Sivu 1/4

Sopivat vanteet autoon

Lähetetty: 16.10.2006 11:40
Kirjoittaja AjH
Tämmöisen ketjun ajattelin laittaa pystyyn kun on tietyllä tavalla ajankohtainen.

Eli ideana lista josta voi katsoa minkälaisia rengas-vanne-kombinaatiota on autoissa käytetty onnistuneesti tai vähemmän onnistuneesti.
Ja jos saa kuvan renkaasta etu/takaviistosta että miten kumi asettuu vanteelle ja paketti lokariin niin se olisi ihan loistavaa. Esimerkiksi PasiH Passatissa ne 18" leveähköt vanteet 225 kumeilla. Näkee vähän ulkonäköä miten kumi muotoutuu eri levyisillä vanteilla.

Tähän samaan ketjuun voisi varmaan ympätä myös pulttijaot ja keskireiät eri Variant malleista.


Malliksi tyyliin:

Passat 3BG
Vakio-sportalusta/Eibach -30mm
Vanne: 15x6", et 37
Rengas: 195/65R15 Nokia NRVi

Pyörii ongelmitta, suht mukava ja hiljainen rengas, ei vetele mutta on vetelä (korkea profiili ;))

FK Silverline ~-40mm (korkeus liki kuten edellä)
Stilauto Five 17x7,5" et37
205/50R17 Federal SS-595

Pyörii edelleen ongelmitta, mukava rengastus ja hiljainen hyvällä pinnalla, karkealla humisee enempi. Ajettavuus alustasta ja renkaista johtuen eri planeetalla talvirenkaisiin ja vanhaan alustaan nähden. Talvirengas kokemukset FK alustalla sitten syssymmällä...

Edit: alusta mukaan listaukseen
Edit2: kesänakit ja uusi alusta lisätty

Lähetetty: 16.10.2006 12:28
Kirjoittaja james potkukelkka
Passat 3BG 2002, 1.9tdi

Edessä 225/40R18, vanne 9x18, et 33
Takana 255/35R18, vanne 10x18, et 35
Rengas Nexen N3000

Menee heittämällä alle. Ei ota mihinkään kiinni. On jämäkkä. Ei horju ei heilu. Itseasiassa yllättävänkin hyvä ajaa! :D

Lähetetty: 16.10.2006 14:42
Kirjoittaja Vesa-Matti Luoma
Kuva

Passat 3B 1998, 1.9tdi
225/45R17, vanteet 7,5x17, et 50
Rengas Bridgestone Potenza Re050
Alusta: G&M -50mm

ET on kyllä turhan suuri, takana joutui laittamaan spacerin, että ei suurellakaan kuormalla osu sisälokarin pokkaukseen. Mutta halvat kun olivat, niin saavat kelvata.

Lähetetty: 16.10.2006 20:04
Kirjoittaja AjH
Hyvä alku, mutta hei ei missään sanottu että vain Passatit! On tästä ihan varmasti Golffareillekkin iloa vanteita miettiessä.... :)

Lähetetty: 16.10.2006 20:25
Kirjoittaja DJDH
Voisihan tuohon lisätä vielä että minkä merkkistä madallusta ja minkä verran, tuo madallus kun tuppaa aina hieman vaikuttamaan siihen miten rengas sopii pyörimään.

Lähetetty: 16.10.2006 22:08
Kirjoittaja AjH
DJDH kirjoitti:Voisihan tuohon lisätä vielä että minkä merkkistä madallusta ja minkä verran, tuo madallus kun tuppaa aina hieman vaikuttamaan siihen miten rengas sopii pyörimään.
Oikein hyvä pointti, tästä tää muotoutuu. Samaan saa tietty infota mitä on alustasta pitänyt, mitä madaltaa todellisena jne.

Lähetetty: 17.10.2006 8:53
Kirjoittaja james potkukelkka
No mulla on alustana Konin keltaiset ja Fk:n 40mm edestä ja 35mm takaa tiputtava sarja. Oon ollut tosi tyytyväinen. Jämäkkä satsi, mutta ei liian kova. Eilen vaihdoin alle talvirenkaat, Michelinin kitkat kokoa 225/45R17 ja OZ:n Antarekset 8x17 et35. Kyllä taas masentaa, ei oikein miellytä silmää tuo kombinaatio.

