Golf IV 1,6 BCB "Abgas werkstatt"

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
mikse
Posts: 19
Joined: 26.6.2012 20:19

Golf IV 1,6 BCB "Abgas werkstatt"

Post by mikse »

Noniin, eli samantien uutta kysymystä kehiin:

Muija lähti Golfilla duuniin ja valoissa pamahti näytölle "Abgas werkstatt", moottorin vikavalo alkoi vilkkua ja auto nikotteli hieman. Sammutus ja uudelleenkäynnistys ja auto kulki taas normaalisti mutta vikavalo vilkkui. Nikottelu jatkui taas valoissa ja kuulemma ilmastoinnin poiskytkeminen auttoi hieman.

"Abgas werkstatt" on palanut ennenkin ja hoitona softa päivitettiin reilu pari vuotta sitten tuoreimpaan versioon eikä tuota sen jälkeen ole ilmaantunut. Silloin kuitenkin tuo vikavalo on palanut koko ajan eikä vilkkunut kuten nyt eikä ajossa ole huomannut mitään muuta normaalista poikkeavaa. Luin, että vilkkuva valo voisi viitata katalysaattoriin. Kuitenkin jotenkin myös tuntuu, että ei välttämättä kävisi kaikilla pytyillä. Auto oli juuri viime viikolla Volkkarilla huollossa, jossa sytytystulpat vaihdettiin. Voisiko vikaa olla myös jossain puolassa ja onko mahdollista, että huollossa olisi ehkä tehty jotain väärin? Ei taida kuitenkaan toi 1,6 BCB -kone kuulua tuohon puolanvaihtokampanjaan?

Luen vikakoodit ja tarkistan jarruvalojen polttimot hetikohta, kun saan auton alleni. Pieniäkin kommentteja otan silti ilomielin vastaan samantien. Lähinnä tuo valon vilkkuminen vs aikaisempi koko ajan palaminen arveluttaa. Kannattaako autolla ajella ollenkaan vai viedä samantien pajalle?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Golf IV 1,6 BCB "Abgas werkstatt"

Post by Pasi Häkli »

Jos tuntuu että käy vajailla niin voi hyvinkin joku puola olla rikki. Joo ei taida bcb kuulua sen kampanjan piiriin. Kysyä toki kannattaa. Jos se koko ajan käy kolmella niin ei kannata ylimääräsiä ajella ettei tuhoa katalysaattoria bensalla. Mutta vikakoodit lukemalla ollaan varmasti viisaampia. Siitä kannattaa alottaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
mikse
Posts: 19
Joined: 26.6.2012 20:19

Re: Golf IV 1,6 BCB "Abgas werkstatt"

Post by mikse »

No niin eli sain vikakoodit luettua. Reppana käy nyt selvästi vain kolmella pytyllä.

Voiko tästä vikakoodista päätellä, onko vika puolassa vai olisiko parhaassa tapauksessa tuo huollon vaihtama tulppa vain viallinen, piuha irti tms huolimattomuutta? Ottavatko ne puolan irti tulppaa vaihtaessa eli voisiko se kärsiä tulpanvaihdon yhteydessä. Voihan tuo tietenkin olla tullut vain tiensä päähän.

Laitetaan vielä se, että kaaralla on rallattu nyt vähän reilut 160000km, joten kai tuossa ajassa noita puolia voi alkaa menemään? Vaihtamisen luulisin tarvittaessa onnistuvan itseltänikin, mutta olisiko tähän silti jotain hyvää DIY-linkkiä.

Edit: onko toisena vikakoodina tosiaan se, että softa on ilmaisversio? =)


Chassis Type: 1J - VW G/J/B Mk4
Scan: 01,02,03,08,16,15,17,19,22,35,46,56

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine
Controller: 036 906 034 DR
Component: MARELLI 4MV 5957
Coding: 0000031
Shop #: WSC 00000
2 Faults Found:
16687 - Cylinder 3 Misfire Detected
P0303 - 000 - -
16687 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P0303 - 000 - Please Register/Activate
Readiness: N/A

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes
Controller: 1C0 907 379 L
Component: ABS FRONT MK60 0101
Coding: 0001025
Shop #: WSC 01266
No fault code found.
User avatar
Juhizz
Posts: 1218
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Re: Golf IV 1,6 BCB "Abgas werkstatt"

Post by Juhizz »

Aika selvältähän tuo näyttää. Kolmospytyssä kipinä hukassa. Tuo toinen teksti on juurikin siitä ilmaisversiosta "urputtamista".
mikse
Posts: 19
Joined: 26.6.2012 20:19

Re: Golf IV 1,6 BCB "Abgas werkstatt"

Post by mikse »

Juhizz wrote:Aika selvältähän tuo näyttää. Kolmospytyssä kipinä hukassa. Tuo toinen teksti on juurikin siitä ilmaisversiosta "urputtamista".
Eli tämä tarkoittaisi vikaa tuoreessa sytystulpassa? Mulla on tuo sytytysjärjestelmän sielunelämä (lähinnä puolan ja tulpan vuorovaikutus) hakusessa ja siitä toki tässäkin mielellään ammennan lisää.
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Re: Golf IV 1,6 BCB "Abgas werkstatt"

Post by DJDH »

3. sylinterin puola ei toimi. Jos ne on kaikki alkuperäisiä, niin vaihda kaikki samalla. Neljän puolan setti maksaa marmorilla n. 200€. Toki niitä saa yksitellenkin, mutta fiksu vaihtaa kaikki kerralla.

