DIY: Isojarrupäivitys Audi RS6 -> Passat 3B(G) / Audi A6

DIY (Do it yourself) tai TSI (Tee se itse) tyyliset oppaat ja niihin liittyvä keskustelu.
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

DIY: Isojarrupäivitys Audi RS6 -> Passat 3B(G) / Audi A6

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Kirjoittelin tämän alunperin FFP:lle mutta lienee turvallisempi minulle ja muillekin jos sama teksti on useammassakin paikassa tallessa. Siispä:

RS6 ISOjarrupäivitys 3B/3BG Passatteihin sekä varauksella A4/A6 Audeihin.

Etujarrujen ohjetta voi soveltaa niin etuvetoisiin kuin nelivetoisiinkin, takajarrut käyvät näillä ohjeilla vain nelivetoihin.

Etujarrut ovat RS6 C5 Audista, 365mm x 34mm. Passateissa on vakiona edessä rautaiset olkavarret joissa on pienempi kannakkeen pulttiväli, myös suurimmassa osassa A6 audeja on sama olkavarsi käytössä. A6 2.7 biturbo, S6 ja RS6 ovat täysalumiiinisella olkavarrella jossa on leveämpi kannakeen pulttiväli joka sopii myös RS6 satuloihin suoraan.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Lähes kaikissa passateissa on edessä 82mm laakerit (poikkeus 1.6 bensat joissa 75mm) kuten myös audeissakin, eli alkuperäiset vetonivelet sopivat booritukseltaan ja pituudeltaan näihin alumiinisiin olkiin. Olkavarret ovat tukivarsien kiinnitysten suhteen identtiset, mutta pyörännavoissa on eroja A6 ja S6/RS6 välillä. S6/RS6 navat tulevat vielä ulommas kuin A6 navat, ero on autowikin mukaan 19mm per puoli. Käytännössä on siis väliä mistä purkuautosta nuo olat ostaa.

Olkavarsien asennuksen jälkeen päästäänkin sitten asentelemaan jarrukilpeä ja ABS-sensoria. Helpommalla pääsee jos saa sensorit olkavarsien mukana, sillä etupäässä sensoreilla on eri halkaisija ja kiinnitys olkavarteen, mutta sähköliittimet ovat kuitenkin identtiset, eli vaihtoon menee muutama hassu minuutti.
Jos haluaa päästä jarrukilvissä helpommalla, voi valita OEM RS6 malliset. Itse valitsin VW Phaetonin 360mm jarrukilvet joihin saa ilmascoopit jarruja viilentämään, mutta nämä vaativat pientä rälläköintiä navan alapuolelta (joka ei tällä kertaa osunut ihan kohdilleen.)

Kuva


Tuossa kuvassa oli jo tuo satulan kannake asennettuna, tämän jälkeen ei tarvitakaan muuta kuin itse 365x34mm jarrulevy ja satula sen ylle. (Kuvissa näkyy myös 20mm pultattava spaceri ja keskiö maalattuna mustaksi.) Homman voi kruunata vielä teräspunosletkulla, tai sitten käyttää vakioputkia, ihan miten vaan. Halkaisija ja kierteet sopivat suoraan passatin putkiin.

Kuva Kuva Kuva


____________________________________________________________________________________________________________________________


Takapää olikin sitten hivenen aikaavievämpi tapaus. Muuan saksalaisen nettisivun mukaan homma on plug'n'play heidän antamillaan osanumeroilla. Noh, paskan vitut. Lieköhän gÿnther edes kokeillut omia ohjeitaan, katsonut vain ETKAsta numerot. Tuli siis ostettua väärää ja ylimääräistä tavaraa melko lailla tähän projektiin.


Projektin laajuus riippuu moottorityypistä. 1.9TDI-miehille (eli minulle) tiedossa on vähän laajempi operaatio sillä RS6 takaolat/navat ovat 82mm laakereilla ja meillä vakiona vain 75mm. Takavetoakselit menevät siis vaihtoon, ja ainoat takavetarit Passatin katalogissa 82mm boorituksella ovat W8 mallista. Näissä taasen on 108mm laipat sisänivelissä (ja 1.9TDI-miehillä 100mm) joten takadifferentiaali on otettava myös W8:sta. Vaihtoehtoisesti voi metsästää Audi S6/RS6 takadiffin, kiinnitys taka-apurunkoon on sama ja kardaanin kiinnitys säilyy identtisenä kaikissa tapauksissa. Lisäksi voi ostaa A6q takanavat mikäli ei löydä sopivaa RS6 luovuttajaa, sillä takanavat ovat kaikin tavoin identtiset. S6:ssa on jostain syystä erimallinen takanapa.