Jos jotain kiinnostaa, niin tuon paketin voisin myydä... jotain leveämpää vannetta pitäisi saada. Sitä kun on tottunut tuohon "German lookiin", niin aika pliisuilta näyttää nuo ns. normi leveät vanteet. :cry:

Lähetetty: 17.10.2006 17:21
Kirjoittaja Tero Häkli
kato ny jos tosta jotai näkis ... 9 tuuman vanne takana ja 8.5 edessä... vaikka etummainen ei kunnolla kyl näy.. ja renkaat 225/45-18 edessä ja takana, madalluksesta ei tietoo ku on säädettävä mut kyl siä viä kierrettä on jonkin verra jäljellä ;) edessä ottaa isommassa vauhdis isommis möykyis sisälokariin hiukan edestä rengas kii
liian kapeet renkaat joka tapauksessa takana, heti vanteet paskana ku sorateitä ajelee... puolensenttiä vanne ulompana ku rengas. noh joutuupahan kiillottamaan reunuksen sitte ens kesäks :twisted:
Kuva

Lähetetty: 18.10.2006 9:31
Kirjoittaja james potkukelkka
No niin. Nyt on tulossa sitten OZ:n tilalle RS6-replicat 8,5x18 ET 30 ja päälle Nokian 225/40 kitkat.

Lähetetty: 20.10.2006 14:55
Kirjoittaja AjH
Ei nyt oikein vielä ottanut tuulta tämä, tarkoitus oli siis kasata tähän listaa josta foorumia lukevat voivat aina uusia renkuloita suunnitellessaan tarkistaa miltä jokin koko tai et-luku tai profiili näyttää auton alla. Ja miten erilaiset paketit mahtuvat auton alle.

Toki itseäkin se tässä kohtaa vähän kiinnostaa vaikka valinta on aika varmasti jo tehty ja siitä sitten keväällä kun muutoksia tapahtuu. ;)

Lähetetty: 24.10.2006 17:33
Kirjoittaja Pasi Häkli
Joo nyt otin sen kuvan mikä on pitänyt jo varmaan viikko sitten ottaa :lol:

- Passat Variant 3BG 2001.
- KW Variante 1, ja madallusta on noin 35mm.
- 8,5x18 RS6 Replica ET35
- 225/40R18 Fulda Carat Exelero

+ Setti on hyvä ajaa. Ja lopputulos näyttää tältä:
Kuva
Tällä madalluksella tosin ei oo ajettu metriäkään, vedin kokeeksi vaan säädöt niin alas kuin saa.

Lähetetty: 24.10.2006 19:35
Kirjoittaja Sami P
Siinä olisi yks setti eli: :lol:

- G4 Variantti 2001
- H&R -35mm madallusjouset
- Alessio F1 8x18 ET 38
- gummit 225/40R18 Marangoni Zeta linea

Tolla setillä ihan hyvä ajella ja ei vetele pahasti... ainut miinus on et renkaat on vähän äänekkäät.... mut onnex ens kesäks on toisen merkkiset renkaat (toivottavasti edes vähä hiljaisemmat)

Kuva

Lähetetty: 10.7.2007 0:28
Kirjoittaja DJDH
Nostellaampa hivenen.

Golf IV 2002 ja 48mm vetari oikealla puolella.
Vanteet Rial Nogaro 8x18", ET35
Renkaat Nexen N3000 225/40R18
Madallusta edessä n. 50-55mm, takana n. 40mm. Alustana KW Variante 1 inoxline. Edessä kierrettä jäljellä 10mm, takana n. 15mm. Vakio etuvakaaja vaihdettu KW:n coilover-malliseen vakaajaan. Mitta navan keskeltä kaareen edessä 325mm, takana 335mm.

Lopputulos: raapii edestä lokareiden sisäpokkauksiin kun renkaat on käännettynä ja joustovara pohjillaan. Takana ei ongelmia.