Toki nyt ensiapuna voit katsoa onko se puola kunnolla pohjassa asti ja meneekö se kaapeli kunnolla siihen liittimeen. Joskus voi tulla kosketushäikkää siitäkin.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
mikse
Posts: 19
Joined: 26.6.2012 20:19

Re: Golf IV 1,6 BCB "Abgas werkstatt"

Post by mikse »

DJDH wrote:3. sylinterin puola ei toimi. Jos ne on kaikki alkuperäisiä, niin vaihda kaikki samalla. Neljän puolan setti maksaa marmorilla n. 200€. Toki niitä saa yksitellenkin, mutta fiksu vaihtaa kaikki kerralla.

Toki nyt ensiapuna voit katsoa onko se puola kunnolla pohjassa asti ja meneekö se kaapeli kunnolla siihen liittimeen. Joskus voi tulla kosketushäikkää siitäkin.
Ja näinhän se olikin. Nyt laitatin huollossa, koska en ole aikaisemmin noita vaihtanut ja auto piti saada torstai-illaksi kuosiin eikä nyt ole ennen sitä aikaa itse selvitellä.

Meinasin toki vaihtaa itse noi loput puolat, ja siihen jo kyselinkin hyvää ohjetta. Ei kuulemma ole iso homma ja pitäisi suht kivutta onnistua.
User avatar
Juhizz
Posts: 1218
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Re: Golf IV 1,6 BCB "Abgas werkstatt"

Post by Juhizz »

Aika yksinkertainen homma juu, jos ruuvari edes vähän pysyy lapasessa :)
Tommi N
Posts: 28
Joined: 1.2.2011 18:28

Re: Golf IV 1,6 BCB "Abgas werkstatt"

Post by Tommi N »

Mulla hyppäs kans toi Abgas werkstatt -ilmoitus ruudulle moottorivalon kanssa. Valo palaa siis jatkuvasti, ei vilku. Vikakoodi sanoi jotain, että seos liian laihaa ja joku lohko 1 -viittaus siinä oli myös. Tampereella Vehon huollossa sanoivat, että katkonainen vika ja että jäädään seuraamaan vikaa. Nollasivat vikamuistin ja tekivät testilenkin eikä mitään.

Samana iltana ajelin salilta kotia ja sama ongelma taas. Voisikohan vika olla siinä ennen katalysaattoria olevassa lambda-anturissa? Ajaessa 80 - 100 km/h nopeuksilla tasaisella kaasulla tapahtuu pientä nykimistä. Ennen vian ilmaantumista auto oli huollossa, jossa vaihdeltiin moottoriöljyt, autom. vaihteiston öljyt, tulpat ja jotain pientä, kuten vasen ajovalo josta katsastusmies sanoi, että osoittaa liian ylös...... :evil:

Vannoivat kuitenkin, ettei tulppien vaihdosta johdu vika. Mutta mitä arvon asiantuntijat tuumaa, voisiko vika olla siinä lambdassa? Vai pitäiskö vaan tankata nykyisen 95:sen sijaan 98:a?

Tommi

edit.
Tosiaan auto oli Golf IV variant, 1,6 vm 2001 AVU-koneella

edit2.
Päivitelläänpäs tähän lisää. Eli vikavalo poistui pidemmän työmatkan aikana ja palasi pari päivää myöhemmin. Matkaa kertyi siis ilman vikaa n. 500km. Pari päivää taajama-ajoa ja vikavalo katosi taas, kilometrejä tuli ehkä +100km.

Koska Boschin alkup. lambda oli jo tullut postista, päätin sen omin päin vaihtaa. Tällöin vikavalo EI siis palanut. Operaation jälkeen vikavalo ei vieläkään palanut, mutta nykiminen 80...100km/h nopeudessa oli säilynyt.

Eilen lähdin taas työmatkalle ja n. sadan kilometrin jälkeen moottorivalo syttyi ja teksti "Abgas werkstatt" tuli ruudulle. Vikakoodeja ei ole vielä luettu, mutta luultavasti sama koodi löytyy taas mikä ennenkin eli
"P0171 Polttonestejärjestelmä ryhmä 1 seos liian laiha".

Mistäköhän kannattaisi alkaa seuraavaksi etsimään vikaa?
Golf IV -02 1.6 AVU
Post Reply