Opas: Golf IV/Bora Etujarruhuolto FS-III

DIY (Do it yourself) tai TSI (Tee se itse) tyyliset oppaat ja niihin liittyvä keskustelu.
Post Reply
Jonsekki
Posts: 65
Joined: 17.5.2011 12:08
Location: Ylivieska

Opas: Golf IV/Bora Etujarruhuolto FS-III

Post by Jonsekki »

Tämä opas käsittelee jarrupalojen ja levyjen vaihtoa FSIII satulalla oleviin etujarruihin.

Tarvittavat välineet:
Image

- Jarrupalasarja (Roadhouse 33€)
- Jarrulevysarja (Fremax 53€)
- Puhdistusainetta
- Kuparitahnaa
- Jarrurasvaa
- Messinkiharja
- Ruuvimeisseli
- Satulan männän puristamiseen sopiva työväline (käytin takasatulan männän työkalua)
- Räikkä
- 7mm kuusiokolohylsy
- Momenttiavain
- T30 torx / ristipää / jokin muu (jarrulevyn kiinnitysruuvin aukaisuun)

Seuraavaksi suosittelen, ennen kuin koko huoltoa alkaa tekemään, että käytät autosta renkaita irti ja aukaiset ja rasvaat hyvin jarrulevyjen kiinnitysruuvit. Nimittäin ei ole kiva lähteä ostamaan siinä vaiheessa kun autosta on osat levällään poranteriä ja kierretappeja, nimimerkillä kokemusta on :) ja vielä polkupyörällä himskatin kaukaa.

Jarruosia uusiessa paketeissa tuleekin aina molemman puolen osat. Joten huolto kannattaa aloittaakkin nostamalla auton keula ylös ja tukea se autopukeilla. Näin ohjauksen kääntely on helpompaa.

Tämä kuvasarja on otettu kuskin puolelta, jossa tässä autossa on sisemmässä jarrupalassa kuluneisuuden "anturi".
Image

Jostain syystä vänkärin puolella jarrupalat ja levy olivat ihan loppuun kuluneet, vaikka kuskin puolella (kuten kuvista nähdään) osat ovat melkein uuden karheat.

Ensimmäiseksi kannattaa jarruosiin suihkuttaa puhdistusainetta, jotta saadaan enin jarrupöly osista pois.

Kuskin puolella (jos autosta löytyy) irroitetaan kuluneisuuden "anturin" johdon liitin.
Image

Liitin saadaan irti sen pidikkeestä sivulle vetämällä.
Image

Jonka jälkeen liittimen lukituksen saa auki ruuvimeisselillä.
Image

Image

Jarrulevyn kiinnitysruuvi irroitetaan.
Image

Jonkä jälkeen irroitetaan jarrusatulan liukupultit. Ne sijaitsevat satulan takana kyseisten tulppien alla.
Image

Tulpat saadaan irroitettua käsin tai sopivalla ruuvimeisselillä.
Image

Jonka jälkeen liukupultit aukaistaan räikkää ja 7mm kuusiokolohylsyä käyttämällä.
Image

Liukupultit laitetaan talteen myöhempää puhdisusta ja rasvausta varten.
Image

Nyt kun satulan liukupultit ovat irti voidaan jarrusatula siirtää tukevasti joko roikkumaan jousesta tai tukea se navan päälle. Jarrulevy voidaan poistaa samalla.
Image

Ulomman jarrupalan saa irti sitä työntämällä jarrusatulan mäntää kohti.
Image

Jonka jälkeen puristin jarrusatulan männän takaisin käyttämällä vanhaa jarrupalaa hyväksi. Ennen männän sisään painamista kannattaa jarrunestesäiliön korkki aukaista, jotta männän sisään painaminen on helpompaa. Kannattaa tarkkailla säiliötä, ettei neste pääse tulvimaan sieltä yli.
Image

Sisemmän jarrupalan saa irti vetämällä se männästä pois päin.
Image

Seuraavaksi voikin jarrusatulaa puhdiskella messinkiharjaa ja puhdistusainetta käyttämällä.

