Huhtikuun kerhoauto

Esittele kärrysi tai kerro projekteista täällä
Avatar
Haapala
Viestit: 154
Liittynyt: 11.11.2003 7:46
Paikkakunta: Tampere

Huhtikuun kerhoauto

Viesti Kirjoittaja Haapala »

Tummennuksiin tulee kuvat joskus.

Jotain juttua autosta.

Elettiin alkukesää 2000 kun postilaatikosta löytyi palvelukseenastumismääräys, Yk- koulutukseen. Syyskuunalussa Niinisalossa muiden koulutettavien kärsiessä kovaa autokuumetta, aikoi mielenkiinto herätä, mitä jos toisi auton? Mutta minkä? Eniten suosiota sai audit, vw:t ja volvot.

Koulutus loppui ja alkoi viikon rotaatiovapaa, joten eikun autokauppoihin hakemaan koeajoon autoja: A3 audi 1.6, vw golf4 tdi, vw golf4 variant 1.6, volvo S60 2.4 + monia muita. Ei oikein saanut mihinkään tuntumaa, kun koeajo aika oli n. 20-30min per auto. (Ei tainnut olla oikeen luottoa, että nuori kaveri olisi ostamassa autoa.) Seuraavaksi siirryttiin tutkimaan verollisia/verottomia hintoja, jonka perusteella oikeastaan päädyin golffiin.

Esim: vw golf4 variant tdi 4motion varusteineen n. 220 000mk verollinen/ n. 107 000mk veroton
opel astra caravan 2.2 varusteineen n. 180 000mk verollinen/ n. 120 000mk veroton

Viikon pohdinnan jälkeen laitettiin tilaukseen: vw golf4 variant tdi (115hp) 4motion + urheiluistuimet eteen, climatronik ja tekniikkapaketti (hälytin sisätilatutkalla ja ajotietokone). Toimitusajaksi kerrottiin 3-5 kuukautta. Tilaukseen olisi pitänyt ehdottomasti lisätä vakionopeudensäädin ja takaniskatuet (ei todellakaan tullut mieleen, että niskatuet oli lisävarusteita.) Ja sitten odoteltiin.

Tammikuun lopussa tuli kirjekuori Libanoniin, jossa oli vw:n avaimet ja ilmoitus, että auto pitäisi olla helmikuun puolessavälissä Israelissa. Autoa hakiessa tuli pieni yllätys, kun kontti avattiin. Oli todella helppoa ja halpaa yrittää selvittää asiaa Libanonista käsin. Asiaan ei koskaan tullut mitään selvyyttä, vw-auto sekä huolitsia väittivät kumpikin että eivät ole rikkoneet autoa, mutta ei se kontissakaan ole voinut tulla (edellinen kuva/kiinnitys). Joten puskuri on edelleen korjaamatta, en viitsinyt omaankaan vakuutukseen laittaa tupla omavastuulla.

Puolivuotta oli aikaa miettiä mitä autolle pitäisi tehdä. Kenttäkaupasta tuli ostettua Psi:n boxi ja Pioneer deh-7100r cd-soitin. Ehkä jotain muuta pientä, kun vaan kotiutuu : tummentaa lasit ja aluvanteet kesäksi.

14.10.2001 alkoi kotimatka ja sisäänajo tuli suoritettua parin viikon aikana euroopassa pyöriessä n.5000km. Matkalla tuli poikettua ABT:n pajalla, jossa heräsi jotain uusia ideoita. Matkalta tarttui mukaan pari Pioneerin 12” subia ja Magnatin X-600 vahvari.

Kotiin päästyä homma pyörähti käyntiin lasien tummennuksella 11/2001 sekä poksin rakennuksella. Keväällä alkoi kova mietintä mitkä vanteet hommataan reissusta tuoduille Nokia NRV 225/45-17 renkaille. 3kk mietinnän ja sopivuus kyselyiden jälkeen päädyttiin Mille Miglian Emotion SSL 8x17 vanteisiin, jota löytyi yksi sarja maahantuojalta. Vanteiden saavuttua liikkeeseen toukokuun alussa tulee puhelu, ”Vanteet olisi täällä, mutta… voisitko tulla käymään”. Yksi vanne oli pudonnut jostain korkealta, n.10-15 cm:n suora kohta kehällä eli aika kierossa. Mistäs nyt yksi vanne, maahantuojalla/ tehtaalla ei ollut. Kahden viikon odottelun aikana meinasin jo vaihtaa mallia, ennen kun tuli ilmotus: Italiasta löytynyt esittelykappale, lähetetään suomeen menee n. kaksi viikkoa. Sain sentään kesärenkaat alle ennen juhannusta.

Kesällä 2002 idea: on saatava tuplaputkisto, soitto kaverille jolta löytyi haponkestävää putkea ja valmiita 90 asteen mutkia. Alkoi armoton rakennus, myös vaimentimet tehtiin itse.

Keväällä 2003 laitettiin tilaukseen KW variante2 alusta sarja ja powerflex uretaani puslat eteen sekä FK:n kromi takavalot. Valot vaihdettiin 3kk odottelun jälkeen In pron vastaaviin, koska FK:ta ei tuntunut valoja löytyvän. Mietittiin myös korisarjaa (Caracterin esite oli ollut kyllä auton saannista asti, mutta tuntui ”kalliilta”). Sitten löytyi ilmoitus käyttämättömästä Dietrich RS4 takapuskurista, joka tuli hommattua. Nyt oli takapuskuri joten täytyi saada jotain muutakin. Tilaukseen laitettiin saman firman RS4 etupuskuri ja Hofele-design kromimaski. Puskurit vaativat kyllä pientä viimeistelyä ja takapuskuri herätti uusia ideoita pakoputkien ulostuloista, joten eikun ”sorvin” ääreen. Kesän aikana osat saatiin maalarille, myös uudet kylkilistat oli samassa nipussa. Auto loppu kesästä 2003.

Syksyllä ei vaihdettukaan vanteita vaan pelkät renkaat (Bridgestone blizzak ws-50 225/45-17), joten keväällä oli uusien vanteiden metsästys.Ja taas väännettiin, 18 vai 19”, reunaa vai ei, usean kuukauden mietinnän jälkeen ruuvattiin toukokuussa 2004 alle 8x19 Ramses A8-replikat ja 225/35-19 Pzero nero Pirellit. Samoihin aikoihin kiinnitettiin Supersport M3 kromi peilit (sähkö) ja Milotec:n kahvankuoret. Keväällä sai myös kattokaiteet kiiltävän rosteri pinnoitteen. Kevät 2004

Syksyllä tuli pientä hifi päivitystä: eteen ja taakse Infinity erillissarjat sekä iso subbari poksi vaihtui pienempään, 2x10” MTX varapyöräkoteloon jota ruokkiin vanha Magnat X-600. Erillissarjoille hommattiin SPL:n nelikanavainen, näiden lisäksi varapyöräkoteloon ängettiin SPL:n 1F konkka. Talven aikana asennettiin vielä 7” kosketus näyttö ja DVD-soitin.

Talveksi autoon laitettiin vakiopuskurit ja peilit joten se näyttää melkeen alkuperäiseltä. Suunnitelmia oli tulevalle kesälle, mutta aloittaminen oli todella vaikeaa (EI VOIS VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA).

Helmikuunhun asti tuli laiskoteltua, mutta sitten alkoi hahmottua jotain pieniä muutoksia.

Josta myöhemmin lisää.