Sivu 1/1

Entropian 3BG perhevaunu

Lähetetty: 10.4.2014 21:18
Kirjoittaja Entropia
Ostettiin vaimon kanssa tämä Pasaatituuli kaksi ja puoli vuotta sitten kun perheenlisäys oli suunnitteilla. Autohan on siis 2005-vuosimallin Passat Variant taloudellisella 1.9l TDI AVB-moottorilla. Itse olen melko isokokoinen kaveri (2m/120+kg) joten autonkin pitää olla tilava. Hankintakriteereinä muun muassa kelpoiset jalkatilat takapenkillä kun etupenkki on taaimmaisessa asennossa ja lastenistuin pitää saada kuskin taakse selkä menosuuntaan. Tämä se sitten oli. Mittarissa oli 257tkm ostettaessa ja nyt lukema on kasvanut jo 330tkm:n eikä ongelmia ole ollut. Kuluvaa osaa on toki vaihdettu ja huollot tehty ajallaan.

Varusteita oli ostettaessa ihan kohtuullisesti. Varustetaso Comfortline, eli mainitsemisen arvoisena Climatronic, 4 x sähkölasit, puolinäyttöinen ajotietokone ja Delta6-soitin. Sittemmin olen lisäillyt muutamia OEM+ henkisiä tuninkeja, niistä lisää alempana.

Kuva

Kuva

Kuva

Tässäpä vielä lyhyt kuvakertomus autoon lisäämistäni lisävarusteista/tuuningeista. Amis-vaihe on mennyt ohi ja arvostan käyttöautossa luotettavuutta ja mukavuutta, joten alustakorkeus on mallia traktori. Tänä kesänä olisi kyllä tarkoitus vaihtaa alle alkuperäiset 17" Phoenix-vanteet.

Koska Delta6 ei soita kuin normaaleja ääni-CD:itä, niin ensimmäisenä piti saada vähän lisää biisejä autoon. Lähdin ratkaisemaan ongelmaa Yatour-merkkisellä MP3-soittimella joka kytketään suoraan Delta6:n. Se teeskentelee CD-vaihtajaa ja näin muistikortilta saa käyttöön 600 biisiä. Yatourin asensin hanskalokeron kattoon.

Kuva

Tämän jälkeen ajeltiinkin tyytyväisenä reilun vuoden verran. Viime syksynä rupesi tehdasnavi polttelemaan, ja ostinkin pilkkahintaan (alle satasella) Saksasta G-mallisen MDF-navigoinnin. Ainoana miinuksena oli että nahkahousunkuluttaja oli soitinta irroittaessaan samalla rikkonut näppäimistöstä irroitusaukkojen viereiset napit. Tämä tarkoittaa muun muassa kappaleen vaihtonappia joten käyttö oli hieman hankalaa. Muutaman kuukauden metsästyksen jälkeen löysin Saksan eBaystä viallisen A-mallin MFD:n jonka ostin pois parilla kympillä. Vaihdoin etupaneelit päikseen ja asensin navin autoon.

Kuva

Navin asentaminen sinänsä ei ollut vaikeaa, mutta mistään ei tahtonut löytyä yksiselitteisiä ohjeita että mikä signaali kytkentää mihinkäkin. Lisäksi oli hieman epäselvää onko tässä loppupään 3BG:ssä, joka käyttää pitkälti pelkästään CAN-väylää, tarjolla enää navigoinnin vaatimaa GALA-nopeussignaalia. Kaikki tarvittavat signaalit kuitenkin löytyivät ja navi pelaa kuten pitääkin. Kartat on pari vuotta vanhat, mutta niillä on tähän mennessä pärjännyt vallan mainiosti. Jos joku tarvitsee ohjeita navin asennukseen niin minulta voi kysellä.

