Sivu 1/2

Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 9.5.2010 23:50
Kirjoittaja AjH
Tämä ohje on 1.8t autoon mutta pääosin sovellettavissa TDI koneiseen.

Tarvikkeina Slamitin OEM vakionopeussäädin, sisältää viiksen ja johtosarjan, johtojen sitomiseen muutamia nippusiteitä.

Työkaluina XZN12 ratin pultin irroitukseen, ohut lyhyt talttapäinen meisseli airbagin irroittamiseen (3 puolainen ratti!), 8mm hylsy ja jatkovarsi, PH2 ristipää meisseli, T25 torx, pihdit, ohutta rautalankaa.

1. Pyyhkijät yläasentoon.
2. akun kenkä irti (sähköt pois autosta ;))
3. ecun kotelon kansi auki, 5kpl 8mm kannalla olevaa pulttia joista yksi piilossa lasin listan alla, listassa tulpattu reikä josta aukeaa näppärästi.
4. kojelaudan alamuovi pois, neljä T25 torxia joista kaksi kojelaudan päädyssä sulakerasian vierillä ja kaksi ratin alapuolella koloissa, vedä tulipellistä pois päin ja laske alaspäin, irroita valojen katkaisimen liitin, korkeuden säädön liitin ja OBD-liitin muovista
5. Rattiakselin ylämuovi pois, kaksi ruuvia, korkeussäädön kahvamuovi pois, kaksi ruuvia
6. airbag irti ratista, ohut talttapäämeisseli ratin takana olevaan reikään ja vääntö rattiakselia kohti
7. ratin napapultti auki
8. MERKKAA!! ratin asento akseliin nähden; akselin päähän ja ratin kehään viivat! Muuten ei rattia saa helposti takaisin oikeaan asentoon
9. ratti pois tieltä
10. viiksi paketista liittimet irti ja pois paikaltaan, viiksen vaihto vakkariviikseen
11. takaisin konehuoneeseen, ecu pois tieltä ja sitten kaksi melko ikävästi sijoitettua ristipäistä ruuvia, yksi liitinriman molemmissa päissä. Keskempään pääsi suht mukavasti ristipäällä varustetulla räikällä, ja lokarin puoleinen aukesi sisäkautta sormin pyörittämällä parhaiten
12. pujottele liitinrima jalkatilaan, johdot ovat kiinni sieltä täältä ja tilaa on vähän, muutaman releen irroittamalla saa vähän lisää työtilaa
13. irroita rimasta liittimet, valkoinen 15(+3)-napainen ja ruskea 10-napainen (dieselissä oranssi 10-napainen ainakin ohjeen mukaan)
14. avaa ruskean liittimen lukitus (kuvassa violetti osa liitintä), lukitus ei liiku kuin millin verran, älä riko lukituksen lukituksia liialla voimalla, jos rikoit kuitenkin niin sähkömiehen teipillä lukituksen saa suht hyvin paikoilleen
15. työnnä litteäksi lyöty/rälläköity rautalangan pää liittimen pinnin vieressä oleviin koloihin ja vedä pinni ulos liittimestä, johto on pinni nro 8 ja väri musta-punainen
16. työnnä vakkarin johtosarjan punainen-valkoinen johdon pinni liittimeen, ja auton pinni johtosarjan mustaan liittimeen, mustassa liittimessä on myös lukitus, avaa se ensin ja muista sulkea kun pinni on paikoillaan
17. valkoinen liitin; paina lukitus painamalla ja irroita 15-pinninen osa valkoisesta liittimestä, ja työnnä johtosarjan loput johdot oikeille paikoilleen, 7, 8, 9 ja 10 napoihin, kasaa liitin takaisin
18. tarkista vielä johdot ja liitokset, laita liittimet liitinpaneeliin oikeille paikoilleen, järjestele johdot ja pujota liitinpaneeli takaisin paikoilleen, paneelissa on ohjuritapit kiinnitysrautoihin jotka helpottavat hiukan
19. ruuvaa osat takaisin paikoilleen käänteisessä järjestyksessä, ratin kiinnityspulttiin pitäisi merkitä kiristyskerrat napauttamalla tuurnalla pieni merkki, pulttia saa käyttää viisi kertaa ja sitten se pitäisi uusia, muista myös airbagin liitin
20. kaikki takaisin paikallaan, akun kenkä kiinni ja virrat päälle, jos kaikki toimii eikä mitään ihmeellistä tapahtunut, kokeile käynnistys, ja toivottavasti kaikki edelleen hyvin
21. VAG-com autoon kiinni, moottorinohjaukseen ja login:11463 ja "do it!", ainakaan omassa tapauksessa mitään ilmoituksia ei tullut eikä mitään näkynyt missään. Viiksestä vakkari on ja valo syttyi kojelaudassa, toimii!
22. testilenkki VAG-com kiinni, group 66 näyttää vakionopeussäätimen arvoja, nopeus, vakiosäädetty nopeus, vakkarin napit + toimintatila binääreinä

