Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

DIY (Do it yourself) tai TSI (Tee se itse) tyyliset oppaat ja niihin liittyvä keskustelu.
Avatar
AjH
Viestit: 3167
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja AjH » 4.1.2009 0:22

Tässä siis lyhyesti esiteltynä Passatin takajarrujen jarrupalojen ja -levyjen vaihto-operaatio.
Simppeli ja nopsa juttu, vaatii kyllä "erikoistyökalun".

Tarvikkeet siis uudet jarrupalat ja -levyt, jarrumäntätyökalu, kiintoavaimia 13mm ja 15mm, kuparitahnaa tai muuta jarruihin soveltuvaa, brake cleaneria.
Tarkista että jarrupalojen mukana on uudet satulat pultit (2 per satula), ne pitäisi vaihtaa aina avattaessa.

Tunkkaa auto ylös ja ota rengas irti. Voi tehdä puoli kerrallaan tai nostaa koko perän kerrasta. Nosturilla tietty mukavin :)

Satulan takaa löytyy kaksi heksapultin kantaa, nämä avataan. Pidä toisella kiintoavaimella vastaan liu'un suojakumin vieressä olevasta kannasta. Ei pitäisi olla kovin tiukassa. Kuusiokolo kantaiset pultit pitävät satulan kannaketta kiinni ja ne ovat yleensä p**usti kiinni, mutta tässä projektissa pitäisi selvitä näihin koskematta.

Nosta satula pois kannakkeista ja laske varovasti tukivarren päälle siten ettei jarruletku jää vetoon tai kierteelle.
Poista vanhat palat uristaan.
Koputtele vasaralla levyä kevyesti joka suunnasta jotta se irtoaa navasta, ja taiteile levy kannakkeen välistä pois.
Ruuvaa mäntätyökalulla jarrumäntä sisään.
Putsaa palojen liukupinnat teräsharjalla ja jopa kevyt viilaus pintaruosteen poistamiseksi voi olla tarpeen. Sitten puhtaille pinnoille jarrurasvaa, esim kuparitahnaa, ei kannata tuhlata kun sotkee vain paikat sitten, mutta tarkasti joka paikkaan kuitenkin.
Napaankin voi suihkia suoja-ainetta niin ei tarraa levy niin kovasti kiinni ja ruostuminen ehkä vähän vähenee.
Puhdista uusi jarrulevy varastorasvoista brake cleanerilla (tai muu rasvaton liuotin).
Taiteile uusi levy paikalleen, ja aseta palat kannakkeisiinsa. Asennoilla ja suunnilla ei pitäisi olla merkistystä.
Aseta satula kannakkeille ja varmista että jarrupalojen jouset asettuvat satulan alle, eivätkä jää törröttämään koloon.
Ruuvaa satula kiinni uusilla ruuveilla, jälleen vastamutteria kiinni pitäen, suurta momenttia ei vaadita.
Poista turha välys satulasta käsijarrun vipua nykimällä jolloin palat asettuvat oikealle kohdalle levyyn nähden.
Rengas paikalleen ja auto alas.

Yleisesti ohjeet suosittelevat ajamaan muutaman sata kilometriä mahdollisimman varovaisin jarrutuksin jotta levyt ja palat asettuvat paikoilleen.

Jos kaikki meni putkeen niin homma on valmis 1-2 tunnissa, jopa nopeamminkin.

Kuviakin olisi mutta ei ainakaan tällä hetkellä postimage ota vastaan.

Edit: siis 13mm lenkki/kita-avaimia yksi ja 15mm yksi, ne satulan liukujen pultit+mutterit.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut AjH, 6.4.2012 19:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.

Avatar
Hartsa
Viestit: 128
Liittynyt: 21.1.2006 19:57
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja Hartsa » 4.1.2009 16:51

Kokeilin pienen kulmahiomakoneen laikan (125mm) irroitusavainta tuon jarrusylinterin pyörittämiseen. Nastat oli just oikeassa kohdassa, toimi hyvin ja löytyy varmaan jokaiselta tallinsa hyllyltä!
Passat Variant TDI, AVF -01

Avatar
PassatHM
Viestit: 11
Liittynyt: 22.8.2008 8:29
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja PassatHM » 11.2.2009 17:11

Tuon jarrusatulan männän voi myös painaa sisäänpäin tavallisella ruuvipuristimella ja kärkipihdeillä kääntämällä, ei ollut tiukka.

Satulan kiinnityspultit olivat ainakin viereenkirjoittaneen kulkupelissä 13 mm. Eli yhden työkalun joutuu listaan lisäämään...