Viimeisimpänä asensin pari viikkoa sitten W8:n mittariston isolla FIS-näytöllä. Tämä meni melko kivuttomasti paikoilleen. Vaikeampaa oli saada mittaristoon sopiva EEPROM jolla sai dieselin kierroslukumittarin ja 260km/h nopeusmittarin pelaamaan. Otin pohjaksi Sportline mk4 Golfin EEPROM-dumpin. Tässä oli kuitenkin pari ongelmaa. Nimittäin lämpömittari ei näyttänyt mitään sillä se yritti lukea jäähdytysveden lämpötilaa omasta analogiatulostaan. Lisäksi nopeusmittari näytti aika villisti liian vähän. Muutaman päivän guuglailun jälkeen löysin etsimäni, ja sain vaihdettua mittariston lukemaan jäähdytysveden lämpötilan CAN-väylän kautta ja lisäksi vaihdoin nopeusmittarin ohjauskartan progressiiviselle 260km/h mittaristolle sopivaksi. Ennen asennusurakkaa piti vielä hehkun merkkivalo asentaa mittaristoon ja vaihtaa pohjat SI-järjestelmälle sopivaksi.

Kuva

Vaihdoin EEPROM:sta myös neulavalot päälle myös silloin kun valokytkin on pois päältä. Illalla on aika coolia ajella pelkät neulat hehkuen.

Kuva

Näiden jälkeen olisi vuorossa seuraavanlaisia tuuninkeja; DSP-äänijärjestelmän asennus. Kaiuttimet ja Harman-Becker vahvistin on jo hankittuna. Sopivat liittimet omaava johtosarja (Golf mk4 hälytinjohtosarja) tilattu Kanadasta purkuosana. Kun tuo satsi saapuu niin pääsenkin rakentelemaan johtosarjaa ja kun säät lämpiää niin asentelemaan myös kaiuttimet.

Kuva

Kuva

DSP-äänijärjestelmä ei varmaankaan ole kovin tuttu suomalaiselle harrastelijayhteisölle. Kyseessä on siis nimensä mukaisesti digitaalisesti säätyvä systeemi jota ohjataan MFD-navigaatiolla. Vahvistin on 300-wattinen. Siihen koodataan auton tyyppi (ratin sijainti, sisustamateriaali, korin malli) ja tämän jälkeen vahvistin säätää portaattomasti ajonopeuden mukaan taajuuskorjausta jotta ääni kuulostaisi aina mahdollisimman puhtaalta. Lisäksi DSP-kaiutinsarja on järeämpää tekoa kuin vakiosarja.

Volkkarin DSP-vahvistimia on aikoinaan valmistanut myös Nokia, kukapa muukaan. Kaikkea kumisaappaista autovahvistimiin. Minulla on myös yksi Nokialainen vahvistin. Jos joku on kiinnostunut sen lunastamaan pois niin saa laittaa viestiä!

Kuva

Toinen suunnitteilla oleva modi on TMC-boksi jolla saa G-mallin navista nuoliohjauksen ja muut tiedot mittariston FIS-näyttöön.

Tällaista tällä kertaa, saa kommentoida/kysellä/arvostella!

Re: Entropian 3BG perhevaunu

Lähetetty: 11.4.2014 5:56
Kirjoittaja Hannnu
Itsellä oli ex passatissa tommonen DSP järjestelmä, ääneltänsä todella hyvä alkuperäis järjestelmäksi.

Motari nopeuksissa tosin tyrkkäs voluumit aina turhan kovalle :mrgreen:

Nykyisessä on ollut MFD navi (vielä tallessa) mutta ei DSP:tä, harmi sinänsä. Tykkäsin kyllä sen tarjoamasta äänimailmasta.

