vahvistimen johdotus jne

Autohifi-jutut
passatkuski01
Viestit: 209
Liittynyt: 11.6.2015 11:34

vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja passatkuski01 »

eli kuten aiheesta näkee niin vahvistimen johtojen viennistä keulalta konttiin mietityttää, asentelin eilen jo sen verran että sain maajohdon ja rcaat sekä herätteen, jo tuo rcaan asennus tuotti omalta osalta vaivaa koska autosta piti purkaa hanskalokero irti että sai piuhat mankalle, enivei tilanne nyt se että eilen en ainakaan nähnyt mitään läpivienti koloa konehuoneessa irroitettuani akun yläpuolella olevan suojan, eli kysynkin nyt täältä että mitä kautta sais helpoiten vedettyä virtapiuhan, ja vaatiiko uuden reiän poraamista tms, kaikki vinkit on plussaa, kiitos jo etukäteen.
passatkuski01
Viestit: 209
Liittynyt: 11.6.2015 11:34

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja passatkuski01 »

ainiin pääs kokonaa unohtumaan eli kuseessä passat variant
Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1883
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja ibel »

Ilmastoinnin sisäkennonputkien läpiviennistä mahtuu ainekii lämppärinkaapeli, siitä ite veisin virtajohon.
Viethän RCAn ja virtakaapelin eripuolilta autoa konttiin??
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
passatkuski01
Viestit: 209
Liittynyt: 11.6.2015 11:34

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja passatkuski01 »

ibel kirjoitti:Ilmastoinnin sisäkennonputkien läpiviennistä mahtuu ainekii lämppärinkaapeli, siitä ite veisin virtajohon.
Viethän RCAn ja virtakaapelin eripuolilta autoa konttiin??
juu, ajattelin vetää kuskin puolelta virtajohon, ja rcaan vedin eilen repsikan puolelta.
Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1883
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja ibel »

Mä vetäisin justii toistepäi. :D Tai ainekii virtajohto ois lyhkäsempi silleen.
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
passatkuski01
Viestit: 209
Liittynyt: 11.6.2015 11:34

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja passatkuski01 »

ibel kirjoitti:Mä vetäisin justii toistepäi. :D Tai ainekii virtajohto ois lyhkäsempi silleen.
todennäkösesti pakko... ei oo oikee mitää paikkaa mistä sais laitettuu kuskinpuolelta.
passatkuski01
Viestit: 209
Liittynyt: 11.6.2015 11:34

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja passatkuski01 »

piuhat laitettu viime vklp, ja sain säädettyä tänä vklp, hyvin toimii vaikka laitoin samalta puolelta virran kuin rcaan ja herätteen, ja soi yllättävän hyvin 6.5" subiksi 1ohmin kuormalla, voisin verrata samanlaiseen sointuun kun edellinen mikä oli kokoa 12" minkä myin pois kun halusin säilyttää mahdollisimman paljon tilaa kontissa, tulevaisuudessa uusii oviin uudet midit ja diskantit, ehkä erkkasarja eteen tms :)
Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1883
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja ibel »

En välttämättä lähtis orkkis kajareita heti uusimaan, soivat yllättävän hyvin alkuperäiskajareiks. Ovet kannattaa vaimentaa huolella ja kuunnella miltä ne sitten kuulostaa. :D
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Komppaan myös. Kaikki ovet ja katto kattavaan butyylikäsittelyyn niin aivan varmasti löytyy bassoa enemmän vakiopalikoista kuin elementit vaihtamalla ja vaimentamatta jättämällä.
passatkuski01
Viestit: 209
Liittynyt: 11.6.2015 11:34

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja passatkuski01 »

juu, tulin itekki siihe tulokseen että seuraavaks vaimentaa kontin ja ovet, hitto et säikäytti kun subi hiljeni tos pari pvää takaperin aattelin ku oli tullu luukutettua viikonloppuna enempi mitä arkena että kärähti vaikka tehon kesto pitäis olla sitä luokkaa että ei ihan hetkessä hajoa, no tänää sit vilkasin subia ja kirosin oman päättelyni kun totesin että - piuha irronnut vaa terminaalista :D ku kyseessä putkisubi ja ei ollut millää kiinni vielä nii heilu mite sattuu kontissa mutta eipä heilu enää :mrgreen: laitoin liinalla kiinni
Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1883
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja ibel »

passatkuski01 kirjoitti::mrgreen: laitoin liinalla kiinni
Pysyvä väliaikanen ratkasu?? Nimimerkillä mullakii subi kontissa liinalla kiinni, vaikka piti rakentaa sille kunnon kiinnitys. No pysyy se noinkii. :mrgreen:
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
passatkuski01
Viestit: 209
Liittynyt: 11.6.2015 11:34