Muuten kyllä aivan erinomainen ohje, en millään uskonut ensimmäisellä kerralla (ennen tämän ohjeen lukemista) levyjen vaihtoa kokeillessa, että levy sopisi irtoamaan ilman satulan kannakkeen poistamista.
Voisikohan tämän ohjeen nostaa jotenkin enemmän esille? tämä häviää tänne muun turhan ;-) tiedon sekaan!
VW Passat 3BG Variant 1.9 TDI Highline Tiptronic Horst

Kale
Viestit: 973
Liittynyt: 23.4.2004 8:11
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Kale » 11.2.2009 20:59

p.s. foto ois kiva.

Avatar
AjH
Viestit: 3167
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH » 11.2.2009 23:45

Postimage pelaa niin lisäsin parit fotot.

Juu männän saa kyllä palautettua noinkin, mutta kun oli official työkalu käytössä :) Puristinta ja papukaijapihtejä on aiemmin tullu käytettyä.

Muistin väärin oletettavasti, 13mm kuulostaa oikealta koolta noille liukupulteille. Noh, eiköhän sekä 13mm että 15mm avaimet löydy jos yleensä kiintoavaimia tallilla on.

*EDIT: niin siis sekä 13mm että 15mm avaimet tarvitaan liukupulttien avaamiseen.

Satulan kannake on tosiaan niillä kuusiokoloilla kiinni, ja nehän ovat yleensä kiinni niin etteivät ehjänä irtoa. Mutta levy onneksi mahtuu uimaan välistä pois jopa helposti.
Viimeksi muokannut AjH, 17.7.2012 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.

Antti_T4
Viestit: 32
Liittynyt: 9.3.2009 9:33
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja Antti_T4 » 17.7.2012 21:32

Vaihtuneeko etulevyt myös irrottamatta satulankannakkeita?

Avatar
AjH
Viestit: 3167
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja AjH » 17.7.2012 23:32

Hankala sanoa kun nykyään on 312mm kitti paikallaan, ne ei ainakaan mahdu pois.
Muistaisin kyllä niin että kannakkeet pitää irrottaa etulevyjen kanssa touhutessa myös pienemmissä kokoluokissa.
Omassa ainakin kannakkeet edessä irtos ihan vaivatta ettei ollut siitä vaivaa tai murhetta. Autokohtaista tietysti toi on.

EDIT: Siis joo, ongelmahan edessä on navan korkeus vs kannake, ja kun edes isommat levyt ei mahdu pois niin ei pienemmätkään. Eli kannakkeiden irrotus ja kiinnitys levyjä eteen vaihtaessa.
Näköjään tota osuutta ei Juhiksen projektissa ollutkaan, oli vaan palojen vaihto. Toivottavasti joku tekee, kuvaa ja lisää vaikka sinne niin on dokumentoitu sitten sekin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.

Avatar
Juhizz
Viestit: 1219
Liittynyt: 16.11.2009 22:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja Juhizz » 18.7.2012 0:13

OT: Todnäk teen itse piakkoin kun alkaa olemaan levyt alamitassa.

-Mikk0-
Viestit: 107
Liittynyt: 16.9.2010 8:23
Paikkakunta: Askola

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja -Mikk0- » 18.7.2012 22:27

Toimiiko tämä muuten Nelivedossa kanssa?
Passat 2.0TDI BMT 2013
Ex.Passat Variant 4motion 2005

Avatar
AjH
Viestit: 3167
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja AjH » 19.7.2012 22:23

Niin takalevyjen vaihto noin ilman kannakkeen irrotusta? Joskus tästä on puhetta ollu että ei onnistuis kun siinä levyn mitat on ihan pikkusen eri. Jos nyt muistan oikein.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.

-Mikk0-
Viestit: 107
Liittynyt: 16.9.2010 8:23
Paikkakunta: Askola

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja -Mikk0- » 19.7.2012 22:44

Kannakkeet otan irti jokatapauksessa. Meinasin että lähteekö levy irti ihan helposti ettei ole mikään vetarin pultti edessä tms.
Palat vaihdoin mutta en kattonu sitä sen tarkemmin,kiire kun oli.
Passat 2.0TDI BMT 2013
Ex.Passat Variant 4motion 2005

Avatar
AjH
Viestit: 3167
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja AjH » 20.7.2012 0:19

Jaa tommosta, en osaa tohon sit taas sanoa, mutta helposti vois kuvitella ettei siellä oo mitään edessä mikä kinnais.
Eihän noi edessäkään oo haitaksi vaan levy on suoraastaan turhan irrallaan siinä navan päällä.
Mutta päivitähän tähän infoa niin on taas lisää tietoa tallessa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.

