Passat 3C 2.0 tdi meluisa kylmäkäynnistys

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Tumppi
Posts: 13
Joined: 6.9.2010 8:50
Location: Kirkkonummi

Passat 3C 2.0 tdi meluisa kylmäkäynnistys

Post by Tumppi »

Olisiko kellään ideaa mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa seuraavassa tilanteessa:

näin kesällä kun kone on kylmä eli starttaa ensimmäisen kerran yön jälkeen kone lähtee vähän epätasaisesti käyntiin. Ikään kuin ensin heräisi 3 sylinteriä ja ~2 sek. jälkeen vasta viimeinen. Joskus kuuluu myös "hakkaavaa" melua konehuoneesta ja koko auto tärisee.

Tätä tapahtuu aina vain kun kone on kylmä. Joskus tuskin huomaa ja joskus taas koko auto tärisee hetkellisesti. Lämpimänä tai jos samana päivänä on jo ajettu niin lähtee nätisti käyntiin lyhyellä startilla.

Vikakoodeja ei ole, keraamiset hehkut on vaihdettu n. 5tkm sitten. Ilmeisesti ei edes hehkuteta näin kesälämmöillä?
Myös kaikki pumppusuuttimet ja kaksoismassavauhtipyörä ovat suht. uusia. Lämpötila-anturit näyttävät VCDS:llä mielestäni oikeaa lukemaa, joten tuskin nekään ovat rikki?

Voisiko vika olla jossain muussa anturissa tai kenties jakohihnan ajoitus pielessä? Tätä kylmästarttiongelmaa lukuunottamatta kone käy nätisti ilman muita ongelmia.

Moottori on 2.0 tdi 125kw BMR, vaihteistona DSG ja mittarissa 160tkm.
Killer
Posts: 776
Joined: 12.10.2008 19:14
Location: Qsamo

Re: Passat 3C 2.0 tdi meluisa kylmäkäynnistys

Post by Killer »

Meillä oli vastaavanlaista ongelmaa toissa talvena. Vaihdoin uuden akun (optima redtop) niin ongelmat loppui. Testeri näytti että edellinen akku on kunnossa, mutta tuossa optimassa on korkea kylmäkäynnistysvirta muistaakseni 850A. Olen lukenu että tuo DSG antaa paljon lisävastusta käynnistyksessä.
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
Tumppi
Posts: 13
Joined: 6.9.2010 8:50
Location: Kirkkonummi

Re: Passat 3C 2.0 tdi meluisa kylmäkäynnistys

Post by Tumppi »

Killer wrote:Meillä oli vastaavanlaista ongelmaa toissa talvena. Vaihdoin uuden akun (optima redtop) niin ongelmat loppui. Testeri näytti että edellinen akku on kunnossa, mutta tuossa optimassa on korkea kylmäkäynnistysvirta muistaakseni 850A. Olen lukenu että tuo DSG antaa paljon lisävastusta käynnistyksessä.
Kiitti vastauksesta. Akku on kyllä vanha, mutta luulisi että kesällä jaksaa kuitenkin pyörittää starttia riittävän nopeasti? Tuo DSG laatikko voi hyvinkin olla se ongelma, joka tarraa kiinni ja aiheuttaa kolinaa välillä. Noissa kun on niitä mekatroniikka ongelmia ollut enemmänkin.
Killer
Posts: 776
Joined: 12.10.2008 19:14
Location: Qsamo

Re: Passat 3C 2.0 tdi meluisa kylmäkäynnistys

Post by Killer »

Niin meilläkin tuntui akku olevan kunnossa, mutta vanhassa oli tuo kylmäkäynnistysvirta muistaakseni 670A. Varsinkin talvella tuo kkvirta on todella tärkeä olla korkea. Muistaakseni moottori pitää pyöriä jollain tietyllä nopeudella että dieseliä rupeaa edes tulemaan koneeseen. Nykyään akkujen keskimääräinen elinikä on n.3vuotta, sanoi akkukauppias mulle. Poislukien nuo hyytelöakut jotka oikealla käytöllä kestää jopa 10-15v.
Meilläkin kuului tuota rykimistä ja kolinaa kun oli kovat pakkaset eikä ollu roikassa kauaa tai jos ei ollu roikassa ollenkaan.
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
samar50
Posts: 1
Joined: 28.6.2012 13:25

Re: Passat 3C 2.0 tdi meluisa kylmäkäynnistys

Post by samar50 »

Minulla aivan samat oireet niin kesällä kuin talvellakin.

Onko löytynyt keltään korjausta?
Passat Variant 3C 2.0TDI DSG Sportline -06
Tumppi
Posts: 13
Joined: 6.9.2010 8:50
Location: Kirkkonummi

Re: Passat 3C 2.0 tdi meluisa kylmäkäynnistys

Post by Tumppi »

Uusi akku ei ainakaan auttanut. En tiedä mitä seuraavaksi kokeilisi? Voiko jakohihnan vaihdon jälkeen epäonnistunut nokkien ajoitus vaikuttaa kylmäkäynnistykseen?
Jartza
Posts: 2
Joined: 19.7.2012 21:18

Re: Passat 3C 2.0 tdi meluisa kylmäkäynnistys

Post by Jartza »

Tumppi wrote: Tätä tapahtuu aina vain kun kone on kylmä. Joskus tuskin huomaa ja joskus taas koko auto tärisee hetkellisesti. Lämpimänä tai jos samana päivänä on jo ajettu niin lähtee nätisti käyntiin lyhyellä startilla.
Passatissani on kutakuinkin samaa oiretta. Myös minulla on moottorina 2.0tdi 125kW BMR, DSG ja mittarissa 220tkm.
Minulla moottori käy kylmästartin jälkeen 5-20sek normaalisti, jonka jälkeen alkaa rytkytys ja tärinä. Tätä kestää noin 10sek. Tätä tapahtuu vain yön jälkeen startatessa, eikä läheskään joka kerta.