Kaikki edelleen ok, homma suoritettu. Aikaa meni omassa projektissa kaikkineen vajaa 4 tuntia, ylimääräistä aikaa muutaman työkalun etsimisessä, airbagin kanssa tappelemisessa ja liitinpaneelin irroitus/kiinnitys. Muuten hyvinkin joutuisa pura ja kokoa projekti.

Ja on se vaan mukava kun ensimmäistä kertaa omassa autossa on vakkari, jatkossa tulee olemaan aina jos vain suinkin mahdollista 8)

Virheitä korjataan ja tietoa lisätään tarpeen mukaan, tällä pääsee toivottavasti jo vähän lähemmäs valmista.

Edit1: ei tarvi akkua irrottaa, riittää kun irrottaa akusta kengän/piuhan tmv. Eli sähköt pois :D

Lähetetty: 9.5.2010 23:57
Kirjoittaja AjH
Ensimmäisenä se mitä ECUn alta tulee näkyviin. Kuvassa siis se liitinpaneeli värikkäänä kuopassa, reikä lasilistassa josta pääsee siihen yhteen ruuviin jatkon avulla, kuvassa ei näy niitä kahta ruuvia jotka paneelia pitävät kiinni mutta ne ovat aivan paneelin toisessa päässä auton keskellä, tähän ruuviin pääsee räikällä ja ristikärjellä kiinni ja toisen pään ruuvi paneelista kuskiin päin juuri kuvassa näkyvän kolon reunan alla ettei ruuvarilla oikein hyvin pääse käsiksi.

Kuva

Seuraavana selventävä kuva mitä on 3-puolaisen ns. sporttiratin bagin alla, kuvassa oleellista siis kaksi jousta joita meisselillä pitää vääntää jotta bagin takana olevat koukut pääsevät vapaaksi ja bagi irti. Kuvassa näkyy myös XZN12 kantainen pultin kanta, tämän irroituksen jälkeen muista merkitä ratin asento rattiakseliin nähden.

Kuva

Lähetetty: 10.5.2010 0:03
Kirjoittaja AjH
Seuraavana liittimien kanssa pelaamista. Kuvassa näkyy siis ruskea liitin josta irroitetaan musta-punainen johto ja sen pinni työnnetään vakkarin johtosarjan liittimeen. Vakkarin johtosarjan puna-valkoisessa johdossa on sopiva pinni musta-punaisen paikalle ruskeaan liittimeen. Kuvassa näkyy myös ruskean liittimen lukitusta, jonka liike ei ole suuri, itse survoin liitintä turhaan ja sähkömiehen teipillä paikkailin tilannetta.

Kuva

Sitten se valkoinen liitin, kuvassa molemmat osat liitintä. 15-pinninen osa irtoaa helposti lukitusta painamalla ja sitten vain oikean värisen johdon pinni kuhunkin koloonsa. Kaikkien liittimien kanssa vaan huolellinen että pinnit menevät oikein päin paikalleen (ilman voimaa!) ja lukittuvat. Näin välttää ongelmia myöhemmässä vaiheessa kun auto tärisee melko paljon liikkuessaan.

Kuva

Lähetetty: 10.5.2010 7:13
Kirjoittaja Kale
Aika samoilla ohjeilla onnistuu myös nelosgolffiin mutta pyyhkijöitä ei tarvitse nostaa vaan ne pitää irroittaa. Golffissa akkua ei tarvitse irroittaa mutta akunkengän voi varuilta irroittaa. Golffissa pitää lisäksi irroittaa ikkunan alaosan muovi jotta ecun boksiin pääsee käsiksi.