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja passatkuski01 »

ibel kirjoitti:
passatkuski01 kirjoitti::mrgreen: laitoin liinalla kiinni
Pysyvä väliaikanen ratkasu?? Nimimerkillä mullakii subi kontissa liinalla kiinni, vaikka piti rakentaa sille kunnon kiinnitys. No pysyy se noinkii. :mrgreen:
tarkotus ois että loppullinen kiinnitys toimisi kahella ympyrän muotosella palikalla mitkä tulisi kotelon päälle ja ruuveilla kiinni konttiin, kaveri ammattikoulussa metallipuolella ja kyselin nii sano et voi tehä mutta ei oo kerenny
passatkuski01
Viestit: 209
Liittynyt: 11.6.2015 11:34

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja passatkuski01 »

ja onhan noita tapoja monia, äkkiä vaa eilen laitoin ku haluisin että kestää kanssa sit paikallaan eikä ole yhtää hölmö ratkaisu, toine ois sitte että muutama liinan mentävä reikä kontin lattiaan ja liina/liinat subin ympäri ja alapuolelta sitois, tiiä sitten, voi olla että jää lopulliseks :D
passatkuski01
Viestit: 209
Liittynyt: 11.6.2015 11:34

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja passatkuski01 »

päivittelyä passatin subista, kotelolla heitin vesilintua pari kk sitte, nykyne kotelo ja edelline elementti toimii oikei mainiosti, huom! edellinen kotelo oli 8litrane suljettu ja nykynen 25litranen reflexi, moni jo varmaa arvaa mite parani ääni matalilla taajuuksilla :D en oo viel vaimennusta kerenny tekemää, jahka sitä nyt vaikka soittimen päivittäis parempaan, kattelin hifitalon sivuja ja nyt on tullu tänä vuonna pioneerilta 4x100w autosoittimet, ja hinta ei oo niin paha mitä dsp-prossusoittimissa tuppaa olemaa, eli mite onks täällä porukka hommannu jo tuom 4x100w soittimen? ja muuteki hifihöpinä ois iha asiaa :D :rasp
Avatar
ibel
VCF Member
Viestit: 1883
Liittynyt: 24.6.2012 14:28
Paikkakunta: Oulu

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja ibel »

Varmaan tuolta kotka -nimimerkiltä kannattee kysellä, taitaa jotakin tietää noista jumputusvehkeistä. :lol:
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Kuva
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja kotka »

passatkuski01 kirjoitti:päivittelyä passatin subista, kotelolla heitin vesilintua pari kk sitte, nykyne kotelo ja edelline elementti toimii oikei mainiosti, huom! edellinen kotelo oli 8litrane suljettu ja nykynen 25litranen reflexi, moni jo varmaa arvaa mite parani ääni matalilla taajuuksilla :D en oo viel vaimennusta kerenny tekemää, jahka sitä nyt vaikka soittimen päivittäis parempaan, kattelin hifitalon sivuja ja nyt on tullu tänä vuonna pioneerilta 4x100w autosoittimet, ja hinta ei oo niin paha mitä dsp-prossusoittimissa tuppaa olemaa, eli mite onks täällä porukka hommannu jo tuom 4x100w soittimen? ja muuteki hifihöpinä ois iha asiaa :D :rasp
Hifihöpinä ei ainakaan minulta luonnistu, sillä monen mielestä minun kikottimet ovat kaukana hifistä..
Mutta mielipiteitä monenlaisia muodostuu itselleenkin kun useita eri vehkeitä kuuntelee. Itse pysyisin vielä toimivassa perussoittimessa, jossa on linjalähdöt ja käytettävyys kohdillaan. Varsinaisiin luvattuihin tehoihin en hirveästi panostaisi, sillä ne saattaa olla melko mainoslupauksia. Enemmän kiinnostaisi RMS tehot ja millä tavalla ne on ilmoitettu ja tuotettu. (liekkö digipäätteissä edes "särötöntä" tehoa?)
Joidenkin soittimien käyttölogiikka poikkeaa toisista ihan täysin, kokeilemalla vasta selviää onko se itselleen toimiva.
Ja linjalähtöjen määrä ja ulosantojen laatu suotimineen kannattaa selvittää.