Re: Entropian 3BG perhevaunu

Lähetetty: 11.4.2014 10:41
Kirjoittaja enochian
Itselläni oli tuo Navi Nokian DSPllä...menin sen tyhmyyksissäni purkamaan ja vaihdoin soittimen. :/ Osat tosin on edelleen varastossa, mutta tuskinpa niitä jaksan enää alkaa autoon sovittelemaan. :oops:

Re: Entropian 3BG perhevaunu

Lähetetty: 11.4.2014 10:44
Kirjoittaja volkkariku
Kyllä minullakin passatissa säätyy ainakin äänenvoimakkuus ajonopeuden mukaan :) en sitte tiiä kuulostaako se aina niin hyvältä :D

Re: Entropian 3BG perhevaunu

Lähetetty: 11.4.2014 12:36
Kirjoittaja Entropia
Ajonopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkus on vakio-ominaisuus. DSP:ssä tulee vielä se taajuuskorjaus peliin. Jos navin radio huutaa liian kovalla motarinopeudessa niin asetuksista voi kääntää GALA-säätöä pienemmälle. Jos haluaa kokonaan pois tuon nopeuden mukaan säätyvän homman niin GALA nollille. Sama säätö onnistuu myös Delta6:ssa pitämällä oikeanpuoleista rullaa pohjassa (muistaakseni).

Re: Entropian 3BG perhevaunu

Lähetetty: 11.4.2014 15:00
Kirjoittaja volkkariku
Aivan, mutta kylläpä rupes kiinnostaan tuo w8:in mittaristo. Miten se konkreettisesti eroaa näistä "normaali" passatti mittareista?

Re: Entropian 3BG perhevaunu

Lähetetty: 11.4.2014 21:51
Kirjoittaja Entropia
No periaatteessa W8:n mittaristo ei eroa oikein mitenkään normaalista ison näytön mittaristosta. Nopeusmittari menee siinä 280 km/h asti ja lisäksi se lukee vakiona esim. polttoaineen määrän erillisestä lähetinyksiköstä koska W8:ssa on normaalin tankin lisäksi lisätankki. (On kuulemma janoinen kone.)

Mutta mittariston saa pelaamaan perus-dieselin kanssa ihan simppelisti muokkaamalla sen EEPROM sisältöä. Voit sitten ottaa käyttöön myös noita pieniä tatseja kuten nuo hehkuvat neulat ja, jos haluat, kornin "WELCOME" viestin kun virrat kytkee päälle.

Re: Entropian 3BG perhevaunu

Lähetetty: 12.4.2014 13:02
Kirjoittaja volkkariku
kuulostaa hyvältä, pitääpä yrittää jostaki metsästää tuollainen mittaristo :)

Re: Entropian 3BG perhevaunu

Lähetetty: 21.4.2014 22:55
Kirjoittaja Entropia
Pari päivää on nyt ollut lämpimiä kelejä ja kävi hyvin selväksi että mittariston LCD-näyttö on vaihtokunnossa. Lämmitessään alkaa kuva "haalenemaan" reunoilta. Tyyppivikahan tuo on ja varaosanäyttöjä löytyy helposti eBaystä. Pitänee jossain vaiheessa tuo näyttö uusia ja dokumentoida vaihtoprosessi.

Appiukko osti vastikään uuden auton jossa on peruutuskamera. Onhan se näppärä varuste ja olen itsekin moista miettinyt pidemmän aikaa. Tietääkseni 3BG:hen ei ole tehtaalta saanut ikinä peruutuskameraa mutta se ei tietenkään tarkoita etteikö sitä voisi asentaa tehtaan MFD-naviin näppärästi.

Ajattelin ostaa eBaystä rekisterikilven valoon tulevan peruutuskameran. Hinta on luokkaa 15 euroa toimituskuluineen joten kuvanlaatu ei varmasti päätä huimaa mutta toisaalta ei tipu korkealta jos ostos osoittautuu paskaksi. Miten kuva sitten saadaan MFD:n näytölle kun tökkää pakin silmään? Yksi SPDT (vaihtokärjellinen) signaalirele joka kytketään suoraan MFD:n näytön videosyötön ja kameran signaalin välille. Sitä ohjataan pakkivalon kytkimellä. Itselläni on onneksi pari viallista navia (yksi Audi Navigation+ ja MFD-A) joilla pystyn tsekkailemaan. Lukaisin Sharpin LCD-moduulin datalehden pikaisesti läpi mutta ei vielä käynyt ihan vesiselväksi että tarvitseeko näyttö RGB-videota vai kelpaako sille myös NTSC/PAL-komposiitti. Jos pitää olla RGB:tä niin sitten suunnitellaan composhit-RGB adapteri ja korvataan yksi rele kolmella tai käytetään jotain analogista solid-state kytkintä. No problem.