Lähetetty: 10.5.2010 10:21
Kirjoittaja AjH
Korjasin ton akkuasian, ei akkua tarvi Passatissakaan irrottaa, vaan akunkenkä akusta, eli sähköt pois. Ja kyllä, se tarvii tehdä koska rattia pitää käännellä kun airbagia irrottaa ja se ei onnistu ellei ole avain virtalukossa eli rattilukko auki. Tai tietysti voi akku tässä kohtaa olla vielä kiinni mutta on syytä muistaa poistaa avain lukosta ennen bagin piuhan irrotusta, jos se akku on ihan pakko kiinni pitää. Itse näin kaikkein helpoimmaksi irrottaa maakengän akun navasta.

Edit: Ja lisätään vielä se että kun noita ECUn liitinrivistöjä käsittelee niin itse ainakin teen sen mieluiten niin ettei siellä ole virtaa missään liittimessä. Ruuvari väärien metallien väliin ja kuuluu kallis poks. Mutta kun akku on irti niin on vähän turvallisempaa touhuta tuolla kojelaudan sisällä, missä tilaa ei todellakaan ole liikaa.

Lähetetty: 10.5.2010 12:09
Kirjoittaja Pasi Häkli
Käyttää virtoja päällä ja ottaa pois, jotta rattilukko ei mene päälle ja sen jälkeen saa avain jäädä virtalukkoon(rattilukko siis ei mene päälle) ja airbagin voi ottaa pois. Ei jää vikakoodeja mikäli ei vaan käytä virtoja päällä.

Eli ei ole pakko ottaa akunkenkää irti. Itse en ota koskaan.

Lähetetty: 29.5.2011 13:52
Kirjoittaja bnito
Onkos kukaan käynyt ihan marmorin tiskiltä näitä vakkarin jälkiasennus sarjoja kyselemässä? onko paljon hinnalla eroa?

Lähetetty: 29.5.2011 14:35
Kirjoittaja osoners
bnito kirjoitti:Onkos kukaan käynyt ihan marmorin tiskiltä näitä vakkarin jälkiasennus sarjoja kyselemässä? onko paljon hinnalla eroa?
Mulla olis sellanen haalee muistikuva että satasen pintaan on marmorilla... Korjatkoon joku jolla varmempaa tietoa.

Lähetetty: 29.5.2011 15:22
Kirjoittaja bnito
Juu samaa olen mielestäni kanssa jossain lueskellut, kuitenkin slamitilta tulee sen 15e postarit päälle niin satsi on silloin sen 115€ ja jos sama setti marmorilta on alle tuon niin tarvii hakea suoraan sieltä.

Lähetetty: 29.5.2011 22:33
Kirjoittaja Satelite
Mitä tuo meinaa että vakkari+käsikaasu? meinaako tuo että voi kädellä painella kaasua polkimen sijasta? ittellä vakkari on vakiona mutta onko siinä tollanen käsikaasu? :shock:

Lähetetty: 29.5.2011 23:39
Kirjoittaja AjH
Nopeutta nyt ainakin voi, kaasuunhan se vaikuttaa välillisesti tietty. Ei ainakaan mulla ole tossa mitään suoraa kaasuun vaikuttavaa osaa. Ainakaan en tiedä että olisi ja jos on niin ne napit tai toiminnot on hyvin piilossa. :lol:

Lähetetty: 30.5.2011 12:23
Kirjoittaja bnito
Laakkosella sama setti mitä slamit myy 100,20 €. Täytyy käydä poimimassa mukaan.

Lähetetty: 1.6.2011 3:03
Kirjoittaja Mikki
Itselläni on setti edelleen asentamatta (nyt vasta bongasin tämän), niin mitäs olette jotka olette sisuskaluja tutkineet mieltä airbagin toiminnan suhteen, uskaltaako rattiin upottaa samalla itsetehdyn kaukosäätimen? Ettei tule sitten naamalle muutakin kuin tyyny. Johtoa ja muutamia painokytkimia rattin uloimmille osille upotettuna, jotta niihin saa sormet ulottumaan pitämällä kädet kehällä. Sellainen monitoimiratin tyyppinen...

