Golf IV Variant 2004 (tavoitteena matka&hifi-auto)

Esittele kärrysi tai kerro projekteista täällä
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Golf IV Variant 2004 (tavoitteena matka&hifi-auto)

Viesti Kirjoittaja moy »

Moi kaikki!

olen seurannut tätä palstaa nyt kesän -07 ajan ja nyt kun alla on ollut pari kuukautta tuollainen Golf IV variant, ajattelin aloittaa kerrankin projektiluontoisen jutun miten hommat minulla etenee.

Tarkoitus olisi rakentaa tuosta autosta sellainen hillitysti ehostettu perheauto, jolla on mukava ajaa pitkiäkin matkoja. Tarkoittaa käytännössä ainakin pientä ulkopuolen laittamista, kunnollista ajomelun vaimentamista ja hyviä hifi-laitteita.

Aihio:
Golf IV variant
vm. 2004 Trendline
74kW TDI ATD-mooottorilla
auton mukana tulleet 17" vanteet (AWS Maranello), joiden ulkonäkö kelpaa mulle mainiosti

Lähtökohta on siis suunnilleen tämä
Kuva
Golf takaa


Projektit:

Vaimennus
Vaimennuksen olen jo aloitellut ja tällä hetkellä on saatu vaimennettua mm. konepelti. Vaimennusjärjestys ei ole minulla ollut optimaalinen, eli esimerkiksi ovet on vielä avaamatta vaikka niistä tuleekin merkittävä osa melusta. Tarkoitus on käydä kuitenkin kaikki auton oleelliset osat jossain vaiheessa läpi, joten järjestyksellä ei ole sinänsä niin paljon merkitystä.

Konepelliln vaimennus
Konepeltiin laitoin ensin peltipintaan näitä nykyaikaisia vaimennusmattoja. Käytin Vibroplastia ja Dynamatia, kun molempia sattui olemaan sopivia paloja tarjolla. Niiden lisäksi laitoin alkuperäisen ohuehkon suojan alle myös sellaista 10mm paksuista pehmeää vaimennusmattoa, jonka tärkein tehtävä on estää melun heijastuminen ja eristää lämpöä talvella (eli tarkoitus on saada konehuone pysymään parkissa vähän pidempää lämpimänä).

Konepellin lisäreunatiivisteet
Tämän lisäksi konepellin reunoihin on asennettu sopivan kokoista tiivistenauhaa em. lämmönpysymisen avuksi. Eli talvella lämmin ilma ei pääse kiertämään moottoritilasta yläkautta ulos auton seisoessa, ainoastaan etuosasta ja alta.

Konepellin perusvaimennus
Vibroplast ja Dynamat asennettuna puhdistettuun peltipintaan. Pelti lakkasi jo tässä vaiheessa kumisemasta.

Lisäksi pehmeää vaimennusta
"monttujen" kohdalle mahtui lisäämään 10mm paksua vaimennusmattoa vähentämään "kaikuvaa" melua ja eristämään lämmintä talvella

Alkuperäissuoja takaa
alkuperäinen suojakin nyt kai meinaa jotain, mutta aika rimpulahan tuo on. (kuvassa myös vaimennuksessa tärkeimmät apuvälineet, kunnon sakset maton leikkaamiseen ja hanskat, ettei alumiinipinnoite revi sormia auki 8) )

Alkuperäissuoja valmiin päällä
Kaikki takaisin paikoillaan, ei tuosta ulospäin näe pahemmin, että siellä olisi mitään ylimääräistä.


Ovipahvien vaimennus

Ovipahvien vaimennus tulee olemaan vain osa oviin tehtävää muutosta. Myöhemmin avaan vielä myös välipellit ja vaimennan sitten ulkopellit, ehkäpä myös sen välipellin. Alkuvaiheessa tein kuitenkin jo "pahvien" tukevoittamisen, joka sinänsä jo vaikuttaa sisämeluun jonkun verran. Pintojen jäykistyminen vaikutti myös orkkiskaiuttimien soundiin eli musiikista väheni osa sellaisestä epämääräisestä huminasta, jota tärisevät ovipahvit aiheutti vaikka itse kaiuttimet ovatkin kiinni siinä pellissä.

Etuovipahvi alunperin
Alkuperäinen verhous takaapäin paljastaa ohuen rakenteen. Kop kop, kuulostaa ohuelta muovilta ja kumisee ajaessa.

Pohjavaimennus
Vaimennusmatto sai pahimman värinän kuriin.

Valmis
Pehmeä vaimennusmatto vähentää pintojen läpi tulevaa melua ja vähentää heijastuvaa melua oven sisässä. (+ taas ämpöeriste).

Takaovipahvi alunperin
Takaovipahvissa on vieläkin suuremmat lärpättävät muovipinnat, kun ei ole ovitaskuja.

Vaimennusmattoa ja rima
Kokeilin mieleen tullutta ideaa laittaa vaimennusmaton väliin ohuehkon tukiriman jäykistämään pinnan joustavuutta. Kyllä se vähän auttoi, mutten sen enempää lähtenyt noita laittamaan. Tulipahan edes testattua ja ei se siellä ainakaan haittaa.

Takaluukun vaimennus

Takaluukunkin avasin ja vaimensin sieltä peltipintaa sekä luukun muovipintaa sen verran mitä nyt helposti pystyi. Luukku ei sinänsä ole niin suuri, että sen vaimentaminen olisi erityisen kriittinen, mutta hyvä sekin on vaimentaa edes osittain. Peltipinnan ja muovini vaimennus vähentää melua ja pehmeä matto eristää lisäksi lämpöä.

Takaluukun alkuperäismuovi
Alkuperäisessä muovissa oli vähän pehmeitä vaimennuspaloja vähentämässä kuminaa, muttei mielestäni riittävästi.

Takaluukun pelti
Peltipinnoissa on osittiain jäykistäviä vekkejä yms, mutta itse luukun pintapelti on varsin kumisevaa.

Takaluukun vaimennus
siispä vaimennusmattoa helposti laitettaviin kohtiin, suikaleina sitä sai ujutettua myös tuonne kolojen taakse

Takaluukun muovin vaimennus
muoviin laitoin pikkupaloja vaimennusmattoa "syömään" resonansseja ja lisäksi pehmeää sitten päälle vähentämään "kohinaa"



Hifit
Hifilaitteiden asennus tulee vasta sen jälkeen kun vaimennusprojekti on saatu kokonaisuudessaan valmiiksi.