Edessä vanne tulee omaan makuun sopivasti hivenen kaaren sisäpuolelle, luokkaa muutama milli. Takana vanne on n. 12mm kaaren sisällä. Taakse pitäisi lisätä 10mm spaceri/puoli.

Lähetetty: 25.7.2007 23:31
Kirjoittaja Markus V
Golf IV 2001
Avus 19"
8" levee
225/35R19 Falken
Madallettu 35/50mm Weitec
Hyvin mahtuu olemaan, ei ongelmaa.

Lähetetty: 26.7.2007 21:37
Kirjoittaja kotka
Passat 3B vm 1998
Vanteet: Toora T670 7,5x17 ET 35
Renkaat: 225/45R17 Viking ProTechII
Alusta: Supersport, madallus n. 70/50mm
Mittarinheitto: +2km/h

Kokemukset: Ottaa sisälokareihin kiinni edessä tolla madalluksella, lokarin kantit käännetty kun niihin raapi
Ei vetele eikä hyökkäile puolelta toiselle, ei ahasti meluisat. "emännänkin mieleen.."
Takana voisi olla 3mm spacerit ihan passelit..
Kuva

Lähetetty: 25.1.2008 16:16
Kirjoittaja Tero Tanninen
Auto: Golf mk3 variant 1995
Alusta: FK highsport, madallus edessä n. 3cm, takana n. 3cm, ja alemmas pitäis laittaa kesällä...
Vanteet: SVF, malli ei tiedossa, ET luultavasti 35, koko 6x15
Nokian Hakkapeliitta 4, 195/55R15

Kallistelee jonkun verran mut ei kuitenkaan "notkahda" tiukemmassakaan mutkassa.

Lähetetty: 4.2.2011 22:33
Kirjoittaja Pasi Häkli
Ei h*lv*tti että mä repesin!!! :lol:
Mitähän tolle mun ylempänä olevalle kuvalle on tapahtunu tässä aikojen saatossa :lol:
Siinä pitäs olla passatin pyöristä kuva eikä lastenvaunuista :lol: Ihme sinänsä että kuvassa on kuitenkin rengas :lol:

Lähetetty: 5.2.2011 9:03
Kirjoittaja Sami Jalonen
Juu huomasin saman eilen, unohin laittaa sulle viestiä :)

Lähetetty: 5.2.2011 12:05
Kirjoittaja Pasi Häkli
Ilmeisesti se kuva on hävinnyt johonkin bittiavaruuteen, ja tuo on ollut saman niminen kuva tms.
Sitä samaa kuvaa en löydä, pistän jonku toisen. Tolla madalluksella ei oo ajettu metriäkään, mutta näkee vähän että miten se sinne kaareen istuu.

Lähetetty: 29.3.2011 12:53
Kirjoittaja tommiv
Tere,
Sellaista lähdin kyselemään, että millaista ET:tä tuollaiseen 3B Passattiin uskaltaa laittaa? Vanne on 9x18 Schmidt th-line...
Kattellut ulkomaisia foorumeita, niin löytyy samaa vannetta jopa ET18 edessä ja 5 takana? Oisko joku 28 ja 18 järkevämpi?
Tänks.

Lähetetty: 29.3.2011 17:10
Kirjoittaja Sami Jalonen
Riippuu vähän renkaasta ja muusta mikä sinne sopii, takana vanne tulee kaaren tasalle 9" et 29.
Omassa on et 20 9" 205 renkaalla tämmönen
Kuva

ja et20 9" 225 renkaalla tämmönen
Kuva

Edessä 9" tulee et30 yli kaaresta
KuvaKuva


http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=10362

Eli järkevä laittas eteen ton 28 ja taa 18 tarpeeks kapeilla renkailla.

Lähetetty: 29.3.2011 19:31
Kirjoittaja tommiv
Jep, sellaista laskeskelinkin tuossa.. meinasin 215/35R18 kumia venyy hiukan, mutta ei pahasti :D
En viitti ruveta pelleilemään rengaskokojen kanssa ja ottaa 9" eteen ja 10 taakke, kun on neliveto..

Lähetetty: 29.3.2011 21:04
Kirjoittaja AjH
On kyllä Passattiin jo aika ohuet nahat, kun 225/40-18 olis se oikea koko. Vähän pienet siis kaarien sisään, mutta tietysti jos se on tavoitekkin.