Mutta tuo kotelointi; se taitaa vaikuttaa subbarin sointiin eniten, jos puhutaan että "puhdasta" tehoa on varmasti tarjottavissa. Kotelotyyppi, sen symmetria ja sijoittelu takakontissa voi olla senttipeliä, jos vain mittariin saatavaa lukua tuijotetaan :D
Helpoin voi olla tukeutua ammattitaitoiseen myyjään tai valmistajan suosittelemiin kotelotyyppeihin, mutta joku "villi" kokeilukin saattaa tuoda askarteluihmiselle tyydytyksen.

Jos "siviiliautoon" panostaisin, niin ensin miettisin vaimennuksen ja palkkien liimaukset kuntoon, sitten kaiuttimien paikat/muokkaukset. Sitten panostaisin etupäähän, mahdollisen hyvään erillissarjaan ja vahvistimeen. Ja kunnon virtajärjestelmään, unohtamatta maapuolta (etuakku, laturi, konehuone..) ja kunnon liittimiä kuparikaapeleissa.

Passat on loppupelissä kohtuu helppo vekotin johdotusten suhteen, pikkuisen vain purkaa ja etsii reitit. Tilaa niille on ihan hyvin, jos ei mitään "överivirityksiä" harrasta.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
passatkuski01
Viestit: 209
Liittynyt: 11.6.2015 11:34

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja passatkuski01 »

kotka kirjoitti:
passatkuski01 kirjoitti:päivittelyä passatin subista, kotelolla heitin vesilintua pari kk sitte, nykyne kotelo ja edelline elementti toimii oikei mainiosti, huom! edellinen kotelo oli 8litrane suljettu ja nykynen 25litranen reflexi, moni jo varmaa arvaa mite parani ääni matalilla taajuuksilla :D en oo viel vaimennusta kerenny tekemää, jahka sitä nyt vaikka soittimen päivittäis parempaan, kattelin hifitalon sivuja ja nyt on tullu tänä vuonna pioneerilta 4x100w autosoittimet, ja hinta ei oo niin paha mitä dsp-prossusoittimissa tuppaa olemaa, eli mite onks täällä porukka hommannu jo tuom 4x100w soittimen? ja muuteki hifihöpinä ois iha asiaa :D :rasp
Hifihöpinä ei ainakaan minulta luonnistu, sillä monen mielestä minun kikottimet ovat kaukana hifistä..
Mutta mielipiteitä monenlaisia muodostuu itselleenkin kun useita eri vehkeitä kuuntelee. Itse pysyisin vielä toimivassa perussoittimessa, jossa on linjalähdöt ja käytettävyys kohdillaan. Varsinaisiin luvattuihin tehoihin en hirveästi panostaisi, sillä ne saattaa olla melko mainoslupauksia. Enemmän kiinnostaisi RMS tehot ja millä tavalla ne on ilmoitettu ja tuotettu. (liekkö digipäätteissä edes "särötöntä" tehoa?)
Joidenkin soittimien käyttölogiikka poikkeaa toisista ihan täysin, kokeilemalla vasta selviää onko se itselleen toimiva.
Ja linjalähtöjen määrä ja ulosantojen laatu suotimineen kannattaa selvittää.

Mutta tuo kotelointi; se taitaa vaikuttaa subbarin sointiin eniten, jos puhutaan että "puhdasta" tehoa on varmasti tarjottavissa. Kotelotyyppi, sen symmetria ja sijoittelu takakontissa voi olla senttipeliä, jos vain mittariin saatavaa lukua tuijotetaan :D
Helpoin voi olla tukeutua ammattitaitoiseen myyjään tai valmistajan suosittelemiin kotelotyyppeihin, mutta joku "villi" kokeilukin saattaa tuoda askarteluihmiselle tyydytyksen.

Jos "siviiliautoon" panostaisin, niin ensin miettisin vaimennuksen ja palkkien liimaukset kuntoon, sitten kaiuttimien paikat/muokkaukset. Sitten panostaisin etupäähän, mahdollisen hyvään erillissarjaan ja vahvistimeen. Ja kunnon virtajärjestelmään, unohtamatta maapuolta (etuakku, laturi, konehuone..) ja kunnon liittimiä kuparikaapeleissa.