Näistä mun eri pikkuprojekteista tulee lisää kuvia ja juttua myöhemminkin kunhan hommat etenee.
Viimeksi muokannut moy, 7.10.2009 21:53. Yhteensä muokattu 14 kertaa.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Avatar
JukkaA
VCF Member
Viestit: 1930
Liittynyt: 13.12.2005 21:30
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Tähän mennessä ainakin kiinnostava ja hyvin dokumentoitu projekti. Toivottavasti jaksat kirjoitella työvaiheiden edetessä...
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

JukkaA kirjoitti:Tähän mennessä ainakin kiinnostava ja hyvin dokumentoitu projekti. Toivottavasti jaksat kirjoitella työvaiheiden edetessä...
Jep, edellisen auton kohdalla jo opin käyttämään vähitellen kameraa erityisesti rakentaessa hifipuolta. Vanhemmalla III-golfilla tuli kierrettyä Fascan autohifikilpailuja monta vuotta, niin dokkaritkin oli hyvä olla kunnossa. Tämäkin golf on siis tarkoitus saada soimaan lopulta sen verran hyvin, että sillä voi mennä kisaamaankin. Sen takia päätin tehdä myös vaimennuksen kohtuullisen hyväksi heti alusta alkaen, ettei jää ainakaan siitä kiinni ja onhan tuo vähämeluisuus normaalikäytössäkin sellainen mukava juttu.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Varsin mielenkiintoisia aina nämä hyvin dokumentoidut ja selkeät jutut. Hyvänä huomiona poimin tuolta ton hanskojen käytön. Noi alumiinipintaiset matot (kuten Vibro, Dynamat, ...) on leikatuilta reunoilta todella viiltäviä. Yhden viillon jälkeen opin itsekin. :roll:
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Joo ei muuta kuin lisää vaan tarinaa projektin edetessä. Ja kerhoon saa myös liittyä...
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Hyvin oot sepustanut tarinan ja kuvat on selkeitä. Kyllähän näitä kiinnostaa seurata.

Mullakin oli joku laittanut tota samaa mustaa vaimennusmattoa ovien sisäpelteihin, mutta vähän huonolla menestyksellä. Oli niin paksulti tavaraa, että alko kanittamaan jo oviverhoiluja. Toisinsanoen ne oviverhoilujen kiinnikkeet ei jaksanut enää pitää sitä verhoilua kiinni koska fylliä oli liikaa välissä. Revein fyllit pois.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Avatar
Kemizti
Viestit: 648
Liittynyt: 14.6.2005 23:16
Paikkakunta: Tanpere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kemizti »

Todella asiallista jälkeä, sekä kertomus että työnjälki.. :!:

ihan pakko kysäistä, että onko sulla mahdollisesti sen III-golffin ovien vaimennuksesta yhtähyviä kuvallisia dokumentteja, itellä kun olis edessä ovien vaimentaminen.. oon sitä nyt siirtänyt ja siirtänyt, kun ei muka viitsi ja kerkee ja ja ja.. :?:
Octavia 2,0TDI Combi -06
Avatar
miihkali
Viestit: 933
Liittynyt: 11.11.2003 9:07
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miihkali »

Hyvää dokkaria on tää, vaatii jatkamaan, kiitos sanoo hän!
- miihkali from Kuopio-

TeeDeeIiiPaku & avo Bemu
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

Minkäs hintaset oli xenonumpiot? Ihan mielenkiinnosta vaan... 8)
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Basu
VCF Member
Viestit: 1458
Liittynyt: 20.10.2005 9:39
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Basu »

Pasi kirjoitteli aikoinaan Sana vapaa -topiciin: "VV autosta tilaukseen uusi umpio hintaan 561€, halpaa ku saippua." että tuo x 2... :shock:
VW Golf VI Comfortline Plus 1.2 TSI CBZB 2012 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

DJDH kirjoitti:Minkäs hintaset oli xenonumpiot? Ihan mielenkiinnosta vaan... 8)
Nuo tulevat Saksasta käytettyinä sisältäen uudet polttimot ja ballastit, yhteensä ~630€. Eli täydellisestä setistä puuttuu automaattiset korkeudensäädön kilkkeet, joita en nyt aluksi ainakaan hanki. Umpioiden lisäksi hankinttavaksi tulee adapterijohdot (~60€).

ps. Katselin eilen Ouluhallin pihalla yhtä ilmeisesti alkuperäistä R32 golfia ja kyllä noi valot on ihan hienot luonnossa :) Samoin tuolla HTS:ssä oli sisällä yksi tumman sininen V-look IV-golf (taisi olla SoundParkin autoja), joka oli keulaltaan varsin maukkaan näköinen. Jos puskuria vaihtaisin, niin sellainen olis pakko saada - näkikös joku muu sen?
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Avatar
Jari P
Viestit: 409
Liittynyt: 10.6.2005 14:15
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja Jari P »

moy kirjoitti:tuolla HTS:ssä oli sisällä yksi tumman sininen V-look IV-golf (taisi olla SoundParkin autoja), joka oli keulaltaan varsin maukkaan näköinen. Jos puskuria vaihtaisin, niin sellainen olis pakko saada - näkikös joku muu sen?
Me bongattiin se sama. Mun mielestä ainakin passas sikahyvin se puskuri.
VW Jetta 1989
Opel Zafira Elegance 2001
VW Passat Variant GT 1994 2EMyyty...
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Vaimennus jatkuu

Viesti Kirjoittaja moy »

Vaimennusprojektin kuvia löytyi taas lisää

Takaosan vaimennus on tällä hetkellä siinä vaiheessa, että pohja ja kupeet on vaimennettu koko takaosasta sekä takapenkin alta.

Takapenkin alunen

Takapenkin alla ei ole paljon alunperin vaimennusmattoa, ohutta bitumia pieni palanen. Kai se vähän auttaa, mutta kovasti melusi, kun peltiä koputteli kädellä. Takapenkin alle upposi lopulta vajaa neliö vaimennusmattoa, kun mattoa tuli laitettua meluisimpiin keskikohtiin useampi kerros. Vaimennuksen jälkeen kabiinin keskiosasta ei tullut enää niin paljon rengasmelua sisään, siispä tuli ihan onnistunut pihalla tehty pikkuprojekti.

Takapenkin alunen alunperin

Takapenkin alusen vaimennus osa 1
Takapenkin alusen vaimennus osa 2



Takakontin vaimennus

Kesällä kun haettiin autoa tuli kiinnitettyä huomiota kontista kuuluvaan meluun, joka ilmeisesti vielä korostui, kun penkit oli osittain kaadettu ja ainoastaan talvirenkaat kyydissä. Menomatkalla autonhakuun käytiin jo noukkimassa ensimmäiset 10m^2 Dynamattia kyytiin :) Vaimennusprojekti oli päätetty jo etukäteen tehtäväksi, eipähän tule peruttua kun tavarat hankittu ajoissa.

Takakontin pohjapelti
Alkuperäinen takakontin pohjapelti, ei vaimennusta. Aikaansaa kivan kaikukammion varapyörämonttuun.

Takamontun pohja alunperin
Alkuperäisessä asussaan varapyöräkotelon pinnat olivat todella kumisevat. Erityisesti pohjan suorahko peltipinta ja reunojen korkeat pystypinnat tuntuivat heppoisilta. VW autoista tuttua korivahaa oli myös tasaisilla peltipinnoilla yllättävän paljon. En tiedä mitkä aineet siihen puree kaikista parhaiten, mutta isopropanolipohjainen lasinpesuneste tuntui toimivan ainakin jotenkin. Etanolipohjaiset aineet eivät purreet tuohon möhnään (esim. Sinol). Parin tunnin uurastuksen jälkeen pohja alkoi olla valmis vaimennusmaton liimaamista varten.