Lähetetty: 1.6.2011 23:33
Kirjoittaja AjH
Tossa yllä on kolmipuolasen ratin ja bagin kuva. Sanoisin että noihin ylempien puolien päälle tuleviin koloihin pystyisi napit hyvinkin laittamaan eikä vaikuta bagin paukkuessa mitään. Se pussihan tulee siitä keskellä olevasta mokkulasta ulos ja sille alueelle ei kyllä saa mitään rakentaa.

Lähetetty: 18.6.2011 14:27
Kirjoittaja bnito
Huh huh, tuli passattiin tuo vakkari asennettua. Ohjelmalla pitäisi kohta käydä aktivoimassa.

aikaa itsellä meni eilinen ilta n.4h ja tämä aamu 4h.

Ratin kanssa tappelin ties kuinka kauan että sain airbagin irti, tajusin vasta myöhemmin että ne ratin kumit juostaa aika hyvin ja pääsin sokat vetään irti. En tuota airbagin liitintä osannut/tajunnut irroittaa jolloin airbagin pieni lattakaapeli kasa levis ympäri kabiinia. oli vähän pyörittelyä ja säätöö laittaa se takaisin. Liittimien kanssa myös tappelin, kun en tajunnut että se violetti osa liitintä on lukitus. Voisi sanoa että kerrankun tehnyt niin nyt varmaan tekisi johonkin 3 tuntiin. Sinällään ole mikään vaikea työ mutta ekaa kertaa tehdessä tuhrautuu aikaa kamalasti purussa ja pikku jippojen ymmärtämiseen.

Lähetetty: 18.6.2011 15:10
Kirjoittaja bnito
Hommahan ei sitten toiminut. Airbagin piuha narahti poikki kun sen olin liian tiukkaan laittanut ja rattia toiseen suuntaan kääntäessä se narahti.

Mites ton cruisen pitäisi toimia? Napista päälle ja set nappulasta nopeus?

Ei tuo reagoi mitenkään. Vagcomilla katsoessa cruise oli mielestäni jo aktivoitu. Ohjeen mukaan piti lukee G0000SG jolloin cruise aktivoitu, jos ei G ole ensimmäisenä tyyliin 00000SG ei cruisea ole aktivoitu?

Vag comilla cruisen arvo kyllä vaihtelee, prosentit liikkuu kaasun mukaan ja cruise päällä muuttuu tila 0.0 -> 1.0 jos painaa jarrua menee 17.0

Samalla tuo heitti vikakoodin brake pedal switchistä, voiko tuo vaikuttaa cruisen toimintaan? Workshopit heitti myös ruutuun, johtuuko airbag faultista vai brake pedalista? sateella työskentelin eli voisiko tuo brakepedal switch ottaa kosteutta ja kontakti huono?

Johdot tarkistin pariin otteeseen ne kytkiessä, uskoisin niiden olevan ok.

Lähetetty: 18.6.2011 21:24
Kirjoittaja AjH
Nappula "on" asentoon, se liuku siinä leveässä pinnassa. "Set" asettaa nopeuden joka sillä hetkellä on käytössä.
Kun nopeus on asetettu, "res" nostaa 2km/h per painallus ja "set" laskee saman. Vakionopeus menee pois kytkintä tai jarrua painamalla. "Res" nappia painamalla viimeksi säädetty nopeus palautuu käyttöön.

Vag-comilla pitäisi jossain valikossa näkyä säädetty nopeus ja jossain oli binääririvi missä 0 vaihtui 1 kun vakkaria kytki ja nappeja paineli.

Ja kojelaudassa pitäis syttyä vihreä merkkivalo kun vakkarin pistää päälle, siis "on" asentoon. Olisi tietysti kiva että kun vakionopeus asetetaan käyttöön joku valo kertoisi siitäkin, ainakin joissain tilanteissa.

Nämä tekstit kirjoitettu oman 3BG toiminnan perusteella, jotain eroja voi olla olemassa muihin malleihin.

Lähetetty: 19.6.2011 20:53
Kirjoittaja bnito
vielä jos keksitte vaikuttaako vakionopeuden säätimen toimintaan jos tulee brake light switch vikakoodi`?

oletan että vaikuttaisi koska tällöin ecu ei tajua milloin jarrua painetaan ja tällöin cruise ei ole turvallinen..