Passat on loppupelissä kohtuu helppo vekotin johdotusten suhteen, pikkuisen vain purkaa ja etsii reitit. Tilaa niille on ihan hyvin, jos ei mitään "överivirityksiä" harrasta.
olen tuota vaimennusta jo tovin tässä miettinyt mutta mietityttää se että saanko rahalle vastinetta jos vaimennan passattini, diskantit ovat hpf on säädetty 200hz eli niistä ei tule bassoa ollenkaan, loppupään olen jättänyt subbarille mikä hoitaa homman kotiin paremmin kuin ovikajarit, näin olen päässyt parhaaseen tulokseen mikä kuulostaa omassa korvassa hyvältä koska diskantteja saa oikeasti huuattaa kovalla ennenkuin menee särölle (+50vol), ovikajareiden basso on osittain huminaista ja jotenkin onttoa, ja jos ovissa on bassotaajuudet niin särö alkaa paljon aiemmin kuin diskanttitaajuksilla, jos vaimentaisin niin häviääkö humina? särö ei taida hävitä kuin erillisellä päättellä tai paremmilla kajareilla? hitto kun olis joku kenet tietäs jolla vaimennettu passatti tai saman kokoinen auto niin pääsis kuuntelee ilman subia ja vakiokajareilla että miltä se kuulostaa, muuten olen kyllä tyytyväinen mutta onhan tossakin yksi mutka matkassa, subbarin päätteestä loppuu tehot kesken, hankinnassa on siis uusi vahvari, ja ehkä sen yhteydessä vaimennusmatot, katotaan sitten mitä lisää tulee :)
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Vaimennus tulisi aina olla ensimmäinen operaatio. Sillä nimenomaan päästään säröstäkin eroon, vähemmän energiaa menee peltien heilutteluun jolloin enemmän energiaa jää kartion liikuttamiseen ja vähemmän tehoa vaaditaan vahvistimelta. Erityisesti tämä ilmiö korostuu jos olet soittimelta säädellyt ekvalisaattorilla jotain bassotaajuuksia ylöspäin.
Tomppa-
VCF Member
Viestit: 422
Liittynyt: 3.6.2011 20:20
Paikkakunta: Klaukkala

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja Tomppa- »

Missäpäin vaikutat? Itellä olis ovet,lattia,kontti vaimennettu ja vielä vakio kajarit kiinni. Mankka on vaihettu originaalista ja auto on 3c farkku. Kyl ite huomasin jo muutosta alkuperäseen. Isoin muutos tuli kun vaihto mankan että sai paremmat säädöt.
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja kotka »

Perusautossa vaimentelu saattaa parantaa huomattavastikin äänen toistoa.
Matolla saat massaa ja tiiveyttä rakenteisiin. Massa taas muuttaa ominaisvärähtelytaajuutta.
Siviiliautoon asentaisin vaimennuksen melkein epäilemättä. Joku 8 m2 riittäisi ehkä mukavaan alkuun. Puhtaalle pinnalle hyvin kiinni telattuna, lämmön avulla.
Lattia, katto (tarkista kattopalkin kiinnitys, oma liima on "höttöä"), ovet, rengaskotelot.. (Eikä koloihin uretaania!!)

OT: Mutta vaimentelulla saa äkkiä tapettua myös ääniä, tämän vuoksi vaimentelu tehdään oman tarpeen mukaan. Noissa kisa-autoissa sen vaimennuksen virittely on aikaa ja mittaria kuluttavaa hommaa. Esim oma auto haluaa korostaa tietyn "volumen" jälkeen 44 hertsin taajuutta, enkä sitä pois halua koska luku tykkää. Ja "yläpää" (55-65 hertsin välinen) vaimenee vaimennusmatolla ja "alapään" luku lisääntyy. Tämä ei taas hyvä tässä tapauksessa)