Vaimennettu pohjaluukku
Pohjaluukku oli ensimmäinen pinta, johon laitoin vaimennusmattoa. Kontin pohjan muille pinnoille vaimennus tuli myöhemmin. Valmiista montusta ei taida olla tällä erää kuvaa, tulee myöhemmin.

Takakontin oikea reuna alunperin
Alunperin sivuverhoilun takaa paljastui vähän bitumimattoa ja pehmusteita. Periaatteessa hyvä, mutta noiden pehmeiden vaimennusten poissaanti oli hiekka työlästä, kun liimapinta oli paikoin tosi pysyvää.

Oikea reuna vaimennettuna
Reilusti (lue: useita kerroksia) vaimennusmattoa peltipinnoille, erityisesti tasaisiin väriseviin pintoihin kuten pyöräkotelon sivuihin. Myös muihin pintoihin, jotka vaikuttivat koputeltaessa kumisevilta tai pinnoilta, jotka ovat ulospäin.

Oikea reuna valmis
Osaan vaimennetuista pinnoista mahtui lisätä myös pehmeää vaimennusmattoa.

Oikean reunan verhoilu
Verhoilupahviinkin laitettiin palat vaimennusmattoa vähentämään niistä tulevaa kumisevaa ääntä. Lisää massaa -> resonanssit alemmille taajuuksille.

Vasemman reunan verhoilu
Sama juttu toiseen pahviin.

Vasen reuna alunperin
Tässä kuvassa näkyy myös tuonne verhoiluiden takaa paljastuvaan aukkoon, josta pääsee käsiksi myös ulkosivupeltiin. Sivupellissä oli pala bitumia ja sen päällä pehmeää vaimennusta, josta kuvassa jäljellä enää rippeet.

Vasen reuna vaimennettu
Laitettiin siis reilusti viamennusmattoa ulko- ja sisäpelteihin mihin vaan mahtui laittamaan. Isoille pinnoille useampi kerros.

Vasen reuna valmis
Aikaa kului, mutta vähitellen alkoi kaikki kolot olla valmiina.

Pyöräkotelon ja ulkopellin väli
Kuva ulkopellin ja pyöräkotelon välistä, otettu siitä takaosassa olevasta kolosta.

sama vaimennettuna osa 1
Vaimennusmattoa liimattiin niihin kohtiin peltejä, joihin sen sai luotettavasti paikoilleen. Eli pidettiin mielessä kosteuden kondensoituminen pinnoille ja kosteuden valuminen alas mahdollistuu edelleen alkuperäiseen tapaan.

sama vaimennettuna osa 2
Vaimennusmaton päälle lisättiin vielä ulkopintoihin pehmeää mattoa eristämään melua ja lämpöä. Rengasmelun määrään taas vaikuttaa pyöräkotelon puolella oleva pehmuste (tietysti tulee sitä kylmää sieltäkin). (kuva oikean puolen asennuksesta)

Takareuna alunperin
Kontin takareunan muovi on kapea, mutta silti potentiaalinen melupiste (tulevaisuudessa) hyvin vaimennetussa autossa.

sama peltipinta
Reikäistä peltipintaa vailla vaimennusta, ei hyvä.

ja vaimennettuna
Vaimennusmattoa laitettiin pieniä suikaleita mihin vaan onnistui.

Suojamuovi vaimennettuna
Muovipintaan leikeltiin pienistä palasista värinöiden syöjiä.

Takapyöräkotelon etureuna alunperin
Takapyöränkoteloiden etuosa on yksi pinta, josta rengasmelua tulee ohjaamoon. Alunperin ei ollenkaan vaimennusta :(

ja vaimennettuna
Vaimennusmattoa vaan päälle, niin alkaa melu vähenemään.

Takapyöränkoteloiden suojamuovi
Takapyöränkoteloiden päällä oleviin muoveihin mahtuu laittamaan vaimennusta suht helposti ja kun jokainen muovipinta "eristää" melua olemalla jämäkämpi ja resonoimaton, niin tällöin auton sisällä kumiseva ääni vähenee vaikka ääntä pääsee tulemaan sisään. Eli sisätilat eivät jää tavallaan soimaan.

Takapyöräkotelon verhoilumuovi alunperin
Takapyörän kaarien päällä on muovisuojukset, joiden vaimentaminen ei ole yhtään huonompi juttu.

ja vaimennettuna
Aluksi pikkupalat Dynamattia tappamaan muovin "kevyet värinät"

ja valmiina
ja lisäksi vielä takakontin alkuperäisiä poisrevittyjä pehmeitä vaimennuspalasia kuumaliimalla viemään pois kaikuvaa melua


Vaimennusprojektin valmiit osuudet on tällä erää tässä. Lisää tarinaa tulee sitten kun tekee taas uusia asennuksia.
Viimeksi muokannut moy, 7.10.2009 21:55. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

Kemizti kirjoitti:Todella asiallista jälkeä, sekä kertomus että työnjälki.. :!:

ihan pakko kysäistä, että onko sulla mahdollisesti sen III-golffin ovien vaimennuksesta yhtähyviä kuvallisia dokumentteja, itellä kun olis edessä ovien vaimentaminen.. oon sitä nyt siirtänyt ja siirtänyt, kun ei muka viitsi ja kerkee ja ja ja.. :?:
Vanhasta autosta ei ole vaimennuksista kovin hyviä kuvia. Täytyy laittaa näytille jos tulee vastaan jostain arkistoista. Tosin vanha golf on kohtuullisen helppo purettava ja vaimennettava.

ps. lisäsin kuvia ja tarinaa varsinaiseen projektikertomukseen
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Avatar
Sami P
Viestit: 382
Liittynyt: 6.3.2005 20:08
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami P »

Montako neliöö vielä meisit liimailla mattoa??? :lol: Asiallista jälkeä :wink:
A4 Avant 1.8T 2005
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kotka »

Vielä kun alussa olisi saanut käytettyä äänenpainemittaria tuolla auton sisällä ajon aikana.. Olisi hyvä vertailla eristyksen vaikutusta ennen ja jälkeen.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

Samppa kirjoitti:Montako neliöö vielä meisit liimailla mattoa??? :lol: Asiallista jälkeä :wink:
:) Mottona kun on, että vaimennetaan nyt kerralla kunnolla (eikä siten kuin vanha tuli tehtyä: vuosien mittaan hitaasti ja epävarmasti, viimeinen eli katon vaimennusprojekti viime keväänä ainoastaan pari kuukautta ennen uuden hankintaa :D )

Laskeskelin tässä kerran, että kunhan saan vaimennuksen loppuun, niin tuota varsinaista vaimennusmattoa (Dynamat ja vibro) on kulunut luokkaa 16m^2 ja päälle sitten noi pehmeät matot.