Takatukivarsia EI myöskään tarvitse vaihtaa, vaikka niillä eri varaosakoodit ovatkin. Erot ovat kosmeettisia, abs-sensorin pidikeruuvit hiukan eri paikoissa ja tukihelat ehkä astetta järeämmät:

Kuva Kuva Kuva Kuva


Jos päädyt Audin takadiffiin, Audin takavetoakseleita EI voi kuitenkaan käyttää, sillä kepit ovat useamman sentin pidemmät kuin passateissa. Ei mahdu, on kokeiltu :)

Kuva Kuva


Näinollen siis selviää jos vaihtaa vain diffin, vetarit ja navat toisenlaisiin. Itse kun en tätä vielä tässä vaiheessa tiennyt, päädyin tiputtamaan koko taka-apurungon pois. Ehkä ihan hyväkin asia, kun katsoo missä kunnossa se on:

Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva

Pienimuotoisen puhdistus-hitsaus-maalausprojektin jälkeen uusin nuo neljä apurungon tukihelaa. Nyt pääsi sovittamaan diffiä paikoilleen:

Kuva Kuva Kuva Kuva

Apurungon tiputtamiseksi oli tieltä purettava pois myös pakoputkisto, tämänkin vedin harjalla puhtaaksi ja maalit pintaan. Kardaania ei olisi tarvinnut poistaa, mutta koska halusin vaihtaa myös käsijarrukaapelit oikean mittaisiksi RS6-malliseen, otin kardaaninkin alas ja samalla siihen vaihtui uusi tukilaakeri e34 bemarin varaosasta.

Kuva Kuva Kuva Kuva

No mutta, itse asiaan eli jarruihin. Taka-apurunko taas autossa kiinni diffin kera, tämän jälkeen pääsi kasailemaan tukivarsia ja iskaripakettia taas kiinni. W8 Passatin takakepit saapuivat saksasta kohtalaisen nopeasti joten ne kiinni ja RS6 navat ylle. Pituudessa ei liene eroa, kepit vaan hivenen eri kohdissa. Bonuksena A6 Allroadin alatukivarsien muovisuojat:

Kuva Kuva KuvaKuva


Mikäli "tyytyy" vakiokokoon eli 335x22mm, ei tarvitse välittää seuraavasta löpinästä. Itse halusin lisää vanteentäytettä joten ostin S6 C7 korin audista 356x22mm takajarrulevyt. Levyjen korkeus oli 10.8mm alkuperäisiä pienempi, eli levyt jäävät ulommas leveyssuunnassa ja halkaisija muuttui sen 10.5mm pituussuunnassa. Näillä tiedoilla väsättiin pienet adapterit satuloiden kannakkeille:

Kuva Kuva Kuva Kuva

Uusien RS6 käsijarrukaapelien myötä kaapelit ylettyvät kulkemaan vakioreittiä tukivarren läpi satulalle asti. Mikäli päätät käyttää vanhoja kaapeleita, joutunet vetämään ne jostain tukivarren yläpuolelta mahdollisimman suorinta reittiä. Vanhat ABS-sensorit sopivat suoraan RS6 napoihin. Myös takapäähän uudet teräspunosletkut ovat oiva lisäys, kuten myös 25mm pultattavat spacerit ja keskiön mustaksi maalaus:

Kuva Kuva


Projektin piti päättyä RS6 jarrutehostimen/pääsylinterin vaihtoon, mutta sain jonkun ihmeellisen version myyjältä. Nestesäiliön ja jarruletkujen liittimien pitäisi olla 90 asteen kulmassa, mutta ostamassani sylinterissä ne ovat 180 asteessa. Vekotin jäi siis asentamatta ja uusi kokonaisuus on hakusessa.

Kuva Kuva


Tämän ainoan takaiskun myötä iskettiin projektin onnistumisen kunniaksi Motonetin halvimmat DOT4 litkut sisään ja suoritettiin ilmaus onnistuneesti. Koeajo vahvisti pelot jarrutehostuksen riittämättömyydestä, uusissa satuloissa on arviolta tuplasti enemmän pinta-alaa vanhoihin nähden eli tehostus ja sylinteri toimivat ns. puoliteholla. Jahka tuon vielä saa fiksattua kuntoon, lienee seuraava projektikohde lisääntyneen jarrutustehon ulosmittaus, mutta siitä lisää tuonnempana..


Kuvissa on yllä 17" vanteet 205/55r17 rengastuksella, mutta tämä kyseinen Team Dynamicsin vanne lienee ainoa 17" joka mahtuu näiden satuloiden ylle. Satuloita on lisäksi rälläköity jotta tuonne jäisi edes muutama milli elintilaa. Käytännössä siis vakiojarrut vaativat 18" vanteet minimissään, ja en ole aivan varma pitääkö tuon 356mm levyn kanssa siirtyä jo 19" kategoriaan mikäli satulan jättää alkuperäiseksi.

Kuva Kuva Kuva Kuva


Projektin kustannuksista lienee kohtalaisen turha kirjoitella, ei tästä järkevää saa millään numeroidenpyörittelyllä ja käytettyjä osia metsästettäessä voi hintahaitari revetä kolmin-nelinkertaiseksi riippuen sijainnista ja onko myyjällä isompia kokonaisuuksia kaupan. Periaatteessa täydelliset etu/takajarrut voi saada ebayn kautta yhdestä purkuautosta noin 1000-2000 eurolla, mutta kannattaa varautua siihen että levyissä ja satuloissa on sanomista, ei RS6 audeja huvikseen pureta edes maailmallakaan vaan mällättyjähän nuo kaikki lienevät.. W8 Passatin osat ovat suomessa yhtä harvinaisia kuin RS6 eli ebaystä saa metsästää loputkin puuttuvat osat, tässä asiassa auttaa suuresti jos on sattumoisin kesälomailemassa esim. saksassa jolloin säästää postikuluissa huomattavan summan.


No mutta, kannattiko tämä nyt sitten?

Taloudellisestii ei,
Ajankäytöllisesti ei,
kokemuksena kyllä,
ulkonäöllisesti kyllä,
tulevaisuutta ajatellen kyllä,

kokonaisuutena siis kyllä.