Sivu 1/1

Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 4.1.2009 0:22
Kirjoittaja AjH
Tässä siis lyhyesti esiteltynä Passatin takajarrujen jarrupalojen ja -levyjen vaihto-operaatio.
Simppeli ja nopsa juttu, vaatii kyllä "erikoistyökalun".

Tarvikkeet siis uudet jarrupalat ja -levyt, jarrumäntätyökalu, kiintoavaimia 13mm ja 15mm, kuparitahnaa tai muuta jarruihin soveltuvaa, brake cleaneria.
Tarkista että jarrupalojen mukana on uudet satulat pultit (2 per satula), ne pitäisi vaihtaa aina avattaessa.

Tunkkaa auto ylös ja ota rengas irti. Voi tehdä puoli kerrallaan tai nostaa koko perän kerrasta. Nosturilla tietty mukavin :)

Satulan takaa löytyy kaksi heksapultin kantaa, nämä avataan. Pidä toisella kiintoavaimella vastaan liu'un suojakumin vieressä olevasta kannasta. Ei pitäisi olla kovin tiukassa. Kuusiokolo kantaiset pultit pitävät satulan kannaketta kiinni ja ne ovat yleensä p**usti kiinni, mutta tässä projektissa pitäisi selvitä näihin koskematta.

Nosta satula pois kannakkeista ja laske varovasti tukivarren päälle siten ettei jarruletku jää vetoon tai kierteelle.
Poista vanhat palat uristaan.
Koputtele vasaralla levyä kevyesti joka suunnasta jotta se irtoaa navasta, ja taiteile levy kannakkeen välistä pois.
Ruuvaa mäntätyökalulla jarrumäntä sisään.
Putsaa palojen liukupinnat teräsharjalla ja jopa kevyt viilaus pintaruosteen poistamiseksi voi olla tarpeen. Sitten puhtaille pinnoille jarrurasvaa, esim kuparitahnaa, ei kannata tuhlata kun sotkee vain paikat sitten, mutta tarkasti joka paikkaan kuitenkin.
Napaankin voi suihkia suoja-ainetta niin ei tarraa levy niin kovasti kiinni ja ruostuminen ehkä vähän vähenee.
Puhdista uusi jarrulevy varastorasvoista brake cleanerilla (tai muu rasvaton liuotin).
Taiteile uusi levy paikalleen, ja aseta palat kannakkeisiinsa. Asennoilla ja suunnilla ei pitäisi olla merkistystä.
Aseta satula kannakkeille ja varmista että jarrupalojen jouset asettuvat satulan alle, eivätkä jää törröttämään koloon.
Ruuvaa satula kiinni uusilla ruuveilla, jälleen vastamutteria kiinni pitäen, suurta momenttia ei vaadita.
Poista turha välys satulasta käsijarrun vipua nykimällä jolloin palat asettuvat oikealle kohdalle levyyn nähden.
Rengas paikalleen ja auto alas.

Yleisesti ohjeet suosittelevat ajamaan muutaman sata kilometriä mahdollisimman varovaisin jarrutuksin jotta levyt ja palat asettuvat paikoilleen.

Jos kaikki meni putkeen niin homma on valmis 1-2 tunnissa, jopa nopeamminkin.

Kuviakin olisi mutta ei ainakaan tällä hetkellä postimage ota vastaan.

Edit: siis 13mm lenkki/kita-avaimia yksi ja 15mm yksi, ne satulan liukujen pultit+mutterit.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Lähetetty: 4.1.2009 16:51
Kirjoittaja Hartsa
Kokeilin pienen kulmahiomakoneen laikan (125mm) irroitusavainta tuon jarrusylinterin pyörittämiseen. Nastat oli just oikeassa kohdassa, toimi hyvin ja löytyy varmaan jokaiselta tallinsa hyllyltä!

Lähetetty: 11.2.2009 17:11
Kirjoittaja PassatHM
Tuon jarrusatulan männän voi myös painaa sisäänpäin tavallisella ruuvipuristimella ja kärkipihdeillä kääntämällä, ei ollut tiukka.