Kingis_
Viestit: 419
Liittynyt: 13.9.2011 0:53
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja Kingis_ » 21.11.2012 13:25

Hyvä oli ohje, ei ollut kun ottaa sopivat työkalut ja alkaa töihin, mutta toises satulan tiivisteet oli aika riekaleena ja vähän se on näköjään alkanut jumia. Tilasin satulan korjaussarjan joten huomenna pääsee jatkamaan. Jos joku on tiivisteet ja männän satulaan uusinut niin hyviä vinkkejä otetaan vastaan :) Ei raaskinut uutta satulaa ostaa kun tuosta luulis vielä hyvä tulevan.
VW Passat 3BG Variant 1.9TDi
Audi A6 avant quattro

Avatar
AjH
Viestit: 3167
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja AjH » 21.11.2012 21:34

Oliko siis se männän suojakumi romuna, tuskin tiiviste, joka on siellä männän ympärillä ja piilossa kun mäntä on paikallaan?
Suojakumi omassa halus kiertyä tossa viimeksi takajarruja ropatessa. En keksiny miten se siitä suoristuu vaikka mitä koitin, kiertyi mukana kun mäntää kiersin sisään.
Lopulta auttoi kun kylvetin sen kumin kauttaaltaan ATEn jarrurasvalla, olikohan se isompi tuubi motonetistä (ei plastilube).
Sillä kun hieroi innokkaasti niin se siitä vertyi jumista ja alkoi toimimaan halutusti.
Kumin vaihdosta en ole ihan varma, mutta kuvittelisin että vanha irti varovasti vetämällä ja uusi sitten varovasti taas paikalleen. Ei siellä kai mitään lukkorenkaita ole vaan tiukka sovitus. Tietysti paljon selviää kun saat vanhan irti niin tiedät mitä on vastassa. Helppoa sinänsä ettei tarvi ehjänä saada kun on uusi odottamassa :)

Kuvia noista vaiheista ja jatkoa tähän niin saadaan totakin osuutta talteen. ;)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.

JL
Viestit: 552
Liittynyt: 3.5.2011 0:10
Paikkakunta: Pori

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja JL » 21.11.2012 22:12

^Tiukan sovituksen lisäksi siinä kumissa on myös kaulus siellä takana. Mäntä täytynee ensin ottaa pois että saa vaihdettua.

Kingis_
Viestit: 419
Liittynyt: 13.9.2011 0:53
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja Kingis_ » 21.11.2012 22:37

Siis nimenomaan sitä suojakumia eikä tiivistettä tarkoitin, se oli jo ihan riekaleina. Mulle tulee siis "täydellinen" satulan korjaussarja, siinä tulee ainakin uusi mäntä ja mitä kaikkea muuta sitten tuleekaan?
VW Passat 3BG Variant 1.9TDi
Audi A6 avant quattro

Kilu
Viestit: 1245
Liittynyt: 20.9.2010 20:17
Paikkakunta: Lahti

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja Kilu » 27.11.2012 13:45

AjH kirjoitti:Niin takalevyjen vaihto noin ilman kannakkeen irrotusta? Joskus tästä on puhetta ollu että ei onnistuis kun siinä levyn mitat on ihan pikkusen eri. Jos nyt muistan oikein.
Kyllä onnistuu, tuli juuri äsken testattua. Vasemmalta puolelta kuusiopultteja avatessa vääntyi koloavain. Jouduin ostamaan pitkän hylsyn, jolla sitten irtosi. Oikealta puolelta ei ollut mitään jakoa, joten pujottelemalla se levy tuli pois ja sain vielä takaisinkin. Siihenpä ne onnistumiset sitten jäi. Kummaltakin puolelta männät jumissa ja suojakumit tulleet juurestaan pihalle. Eipä onnistunut mäntien painaminen takaisin edes työkalulla. Joutui vähän viilailemaan ja antamaan moskaa, jotta meni kasaan. Kannattaako noihin tuota korjaussarjaa käyttää vai kylmästi uudet satulat? On se ihme juttu, että' aina kun olisi pitempi matka edessä, niin projektia pukkaa. No luulisi kulutus sentään laskevan, kun jarrut ei enää laahaa.
Edittiä, Laakkosella jarrusatula 240€:a/kpl, joten ostin sitten tiivistesarjan varuksi (2*sylinterin tiiviste ja männän suojakumi 26€:a). Motonetissa on tarjolla noita suluissa ei 4motion, joten en viitsinyt alkaa testailemaan. Katsotaan ehtisikö sitä, joku ilta projektiin uudestaan.
Edit2: Yli tunnin väänsin ruuvipenkissä mäntää irti sylinteristä putkipihdeillä (vasen puoli). Ei tuolla "oikealla työkalulla" saanut mitään liikumaan. Lioittelin satulaa tuossa maagisessa re85:ssa ja männän hioin puhtaaksi ja vähän viilailin putkipihtien painaumia sileämmäksi. Tiivisteen ja suojakumin mukana tullut "erikois"rasva oli kyllä hyvä. Ilmauksen suoritin biltemasta ostamalla takaiskuventtiilillä varustetulla 4,99€:n pumpulla. Oikea puoli ei sitten oikein enää haastetta antanut, kun mäntä irtosi jo n.5min. vääntämisellä.
Passat 3B5 2.7bit, A6 2.7bit