Lähetetty: 30.3.2011 9:47
Kirjoittaja vilperj
Itselläni 3BG -04 TDi Passat.

Tossa olis sopivan hintanen ja hyvännäköinen kierros pasuunan alle http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1110252

mutta pelottaa vähän miten mahtuu pyörimään :D

Autoon on tulossa Eibachin säädettävä alusta.

Kellään kokemusta näin leveistä vanteista Passatin alla?

Lähetetty: 30.3.2011 10:01
Kirjoittaja Pia
Onhan noita leveitäki ollu autojen alla mut se ET on aika ratkasevassa asemassa. Tuossakaan ilmotuksessa ei missään ilmoteta vanteiden ET:tä. Huono lähtee ees laskemaan että mahtuuko ne vai ei.

Lähetetty: 30.3.2011 12:00
Kirjoittaja TomBa
Otetaas tälläinen peruspaketti:

Golf 4 variant 2002

Alusta:
Weitec -30mm jouset sekä
edessä fk-10mm jousilautaset

Vanteet:
16x6.5 et 35

Renkaat:
Toyo/Barum 205/55/16

Kokemuksia:
Ei ota mihinkään kiinni :lol: on mukavat ja toimivat noin käyttöautoon.
Jonkin verran ulommas saisi tulla.

Kuva
Kuva

Lähetetty: 31.3.2011 15:00
Kirjoittaja tommiv
AjH kirjoitti:On kyllä Passattiin jo aika ohuet nahat, kun 225/40-18 olis se oikea koko. Vähän pienet siis kaarien sisään, mutta tietysti jos se on tavoitekkin.
jep, tarkoitus oli hieman venyttää kumeja tosin 40 profiili voisi olla järkevämpi ihan noin ajettavuudenkin kannalta vaikka hiukan venyykin..

Lähetetty: 31.3.2011 21:44
Kirjoittaja Arto Vikiö
Tällaista settiä passattiin suunnittelen. -> http://www.barzetta.com/wheels/variante/
Kommentteja ja kokemuksia.

Lähetetty: 1.4.2011 8:52
Kirjoittaja vilperj
Itselläni on taas käynyt mielessä -> http://www.barzetta.com/wheels/competizione-black/

18" ja 225/40/18 kumeilla. Näkispä vaan vähän että miltä se näyttäis alla :(

Lähetetty: 4.4.2011 11:59
Kirjoittaja tommiv
mulla ois yhet 8,5* 20" et 35 vanteet kumeineen jos jotakuta kiinnostais..

Lähetetty: 4.4.2011 12:02
Kirjoittaja tommiv

Lähetetty: 5.4.2011 5:16
Kirjoittaja Snakari
tommiv kirjoitti:itelle tulossa tuollaiset http://www.samarketing.fi/cars/?p=produ ... iProduct=6 9*18"

Ai perkule ku on komiat tulossa, pisteles kuvaa sitten kun on alla 8)

Lähetetty: 5.4.2011 17:32
Kirjoittaja Arto Vikiö
Arto Vikiö kirjoitti:Tällaista settiä passattiin suunnittelen. -> http://www.barzetta.com/wheels/variante/
Kommentteja ja kokemuksia.
Mieli muuttui matkan varrella.
Hommasin sitten tällaiset -> http://www.vannehaku.fi/19019/yl901-17-alumiinivanteet/
Huolivat vaihdossa minun vanhat BBS 15" vanteet, missä päällä loppuun ajetut nokian renkaat..
Liike tuossa 20km päässä, niin matkakaan ei ole esteenä..

Lähetetty: 11.4.2011 13:03
Kirjoittaja tommiv
Snakari kirjoitti:
tommiv kirjoitti:itelle tulossa tuollaiset http://www.samarketing.fi/cars/?p=produ ... iProduct=6 9*18"

Ai perkule ku on komiat tulossa, pisteles kuvaa sitten kun on alla 8)
Maksoin juuri vanteet...hetken **tutti, mutta kyllä se siittä taas iloksi muuttuu, kun saa alle.. otin tosiaan taakse et 18 ja eteen 28 ja kumiksi 225/40 tai35/18.. tarvii vaan käydä ruuvaamassa alustaa hieman ylöspäin jotta ei raavi vanne kaariin. lähti hiukan mopo käsistä tuon alustan kanssa.. :D pistän kuvaa parin viikon kuluttua jahka tulevat.