Lähetetty: 19.6.2011 21:18
Kirjoittaja AjH
No jos se on ainoa asia josta eculle menee tieto jarrun painamisesta niin kyllä, vaikuttaa.

Edit: mutta tuskin kukaan tietää miten se systeemi on ohjelmoitu, osaako tommosta ottaa huomioon. Pitäisi kuitenkin kaiken järjen mukaan, koska toi on oleellista tietoa vakkarin käytössä.

Lähetetty: 19.6.2011 21:24
Kirjoittaja bnito
niin jos jollain jo toiminut vakion nopeuden säädin lakkaisi toimimasta ja vikakoodit luettaessa ilmenis ainoastaan vikakoodi tuosta brakelight switchista, niin eikös se jo kertoisi ettei vakkari toimi jos tuo vikakoodi tulee ;)

Lähetetty: 19.6.2011 21:26
Kirjoittaja AjH
Alkaa olla melko turhaa jauhantaa, mutta mikset korjaa sitä katkaisijaa? Ei ole rakettitiede operaatio ja sitten pystyy kartottamaan vikaa pidemmälle, jos ei ala vakkari pelittään. Aika turhan tuntusta arvailla että vaikuttaako toi vai ei kun vika kuitenkin pitäisi korjata pois, eikä ole kallista saati vaikeaa :roll:

Lähetetty: 20.6.2011 8:30
Kirjoittaja Pasi Häkli
Alkaa tulemaan sellanen olo näitä viestejä lukiessa, että kyllä taas säästin kun tein itse :D Tuossa bniton tapauksessa.. Rikotaan airbagin spiraalit ja tahitaan vakkarin toimimattomuuden kanssa päivätolkulla ja arvuutellaan että vaikuttaako jarruvalokatkasijavika vakkarin toimintaan(totta helvetissä se vaikuttaa).. Kyllä kannatti. Sama homma olis parissakolmessa tunnissa tehty asiantuntevassa liikkeessä, rikkomatta mitään osia.

Sori oli vähän pakko avautua.

Lähetetty: 20.6.2011 8:43
Kirjoittaja bnito
Kyllä se näin perästäpäin vähän pistää vituttamaan, mutta ajatuksena on aina ollut että tehdään itse ja opitaan, kyllä itsellä ainakin on yleensä se varaus mukana että jotain hajoaa matkalla kun ekaa kertaa tekee. Eli riskit on kyllä tiedossa. Omaa tyhmyyttäni tuon spiraalin rikoin kun en ohjeita tarpeeksi lukenut saatika asiaa sen enempää ajatellut.

Mutta näillä mennään ja eiköhän tuo kohta kunnossa ole, kuitenkin täältä saa hyvin apua ja yleisesti ottaen netistä löytyy vastaus moneen ongelmaan. Kiitosta jokatapauksessa avusta ja neuvoista :)

Lähetetty: 21.6.2011 18:50
Kirjoittaja bnito
Nyt toimii vakkari, olin jättänyt kytkemättä irroittamani puna valkoisen piuhan johtosarjan mukana tulleeseen liittimeen. Vielä on hieman ongelmia airbagin sekä steering angle sensorin kanssa, sain väärän airbagin kellojousen laakkoselta ja se ei sopinut omaan autooni steering angle sensorin kanssa. Tuon korjanneen huomenna. Puhtaita huolimattomuus virheitä...

Lähetetty: 30.6.2011 8:27
Kirjoittaja Nixu
Pasi Häkli kirjoitti:Alkaa tulemaan sellanen olo näitä viestejä lukiessa, että kyllä taas säästin kun tein itse :D Tuossa bniton tapauksessa.. Rikotaan airbagin spiraalit ja tahitaan vakkarin toimimattomuuden kanssa päivätolkulla ja arvuutellaan että vaikuttaako jarruvalokatkasijavika vakkarin toimintaan(totta helvetissä se vaikuttaa).. Kyllä kannatti. Sama homma olis parissakolmessa tunnissa tehty asiantuntevassa liikkeessä, rikkomatta mitään osia.

Sori oli vähän pakko avautua.
Paljon muuten mahtaa tänä päivänä maksaa vakkari asennettuna Laakkosella?

