T5 4motion hankittu, vikoja?
T5 4motion hankittu, vikoja?
Tuli hankittua T5 4Motion -07 96kW mittarissa 200tkm ja tässä lueskellut mahdollisia vikoja tältä foorumilta.
Autoon vaihdettu juuri liikkeessä ohjaustehostimenpumppu, uudet jarrulevyt edessä ja takana, taakse myös jarrusatulat. Myös pakosarjalle tehty korjausta vaihdettu tiivisteet kun tullut pakokaasua kabiiniin, myös EGR tiivisteitä ja kulmavaihteen irroitus ja tiivisteen vaihto. Ilmeisesti pakosarja vielä ehjä? Kuinka kallis ja hankala homma vaihtaa pakosarja?
Tuosta vesipumpusta ei ole mitään tietoa onko alkuperäinen joten onko miten iso remontti kysymyksessä kun se ilmeisesti sijaitsee jossain öljypohjassa?
Autoon vaihdettu juuri liikkeessä ohjaustehostimenpumppu, uudet jarrulevyt edessä ja takana, taakse myös jarrusatulat. Myös pakosarjalle tehty korjausta vaihdettu tiivisteet kun tullut pakokaasua kabiiniin, myös EGR tiivisteitä ja kulmavaihteen irroitus ja tiivisteen vaihto. Ilmeisesti pakosarja vielä ehjä? Kuinka kallis ja hankala homma vaihtaa pakosarja?
Tuosta vesipumpusta ei ole mitään tietoa onko alkuperäinen joten onko miten iso remontti kysymyksessä kun se ilmeisesti sijaitsee jossain öljypohjassa?
Re: T5 4motion hankittu, vikoja?
MIkäli lontoon kieli taipuu, löytyy pakosarjasta ja turbosta juttua:
http://www.brick-yard.co.uk/forum/t5-17 ... 82624.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.brick-yard.co.uk/forum/how-t ... 60735.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hieman lisää pakosarjoista:
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.p ... t+manifold" onclick="window.open(this.href);return false;
Pakosarjan vaihto uuteen voi olla rahan ja energian haaskausta.
Seikkaperäinen selvitys vesipumpun vaihdosta, sijainnista ja tarvittavista työkaluista:
http://www.brick-yard.co.uk/forum/how-t ... 25489.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos ja kun tarvetta vesipumpun vaihdolle ilmenee, älä osta halpaa tarvikepumppua, joita eBay näyttäisi olevan pullollaan.
http://www.brick-yard.co.uk/forum/t5-17 ... 82624.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.brick-yard.co.uk/forum/how-t ... 60735.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hieman lisää pakosarjoista:
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.p ... t+manifold" onclick="window.open(this.href);return false;
Pakosarjan vaihto uuteen voi olla rahan ja energian haaskausta.
Seikkaperäinen selvitys vesipumpun vaihdosta, sijainnista ja tarvittavista työkaluista:
http://www.brick-yard.co.uk/forum/how-t ... 25489.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos ja kun tarvetta vesipumpun vaihdolle ilmenee, älä osta halpaa tarvikepumppua, joita eBay näyttäisi olevan pullollaan.
Re: T5 4motion hankittu, vikoja?
Onko tuo vetonivelen boorien hajoaminen kaikkien T5 mallien ominaisuus vai vain tietyn vuosimallin/ moottorityypin ongelma? Eli onko tehtaalla tullut jossain vaihessa asiaan korjausta?
Olen ymmärtänyt että 2007 mallista ylöspäin olisi tehty jotain parannuksia moottoriin verrattuna ensimmäisiin T5 malleihin.
Olen ymmärtänyt että 2007 mallista ylöspäin olisi tehty jotain parannuksia moottoriin verrattuna ensimmäisiin T5 malleihin.
Re: T5 4motion hankittu, vikoja?
Pakosarja kannattaa vaihtaa vasta sitten kun alkaa pakokaasu haisemaan. Saa vaihdettua yläkautta. Vesipumppu jos on alkuperäinen, niin voi olla todella lujassa kiinni. Vetoakseleita hajoaa kyllä gp porttereissakin. Uuden kun vaihtaa niin kannattaa laittaa siihen booriin vaseliinia reilusti. Aika paljon menee polttoaineen paluupuolen huiluja jotka on imusarjan alla. Aika pirulliset vaihtaa. Samalla kannattaa vaihtaa hehkutulpat.
Re: T5 4motion hankittu, vikoja?