Tekemättä on tällä hetkellä seuraavaa:
- katto, se vaikuttaa ainakin paljon talvikäytössä, iso yläpinta, jota vasten lämmin ilma nousee auton sisällä. Siihen menenee jotain 2+2m^2 mattoja
- kabiinin lattia, en vielä tiedä vaimennanko sitä noilla raskaammilla matoilla vai pujotanko ainoastaan pehmytmattoa lattiaverhoilun alle, kuten tein vanhassa autossa. Riippuu vähän miten paljon jaksaa purkaa sisustaa pois. Pehmeät saanee pujotettua taas ilman verhoilun kokopoistamista
- ovien ulkopeltipinnat, jotka pitää ehdottomasti saada tehtyä ennenkuin voi alkaa puhua lähellekään valmiista autosta. Niistä itse asiassa tulee tällä hetkellä huomattavasti melua sisään, kun takaosa on jo hiljainen.

Niin joo. Yksi projekti on jo tehty tässä aiempien ohessa mitä ei ole mainittu ja joka on jokaisen helppo toteuttaa. Hankittu siis kaksi puolen neliön palaa tuota pehmeää mattoa kontin pohjalle, sen suoran verhoilumaton alle. Niitä en ole tosin vielä leikannut aivan muotoonsa (ja liimannut kiinni), mutta mahtuvat melkein sentilleen kuitenkin sinne väliin jo nyt. Ne maksaa vain reilun pari kymppiä ja vaimentavat kontin mekastusta jo jonkun verran.

Irtonaiset vaimennuslevyt kontin pohjalla
Viimeksi muokannut moy, 7.10.2009 21:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

kotka kirjoitti:Vielä kun alussa olisi saanut käytettyä äänenpainemittaria tuolla auton sisällä ajon aikana.. Olisi hyvä vertailla eristyksen vaikutusta ennen ja jälkeen.
Joo, tuota mietin kovasti silloin alussa, mutten siihen hätään sellaista mittaria saanut. Mutta jotain vastaavia vaimennusprojekteja seuranneena mulle on jäänyt mielilkuva, että ero voi olla jotain 6-8dB luokkaa (jos en nyt ihan väärin muista). Kyllähän se joka tapauksessa on merkittävä ero, kun jokaisen pikkuprojektin jälkeen huomaa aina jotain tapahtuneen.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Auton vaimentaminen tollasessa "tarkkuusluokassa" alkaa vaikuttamaan jo perverssiltä :lol: :shock:
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

Pasi H. kirjoitti:Auton vaimentaminen tollasessa "tarkkuusluokassa" alkaa vaikuttamaan jo perverssiltä :lol: :shock:
Joo, siltä se kyllä alkaa kuvia katsoessa itsestäkin näyttää :lol: Mutta kuten sanottua, niin tästä autosta on tarkoitus tulla rassi, jolla ollaan esimerkiksi ensi vuonna HTS:ssä Fascan osastolla ;)
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Ulkopuolen ehostusta

Viesti Kirjoittaja moy »

Takavalojen vaihtaminen

Uudet valot odottamassa
Uuden valot mallia led (FK:n valmistamat)

Uusi vanha rinnakkain
vanhat valot saivat tänään luvan lähteä :) Kyllä vaan läpinäkyvät o hienot rinnakkain verratessa :lol:

Uusi ja vanha autossa
likainen auto ja kännykkäkuva ei tee oikein oikeutta uusille valoille, mutta kyllä tuosta jotain selvää saa. Itse tykkään noiden ulkonäöstä kovasti ja se on tärkeintä.

Etuvalot

xenon-umpiot
Tilattuna on myös alkuperäiset xenon-ajovalot. :) Eli ne vaihtuvat keulalle kunhan saapuvat tulevana tiistaina ja adapterit niihin loppuviikolla. Viikon päästä saattaa olla sitten uudet valot kiinni.
Noiden lisäksi on mahdollisesti tarkoitus upottaa etumaskiin lisäpitkät, todennäköisesti vanhassa autossa palvelleet Boschin compact 100. Ne mahtunee asentaa siten, etteivät jää juuri yhtään ulkoneviksi. En vaan ole vielä ehtinyt mittailemaan mahtuvatko miten helposti.
[/b]
Viimeksi muokannut moy, 7.10.2009 21:56. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Avatar
miihkali
Viestit: 933
Liittynyt: 11.11.2003 9:07
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miihkali »

Miten paksua se tuo vibroplast on, tekeekö tiukkaa ovipahvien ym. osien takaslaitto? Liekkö arvokasta ja tietääkö
kukaan mistä tuota saa täältä Kuopijosta?
Hyvin oot kyll vaimentanut, ihanhan tässä itekkii innostuu, et joskos sitä alkais touhuumaan samaa.
- miihkali from Kuopio-

TeeDeeIiiPaku & avo Bemu
Basu
VCF Member
Viestit: 1458
Liittynyt: 20.10.2005 9:39
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Basu »

VW Golf VI Comfortline Plus 1.2 TSI CBZB 2012 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

miihkali kirjoitti:Miten paksua se tuo vibroplast on, tekeekö tiukkaa ovipahvien ym. osien takaslaitto? Liekkö arvokasta ja tietääkö
kukaan mistä tuota saa täältä Kuopijosta?
Hyvin oot kyll vaimentanut, ihanhan tässä itekkii innostuu, et joskos sitä alkais touhuumaan samaa.
Ovipahvien takana on ilmeisen paljon tyhjää tilaa, tuolla mun vaimennusmäärällä pahvit tuntuivat menevän vielä ihan hyvin paikalleen. Jossain kohdin kyllä jo huomasi, ettei enempää voi laittaa. Tuo pinnimmainen kerros on kuitenkin pehmeä ja antaa aina pari milliä helposti periksi, niin ei ollut mitään ongelmia. Liian pömpölleen sitä ei kyllä kannata laittaa tai käy kuten jo aiemmin mainittukin - poks.

Basu kirjoitti:Vibroplastin tietoa
jep, ja tasapuolisuuden nimissä myös Dynamat-tietoutta
http://www.augustinimports.fi/dynamat.html


Molemmista tuotteista saa yleensä selvästi alennusta, kun ostaa vähän reilummin kuin yhden paketin kerralla. :)
Nythän noiden suositushinnat ovat vibro: ~48€/m^2 ja dynamat: ~89€/m^2 --> tinkikää!
Molemmat vaimentaa ja suosittelen kyllä lämpimästi pysymään erossa tavallisesta bitumista. Vanhan auton vaimennuksessa käytin bitumia ja sen asentaminenkin on jo niin työlästä, ettei todellakaan tee mieli käyttää sitä. Ja noissa uusissa matoissa on tuo paikallaan pysyvyyskin jotain ihan muuta kuin vanhassa bitumissa.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Avatar
Sami P
Viestit: 382
Liittynyt: 6.3.2005 20:08
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami P »

halpaa ku saippua :wink: ainakin jos meinaa sen 16 neliöö uhrata :lol:
A4 Avant 1.8T 2005
Basu
VCF Member
Viestit: 1458
Liittynyt: 20.10.2005 9:39
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Basu »