Lähetetty: 11.4.2011 15:50
Kirjoittaja Snakari
tommiv kirjoitti:
Snakari kirjoitti:
tommiv kirjoitti:itelle tulossa tuollaiset http://www.samarketing.fi/cars/?p=produ ... iProduct=6 9*18"

Ai perkule ku on komiat tulossa, pisteles kuvaa sitten kun on alla 8)
Maksoin juuri vanteet...hetken **tutti, mutta kyllä se siittä taas iloksi muuttuu, kun saa alle.. otin tosiaan taakse et 18 ja eteen 28 ja kumiksi 225/40 tai35/18.. tarvii vaan käydä ruuvaamassa alustaa hieman ylöspäin jotta ei raavi vanne kaariin. lähti hiukan mopo käsistä tuon alustan kanssa.. :D pistän kuvaa parin viikon kuluttua jahka tulevat.


Ai ai...edelleen mielenkiinnolla odottelen kuvia kun on alla 8)

Lähetetty: 27.4.2011 14:43
Kirjoittaja Hannu^
Mitenköhän tuollaiseen 2003 vuosimallin 4motion passattiin istuu taakse 18x9,5" ET40 kumeina 235/40? Saako tuollaisia toimivasti alle? Spacerit Xmm?

Lähetetty: 27.4.2011 20:07
Kirjoittaja Patu
Istuu hyvin ja et tarvii spacereita kun iskarin ja vanteen väliin jää 2.mm ja ulkona tulee just kaaren tasalle...riippuen tietenkin rengasvalinnasta.

Lähetetty: 27.4.2011 23:36
Kirjoittaja Hannu^
Kävin hakemassa vannetta sovitteluun, mutta ei tuo 9,5" leveä vanne kyllä ihan ilman spacereita paikalleen istu. Alla pari kuvaa tilanteesta ilman spacereita.

http://img132.imageshack.us/i/img1254ua.jpg/

http://img96.imageshack.us/i/img1258eg.jpg/

http://img856.imageshack.us/i/img1257ch.jpg/

Uppoaa vanne tuonne jousen väliin jos sinne ei mitään navan ja vanteen väliin laita. Noin 20mm joutuu tuomaan ulospäin että alkaa mahtumaan vai vaikuttaako tuo, että kulma on ilmassa niin paljon tuohon navan asentoon, että kun auton laskee alas niin se tulisi sen verran ulommas?

Lähetetty: 28.4.2011 6:41
Kirjoittaja Patu
Moi,

Mulla oli omassa neliveto passatissa takana 9,5 tummaa leveät 18.tuumaset ja ET oli 30 ja sinne taakse jäi noin 7.mm väliä iskari/jousipakettiin.

Nyt kun muistan niin mulla oli KW2 alustasarja jossa tuo jousipaketti on kapeempi(jousi ihan iskarissa kiinnin)...niin ainakin uskon kun katselen kuviasi.

Kyllä se tilanne paranee kun tuosta rengas "nousee" ylös mutta eihän tuota vanetta paikalleen voi todellakaan laitaa ilman spacereitä.

Lähetetty: 28.4.2011 8:13
Kirjoittaja Hannu^
Aivan, noh pitää ainakin alkuun napata ne spacerit tuonne taakse ja kunhan päivittelee tuon alustan niin katsoa miten sen jälkeen istuvat :D

Lähetetty: 28.4.2011 9:13
Kirjoittaja Patu
Mä vaan epäilen että jos isket noihin 20.mm spacerit niin vanteiden ET on silloin 20 niin tulevat kaarista hieman liikaa ulos.
Jos taas vaikka noille laittaa 235 renkaat niin silloin varmaan istuu taakse hyvin vaikka et olis 20 eikä hankaa kaariin madalluksellakaan mutta taas eturenkaat jää aika kapeiksi kun nelivedossa vierintäkehä edessä ja takana pitää olla about sama.