Nappasin muutaman referenssikuvan appiukon Kiasta ja 3BG:n rekisterikilven valoista ja kahvasta; http://entropia.1g.fi/kuvat/Autot/Passa ... tuskamera/

Re: Entropian 3BG perhevaunu

Lähetetty: 11.7.2014 9:38
Kirjoittaja Entropia
Päivitetään vähän. Peruutuskameraprojekti ei ole edennyt mutta jotain on tapahtunut. Tuli hankittua ihan extempore-ostoksena alkuperäinen peruutustutka taakse. Eli ohjainboksi ja neljä uä-sensoria. Onko kellään ajatusta miten nuo sensorit saisi helpoiten 3BG Variantin takapuskuriin kiinni?

Lisäksi jostain keksin että Bluetooth handsfree pitää saada ja sattui silmiin Englannin eBaystä halpa Volkswagen Touch Phone Kit Music-sarja. Sellainen pitää jossain vaiheessa laittaa.

Kuva
(netistä napattu kuva)

Re: Entropian 3BG perhevaunu

Lähetetty: 11.7.2014 11:35
Kirjoittaja Musti
Minkälainen soitin sulla on :?: Meinaan ainakaan VI golffissa ei toi toiminu jälkiasenteisen soittimen kanssa...

Re: Entropian 3BG perhevaunu

Lähetetty: 11.7.2014 17:24
Kirjoittaja Entropia
Soittimena on RNS MFD navigaattori. TPK Music sopii sen kanssa yhteen.

Re: Entropian 3BG perhevaunu

Lähetetty: 24.7.2014 21:11
Kirjoittaja Entropia
TPK on nyt asennettu. Hyvin pelittää, tosin ilmeisesti mikrofoni on vähän vaisu kun testipuhelua soittaessa vaimo moitti että kuuluu vähän etäisenä ääni.

Mikrofoni sujahti helposti A-pilarin verhoiluihin ilman työkaluja.
Kuva

Kuva

Keskusyksikön laitoin kojetaulun päästä sulakerasian päältä ilmasuulakkeen taakse piiloon.
Kuva

Soittimen takaa en johdotuksesta ottanut kuvaa. Asennussarjan kanssa se on plug & play, joten ei vaatine erityisiä kuvia.

Näyttöpaneelin laitoin A-pilarin viereen.
Kuva

Nyt saa siis puhuttua hands-freenä puhelut ajon aikana. Lisäksi puheentunnistus näyttäisi pelaavan meikäläisen rallienglannilla oikein hienosti. Bonuksena saan nyt striimattua Spotify-musat suoraan A2DP:llä Naviin!

Re: Entropian 3BG perhevaunu

Lähetetty: 28.11.2014 22:58
Kirjoittaja jataipal
Moi

Olen alkanut tutkia harrastuksena autodataa. Mulla on Passat 3BG.
Kerro miten ohjelmoit mittarin eepromia?

T: Antero T

Re: Entropian 3BG perhevaunu

Lähetetty: 27.7.2015 11:59
Kirjoittaja Entropia
jataipal kirjoitti:Moi

Olen alkanut tutkia harrastuksena autodataa. Mulla on Passat 3BG.
Kerro miten ohjelmoit mittarin eepromia?

T: Antero T
Terve. Vastaus on kohta vuoden myöhässä, mutta parempi kai myöhään kun ei milloinkaan... Mittariston EEPROM:n saa ladattua suoraan diagnostiikkaliittimen kautta kun käytössä on esimerkiki VAG Tacho-niminen kaapeli ja softa. Itse latailin VAG Tacholla EEPROM:n läppäriin, tein tarvittavat muutokset ja lähetin EEPROM:n sen jälkeen takaisin mittaristoon.