Ja olisi se halpaa ostaa monen sadan euron kaiuttimet ja asentaa ne ilman minkäänlaista vaimennusta autoon kuin vähän huonommat ja vaimennuksen kera. Mutta alkaa mennä jo vähän offtopiciksi... :P
VW Golf VI Comfortline Plus 1.2 TSI CBZB 2012 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Avatar
Jari P
Viestit: 409
Liittynyt: 10.6.2005 14:15
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja Jari P »

Hienoa jälkeä oot kyllä tehnyt. Saispa itekkin joskus aikaseksi :roll:

Edit. Turhat pois.
Viimeksi muokannut Jari P, 18.9.2007 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VW Jetta 1989
Opel Zafira Elegance 2001
VW Passat Variant GT 1994 2EMyyty...
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

Jarppa kirjoitti:Ja lisää OT:ta pukkaa... Pystyiskö laittaa noita kuvia linkeiksi, on aika tuskasta
avata tätä topiccia kun kone ruksuttaa ja tekstit hyppii :)

Mutta asiaan, hienoa jälkeä oot kyllä tehnyt. Saispa itekkin joskus aikaseksi :roll:
Kiitos kiitos :) Vielä tuossa on paljon tekemistä jäljelläkin. Tänään ajoin ekaa kertaa näin syyskylmällä ilman tolppalämmitystä (johto toisella paikkakunnalla vielä), kun vaimolta loppui pitkän matkan työ ja vanha golf lähti huoltoon jolla itse huristelin pari viikkoa töihin -> ei tuo atd-moottori todellakaan ole kovin nopea lämpenemään :( Täytyis saada pian katto ja ovet vaimennettua loppuun, että se vähä lämpö alkaisi pysyä sisällä (toivottavasti paremmin).

pss. tänään tuli xenon-umpiot viimein perille. Vain yksi yläpuolen kiinnityskorva oli katkennut, mutta senkin saanee korjattua jämäkällä metallipalalla, ruuveilla ja pikaliimalla :) Oli jo jotenkin selvää, ettei voi ihan ehjänä selvitä, kun nuo tuppaa hajoamaan ihan normaalikäsittelyssäkin.
Viimeksi muokannut moy, 20.4.2008 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Tico
Viestit: 10
Liittynyt: 20.9.2007 20:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ulkopuolen ehostusta

Viesti Kirjoittaja Tico »

moy kirjoitti: Etuvalot

xenon-umpiot
Tilattuna on myös alkuperäiset xenon-ajovalot. :) Eli ne vaihtuvat keulalle kunhan saapuvat tulevana tiistaina ja adapterit niihin loppuviikolla. Viikon päästä saattaa olla sitten uudet valot kiinni.
[/b]
Ostitko mistä nuo xenon umpiot? Oliko arvokkaatki? Oliko sulla tuossa autossa automaattista korkeuden säätöä paikallaan?
Ittelekki meinanu tilata tuon näköset umpiot, mutta arvellutta että onko ne xenon hyväksytyille?
Noihin vissiin menee lyhyille h7 ja pitkille h1?

Tosi hieno projekti sulla menossa kyllä, pisteet sulle. Itteläki helpompi alkaa ensi kesänä vaimentamaan tuota peräpäätä. Mitenkä paljon hiljeni pelkästään ovia vaimentamalla? Katto kyllä tuntuu ittestä aika äänekkäälle, tai se saattaa vain tuntua. Lämpöähän katto taitaa päästää melkosesti läpi, voi olla todellakin paikallaan katon eristäminen. Pistähän inffoa siitäki. Itte olen arvellu että kuinka se katossa pysyy liimapintainen eriste, ettei tipahan pois. Pistähän inffoa katon irrotus vaiheestaki ja siitä mitenkä paljon vaikuttaa eristys 8)
mla
Admin
Viestit: 421
Liittynyt: 3.1.2004 19:11
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mla »

Katsos olin missannut tämän topicin aiemmin :shock:

Hyvältä näyttää jälki. Tein itsekin edelliseen Touraniin raskasmatosta nuo eristykset samaan tyyliin kuin moy - hyvä siitä tuli, mutta työlästä oli. Samoin tein edellisen T5:n
Nyt T5:n kun tein eristykset niin käytin Vibroplastia joku 9m2 ja Braxin eXvibrationia 10kg. Eristin etupäässä ohjaamon (lattian, katon, ovet ja kojelaudan) ja lokarit (ulkoa peltiin mattoa ja muovilokariin Braxia ja mattoa). Ero aiempaan raskasmatollta tehtyyn oli suuri ja työn eteneminen oli paljon nopeampaa.
Ja kustannuksia tuli enemmän raskasmattoon verrattuna lähinnä tuosta mömmöstä - Vibroplastia ei kulunut niin paljon kuin raskasmattoa, joten sen kustannuksissa jopa säästi hieman. Voin siis minäkin suositella tuota Vibroplastia, mutta kannattaa asentaessa käyttää hanskoja jotka suojaavat viilloilta - sen verran terävä reuna jää siihen alumiinipintaan leikatessa :wink:

Nyt pitäisi miettiä miten tuota Multivaniä alkaisi eristämään. Tehdaseristeet siinä on ihan ok verrattuna moneen uuteen VAG malliin, mutta hieman pitäisi vielä sitä kuitenkin parantaa. Neliöitä tuossa on kuitenkin niin reiluusti että varmaan tavaraa menee joku 20m2 ja aikaakin menee reiluusti enemmän kuin aiempiin projekteihin - no inspiraatiota odotellessa :lol:
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
Avatar
Kemizti
Viestit: 648
Liittynyt: 14.6.2005 23:16
Paikkakunta: Tanpere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kemizti »

Ihan pakko kysäistä tähän väliin, että paljonko tuollaine neliömäärä noita mattoja painaa..??
Octavia 2,0TDI Combi -06
Basu
VCF Member
Viestit: 1458
Liittynyt: 20.10.2005 9:39
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Basu »

5 pakettia vibroa painaa 15kg eli 3kg per paketti. Paketissa on 0,81m2 niin neliömetri painaa 3kg / 0,81m2 = ~3,7kg.
VW Golf VI Comfortline Plus 1.2 TSI CBZB 2012 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Ulkopuolen ehostusta

Viesti Kirjoittaja moy »

Tico kirjoitti:
moy kirjoitti: Etuvalot

xenon-umpiot
Tilattuna on myös alkuperäiset xenon-ajovalot. :) Eli ne vaihtuvat keulalle kunhan saapuvat tulevana tiistaina ja adapterit niihin loppuviikolla. Viikon päästä saattaa olla sitten uudet valot kiinni.
[/b]
Ostitko mistä nuo xenon umpiot? Oliko arvokkaatki? Oliko sulla tuossa autossa automaattista korkeuden säätöä paikallaan?
Ittelekki meinanu tilata tuon näköset umpiot, mutta arvellutta että onko ne xenon hyväksytyille?
Noihin vissiin menee lyhyille h7 ja pitkille h1?