Lähetetty: 28.4.2011 9:14
Kirjoittaja Zeussii
Hannu^ kirjoitti:Aivan, noh pitää ainakin alkuun napata ne spacerit tuonne taakse ja kunhan päivittelee tuon alustan niin katsoa miten sen jälkeen istuvat :D
Yleensä kun laskee autoa niin rengas menee vaan enemmän kaareen sisään. Joten ota se huomioon kun ostat spacereita! Muuten joudut vielä ostamaan uudet myöhemmin :D

Lähetetty: 28.4.2011 10:53
Kirjoittaja Tero Paalanen
^Tuo nyt riippuu täysin auton akselistorakenteesta.
Esim. etuvetooses Golf IV:ssa tai Passat 3B(G):ssa takapyörät ei mene yhtään syvemmälle kaaren sisään vaikka niitä madaltaakin. Nelikoissa onkin sitte toinen tilanne.

Lähetetty: 28.4.2011 12:37
Kirjoittaja Hannu^
Eteen tulossa noiden 18x9,5" kaverina 18x8" et37 vanteet joissa kans 235/40 kumit näillä näkymin joten onko tuo ihan tuhoon tuomittu setti tähän kulkineeseen?

Lähetetty: 28.4.2011 14:54
Kirjoittaja Patu
Ei ole tuhoontuomittu.

Itsellä oli 3bg nelikossa eessä 8,5*18 ET30 225/40 ja hyvin pyöri ja ei juuri ottanut kiinni mihinkään reilummallakaan madalluksella.

Sinuna noilla 235 renkailla kokeilisin ennemmin ET30-32 luokkaa kuin 37 koska 30 istuu paremmin kaariin ja 37 voi raapia sisäkaariin reilummalla madalluksella.

BTW:eteen mahtuu 9,5*18 vanne ET30:illä ilman että ottaa sisäpuolelta mihinkään kiinni (tuli joskus huvikseen testattua) mutta vanne tuli taas kaarista yli reilusti :)

Lähetetty: 28.4.2011 15:17
Kirjoittaja Hannu^
Tietenkin tuossa voisi pistää eteenkin pienet(5-7mm) lätyt väliin joka toisi niitä hiukan ulommas, mutta onko tuossa tosiaan ongelmaa tuon vierintäkehän kanssa?
Olisi tosiaan tuollainen fiksun näköinen vanne satsi saatavilla, kun kaverille iski ahneus ja laittoikin kerralla isot alle omaan ulkineeseensa :D Siksi siis tämä kysely asiasta.

Lähetetty: 28.4.2011 17:46
Kirjoittaja Patu
No Torsen on tarkka vierintäkehästä koska on jatkuva neliveto eli kannattaa oikeasti katsoa että etu ja takarenkaiden vierintäkehä on mahdollisimman saman kokoinen.

En muista sitä kuinka paljon renkailla sai olla vierintäkehässä eroa Torsenin kanssa, olisko ollut max +/- 5%.

Lähetetty: 28.4.2011 20:07
Kirjoittaja Hannu^
Sen mitä kurkkasin näillä

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php ... on-laskuri

tuota eroavaisuutta niin aika minimaalisissa lukemissa mennään jos eroa katsoo vaikka 225/40R18 - 245/40R18 profiilien välillä.

Eli tuon mukaan pitäisi lukujen istua aika helposti tuon +/-5% eron sisään?

Lähetetty: 28.4.2011 21:07
Kirjoittaja Patu

Lähetetty: 10.5.2011 23:53
Kirjoittaja Hannu^
Joo eihän nuo ihan tuolla et37 ilman spacereita halunneet toimia. Muuten ei tuntunut olevan ongelmaa mutta tämä ohjaushärdellin sisempi reuna(sellainen pieni tötsä) tuntui joistoissa ottavan aika napakasti kiinni. Alusta on vielä vakio. Pitää hakea ne levike lätyt alle ja katsoa asiaa uudestaan. Taakse piti laittaa 20mm että tuli tarpeeksi ulos tuo 9,5".