB, siis vaijerikaasu kyseessä, joten vakkari on toteutettu ohjainlaitteella 4D0 907 305. Kyseinen Hellan valmistama, röökiaskin kokoinen purkki vaikuttaisi olevan yleisin vikakohde tässä järjestelmässä. Ohjainlaite sijaitsee hanskalokeron takana, apparin bägiliittimen vieressä. Ohjainlaite ohjaa cruiseviiksen ja poljinkatkaisijoiden käskemänä alipainepumppua (ABS-yksikön alla), joka puolestaan käyttää kumista alipainekelloa, joka yhdystangolla säätää kaasuläpän asentoa.

Viiksi ja poljinkatkaisijat toimivat johtosarjasta mitattuna oikein, mutta alipainepumppua en saa käyntiin kohdan kolme hyppylankaviritelmin. Kyseisen pumpun melko v-mäisestä sijainnista johtuen haluaisin saada testattua sen johtosarjan läpi, jotta samalla saisi vietyä alipaine ja alipainekatkaisijatestit läpi. Loppuviimeinhän tässä on kyse siitä, että en ole valmis hankkimaan päätäpahkaa sekä alipainepumppua että korjauttamaan ohjainlaitetta. Näistä kuitenkin todennäköisesti vain toinen on rikki.

Hyvä kytkentäkaavio auttaisi myös, omaan vain yhden todella matalaresoluutioisen, jostai ei juuri apua ole.
Onko muilla ollut vastaavaa jumppaa, ja millä keinoin tästä on päästy yli?

Jos ja kun vika tarkentuu ohjainlaitteeseen, kuka laittaa kuntoon? Kymmenet murtuneet kylmäjuotokset ja relevika yleisimpiä ongelmia näissä. Vekatronics on yksi hyvä vaihtoehto, mutta onko muita ehdotuksia?

Re: Passat 3B 1.8T AEB - Vakkarin vianetsintää

Lähetetty: 1.8.2013 22:55
Kirjoittaja karhjoo
Tämä tuli valmiiksi. Hetken suuren maailman foorumeita selattuani totesin, että vika on ohjainlaitteessa (tulee joka tapauksessa vikaantumaan ennen pitkää). Tästä hommasta selviää kuka tahansa joka on ollut peruskoulun teknisten työn tunneilla läsnä, eikä röökipaikalla, kaljavarkaissa tai muussa pahanteossa. Sivuunkirjoittanut on enemmän itseoppinut.

Ohjainlaite löytyy siis hanskalokeron takaa. Avasin boksin ja raaputtelin lakat pois (punertava alue) juotosten kohdilta. Aikaa tähän meni reipas tunti. V-mäisin työvaihe ylivoimaisesti.
Kuva


Kuva

Sen jälkeen kävin yksitellen läpi jokaisen juotoksen piirilevyllä kolvin kanssa. Moneen lisäsin 0,38 langalla knölliä, joitain kymmeniä huonosti tarttuvia tai pisaraksi jääviä imaisin pois, pohjustin arskarteluveitsellä ja juotin uudelleen. Muutama selvästi huono juotos levyltä löytyi, myös kuplamaisia onttoja ilmeni. Alla lähikuva valmiista lankusta. Työn jälki ei ole mitenkään salonkikelpoista.


Kuva

Homman hinta: 50€ kolvi ja oheistarpeet, aikaa 2½h. Tuloksena toimiva vakionopeudensäädin. Suosittelen muillekkin, joiden (vaijerikaasuisista) autoista löytyy toimimaton cruise.

Re: Passat 3B 1.8T AEB - Vakkarin vianetsintää & korjaus

Lähetetty: 2.8.2013 12:57
Kirjoittaja karhjoo
Saa siirtää DIY:yn jos moderaatio kokee aiheellisesti :warning

Siirretty -Basu