Aikaisemmin kone sammui tärinästä. Uudelleenkäynnistys oli todella työn ja tuskan takana. Tähän auttoi kaksoismassavauhtipyörön vaihto, joka oli tiensä päässä. Itse vikaa se ei kuitenkaan korjannut, kone pysyy nyt käynnissä tärinästä huolimatta.

Olen laittanut polttoainelinjaan (paluupuolelle suodattimen ja metalliputken väliin) kirkkaan letkun. Letkussa menee valtavasti ilmakuplia (lähes vaahtoa) tärinän aikana.
Polttoaineletkujen kiristimet olen vaihtanut ruuvattaviksi => ei auttanut.
Naftasuodattimen olen vaihtanut => ei auttanut.

Voisiko tandempumpussa olla vikaa, jonka takia kylmänä menee ilmaa koneelle? Onko sinulla vaihdettu tandempumppua?
Tumppi
Posts: 13
Joined: 6.9.2010 8:50
Location: Kirkkonummi

Re: Passat 3C 2.0 tdi meluisa kylmäkäynnistys

Post by Tumppi »

Jartza wrote:
Tumppi wrote: Tätä tapahtuu aina vain kun kone on kylmä. Joskus tuskin huomaa ja joskus taas koko auto tärisee hetkellisesti. Lämpimänä tai jos samana päivänä on jo ajettu niin lähtee nätisti käyntiin lyhyellä startilla.
Passatissani on kutakuinkin samaa oiretta. Myös minulla on moottorina 2.0tdi 125kW BMR, DSG ja mittarissa 220tkm.
Minulla moottori käy kylmästartin jälkeen 5-20sek normaalisti, jonka jälkeen alkaa rytkytys ja tärinä. Tätä kestää noin 10sek. Tätä tapahtuu vain yön jälkeen startatessa, eikä läheskään joka kerta.

Aikaisemmin kone sammui tärinästä. Uudelleenkäynnistys oli todella työn ja tuskan takana. Tähän auttoi kaksoismassavauhtipyörön vaihto, joka oli tiensä päässä. Itse vikaa se ei kuitenkaan korjannut, kone pysyy nyt käynnissä tärinästä huolimatta.

Olen laittanut polttoainelinjaan (paluupuolelle suodattimen ja metalliputken väliin) kirkkaan letkun. Letkussa menee valtavasti ilmakuplia (lähes vaahtoa) tärinän aikana.
Polttoaineletkujen kiristimet olen vaihtanut ruuvattaviksi => ei auttanut.
Naftasuodattimen olen vaihtanut => ei auttanut.

Voisiko tandempumpussa olla vikaa, jonka takia kylmänä menee ilmaa koneelle? Onko sinulla vaihdettu tandempumppua?
Ei oo vaihdettu tandempumppua, massapyörä ja tankin nostopumppu on vaihdettu.
Tuota tandempumppua olen itsekin miettinyt...voisi hyvinkin aiheuttaa tuota tärinää jos ilmaa pääsee polttoaineletkuihin.
Jartza
Posts: 2
Joined: 19.7.2012 21:18

Re: Passat 3C 2.0 tdi meluisa kylmäkäynnistys

Post by Jartza »

Tumppi wrote:Ei oo vaihdettu tandempumppua, massapyörä ja tankin nostopumppu on vaihdettu.
Tuota tandempumppua olen itsekin miettinyt...voisi hyvinkin aiheuttaa tuota tärinää jos ilmaa pääsee polttoaineletkuihin.
Passatti oireilee myös seuraavasti: DSG:llä S-vaihde => talla pohjaan kiihdytys => 4-vaihteella nypyyttää noin 4000rpm kohdalla, eikä vaihda 5:lle. Ikäänkuin ei saisi riittävästi polttoainetta.
Kokeileppa tekeekö samaa... :?:
Tumppi
Posts: 13
Joined: 6.9.2010 8:50
Location: Kirkkonummi

Re: Passat 3C 2.0 tdi meluisa kylmäkäynnistys

Post by Tumppi »

Jartza wrote: Passatti oireilee myös seuraavasti: DSG:llä S-vaihde => talla pohjaan kiihdytys => 4-vaihteella nypyyttää noin 4000rpm kohdalla, eikä vaihda 5:lle. Ikäänkuin ei saisi riittävästi polttoainetta.
Kokeileppa tekeekö samaa... :?:
Ei tee mulla samaa. Toimii kyllä mielestäni niin kuin pitääkin.
didier
Posts: 3
Joined: 11.1.2012 19:31
Location: Nummela

Re: Passat 3C 2.0 tdi meluisa kylmäkäynnistys

Post by didier »

Onkos tähän vikaan saatu korjaus?
Itsellä tuota samaa vaivaa. Tandem-pumppu vaihdettu, ja oletin kännistyksen helpottaneen, ja ehkä hetken aikaa näin olikin. Siirtopumppua ei ole vielä vaihdettu, oliskohan siinä vikaa. Tandem-pumppu auttoi kiihdytys rykimiseen kylläkin.
Post Reply