Ennen kuin aletaan laittamaan uusia osia takaisin. Kannattaa uusista jarrulevyistä poistaa varastointirasva. Puhdistusainetta ja sopivaa rättiä käyttämällä.
Image

Jarrulevy laitetaan paikalleen.
´Image

Seuraavaksi asennetaan jarrupalat satulaan. Jarrupala, jossa on isot lipareet sivuilla tulee mäntään kiinni ja pienemmät lipareet tulevat ulommas satulaan kiinni.
Image

Image

Image

korjausoppaassa suositellaan laittaa sopivaa rasvaa jarrupalojen takapintoihin, jotta ikävää jarrujen vinkumista ei esiintyisi. Käytin kuparitahnaa.

Satula laitetaan takaisin kannakkeeseen alaosa ensin. Huomaa miten kannake tulee satulan ja jarrupalojen väliin.
Image

Image

Seuraavaksi puhdistetaan liukupultit hyvin messinkiharjalla ja puhdistusainetta käyttämällä. Kierreosaan voi laittaa kuparitahnaa ja liukupultin sileälle osalle laitetaan ohuesti jarrurasvaa. Käytin silikonipohjaista rasvaa.
Image

Jonka jälkeen liukupultit laitetaan takaisin ja kiristetään 28Nm momenttiin. Tulpat painetaan paikalleen.
Image

Seuraavaksi kun molemman puolen jarrut ovat huollettu, voidaan jarrunestesäiliöstä poistaa mahdollinen liika jarruneste esim. injektioruiskua käyttämällä. Ja jarrunestesäiliön korkki ruuvataan kiinni. Seuraavaksi käydään painelemassa jarrupolinta muutaman kerran, jotta jarrutuntuma saadaan takaisin ja jarrupalat saadaan levyjä vasten.

Korjausoppaassa suositellaan jarruosien sisäänajon aikana välttää voimakkaita jarrutuksia.
Last edited by Jonsekki on 14.4.2014 13:29, edited 2 times in total.
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)
Jonsekki
Posts: 65
Joined: 17.5.2011 12:08
Location: Ylivieska

Post by Jonsekki »

Hintatiedot lisätty.

Myöhemmin kun olin ostanut jo varaosat niin pienellä etsimisellä ei ois tarvinu laittaa montaa euroa lisää, niin ois saanu jo Brembon levyillä tuon paketin.
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 569
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Post by Dubsonic »

Brembon levyissä on kätevä kuluneisuuden tunnistin. Kitkapinnassa on porattu reikä niin syvälle kun levy saa kulua. Kun porauskohta alkaa häviämään näkymästä tulee jarrulevyt vaihtaa.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
jäsen
Posts: 12
Joined: 25.11.2009 20:02
Location: Hellstinky

Re: Opas: Golf IV/Bora Etujarruhuolto FS-III

Post by jäsen »

Hintavertailua varten livautan maksamani oem- ahw-hinnat;

SETBR01_HA_1J Golf 4 Bremse hinten SET komplett, Original Bremsbeläge & Bremsscheiben hinten 108,50 EUR
6R0615301A Golf 4 Bremsscheiben Set (288x25) vorn Original Bremse 118,00 EUR
1J0698151M Golf 4 Bremsbeläge vorn Original Bremse 73,00 EUR
Matiant
Posts: 24
Joined: 21.7.2013 12:47
Location: Keski-Suomi

Re: Opas: Golf IV/Bora Etujarruhuolto FS-III

Post by Matiant »

Onko tässä tapauksessa auton etupää pukitettu apurungon tienoilta, vai jostain muualta?
Jonsekki
Posts: 65
Joined: 17.5.2011 12:08
Location: Ylivieska

Re: Opas: Golf IV/Bora Etujarruhuolto FS-III

Post by Jonsekki »

Näyttää kuvien perusteella, että olen laittanut pukit suoraan pohjassa oleviin "palkkimaiseen" vahvikemuotoon. Tuota kohtaa ei taideta suositella, vaan parempi paikka olisi vaikka tuon apurungon takimmaiset kiinnityskohdat.
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)
Post Reply