RE85 kestävä polttoainepumppu?

DIY (Do it yourself) tai TSI (Tee se itse) tyyliset oppaat ja niihin liittyvä keskustelu.
timco
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2019 13:08

RE85 kestävä polttoainepumppu?

Viesti Kirjoittaja timco » 22.10.2019 8:35

Olen tehnyt autooni eflefifuel muutoksen reilu vuosi sitten (3BG Passat 2,0 ALT -04). Konversio toimii muutoin lupausten mukaisesti, mutta ongelmana on polttoainepumpun hajoaminen. Alkuperäinen VDO:n pumppu laukesi jo kuukaudessa, jonka jälkeen vaihdoin pumpun eflexifuelin poikien vihjeen mukaIsesti Boschiin (tuotenumero 0 986 580 824). Tämä on pelkkä pumppu, joka on helppo vaihtaa alkuperäiseen VDOn syöttöyksikköön. Hinta on myös kohtuullinen, noin 80 e postikuluineen Ipartsista. Valitettavasti tämäkään pumppu ei kestä etanolia :( Niitä on rikkontunut jo kolme vuoden sisällä, viimeisin eilen! Nyt uskoo jo hölmömpikin, että Bosch ei kestä. Ajokilomtreja ei ole kuin noin 10 000 km, joten kyse ei ole normaalista kulumisesta.

Olisiko kenelläkään kokemusta tai varmenpaa tietoa, mikä pumppu sopisi ja kestäisi? Sain eflexifuelista alunperin vihjeen toisestakin pumpusta (http://janicolracing.fi/tuote/qsp-bensa ... n-e85-8225). Sitä en kuitenkaan ostanut, koska en saanut myyjältä varmistusta/ohjeita sen sopimisesta VDO:n syöttöyksikköön.

Olisiko jollakin tietoa auttaa miestä mäessä? :)

timco
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2019 13:08

Re: RE85 kestävä polttoainepumppu?

Viesti Kirjoittaja timco » 26.10.2019 19:04

Olen googlannut polttoainepumpun vikoja liittyen RE85:n käyttöön, mutta en ole löytänyt aiheesta oikeastaan mitään. Yleensä tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että minullakaan ei ole ongelmaa, vaan vika on jossain muualla. Suodattimen tukkeutumisesta löytyikin muutamia osumia.Voisiko tukkeutunut polttoainesuodatin olla käyntihäiriöiden (kovan nykimisen) oikea syy? Siispä irrotin tänään vuosi/15 000 km sitten vaihtamani polttoainesuodattimen ja sahasin sen auki nähdäkseni, mitä se on syönyt. Suodattimen lehdet olivat mustia, ja sahatessa lattialle lorahti likaista polttoainetta. Huomasin myös sen, että suodattimen letkuliitokset olivat hieman vuotaneet, ja suodattimen ulkokuoressa, sen alareunassa oli mustaa likaa. Kuitenkaan on vaikea sanoa, oliko suodatin riittävän likainen aiheuttaakseen kaikki nämä ongelmat kolmen pumpun kohdalla. Ja miksi auto on tullut aina kuntoon pumpun vaihtamisen jälkeen, onko kyse ollut vaan pumpun paremmasta syöttötehosta uutena? No, seuranta jatkuu, asensin paikalleen uuden suodattimen. Auto kyllä toimii nyt. Mutta varmaan menee jokin aika, ennenkun uskaltaa sanoa, tuliko vika korjattua vai ei. Vaimolle autoa en vielä rohkene antaa ajoon väittämällä sitä ehjäksi :devil

Avatar
muppis
VCF Member
Viestit: 837
Liittynyt: 13.8.2010 13:44
Paikkakunta: Huittinen - Tampere
Viesti:

Re: RE85 kestävä polttoainepumppu?

Viesti Kirjoittaja muppis » 26.10.2019 19:53

Ihan järkeenkäyvä syy kyllä voisi olla, sillä kyllähän suodattimen tukkeutuminen alkaa haittamaan saantia missä vain..
VCDS/VAG-COM löytyy.
Ny: 3C 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CBAB Comfortline -10
Ex: 3BG 1.9 TDI 74 kW AVB Comfortline -01
Ex: 3B 1.6 74 kW ARM Trendline -00

timco
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2019 13:08

Re: RE85 kestävä polttoainepumppu?

Viesti Kirjoittaja timco » 26.10.2019 21:04

En ole lainkaan perehtynyt suodattimien suodatusominaisuuksiin, mutta mieleen tuli vielä se mahdollisuus, että vaikka suodatin ei varsinaisesti tukossa olisikaan, voisiko se (etanolin liuottavasta vaikutuksesta johtuen) päästää likaantuessaan läpi hienojakoista sakkaa, joka häiritsisi polttoaineen syöttöä.

timco
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2019 13:08

Re: RE85 kestävä polttoainepumppu?

Viesti Kirjoittaja timco » 1.11.2019 6:49

Näyttäisi tulleen kuntoon suodattimen vaihdolla. Ei mitään häiriöitä sen jälkeen :)

timco
Viestit: 16
Liittynyt: 27.9.2019 13:08

Re: RE85 kestävä polttoainepumppu?

Viesti Kirjoittaja timco » 6.11.2019 15:20

Ohjeena voisi tällä tiedolla sanoa muille, että etanolimuunnossarjan (eFlexfuel) asentamisen jälkeen kannattaa bensansuodatin vaihtaa samalla kertaa, ja sen jälkeen vielä uudestaan muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen. Etanoli irrottaa likaa auton polttoainejärjestelmästä, mikä tukkii bensansuodattimen epänormaalin nopeasti.

Näyttää tällä erää varsin todennäköiseltä, että olen turhaan vaihtanut uuden polttoainepumpun ainakin kahdesti, kun oikea vika on ollut tukkiintunessa (=huonosti läpäisevässä) polttoainesuodattimessa!

Jos olen tehnyt vääriä johtopäätöksiä, raportoin niistä myöhemmin. Tällä hetkellä auto toimii moitteettomasti.

Vastaa Viestiin