Karhu-Portteri T4

Esittele kärrysi tai kerro projekteista täällä
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Karhu-Portteri T4

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Vanhan, siis todella vanhan, kylä- ja työauton lahottua käsiin vähän joka puolelta, piti 28.5-vuotias sotaratsu vaihtaa uuteen. Viime kesästä alkaen on näyttänyt siltä, että vähän väliä tarvitsisi myös kuljetuskapasiteettia ja myös kilometrejä rupesi tulemaan reilusti yli 20 tkm vuodessa, joten mietinnän alle otettiin dieselpaku. Tarjonnan tutkimisen jälkeen päätettiin ostaa em. kriteerit täyttäen kuitenkin tarpeeksi pieni auto, niin pituuden kuin korkeudenkin puolesta. Auton piti olla myös hyvä ajettava, mahdollisimman henkilöautomainen, siispä lyhyt Transporter. Ensimmäisenä kokeiluun otettiin "vain" 62 tkm ajettu T5. Paikan päällä kuitenkin selvisi, että puskurit on peruutettu solmuun, kaikki vanerit rikottu yms. eikä myöskään hanttimiehen puolella ole riittävästi polvitilaa. Sen jälkeen katseet kohdistettiin vanhempiin T4:siin kolmipaikkaisena, koska kolmelle henkilölle on aina silloin tällöin tarvetta. Toinen kokeilu oli "halpa" vaihtoehto yli 300 tkm ajettu, mutta tarkempi tutkimus osoitti vetareiden ja kytkimen olevan hetken kuluttua vaihtokunnossa. Pienellä tuurilla kolmanneksi vastaan tuli näiden välimuoto, ja kolmas kertahan toden sanoo...


12.5.2010

Autohan oli sitten lyhyt T4 Eurovan, syyskuulta 2002, kaksi ja puoli litrainen turbodiesel manuaalilaatikolla, tosin kolmesta variantista kaikkein tehottomin. Ensimmäinen omistaja oli autolla ehtinyt ajamaan vain 130 tkm. Vaikka autosta nyt puuttuikin mm. keskuslukko, vakionopeudensäädin ja ABS-jarrut, niin siinä oli kuitenkin täysvaneroitu tavaratila täysin ehjä ja hytin puolella ilmastointi, mikä ei näissä autoissa ole kovinkaan yleinen varuste, mutta sitäkin tarpeellisempi.

Mutta sen enempää höpisemättä muutama kuva autosta, johon on ehditty jo lasit kalvottamaan ostamisen jälkeen, sekä keventämään autoa yhden rimpulatunkin ja ruostuneen vararenkaan verran. ;D

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kaikki kuvat albumina


19.7.2010

Uudet kirkkaat takavalot paikallaan sekä auto vahattu kunnon aineilla. Eihän se näytäkään kuin kokonaan uudelleen maalatulta nyt, kun sai tuon autoliikkeen "vahan" pois pinnasta. ;D

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kaikki kuvat albumina


Tulevaisuuden suunnitelmia

- vararengastelineen pultit maalataan "puskurimustalla", ettei pistä niin silmiin nuo kirkkaat pultit
- Devil-Eyes-valot keulalle, saa samalla kertaa päiväajovalot sekä lyhyisiin muun kuin H4-polttimon, jotta saa talveksi xenonit
- uusien valojen myötä vilkkuihin kromilamput
- jotain ledejä sisälle ja ulos
- lisäkaukovaloja tarpeen mukaan
- aluvanteet viimeistään uusiin kesärenkaisiin ensi kesänä

- vakionopeudensäätimen viiksi pitäisi vielä asentaa, aktivoitu se jo onkin
- coolerin puuttuessa tästä mallista kokonaan, ensimmäiseksi pitää saada imulämmöt pudotettua maantieajossa alle 70 asteen ;D
- seuraavan tehoversion pikkucoolerin asennus olisi ihan liian helppoa, niin laitetaan samantien tehokkaimman mallin keulacooleri
- talven aikana toivottavasti putket coolerille valmiiksi
- putkisto, jos vanha lahoaa jo ensi talven aikana
- isommat suuttimet ja lisää voimasavua

Jos mahtavia kehitysehdotuksia on mielessä, niin niitä saa vapaasti tuoda julki.
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)