Tosi hieno projekti sulla menossa kyllä, pisteet sulle. Itteläki helpompi alkaa ensi kesänä vaimentamaan tuota peräpäätä. Mitenkä paljon hiljeni pelkästään ovia vaimentamalla? Katto kyllä tuntuu ittestä aika äänekkäälle, tai se saattaa vain tuntua. Lämpöähän katto taitaa päästää melkosesti läpi, voi olla todellakin paikallaan katon eristäminen. Pistähän inffoa siitäki. Itte olen arvellu että kuinka se katossa pysyy liimapintainen eriste, ettei tipahan pois. Pistähän inffoa katon irrotus vaiheestaki ja siitä mitenkä paljon vaikuttaa eristys 8)
moy kirjoitti: Nuo tulevat Saksasta käytettyinä sisältäen uudet polttimot ja ballastit, yhteensä ~630€. Eli täydellisestä setistä puuttuu automaattiset korkeudensäädön kilkkeet, joita en nyt aluksi ainakaan hanki. Umpioiden lisäksi hankinttavaksi tulee adapterijohdot (~60€).
Eli nämä on itse umpioiden puolesta täysin lailliset (toisin kuin käytännössä kaikki tarvikeosina myytävät lookkerit?), ainut laittomuus tulee olemaan ainakin aluksi tuon automaattisen korkeussäädön puuttuminen. Suomi-auto kun on kyseessä, niin laillisten-xenonien vaatimat ajovalopesimet on sentään olemassa. Kyllä vaan äsken kaipaisi jo lisävaloa keulalle, kun ajelin kotiapäin päivän Varkauden keikalta. Olihan se sinänsä ihan kivaa ajaa vaihteeksi tuollainen ~600km näin puolessa päivässä. Tänään kävin muuten ostamassa nipun lisävaloreleitäkin päätettyäni tehdä suoran johdotuksen akulta noihin "uusiin" umpioihin (kuten vanhassakin autossa on ollut). Saa siten myös pitkiin valoihin sitä kaivattua lisätehoa jännitteiden pysyessä koko ajan tapissa. Mittailin kerran jo noiden paukkulankojen vaikutusta ja verrattuna akun jännitteeseen pelkkien lyhyiden palaessa taisi olla jotain -0,5V ja kun pitkät laittoi, niin tippui yhteensä 1V eli merkittävä pudotus. Jos muistan oikein, niin ~1V tiputti myös ajovaloautomatiikka vs. kunnon valot.

Tuosta mattojen painosta ja hinnasta:
Juu, kyllähän sitä ylimääräistä painoa joitain kymmeniä kiloja tulee, mutta ei se enää tässä paljoa tunnu. Sama juttu noiden maksamisen kanssa - jos on kerta ollut varaa hankkia auto, niin on sitä silloin oltava varaa myös mukavuuden kannalta tarpeellisiin lisävarusteisiin 8) (kun ei ollut varaa ostaa suoraan riittävän hiljaista autoa :roll: )

Noista puuttuvista vaimennuksista tulee sitten aikanaan tarinaa ja tietoa kunhan saan ne eteenpäin.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

keskeneräisiä ja valmiita projekteja

Viesti Kirjoittaja moy »

Päivitystä projekteihin

Xenon-projekti on edelleen vaiheessa :( Viimeisimmän tiedon mukaan adapteri tulee viikonlopun jälkeen. Sen jälkeen pääsee edes kokeilemaan toimiiko valot kokonaisuudessaan vai ei. Siihen adapterijohtoon meinasin tehdä väliin myös sen releistyksen, niin ei tarvitse modata itse umpioita tai alkuperäisiä johtoja. Saa sitten pitkiin valoihinkin potkua vähän lisää. Tartteis kehitellä jonkunlainen korjaussarja pellistä tuohon umpion kiinnikkeeseenkin..
Rikkinäinen ajovalokiinnike

Viime viikonloppuna oli aikaa tutustua tarkemmin takapyöränkaarien saamaan hiekkasuihkuun kiillottelun merkeissä. Eli ajan kanssa takakaari oli himmentynyt aika voimakkaasti. Hankin AutoGlymin Paint renovatoria ja hankasin sillä noita kohtia. En ollut aiemmin tehnyt tuommoista, mutta kyllä tuo ainakin parempaan suuntaan muuttui. Täytyy varmaan vielä seuraavalla koko auton vahauskerralla jatkaa tuota operaatiota.
Takakaaren himmentymä, oikea
Takakaari korjattu, oikea
Takakaaren himmentymä, vasen
Takakaari korjattu, vasen
Noiden paikkojen lisäksi myös takapyörän takana oli himmentymä ja sen takia ajattelinkin, että tekisin itse pienet kuraläpät taakse. Näin täällä palstalla kerran jonkun itse tekemät läpät, joiden tyylistä itsekin ajattelin. (edit: sehän olikin samies, jonka tekemiä kuraläppiä tarkoitin)

Alkuviikolla sain myös tuollaisen pohjapanssarin, joka pitäisi asentaa sitten seuraavalla kerralla kun pääsee halliin. Itse panssari painaa 13,5kg + kiinnikkeet arviolta kilon-pari, eli yhteensä ~15kg. Vanha muovinen suojus näytti saaneen jo edellisellä omistajan aikana siipeensä, kun viimeksi tutkailin sitä tarkemmin. Ajattelin, että parempi hankkia kerralla kunnollinen 8)
Moottorin pohjapanssari

Pari viikkoa sitten tuli asennettua viimein myös keskikyynärnoja eteen. On se kiva :)
Kyynärnoja asennettuna
Viimeksi muokannut moy, 7.10.2009 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Avatar
enska
Viestit: 315
Liittynyt: 28.10.2005 20:31
Paikkakunta: Lapinjärvi

Viesti Kirjoittaja enska »

Millä sait sen kyynärnojan tukevasti kiinni?
VW Golf Variant 1.6 16V vm. 2002
Pioneer - DLS - Helix
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

enska kirjoitti:Millä sait sen kyynärnojan tukevasti kiinni?
Kuin?
Niillä mukana tulleilla kiinnitysjutskillahan se sinne laitetaan eli kolme pulttia siitä jalasta auton "runkoon". (tosin mulla oli yks osa hetken kateissa, niin yksi noista pulteista ei ole vielä ihan kunnolla).
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Avatar
enska
Viestit: 315
Liittynyt: 28.10.2005 20:31
Paikkakunta: Lapinjärvi

Viesti Kirjoittaja enska »

moy kirjoitti:
enska kirjoitti:Millä sait sen kyynärnojan tukevasti kiinni?
Kuin?
Niillä mukana tulleilla kiinnitysjutskillahan se sinne laitetaan eli kolme pulttia siitä jalasta auton "runkoon". (tosin mulla oli yks osa hetken kateissa, niin yksi noista pulteista ei ole vielä ihan kunnolla).
No muistaakseni sen saa kiinni vaan kahdesta kohtaa niillä mukana tulevilla osilla, ja sekin on aiheuttaa harmaita hiuksia, kun ei meinaa saada sen toisen pultin alle mutteria, ainakaan käsipelillä.
VW Golf Variant 1.6 16V vm. 2002
Pioneer - DLS - Helix
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