Mielestäni etupäähän tulee panostaa huomiota, sillä äänen pitää tulla edestä. Diskanttien suuntaukset hierotaan sopivaksi. Hyvät elementit tukevilla asennuksilla, sitten jakojen viilausta (epäilen tuota sinun diskanttijakoa ajatus- tai kirjoitusvirheeksi). Etupään keskarin/midin tukeva asennus ja riittävä teho.
Eli etupäälle oma pääte (AB-luokkalaisissa taitaa olla parempi äänenlaatu, tehoja ehkä jotain 50 w/rms/elementti) niin ei tarvitse soitinta rasitella ja säröllä soitella. Etupäältä leikataan ihan matalimmat pois ja jätetään ne suosiolla subille. (olisiko jako jotain 60 hertsiä)
Subipääte voikin olla jo digipuolta, monet pystyvät hallitsemaan pieniäkin kuormia jos tulee "luukutuksen" tarve. Ja sillä kotelon tyypillä ja sijoittelulla on oikeasti iso ero subipuoleen.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
passatkuski01
Viestit: 209
Liittynyt: 11.6.2015 11:34

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja passatkuski01 »

kotka kirjoitti:Perusautossa vaimentelu saattaa parantaa huomattavastikin äänen toistoa.
Matolla saat massaa ja tiiveyttä rakenteisiin. Massa taas muuttaa ominaisvärähtelytaajuutta.
Siviiliautoon asentaisin vaimennuksen melkein epäilemättä. Joku 8 m2 riittäisi ehkä mukavaan alkuun. Puhtaalle pinnalle hyvin kiinni telattuna, lämmön avulla.
Lattia, katto (tarkista kattopalkin kiinnitys, oma liima on "höttöä"), ovet, rengaskotelot.. (Eikä koloihin uretaania!!)

OT: Mutta vaimentelulla saa äkkiä tapettua myös ääniä, tämän vuoksi vaimentelu tehdään oman tarpeen mukaan. Noissa kisa-autoissa sen vaimennuksen virittely on aikaa ja mittaria kuluttavaa hommaa. Esim oma auto haluaa korostaa tietyn "volumen" jälkeen 44 hertsin taajuutta, enkä sitä pois halua koska luku tykkää. Ja "yläpää" (55-65 hertsin välinen) vaimenee vaimennusmatolla ja "alapään" luku lisääntyy. Tämä ei taas hyvä tässä tapauksessa)

Mielestäni etupäähän tulee panostaa huomiota, sillä äänen pitää tulla edestä. Diskanttien suuntaukset hierotaan sopivaksi. Hyvät elementit tukevilla asennuksilla, sitten jakojen viilausta (epäilen tuota sinun diskanttijakoa ajatus- tai kirjoitusvirheeksi). Etupään keskarin/midin tukeva asennus ja riittävä teho.
Eli etupäälle oma pääte (AB-luokkalaisissa taitaa olla parempi äänenlaatu, tehoja ehkä jotain 50 w/rms/elementti) niin ei tarvitse soitinta rasitella ja säröllä soitella. Etupäältä leikataan ihan matalimmat pois ja jätetään ne suosiolla subille. (olisiko jako jotain 60 hertsiä)
Subipääte voikin olla jo digipuolta, monet pystyvät hallitsemaan pieniäkin kuormia jos tulee "luukutuksen" tarve. Ja sillä kotelon tyypillä ja sijoittelulla on oikeasti iso ero subipuoleen.
juu, tuota subbaria hoitaa täysin digipäätteinen mdsän xtr t1, hieman uupuu ehkä tehoja tai sitten on omassa päässä vaan vika tai valmistajan ilmoittamat watit ja herkkyydet kusee, eli siis subbarina on mds uusinta mallia oleva spl soittoon tarkoitettu 6.5" subbari 2x2 tuplakelalla, 4ohmin kuormalla wrms on 400 paikkeilla ainakin myyjä on näin ilmoittanut, herkkyys subbarilla on ilmoitettu 84db, ja vahvistimen ilmoitettu max wrms on 1000w mutta wrms on 500w 1ohmin kuormaan,ja siis kytkennät ovat tehty 1ohmin kuormaan, eli jos olen oikein ymmärtänyt niin jos subwooferin tehonkesto on tuo 400w 4ohmin kuormalla niin tällöin luku kolminkertaistuis 1ohmin kuormalla, mikä ampuu jo aika yli tuon vahvistimen tehonkeston 1ohmin kuormalla, ohjeistus olisi ihan jees että oonko nyt hakuteillä tuon subin kanssa ja noiden päätelmien eli olisiko tehokkaampi lankku tarpeen? jos näin on niin hankinnassa olisi tod.näk mdsän xtr t3 eli tehoja tulisi kiitettävästi enemmän, ja palatakseni tuohon diskanttien tasonsäätöön niin kyllä se soittimestä on säädettynä 200hz paikkeille, en tiedä ovatko luvut "todellisia" sillä soittimena toimii pioneerin halvimpaan päähän kuuluvia soitin (tokmannin hyllyltä joskus mukaan lähtenyt), en ole niin pitkälle vielä päässyt että miettisin kajareiden asentoa tai siihen niinkään perehtynyt, ja vielä semmoinen ajatus tossa tuli mieleen kun hifiliikkeet mainostavat vasta tulleita vahvistimia (tais olla vielä AB-luokka) mitkä tulevat suoraan soittimen isoliittimien väliin, ainakin oon jj-tuonnilta tommosen nähnyt merkkiä ground zero, hintaa vaan on sen verran että en ole raaskinut ostaa, taisi olla lähemmäs 300€ mutta sillä saisi oviin vähän enemmän potkua, olikohan 4x75w tehon anto, eli kannattaako?
passatkuski01
Viestit: 209
Liittynyt: 11.6.2015 11:34