Lähetetty: 1.7.2011 8:40
Kirjoittaja bnito
ei hajuakaan mutta jos uskaltaa veikata niin, eiköhän ammattilaiseltakin se pari tuntia mene + osat, niin veikkaisin n. 300€

Lähetetty: 1.7.2011 13:19
Kirjoittaja Pasi Häkli
Suunnilleen sen verran varmaan.. Itekkään en oo tän päivän hinnoista tietonen. Nelosgolffin ja 3BG passatin kanssa se aika tosiaan menee, mutta esim 5-golffiin ja noihin uudempiin on huomattavasti nopeampaa. Ei tarvii kuin viiksi vaihtaa(sekä yksi johto, joka useimmiten siellä on jo valmiina) ja koodata. Puolen tunnin homma(ilman sitä johdon laittoa) ja siitä velotetaan todennäkösesti saman verran kuin noista työläämmistä malleista. Kate kohdallaan.

Lähetetty: 1.7.2011 18:36
Kirjoittaja Nixu
Jep. Täytyy kysellä vielä hintaa ja vähän katsella josko olisi jotain tarjousta välillä tuollaisen asennukselle 8)

Lähetetty: 11.8.2011 18:17
Kirjoittaja smami
bnito kirjoitti:ei hajuakaan mutta jos uskaltaa veikata niin, eiköhän ammattilaiseltakin se pari tuntia mene + osat, niin veikkaisin n. 300€
Ylivieskassa oli 185 tai 205 kun sitä kyselin asennettuna siis. (En silti malttanut laitattaa :oops: )

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 27.6.2012 23:05
Kirjoittaja _osku
Mahtaako ratin/airbagin irrotuksessa olla eroa 3-puolaisella ja perus 4-puolaisella ratilla? Huomenna olis tarkoitus vakkari iskeä kiinni. :D

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 28.6.2012 7:14
Kirjoittaja Pasi Häkli
Ei oo mitään eroa.

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 28.6.2012 10:17
Kirjoittaja Juhizz
Ot.. Itselläkin tarkoitus ensi viikolla värkkäillä kiinni näitä ohjeita mukaillen.

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 28.6.2012 23:11
Kirjoittaja _osku
Noniin, vakkari asenneltu tämän ohjeen mukaan, tosin johtojen kytkennässä joutui etsimään tietoa netistä, joten ei nyt aivan 100% varmuutta että onko oikein. Aktivointi onnistui ilman mitään virheitä, MUTTA, vakkari ei lähde toimimaan eikä reagoi mihinkään nappeihin. Nettiä selattua tulin siihen käsitykseen että tuo tarvitsee virran sulakkeen kautta, mutta ohjeessa ei ollut mitään mainintaa tästä, eikä johtosarjastakaan jäänyt ylimääräisiä piuhoja. Joten miten on, pitääkö tuolle ottaa virta jostain?

Edit: Tuollahan se taitaakin lukea... Mutta onkos tässä ohjeessa sitten joku virhe, kun tuo johtosarjan puna/musta pyydetään kytkemään jonnekin muualle..? :roll:

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 29.6.2012 7:29
Kirjoittaja Pasi Häkli
Eikö siinä vakkarisarjassa tullut ohjeita mukana?

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 29.6.2012 8:32
Kirjoittaja _osku
Ei, saksan eBaysta tuon tilasin: http://www.ebay.de/itm/110896751835?ssP ... 1497.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;

Mistähän saisi luotettavan tiedon noista johtojen paikasta/järjestyksestä?

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 29.6.2012 8:45
Kirjoittaja Juhizz
Mun sarjassa on kyllä ohjeet mukana. Täytyy katsoa noista kytkennöistä illemmalla..

Ajattelin että nämä ohjeet olisivat selkoperäisemmät.

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 29.6.2012 10:40
Kirjoittaja _osku
Hieno homma! Todennäköisesti tuossa ei ole muuta vikaa kun virtajohto väärässä paikassa, mutta mielellään tarkastaa samalla nuo muutkin johdot.

