Passat 3C takapyörän laakerit

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Passat 3C takapyörän laakerit

Post by kotka »

Otsikko kertoo..
Takapyörän laakerit pitäisi vaihtaa Passat 3C:hen. Mitä pitää ottaa huomioon?
Oliko takajarruihin joku oma juttu mitä piti tehdä?
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: Passat 3C takapyörän laakerit

Post by Tero Paalanen »

Takanavan irrotukseen/kiinnitykseen tarvit XZN M18 kärjen ja satulan kannaketta varten tarttet XZN M16 kärjen.
Tuon kokoosia XZN kärkiä ei ainakaan täältäpäin löydy ihan joka paikasta, eli ne ainakin kannattaa hommata valmiiks.
Napapultin kiinnitykseen kannattaa varata kunnollinen väännin. Kiristysmomentti oli muistaakseni 200Nm+180°.

Jarrusatulat saa irti ja takaasi ilman mäntien sisäänajoa, ellei levyt ole älyttömän kuluneet.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Passat 3C takapyörän laakerit

Post by Pasi Häkli »

180Nm ja 180 astetta oli ne oikeat. Toisaalta ei sillä 20Nm ole minkäänsortin merkitystä :)
Kannattaa ne asteet paukuttaa vaikka mopon kanssa. Itsellä samassa hommassa viimeksi murtui sormi :mrgreen:
(Lue= Se hylsy petti vääntäessä asteita, lensin siitä perseelleni, otin kädellä iskua vastaan ja meni sormet nurinniskoin kun kaaduin.) Eli, kun 180Nm on vedetty niin pistä tussilla merkki pulttiin ja paukuta mopolla 180 astetta.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2904
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Passat 3C takapyörän laakerit

Post by Pia »

Autodata sanoo etu- ja takanavoista 200nm+180 astetta. Ni siihen sitte kiristettiin.
Olihan siinä aika vääntäminen. Metrin pitunen metalliputki oikeasti pitkän työkalun jatkona. :D
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Re: Passat 3C takapyörän laakerit

Post by kotka »

Hyviä vinkkejä tulee, kiitos.
Vaikka tuo Haynesin manuaali on, niin ei siitäkään kaikkea löydä. Vagarenallakin näytti olevan juttua jos minkälaista.
Nuo XZN avaimet on, momenttiavain, pitkiä jatkovarsia ja paineilmapulttipyssy löytyy. Hydrauliprässikin olisi, mutta tässä sitä ei taida tarvita. Käsittääkseni siis koko osa vaihtuu pultein, toisin kuin 3BG 4motionissa.
Mutta Haynes:issa oli maininta tuosta jarrujen ajamisesta johonkin korjausasentoon, mutta onko se sama vain jättää auto vapaalle ja sammuttaa se. Tällöin ei seisontajarru mene vielä automaagisesti päälle sähköohjauksella.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Passat 3C takapyörän laakerit

Post by Pasi Häkli »

Juu ei se laakeri napoineen ole kuin sillä keskipultilla siinä kiinni. Irtoaa helposti ihan käsin kun pultti on poissa. Prässiä ei tarvitse. Kunhan et laita käsijarrua päälle niin ei tarvitse mitään huoltoasentoja, niinkuin Tero tuossa jo aiemmin mainitsi.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Re: Passat 3C takapyörän laakerit

Post by kotka »

Pasi Häkli wrote:Kunhan et laita käsijarrua päälle niin ei tarvitse mitään huoltoasentoja, niinkuin Tero tuossa jo aiemmin mainitsi.
Tuo seisontajarruhan menee automaattisesti päälle kun laittaa vaihdevivun P -asentoon ja sammuttaa auton. Mutta jarru ei kai mene päälle kun sammuttaa esim. D-asennossa (näin olen ainakin ollut huomaavinani). Avaimet eivät vain lähde irti tällöin.
Isoimmalta ongelmalta tässä vaiheessa kuulostaa saada auto ilmaan, mutta se johtuu vain madalluksesta. Tuota varten onkin tehty jo 4 pientä ajoramppia joiden päälle auto on ajettava ennen tunkkien allesaaamista..

Edit: Laakeripaketit hankittu, SNR laakerein. Jos en ihan väärässä ole, niin pitäisi olla ihan kelvollista tavaraa. Saa nähdä montako tuntia noiden kanssa saa iltaa vietettyä ja häviääkö takapään ääni. Nyt pitää melkein olla kuulonsuojaimet ajaessa, oikeastaan parin viikon aikana pahentunut tyhjästä.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Re: Passat 3C takapyörän laakerit

Post by kotka »

Avaimet XZN 14 ja XZN 18.. Ne ovat avaimet mitä itse tarvitsin.
XZN 14 avaimella sai irti jarruosat, kun keksi mistä ihmeen välistä sinne sai avaimen menemään siten, että sitä pystyi vääntämään. Grafiitti-irroitusöljyllä ja lekalla pultit lopulta irtosivat.
Jarrulevy ja pyörännapa irti. Tähän tarvittiinkin sitten XZN18 avainta ja pirun pitkää jatkovartta, että sai pultin auki
Ulosvetäjällä napa irti, mutta hajonneen laakerin kanssa saikin sitten kinastella hetken. Eli alkuperäisen laakerin sisäosa halusi jäädä akseliin (?) kiinni, kun muut osat lähti irti "kevyesti" auttamalla.
Uusi osa paikoilleen ja pultin kiristys momenttiavaimella 180 nM, helppo homma. Sitten se 180 astetta, jatkovarren kanssa hampaat irvessä onnistui. Tosin meinasi usko loppua, että kestääkö pultti.
Jarrulevy ja jarruosat paikoilleen, kaikki kiinni ja rengas paikoilleen. Toistettiin toiselle puolelle ja homma selvä.
Kokonaiskustannukset vajaat 190 euroa, kun omalle työlle ei tässä tapauksessa lasketa mitään..
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Post Reply