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja passatkuski01 »

nyt ois tarkotus toteuttaa semmone että vahvistin ovikajareille, ja siinä samassa myös vaimennus oviin, eli kaikki tarpeellinen tieto ois jees, alotetaan vaikla näistä ja jatketaan kun jotain muuta mieleen juolahtaa: mistä kannattaa vetää ovien kaijutin piuhat vahvistimelle? onko parempi ostaa 4-kanavainen vai jokaiselle ovelle oma, säätöjä jos mietin olisi 4-kanavainen helpompi eikä tarvitsisi johdottaa 4 vahvaria erikseen, vai olisiko helpoin tapa asentaa tuo ISO-liittimien väliin iskettävä "mini" vahvari? tehot pyörii tossa 4x40w/4ohm ja hetkittäinen on 4x100w/4ohm nuo teholukemat kuulostaa vain niin pieniltä että kannattaako?
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Saranan haitarikumista saa kyllä pujotettua muutamat johtoparit läpi. Tarkempi suunnitelma ja budjetti tarvittaisiin oikeanlaisen vahvistimen valintaan. Vaikka tuo 4x40W on paljon enemmän kuin se soittimen 4x12W ja vaikka ääneen vaikuttaa moni muukin seikka kuin pelkkä antoteho, niin silti lähtisin tarjoamaan vähintään 100W jatkuvaa per ovi, vaikkapa sitten perus stereovahvistin ja passiivijakosuotimilla. Takakaiuttimille ei tarvitse tehdä mitään eikä johdotella, ne saa jättää pois soitannasta.
passatkuski01
Viestit: 209
Liittynyt: 11.6.2015 11:34

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja passatkuski01 »

idea olisi saada aikaan hyvä äänen tasapaino sekä laatu, amisikä alkaa olla taputeltu ja haluaisinkin passattiini hyvän äänenlaadun oviin, haussa oleva äänenlaadulla tarkoitan että en hae painetta juurikaan mutta sellainen iskevä basso siis oikeasti iskevä eli kun tarpeeksi vetää volumea se basso tuntuu rintalastassa unohtamatta ylätaajuksia mitkä soisi mukavasti yhteen alataajuuksien kanssa, tämmöistä olen itse hakemassa mutta kaverini sanoi että en voi millään saada samaa bassoa mitä subbarista irtoaa, taisi käsittää asian niin että haen painepuolta, matot saapuu ensviikolla, vahvistimesta ei ole vielä tietoa että mikä mutta parempi enemmän kun vähemmän eli hakusessa ainakin +500w 4-kanavainen, niillä alotetaan siis, mutta muuta hankintaa olisi vielä oviin jotkut midit/2/3-tiet, sen verran niistä että toistoalue pitäisi ainakin vajota 30 ellei jopa 25hz, ylätaajuuksilla ei sinänsä ovikaiuttimissa ole niin väliä koska passatissa on erikseen diskantit niissä peilin sivussa, nekin saavat oman päivityksensä vielä kunhan saan isommat ensin pois työnalta, päivittelen tänne kun projekti etenee.

budjetti pyörii ovikajareilla tossa max 150€/pari
ja vahvistimen budjetti on 250€
mattoa en budjetteihin ole laskenut koska se on menoeristä pienin tällä hetkellä
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Tuolla rahalla taitaa jäädä nuo suunnitelmat vain haaveiksi. Ovet on aivan matalimpien taajuuksien kannalta niin hankalat akustisesti että sieltä ei mitään subbarimölinöitä saa irti. Rahalla toki kaikki on mahdollista, DSP + tarpeeksi watteja kaiuttimille + tarpeeksi tehoa sietävät elementit..