Tuota takakaaren kivenhieromaa on muuten todella vaikeaa saada pelkällä glymin violetilla pois. Parhaiten siinä toimii passatin tyylinen suojatarra. Nimim. kokeiltu on.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

DJDH kirjoitti:Tuota takakaaren kivenhieromaa on muuten todella vaikeaa saada pelkällä glymin violetilla pois. Parhaiten siinä toimii passatin tyylinen suojatarra. Nimim. kokeiltu on.
Jep, ei se siitä kovin helposti tunnu korjaantuvan ja siinä pinnassa on jo myös selkeitä kiven iskemiäkin, jotka pitäisi paikata :/
Onko tuosta suojatarrasta kuvia? Onko se siis joku valmis tuote? Mistä saa mitä ja ne maksavat?
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

enska kirjoitti:
moy kirjoitti:
enska kirjoitti:Millä sait sen kyynärnojan tukevasti kiinni?
Kuin?
Niillä mukana tulleilla kiinnitysjutskillahan se sinne laitetaan eli kolme pulttia siitä jalasta auton "runkoon". (tosin mulla oli yks osa hetken kateissa, niin yksi noista pulteista ei ole vielä ihan kunnolla).
No muistaakseni sen saa kiinni vaan kahdesta kohtaa niillä mukana tulevilla osilla, ja sekin on aiheuttaa harmaita hiuksia, kun ei meinaa saada sen toisen pultin alle mutteria, ainakaan käsipelillä.
Se kolmas kiinnityskohta, joka tulee siihen käsijarrun kiinnityspultin jatkoksi on se yksi ongelma. Tai ainakin oli mulla, kun se kierteenjatkopala oli kadoksissa. :shock: Eli ymmärtääkseni siihen käsijarrun kierretappiin laitetaan se jatke ja sitten sen päälle saa pultattua sen jalan lyhyellä pultilla. Suoraan siihen käsijarrun tappiinhan se ei ylttänyt ainakana mulla. Sitten se toisen reunan etummaisen jalan pultin kiristäminen ja edes paikalleen saaminen oli kyllä kanssa tosi haastavaa sen ahtauden takia. Sopivilla kiintolenkeillä se onnistui, kunhan sai ensin pultin ottamaan sinne alle pujotettuun mutteriin. Itsellä se lopulta onnistui siten, että ensin työnsi sen mutterin sinne pohjalle pultin reiän alle ja koitti saada ylimääräisellä (lue riittävän pitkällä) pultilla sen kierteille ja noukittua "ylos". Sen jälkeen työnnetään sormi sinne mutterin alle ja otetaan pultti pois, pitäen samalla mutteria sitä yläreunaa vasten. Nyt äkkiä jalka paikalleen tai se alkuperäinen lyhyempi pultti pitkän tilalle ja senkin saa nyt jo kierteille, kun saa pidettyä sormella mutteria. Tämän jälkeen kiristäminen onnistuukin sitten jo lenkillä. Siinä takimmaisessa jalassa sain suoraan pidettyä mutteria sen verran, että meni kierteille. Toivottavasti tää selitys auttaa yhtään.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Niitä passatin takalokasuojan etupuolelle tulevia kiveniskuteippejä saa marmoritiskiltä. Hinnasta en tiedä.
Ja on siis muotoiltu valmiiksi.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Tero Tanninen
Viestit: 284
Liittynyt: 30.5.2007 19:42
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Tero Tanninen »

"oo, siltä se kyllä alkaa kuvia katsoessa itsestäkin näyttää Mutta kuten sanottua, niin tästä autosta on tarkoitus tulla rassi, jolla ollaan esimerkiksi ensi vuonna HTS:ssä Fascan osastolla"

Ei siihen tollasia vaimennuksia tartte et pääsee. :)
Mulla tais olla yhteensä n. 2 m^2 bitumi mattoa ja pääsin... 8)
-05 Golf variant 1.9TDI Pacific
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

Terza kirjoitti:"oo, siltä se kyllä alkaa kuvia katsoessa itsestäkin näyttää Mutta kuten sanottua, niin tästä autosta on tarkoitus tulla rassi, jolla ollaan esimerkiksi ensi vuonna HTS:ssä Fascan osastolla"

Ei siihen tollasia vaimennuksia tartte et pääsee. :)
Mulla tais olla yhteensä n. 2 m^2 bitumi mattoa ja pääsin... 8)
No joo :P Tulihan siellä vanhallakin käytyä - ja kannatti :) (siinäkin on muuten bitumia )
Mutta ei tuosta vaimennuksesta siellä haittaakaan ole. Siellä hallin +100db melussa muuten huomaa heti autoon istuessa, että mikä on vaimennettu ja mikä ei 8)
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
pebe
Viestit: 37
Liittynyt: 19.10.2007 14:44
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja pebe »

Kohtalotoveri ilmoittautuu. Samanlainen auto alla, tosin vuosimallia 2003. Mistä ja mihin hintaan keskikyynärnojan hankit?
Avatar
Nixu
Viestit: 399
Liittynyt: 4.10.2007 10:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Nixu »

pebe kirjoitti:Kohtalotoveri ilmoittautuu. Samanlainen auto alla, tosin vuosimallia 2003. Mistä ja mihin hintaan keskikyynärnojan hankit?
Slamitilla on ainakin noita keskikyynärnojia,muistaakseni aika suolasen hintaisia...
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

Viikonloppuna tuli vietettyä pari pitkähköä päivää hallilla ja aikaiseksi tuli saatua mm. seuraavaa:
- uusi pohjapanssari vanhan tilalle
- öljyjen ja öljynsuodattimen vaihto, siirrytty lyhyen vaihtovälin öljyihin
- moottori-ilmansuodattimen vaihto
- raitisilmasuodattimen vaihto
- kuskin oven välipellin vaimentaminen Dynamatilla
- pesu ja vahaus
- sisätilojen imurointi
- ovitiivisteiden perusteellinen hoito
- pyyhkijöiden puhdistus ja nivelten voitelu (tästä on varoiteltu, että ruostuvat jumiin)
- ovisaranoiden yms. kilkkeiden voitelu
- talvirenkaiden vaihto ja kesävanteiden pesu

Onko kellään tietoa millainen vaimennus tuossa metallipanssarissa on alunperin? Tuohon toimitukseen vaimennusta ei oltu ruksittu mukaan. Eilisillan ajamisen perusteella matala muriseva melu lisääntyi alle 2000 kierroksilla, siitä ylöspäin ääni rauhoittuu jotenkin, eikä ero vanhaan ole suuri. Voisi lisätä vaimennusta, kunhan keksisi mikä tuolla kestäisi parhaiten (kosteus, moottorin lämpö & lika) ja vaimentaisi hyvin.