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 30.6.2012 16:39
Kirjoittaja _osku
Sainpas tuon viimein toimimaan. Vika oli ruskeassa liittimessä, jossa on kaksi puna/mustaa johtoa vierekkäin, ohuempi johto on pinni nro 4 ja paksumpi nro 8 = virtajohto oli vahingossa mennyt tuon paksumman johdon paikalle. En näköjään ollut ensimmäinen joka on tehnyt saman virheen, joten kannattaa olla tarkkana asentaessa että virtajohto menee oikeaan paikkaan, säästyy ylimääräiseltä vaivalta! :) Passatissa ei tarvitse sulakerasiaa liikuttaakaan, toisin kuin Golfeissa jne...

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 10.8.2012 10:19
Kirjoittaja Maoloko
Asensin yllä olevilla selkeillä ohjeilla vakkarin ja purkaus/kasaus meni suht vaivattomasti, kiitos hyvien ohjeiden.
Liittimien kytkennät katsoin tosin säätimen mukana tulleista ohjeista:
http://vwgolfr32.co.uk/passat-ccs.pdf

Pienimuotoinen ongelma on se, että vakionopeussäätimestä ei tapahdu mitään. :roll:
VCDS:llä aktivoinnin jälkeen ilmestyi G-merkki ja käynnistäessä syttyy hetkellisesti mittaristoon cruise-symboli. Muuta ei sitten tapahdukkaan.

Nyt katselin tarkemmin näihin ohjeisiin liitettyjä kuvia ja huomasin ruskeaan liittimeen liitettävän virtapiuhan olevan eri liittimessä (4-pinni) kuin itse asensin mukana tulleiden ohjeiden mukaan (8-pinni).
lainaan yllä olevaa kuvaa:
Kuva

Ruskean liittimen 8-pinni pitäisi olla se paksumpi puna/musta piuha, eli ruskeaa liitintä katsoessa vasen yläkulma (pinnien päiden puolelta) :?: :?: ? :roll:

Jospa vika olisi vain ruskeassa liittimessä kuin Oskulla.
Voisiko joku jo vakkarin asentanut selventää tämän, kiitos ??

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 10.8.2012 15:42
Kirjoittaja _osku
Muistaakseni se virtapiuha tulee juurikin tuohon pinniin 4, eli ohuemman johtimen paikalle. En tiedä miksi tuossa ohjeessasi lukee pin 8, kun minun mielestä se tulee tuohon neloseen. Kannattaa siis kokeilla vaihtaa virtapiuhan paikkaa, todennäköisesti vika on siinä ;)

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 10.8.2012 17:47
Kirjoittaja Maoloko
Ok! Kiitos tiedosta.
Pitääpä viikonloppuna mennä pinnien paikat vaihtamaan ja toivomaan parasta...

-->

Nyt sain vaihdettua pinnien paikat ja vakionopeussäädin lähti hienosti pelittämään. :D

Tässä kuva ruskeasta liittimestä ja siitä mikä pinni pitää vaihtaa (ohjeen mukaan PIN8, siis bensakoneissa):
http://tvs.kuvat.fi/kuvat/Passatin+vakk ... n_mus).jpg
Sieltä löytyy myös muita kuvia liittimistä ja niiden irroittelusta.

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 19.8.2012 17:31
Kirjoittaja Juhizz
Tuntuu olevan Passatissa MAHDOTON homma tuo vakkarin asennus. En vain yksinkertaisesti ymmärrä että mistä kolosta sen toisen liitinriman ruuvin saa auki ja mistä kolosta sieltä kaiken johtoviidakon ja relekehikoiden välistä se liitinyksikkö mahtuu tulemaan sinne jalkatilaan?? Ei tosiaan tunnu riittävän pelkän kojelaudan alamuovin poisto. Sieltä kojelaudan alta pitäisi purkaa KAIKKI siellä oleva pois tieltä..


EDit. Lähinnä nyt siis ihmetyttää että kuinka sen "additional relay plate":n kiinnitysruuvit saa irti. En useista yrityksistä huolimatta pääse niihin käsiksi. Paksu johtosarja useine haarautumineen on aivan täydellisen edessä joka kohdasta.

Kai tässä on kasattava kaikki takaisin ja todettava että tuli muutama tunti purettua ja kasattua autoa ilman minkäänlaista hyötyä :evil:

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 19.8.2012 18:59
Kirjoittaja Maoloko
Ne kehikot on kiinni kahdella mutterilla, tässä on kuva siitä:
http://tvs.kuvat.fi/kuvat/Passatin+vakkari/AddPlate.jpg
Nuoli osoittaa toista irroitettavaa mutteria ja se toinen mutteri on kuskin oven puolella kehikon päässä.
Ne kun saa irti, niin saa ne kehikot vedettyä tieltä poies.