Satulan kiinnityspultit olivat ainakin viereenkirjoittaneen kulkupelissä 13 mm. Eli yhden työkalun joutuu listaan lisäämään...

Muuten kyllä aivan erinomainen ohje, en millään uskonut ensimmäisellä kerralla (ennen tämän ohjeen lukemista) levyjen vaihtoa kokeillessa, että levy sopisi irtoamaan ilman satulan kannakkeen poistamista.
Voisikohan tämän ohjeen nostaa jotenkin enemmän esille? tämä häviää tänne muun turhan ;-) tiedon sekaan!

Lähetetty: 11.2.2009 20:59
Kirjoittaja Kale
p.s. foto ois kiva.

Lähetetty: 11.2.2009 23:45
Kirjoittaja AjH
Postimage pelaa niin lisäsin parit fotot.

Juu männän saa kyllä palautettua noinkin, mutta kun oli official työkalu käytössä :) Puristinta ja papukaijapihtejä on aiemmin tullu käytettyä.

Muistin väärin oletettavasti, 13mm kuulostaa oikealta koolta noille liukupulteille. Noh, eiköhän sekä 13mm että 15mm avaimet löydy jos yleensä kiintoavaimia tallilla on.

*EDIT: niin siis sekä 13mm että 15mm avaimet tarvitaan liukupulttien avaamiseen.

Satulan kannake on tosiaan niillä kuusiokoloilla kiinni, ja nehän ovat yleensä kiinni niin etteivät ehjänä irtoa. Mutta levy onneksi mahtuu uimaan välistä pois jopa helposti.

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 17.7.2012 21:32
Kirjoittaja Antti_T4
Vaihtuneeko etulevyt myös irrottamatta satulankannakkeita?

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 17.7.2012 23:32
Kirjoittaja AjH
Hankala sanoa kun nykyään on 312mm kitti paikallaan, ne ei ainakaan mahdu pois.
Muistaisin kyllä niin että kannakkeet pitää irrottaa etulevyjen kanssa touhutessa myös pienemmissä kokoluokissa.
Omassa ainakin kannakkeet edessä irtos ihan vaivatta ettei ollut siitä vaivaa tai murhetta. Autokohtaista tietysti toi on.

EDIT: Siis joo, ongelmahan edessä on navan korkeus vs kannake, ja kun edes isommat levyt ei mahdu pois niin ei pienemmätkään. Eli kannakkeiden irrotus ja kiinnitys levyjä eteen vaihtaessa.
Näköjään tota osuutta ei Juhiksen projektissa ollutkaan, oli vaan palojen vaihto. Toivottavasti joku tekee, kuvaa ja lisää vaikka sinne niin on dokumentoitu sitten sekin.

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 18.7.2012 0:13
Kirjoittaja Juhizz
OT: Todnäk teen itse piakkoin kun alkaa olemaan levyt alamitassa.

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 18.7.2012 22:27
Kirjoittaja -Mikk0-
Toimiiko tämä muuten Nelivedossa kanssa?

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 19.7.2012 22:23
Kirjoittaja AjH
Niin takalevyjen vaihto noin ilman kannakkeen irrotusta? Joskus tästä on puhetta ollu että ei onnistuis kun siinä levyn mitat on ihan pikkusen eri. Jos nyt muistan oikein.

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 19.7.2012 22:44
Kirjoittaja -Mikk0-
Kannakkeet otan irti jokatapauksessa. Meinasin että lähteekö levy irti ihan helposti ettei ole mikään vetarin pultti edessä tms.
Palat vaihdoin mutta en kattonu sitä sen tarkemmin,kiire kun oli.

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 20.7.2012 0:19
Kirjoittaja AjH
Jaa tommosta, en osaa tohon sit taas sanoa, mutta helposti vois kuvitella ettei siellä oo mitään edessä mikä kinnais.
Eihän noi edessäkään oo haitaksi vaan levy on suoraastaan turhan irrallaan siinä navan päällä.
Mutta päivitähän tähän infoa niin on taas lisää tietoa tallessa.