Kuskinpuolen oveakin ehdin taas vähän vaimentamaan, tällä kertaa oli pikainen vaikutusten testaus välipellin vaimentamisesta. Muut ovet sitten seuraavalla kerralla. Jossain vaiheessa pitäisi asentaa myös tuohon oveen se ikkunanostimen korjaussarja, jossa ne vakiona hajoavat muoviosat metallia. Paketti odottaa jo kunhan vaan ryhtyisi hommaan. Samalla sitten vaimentaa myös sieltä oven sisästä sekä ulkopellin, että tuosta välipellistä sen sisäpuolen. Nytkin kyllä jo huomasi, että alkuperäisen ovikaiuttimen kumina väheni. Lopun vaimennuksen jälkeen odotan äänen muuttuvan vielä reilusti lisää. Oven ulkopelti tuntuu ainakin elävän musiikin tahtiin sen verran paljon.
Oven sisäpelti ennen vaimennusta
Oven sisäpelti vaimennettu

Alkuperäinen suojamuovi oli ottanut jo ilmeisesti edellisen omistajan aikana siipeensä ja ainakin kerran se sai osuman myös allekirjoittaneen toimesta (johonkin aiemmin kuolleeseen elukkaan tumpsahti tiellä).
Alkuperäinen muovinen "pohjapanssari"

Myös ne vanhat sivumuovit saatiin lopulta paikoilleen pienen leikkelyn jälkeen.
Uudelle panssarille muokattu sivusuoja
Viimeksi muokannut moy, 7.10.2009 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Tico
Viestit: 10
Liittynyt: 20.9.2007 20:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tico »

Tilastiko mistä tuon keskikyynärnojan?

Edit: Ei sulla ole kuvaa noista pohjapanssarin kiinikkeistä tai kuvaa pohjasta kiinikkeisiin päin? Onko tuo pohjapanssarin poikittain menevä rauta kiinteänä tuossa levyssä vai irrotettavissa?

Semmonen huomautus muillekki volkkarin omistajille, oletteko kattonut edessä sisälokasuojien sisälle? Itte kun renkaat tuossa vaihdoin niin käytin roiskeläpän poissa ja sisälokasuojaa takapuolelta poissa niin olipa pikku yllätys, noin 20cm täynnä hiekka paskaa. Kannattee kattoa, taitaa olla kaikissa volkkariessa.
JusaP
Viestit: 8
Liittynyt: 19.11.2006 11:20

Viesti Kirjoittaja JusaP »

Tuosta panssarin "vaimennuksesta" löytyy jotain tietoa. Octaviani tuli suoraan tehtaalta tuolla panssarilla ja vaimennuksena siinä oli sellaista kuplamuovia sisuksiinsa kätkenyt todella kevyt muovi, kiinnitys oli pienillä muovinipsuilla suoraan siihen panssariin. Omasta jätin tuon vaimennusmaton kokonaan pois, kun tein öljyropun kohtaan reiän öv:tä nopeuttamaan. Huomattavasti mukavampi vaihdella varsinkin 15tkm huoltovälillä. Näin ei tarvitse joka kerta irrottaa panssaria, eikä imuvaihtajien kanssa tarvitse askarrella.
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Projekti etenee

Viesti Kirjoittaja moy »

Auto on edennyt hitaasti muiden kiireiden keskellä, mutta jotain on kuitenkin tapahtunut.

Marraskuulla autoon laitettiin Cobran hälytin riittävällä määrällä eri sortin tunnistimia. Aika näppärä homma sinänsä, kun tulee suoraan CAN-väylään kiinni, niin ei siinä paljon tarvinnut muita juttuja kuin laittaa extra-anturit ja konepellin avaustunnistin. Kaveri, joka on valtuutettu jälleenmyyjä, hoiti homman mun avustaessa aikaa vievissä pikkuhommissa.

Xenon-valojen adapterien saamisen kanssa oli tolkuton määrä erilaisia viivästymisiä, mutta lopulta johdot tulivat - jotta pääsin saksimaan ne osin poikki :) Eli tein uudet suorat releistetyt johdot akulta ja kytkin ne noiden adapterien kautta. Eli ohjaus tulee adapterin toisesta päästä ja toiseen päähän syöttää sitten parempaa sähköä. Tällä tavalla ei tarvinnut sorkkia tuon muutoksen takia alkuperäisiä johtoja ollenkaan. Sähköisen korkeudensäädön takia kuitenkin jouduin rosvoamaan alkuperäisestä johtosarjasta yhden johdon, kun se ei tullut adapterista alunperin läpi. Joka tapauksessa sain korkeudensäädönkin toimimaan pienellä askartelulla. Valot toimivat suht hyvin, tosin lähivalojen kirkkaus/voimakkuus arveluttaa edelleen eli ne voisivat olla hieman kirkkaammatkin, valokuvio on kuitenkin hyvä. Vikavaihtoehtoja on suljettu pois ainakin polttimoiden osalta, jotka hankin jo uudet. Kirkkautta tuli niiden myötä vähän lisää, mutta vähän kaipaisi kuitenkin. Kirkkautta olen verrannut vanhan golfin R32-xenon look valoihin, joissa on nyt ollut xenon-jälkiasennussarja kiinni ja nuo uuden golfin valot ovat suht samaa tasoa. Täytyisi löytää joku täysin alkuperäinen R32, jonka kanssa pääsisi vertailemaan vaikka ihan rinnan.. Tai sitten mulla oli vaan liian kovat odotukset alkuperäisille umpioille. Kyllä noillakin sentään pärjää. Pitkät valot noissa uusissa umpioissa on kyllä paremmat kuin vanhoissa :) Saa nähdä tuleeko laitettua varsinaisia lisäpitkiä ennen ensi syksyä ollenkaan.

Moottoripanssarinkin olemassaolo tuli varmistettu yhdellä huonolla mökkitiellä pari viikkoa sitten. "Kivasti" otti muutamissa jäisissä penkoissa kiinni, mutta mikäs siinä kun tiesi mikä siellä ääntä pitää. :) Panssarin sisäpuolen vaimennusta varten on varattu Dynamatin Dynaliner vaimennusmattoa, jonka pitäisi sietää vettä ja öljyäkin. Tulee asennukseen jossain vaiheessa. Muutoin autoa on vaimennettu taas vähän eteenpäin, tällä erää tavallista Dynamat-vaimennusmattoa on laitettu ovien välipeltien sisäpinnoille. Välipellit on kuitenkin tarkoitus avata vielä myöhemmin ja vaimentaa sitten myös sisäpuolelta ja samalla sitten ovien ulkopellitkin.

Hifirintamalla ei ole vielä tapahtunut asennusten osalta yhtään mitään. Laitteita ja kaikenlaisia suunnitelmien mukaan hankittuja asennustarvikkeita alkaa kyllä olemaan kotona nurkissa. Suuri osa noista tosin tulee olemaan vanhasta autosta . Yläpään kaiuttimiakin on koekuunneltu jo monta viikkoa kotona testipömpeleissä. Saavatpahan samalla kunnon sisäänajon, niin ovat sitten autossa suoraan täydessä iskussa.

Em. projekteista on kertynyt kyllä kuviakin ja lisäilen niitä jossain vaiheessa kunhan saan ne koneelle ja nettiin saakka.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Kari Thure
Viestit: 182
Liittynyt: 16.7.2006 2:03
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Kari Thure »

Onko projekti edennyt?
Skoda Octavia RS
Vastaa Viestiin