Kingis_
Viestit: 419
Liittynyt: 13.9.2011 0:53
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja Kingis_ » 6.12.2012 18:53

Tänään remppasin tuon satulan kun ei ole aiemmin kehdannut. Ei tullut kyllä kuvia otettua kun ei tuossa projektissa oikeastaan mitään kuvattavaa ole.

Meni jotakuinkin näin: Jarruletku irti, satula irti, käsijarruvaijerin taiteilee irti. Sitten laitoin satulan ruuvipenkkiin ja ilmausruuvin kylvetin aseöljyssä ja annoin hetken olla ja sit auki. Sitten vanhan suojakumin jämiä revin irti ja aseöljykylpy männälle ja hetkeksi taas hautumaan. Sitten papukaijapihdeillä pyöritin männän irti. Uuden suojakumin vedin männän yli ja asetin kumin satulaan kiinni, sitten putken pätkällä ja vasaralla naputtelin männän kohdalleen ja käsin pyörittelin hiukan kiinni sitten pihdeillä lähes pohjaan ja jarrutyökalulla loput. Sitten vaan uusi levy ja palat paikalleen, satula paikalleen ja ilmaus. Niin ja uuden suojakumin uitin jarrunesteessä ennen asennusta.
VW Passat 3BG Variant 1.9TDi
Audi A6 avant quattro

Kilu
Viestit: 1245
Liittynyt: 20.9.2010 20:17
Paikkakunta: Lahti

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja Kilu » 10.12.2012 14:28

Kingis_ kirjoitti:... sitten putken pätkällä ja vasaralla naputtelin männän kohdalleen ...
Eikös niiden tiivisteiden mukana tullut oma "rasva"? Omassa sarjassa piti tiivareita ja suojakumia uittaa tuossa litkussa vähintään 45min ennen asennusta. Meni kyllä tosi helposti mäntä kierteelle ihan ilman naputtelua pelkästään peukaloilla painamalla.
Passat 3B5 2.7bit, A6 2.7bit

Kingis_
Viestit: 419
Liittynyt: 13.9.2011 0:53
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja Kingis_ » 11.12.2012 1:01

Semmonen pieni pakkaus rasvaa tuli jolla voitelin liukuja/mäntää ja se mäntä ei meinannut millään sattua kohdalleen että lähtis menemään kierteilleen mutta pikkuisen kun käytti kevyttä väkivaltaa se meni sinne ja helposti sen sitten sai kierrettyä paikalleen kun alun sai menemään. Taisi olla korjausopus josta luin että niitä suojakumeja sun muita voi uittaa jarrunesteessä ennen asennusta.

Sitten se männänsuojakumi oli aika mitättömän tuntuinen ja eikä istunut mielestäni kauhean hyvin paikalleen, saa nähdä kauanko kestää. Kattelin jo että ebaystä sais aika edullisesti jarrusatulaa jos leviää, pitää vaihtaa molemmat uusiin jos tuo ei kestä.
VW Passat 3BG Variant 1.9TDi
Audi A6 avant quattro

Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1882
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja ibel » 17.12.2012 13:29

-Mikk0- kirjoitti:Toimiiko tämä muuten Nelivedossa kanssa?
Eilen totesin itte et 4motionissa ei lähe levy ilman satulankannakkeen löysäämistä/irrotusta..
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala

janiM91
Viestit: 4
Liittynyt: 3.5.2012 13:29

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Viesti Kirjoittaja janiM91 » 11.1.2013 15:59

Oisko neuvoja kun tuossa remontissa huomasin että se 13 ylempi "liuku" on jumissa..eli siis pultti lähti mutta ei liiku ollenkaan se vastakappale..kannattasko koittaa lämmittämällä?
Passat 1.8T -98

Vastaa Viestiin