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 21.11.2012 13:25
Kirjoittaja Kingis_
Hyvä oli ohje, ei ollut kun ottaa sopivat työkalut ja alkaa töihin, mutta toises satulan tiivisteet oli aika riekaleena ja vähän se on näköjään alkanut jumia. Tilasin satulan korjaussarjan joten huomenna pääsee jatkamaan. Jos joku on tiivisteet ja männän satulaan uusinut niin hyviä vinkkejä otetaan vastaan :) Ei raaskinut uutta satulaa ostaa kun tuosta luulis vielä hyvä tulevan.

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 21.11.2012 21:34
Kirjoittaja AjH
Oliko siis se männän suojakumi romuna, tuskin tiiviste, joka on siellä männän ympärillä ja piilossa kun mäntä on paikallaan?
Suojakumi omassa halus kiertyä tossa viimeksi takajarruja ropatessa. En keksiny miten se siitä suoristuu vaikka mitä koitin, kiertyi mukana kun mäntää kiersin sisään.
Lopulta auttoi kun kylvetin sen kumin kauttaaltaan ATEn jarrurasvalla, olikohan se isompi tuubi motonetistä (ei plastilube).
Sillä kun hieroi innokkaasti niin se siitä vertyi jumista ja alkoi toimimaan halutusti.
Kumin vaihdosta en ole ihan varma, mutta kuvittelisin että vanha irti varovasti vetämällä ja uusi sitten varovasti taas paikalleen. Ei siellä kai mitään lukkorenkaita ole vaan tiukka sovitus. Tietysti paljon selviää kun saat vanhan irti niin tiedät mitä on vastassa. Helppoa sinänsä ettei tarvi ehjänä saada kun on uusi odottamassa :)

Kuvia noista vaiheista ja jatkoa tähän niin saadaan totakin osuutta talteen. ;)

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 21.11.2012 22:12
Kirjoittaja JL
^Tiukan sovituksen lisäksi siinä kumissa on myös kaulus siellä takana. Mäntä täytynee ensin ottaa pois että saa vaihdettua.

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 21.11.2012 22:37
Kirjoittaja Kingis_
Siis nimenomaan sitä suojakumia eikä tiivistettä tarkoitin, se oli jo ihan riekaleina. Mulle tulee siis "täydellinen" satulan korjaussarja, siinä tulee ainakin uusi mäntä ja mitä kaikkea muuta sitten tuleekaan?

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 27.11.2012 13:45
Kirjoittaja Kilu
AjH kirjoitti:Niin takalevyjen vaihto noin ilman kannakkeen irrotusta? Joskus tästä on puhetta ollu että ei onnistuis kun siinä levyn mitat on ihan pikkusen eri. Jos nyt muistan oikein.
Kyllä onnistuu, tuli juuri äsken testattua. Vasemmalta puolelta kuusiopultteja avatessa vääntyi koloavain. Jouduin ostamaan pitkän hylsyn, jolla sitten irtosi. Oikealta puolelta ei ollut mitään jakoa, joten pujottelemalla se levy tuli pois ja sain vielä takaisinkin. Siihenpä ne onnistumiset sitten jäi. Kummaltakin puolelta männät jumissa ja suojakumit tulleet juurestaan pihalle. Eipä onnistunut mäntien painaminen takaisin edes työkalulla. Joutui vähän viilailemaan ja antamaan moskaa, jotta meni kasaan. Kannattaako noihin tuota korjaussarjaa käyttää vai kylmästi uudet satulat? On se ihme juttu, että' aina kun olisi pitempi matka edessä, niin projektia pukkaa. No luulisi kulutus sentään laskevan, kun jarrut ei enää laahaa.
Edittiä, Laakkosella jarrusatula 240€:a/kpl, joten ostin sitten tiivistesarjan varuksi (2*sylinterin tiiviste ja männän suojakumi 26€:a). Motonetissa on tarjolla noita suluissa ei 4motion, joten en viitsinyt alkaa testailemaan. Katsotaan ehtisikö sitä, joku ilta projektiin uudestaan.
Edit2: Yli tunnin väänsin ruuvipenkissä mäntää irti sylinteristä putkipihdeillä (vasen puoli). Ei tuolla "oikealla työkalulla" saanut mitään liikumaan. Lioittelin satulaa tuossa maagisessa re85:ssa ja männän hioin puhtaaksi ja vähän viilailin putkipihtien painaumia sileämmäksi. Tiivisteen ja suojakumin mukana tullut "erikois"rasva oli kyllä hyvä. Ilmauksen suoritin biltemasta ostamalla takaiskuventtiilillä varustetulla 4,99€:n pumpulla. Oikea puoli ei sitten oikein enää haastetta antanut, kun mäntä irtosi jo n.5min. vääntämisellä.