Iskevä eli jumputtava basso menee tuonne 50-80Hz tienoille, sitä irtoaa varmasti kyllä halvemmillakin elementeillä oviasennuksissa.
passatkuski01
Viestit: 209
Liittynyt: 11.6.2015 11:34

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja passatkuski01 »

Jultsu kirjoitti:Tuolla rahalla taitaa jäädä nuo suunnitelmat vain haaveiksi. Ovet on aivan matalimpien taajuuksien kannalta niin hankalat akustisesti että sieltä ei mitään subbarimölinöitä saa irti. Rahalla toki kaikki on mahdollista, DSP + tarpeeksi watteja kaiuttimille + tarpeeksi tehoa sietävät elementit..

Iskevä eli jumputtava basso menee tuonne 50-80Hz tienoille, sitä irtoaa varmasti kyllä halvemmillakin elementeillä oviasennuksissa.
juu, tuota dspeetä olen myös miettinyt, vaikuttaisiko dsp-soitin asiaan mitenkään vai tarvitaanko ihan dsp-vahvistin että siitä dspeestä edes saa mitään irti? ja juuri tuota jumputtavaa haetaan, eli mahdolliet todella matalat äänet ovat ehkä pois suljettuja ellei tässä nyt jotain ihmettä tapahdu :D
Tomppa-
VCF Member
Viestit: 422
Liittynyt: 3.6.2011 20:20
Paikkakunta: Klaukkala

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja Tomppa- »

Eikös se olisi helpompi ostaa 2-tie erillissarja kuin 2/3-tie kaiutin ja diskantti erikseen?
esim tosta valitsemaan:
http://www.autostudio.fi/autoon/kaiutti ... 4&cat=2013" onclick="window.open(this.href);return false;
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

DSP:n sijainti on aivan sama, käytettävä vahvistinteho vain ratkaisee lopputuloksen. Esimerkiksi Pioneerin DEH-80PRS soittimessa on todella hyvä DSP sisäänrakennettuna. Sieltä löytyy boostausmahdollisuudet ihan subitaajuuksille asti.
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja kotka »

Laitat hintoihin yhden nollan lisää, niin ollaan lähempänä totuutta.
Jos se ovien rakentelu on pääpainona, niin kunnon vaimennus ja irto-osien kiinnilaittaminen "kunnolla"
Oveen kunnon paikat oikeille mideille/subeille. Joku 2 x 8" per ovi, kunnon asennuspaikalla (rautaa ja kunnon vaneria lasikuidulla jäykistettynä. Tehoa jotain 300w-500w/elementti. Noita oikeita subeja on muutama eri vaihtoehto. Itse ottaisin yhden merkin jolla toteuttaa enkä hakisi elementtejä sieltä täältä.
Pelkästään "equttamalla" et ehkä pääse haettuun lopputulokseen. Perus soittimella ja vahvistimen säädöillä pärjää hirveän pitkälle, jakotaajuudet ratkaisevat enemmän.
Sinulla vaan menee hiukan ristiin nuo toiveet, kun pitää ulottua jopa 25 hertsiin mutta ylätaajuutta pitää tulla potkivasti. Rintalastassa tuntuva bassontaso taitaa olla jossain 148 deban päällä noilla taajuuksilla. Tuo rintalastassa tuntuva taajuus taitaa mennä tuonne +60 Hz (korjatkaa toki jos olen väärässä (oma auto kisavedossa +155dB@41hz)
Yksi vaihtoehto voisi olla vaikka 8 x 6,5" midit, 2 x 4" keskiääni ja yksi diskantti / ovi. Tehoa noin 3000-4000 W/ovi
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
passatkuski01
Viestit: 209
Liittynyt: 11.6.2015 11:34