Mutterit oli kyl aika hankalissa paikoissa, mutta sain ne irti ihan normilla lenkkiavaimella. Sormin sai pyöriteltyä irti, kun painoi kehikkoa vähän sisäänpäin.

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 19.8.2012 21:04
Kirjoittaja Juhizz
Juu sain tuon ensimmäisen kehikon irti kyllä.. muttamutta.. siellä takana kun on vielä toinen, jonka mutteri ja ruuvi olikin sitten niin v-mäisissä paikoissa että ei meikäläisen sorminäppäryys enää riittänyt. Ja tuossakin kuvassa kaikki näyttää erilaiselta kuin minulla..

Eli tämän näköistä (huono kuva..) Tässä siis jo nuo ensin vastaantulevat relepaneelit irroitettu.
Kuva
Ja nuo johtosarjat ei liiku mihinkään ellei pura rutosti tavaraa ympäri kojelautaa ja kynnyskoteloa..

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 20.8.2012 12:56
Kirjoittaja Maoloko
Siin tais tosiaan olla paksumpi johtonippu tiellä, mut itse sain ujutettua sen alta ne liittimet.
Ensiksi piti muutama nippuside avata yhdestä johtonipusta, että liittimet sai vedettyä sokkona näin pitkälle:
http://tvs.kuvat.fi/kuvat/Passatin+vakkari/IMG_1704.jpg
(kuvassa ylhäällä näkyy se paksu johtonippu)

Vähän erinäköisiä johtonippuja autoissa, mutta mitään muuta en irrtoittanut tieltä kuin ne kaksi relepaneelia.

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 20.8.2012 13:52
Kirjoittaja Juhizz
Joo.. Pitänee vaan keksiä että kuinka ne taimmaisen paneelin ruuvin ja mutterin saa auki. Jollain kättä pidemmällä jatkolla kai. Ja ne liitinriman ruuvit on kyllä perin pirullisesti juuri sen aukon reunojen alla.
Eikä asiaan auttanut juurikaan enempää koko ecu-kotelon irroitus..

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 21.8.2012 20:13
Kirjoittaja Juhizz
VOI SUN PER***LE.

Ajattelinpa tehdä ihan Volkkarin ohjeiden mukaan kytkennät ja niinhän siinä sitten kävi että otin sen PAKSUMMAN punamustan piuhan irti ja siihen se valkopunainen..... Eli eipä toimi nyt sitten ei.

Ihmettelin kun ei onnistunut aktivointi ja sitten tulikin mieleen lukaista täältä vielä pari kommenttia tuosta VIRHEESTÄ JOKA "VIRALLISISSA" OHJEISSA ON.

Kyllä nyt oikeasti pistää aika nasevasti vihaksi kun sain kaikki tehtyä ja asennettua ja sitten tämä.. En ihan hetkeen aio tuota ottaa enää uudestaan levälleen. HUHHUH...

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 26.8.2012 15:07
Kirjoittaja petaso
Terve.
Minäkään en saanut sitä paneelia irti joten paikoilleen sai jäädä. Mutta kun katsoin vastapuolelta ettei ole mitään siellä kytketty, leikkasin vain johdot poikki ja laitoin vastaaviin johtimiin vakkarin piuhat kiinni, siis ecun puolelta. Virta johtimeen laitoin rosvoliittimen ja hyvin on toiminut eikä ole ongelmia ollut.

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 26.8.2012 19:53
Kirjoittaja Juhizz
Sain mä lopulta kaikki ihan niinku pitääkin. Vaati vaan oikeat työkalut ja lisää Sisua :)

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Lähetetty: 12.11.2012 18:23
Kirjoittaja pinpi
lainataan tätä topiccia ja kysytään et onko havaintoa ja tietoa että mitkä johdot (siis värit) yhdistetään mihinkin tuossa valkoisessa liittimessä? tarkoitus on ryöstää tuosta ennen liitintä sähköt tuolle vakkarille..

-niko-

edittiä: tilanne ratkaistu..otin riskin ja yhdistelin johdot väri väriin niin alko pelaan..