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 6.12.2012 18:53
Kirjoittaja Kingis_
Tänään remppasin tuon satulan kun ei ole aiemmin kehdannut. Ei tullut kyllä kuvia otettua kun ei tuossa projektissa oikeastaan mitään kuvattavaa ole.

Meni jotakuinkin näin: Jarruletku irti, satula irti, käsijarruvaijerin taiteilee irti. Sitten laitoin satulan ruuvipenkkiin ja ilmausruuvin kylvetin aseöljyssä ja annoin hetken olla ja sit auki. Sitten vanhan suojakumin jämiä revin irti ja aseöljykylpy männälle ja hetkeksi taas hautumaan. Sitten papukaijapihdeillä pyöritin männän irti. Uuden suojakumin vedin männän yli ja asetin kumin satulaan kiinni, sitten putken pätkällä ja vasaralla naputtelin männän kohdalleen ja käsin pyörittelin hiukan kiinni sitten pihdeillä lähes pohjaan ja jarrutyökalulla loput. Sitten vaan uusi levy ja palat paikalleen, satula paikalleen ja ilmaus. Niin ja uuden suojakumin uitin jarrunesteessä ennen asennusta.

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 10.12.2012 14:28
Kirjoittaja Kilu
Kingis_ kirjoitti:... sitten putken pätkällä ja vasaralla naputtelin männän kohdalleen ...
Eikös niiden tiivisteiden mukana tullut oma "rasva"? Omassa sarjassa piti tiivareita ja suojakumia uittaa tuossa litkussa vähintään 45min ennen asennusta. Meni kyllä tosi helposti mäntä kierteelle ihan ilman naputtelua pelkästään peukaloilla painamalla.

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 11.12.2012 1:01
Kirjoittaja Kingis_
Semmonen pieni pakkaus rasvaa tuli jolla voitelin liukuja/mäntää ja se mäntä ei meinannut millään sattua kohdalleen että lähtis menemään kierteilleen mutta pikkuisen kun käytti kevyttä väkivaltaa se meni sinne ja helposti sen sitten sai kierrettyä paikalleen kun alun sai menemään. Taisi olla korjausopus josta luin että niitä suojakumeja sun muita voi uittaa jarrunesteessä ennen asennusta.

Sitten se männänsuojakumi oli aika mitättömän tuntuinen ja eikä istunut mielestäni kauhean hyvin paikalleen, saa nähdä kauanko kestää. Kattelin jo että ebaystä sais aika edullisesti jarrusatulaa jos leviää, pitää vaihtaa molemmat uusiin jos tuo ei kestä.

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 17.12.2012 13:29
Kirjoittaja ibel
-Mikk0- kirjoitti:Toimiiko tämä muuten Nelivedossa kanssa?
Eilen totesin itte et 4motionissa ei lähe levy ilman satulankannakkeen löysäämistä/irrotusta..

Re: Opas: Passat 3BG takajarruhuolto

Lähetetty: 11.1.2013 15:59
Kirjoittaja janiM91
Oisko neuvoja kun tuossa remontissa huomasin että se 13 ylempi "liuku" on jumissa..eli siis pultti lähti mutta ei liiku ollenkaan se vastakappale..kannattasko koittaa lämmittämällä?