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja passatkuski01 »

kotka kirjoitti:Laitat hintoihin yhden nollan lisää, niin ollaan lähempänä totuutta.
Jos se ovien rakentelu on pääpainona, niin kunnon vaimennus ja irto-osien kiinnilaittaminen "kunnolla"
Oveen kunnon paikat oikeille mideille/subeille. Joku 2 x 8" per ovi, kunnon asennuspaikalla (rautaa ja kunnon vaneria lasikuidulla jäykistettynä. Tehoa jotain 300w-500w/elementti. Noita oikeita subeja on muutama eri vaihtoehto. Itse ottaisin yhden merkin jolla toteuttaa enkä hakisi elementtejä sieltä täältä.
Pelkästään "equttamalla" et ehkä pääse haettuun lopputulokseen. Perus soittimella ja vahvistimen säädöillä pärjää hirveän pitkälle, jakotaajuudet ratkaisevat enemmän.
Sinulla vaan menee hiukan ristiin nuo toiveet, kun pitää ulottua jopa 25 hertsiin mutta ylätaajuutta pitää tulla potkivasti. Rintalastassa tuntuva bassontaso taitaa olla jossain 148 deban päällä noilla taajuuksilla. Tuo rintalastassa tuntuva taajuus taitaa mennä tuonne +60 Hz (korjatkaa toki jos olen väärässä (oma auto kisavedossa +155dB@41hz)
Yksi vaihtoehto voisi olla vaikka 8 x 6,5" midit, 2 x 4" keskiääni ja yksi diskantti / ovi. Tehoa noin 3000-4000 W/ovi
tässä päästiin alkuun, eli mahdolliset matalat äänet jäisi taka-alalle, ja jos se rintalasta basson taajuus menee siinä 60+ paikkeilla niin en tiiä onko järkeä enää mahottoman alhaita taajuksia hakemaan, ja joo ite huomannu kanssa että soitin antaa aika paljon mahollisuuksia, ei oo tarkotuksella pitäny semmosta kuvaa antaa että tässä ollaan niitä alle 50-45hz taajuuskia hakemassa.
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja kotka »

Tuossapa iski mieleen tuon subipuolen kanssa että yhtenä vaihtoehtona olisi tehdä vielä uusi kotelo. Riippuu tietysti omasta viitseliäisyydestä ja käytettävästä tilasta, mutta vaihtoehtona voisi olla ABC-tyylin kotelo. Ja tästä on tulossa uusimpaan Autosoundiin eräs rakenteluopaskin. Eräänlainen kaistanpäästäkotelo, jolla saa melko laajaakin toistoa. Pienissä luokissa melko yleinen kisakotelotyyppi..
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
passatkuski01
Viestit: 209
Liittynyt: 11.6.2015 11:34

Re: vahvistimen johdotus jne

Viesti Kirjoittaja passatkuski01 »

kotka kirjoitti:Tuossapa iski mieleen tuon subipuolen kanssa että yhtenä vaihtoehtona olisi tehdä vielä uusi kotelo. Riippuu tietysti omasta viitseliäisyydestä ja käytettävästä tilasta, mutta vaihtoehtona voisi olla ABC-tyylin kotelo. Ja tästä on tulossa uusimpaan Autosoundiin eräs rakenteluopaskin. Eräänlainen kaistanpäästäkotelo, jolla saa melko laajaakin toistoa. Pienissä luokissa melko yleinen kisakotelotyyppi..
pitää tsekata tuo autosoundin opas, ei ole estettä rakentaa itse kotelo, nyt vaihdoin takas alkuperäiseen subikoteloon koska alkoi v*tuttamaan refleksikotelossa se kun luukuttaa niin ihan kuin subi ei anna itsestään kaikkea irti vaan volumea kun lyö tarpeeksi niin basso särkee ja pahasti, säädöt käytiin harrastajan kanssa läpi ja niissä ei ole ongelmaa, ja nyt kun vaihdoin suljettuun niin ns "spl" sointu hävisi hieman mutta ääneen tuli enemmän rintalastabassoa, eli enemmän tuolla suljetulla kotelolla olisi siis merkitystä jos haluan tuntea subin etupenkille asti, ottaen huomioon että kyseessä 6.5" sekä heittämällä alle 10L suljettu putkikotelo, olen miettinyt myös lasikuitukoteloa passatin takakontin sivuun, litramääriä saisi enemmän jotka eivät veisi itse takakontissa itsessään tilaa, mutta kysymys kuuluukin että kannattaako niin iso vaiva 6.5" subille? mistä kyllä painetta sekä ääntä lähtee. :D
Vastaa Viestiin