Tuo GP malli taitaa olla 2010 ja uudemmat.
Sitä tässä lähinnä haen jotta onko tuohon 2007-2009 mallien moottoriin tullut jotain päivityksiä vs 2003-2006? Esim juuri vesipumpun, pakosarjan, nokka-akselien (voitelu), vetarien ja jne. suhteen.
Sitä tässä lähinnä haen jotta onko tuohon 2007-2009 mallien moottoriin tullut jotain päivityksiä vs 2003-2006? Esim juuri vesipumpun, pakosarjan, nokka-akselien (voitelu), vetarien ja jne. suhteen.
Re: T5 4motion hankittu, vikoja?
En nyt tarkkaan muista, koska moottorikoodit vaihtuivat, mutta muinaiset AXD (130 hp)- ja AXE (174)- koneet olivat ensimmäisiä. Taisivat tulla 2006, jolloin kuvioihin tuli BNZ (130) ja BPC (174). Muutoksina lähinnä partikkelisuodatin ja EGR, sekä tietysti anturit ja softamuutokset ohjauspuolelle. BNZ- ja BPC- mallien osalta muutoksia tuli myös venttiilinnostimiin (alaspäin yhteensopivia). Voiteluöljysuositus vaihtui 505.00/506.00:sta 507.00:aan.
Vetarit käsittääkseni käyvät vm. 2003 -> 2009. Pakosarjaan ja vesipumppuun tuli pieniä muutoksia. Vesipumppu on alaspäin yhteensopiva.
Nuo halkeilevat / repeilevät pakosarjat ovat muuten nostaneet hienoisen paskamyrskyn Britanniassa, Enkä kyllä ihmettele yhtään, volsun laatu menee alaspäin kuin lehmän häntä.
http://www.brick-yard.co.uk/forum/petit ... page1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Omaan kotteroon pitäisi tulevana vuonna vaihtaa:
hehkut, ohjaustehostimen pumppu, ilmastoinnin ja laturien vapaakytkimet + kumiholkit ja tulevana viikonloppuna etupyörien laakerit ja prkle vieköön jarrupalat taas. Johan tässä ehdin reilun 40 000 km niillä jo ajaakin, wtu...
Mitäs muuten raati suosittaa jarrupaloiksi? Nyt on Ferodot ja levyinä Zimmermanit, jos sillä nyt on mitään merkitystä.
Ja jos on tietoa, mistä saa edullisesti pyöränlaakerien ulosvedintä / asennuskalua, joka vuokralle tai ostaa, niin vinkkejä otetaan vastaan.
PS. on muuten stana viimeinen T5nen mitä omistan.
Vetarit käsittääkseni käyvät vm. 2003 -> 2009. Pakosarjaan ja vesipumppuun tuli pieniä muutoksia. Vesipumppu on alaspäin yhteensopiva.
Nuo halkeilevat / repeilevät pakosarjat ovat muuten nostaneet hienoisen paskamyrskyn Britanniassa, Enkä kyllä ihmettele yhtään, volsun laatu menee alaspäin kuin lehmän häntä.
http://www.brick-yard.co.uk/forum/petit ... page1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Omaan kotteroon pitäisi tulevana vuonna vaihtaa:
hehkut, ohjaustehostimen pumppu, ilmastoinnin ja laturien vapaakytkimet + kumiholkit ja tulevana viikonloppuna etupyörien laakerit ja prkle vieköön jarrupalat taas. Johan tässä ehdin reilun 40 000 km niillä jo ajaakin, wtu...

Mitäs muuten raati suosittaa jarrupaloiksi? Nyt on Ferodot ja levyinä Zimmermanit, jos sillä nyt on mitään merkitystä.
Ja jos on tietoa, mistä saa edullisesti pyöränlaakerien ulosvedintä / asennuskalua, joka vuokralle tai ostaa, niin vinkkejä otetaan vastaan.
PS. on muuten stana viimeinen T5nen mitä omistan.

Re: T5 4motion hankittu, vikoja?
Minulla on tuo BNZ (-07) moottorilla oleva malli, ensimmäinen portteri ja kokemusta vasta 3 viikolta joten kilometrejä ole vielä tullut kuin vajaat 3tkm. Aika näyttää kummoinen auto tuo T5 on, miellyttävä sillä on ajaa ja tehoakin on kohtuullisesti. Löpö tuntuu hyvin kelpaavan, 10l/100km.
Taitaa olla kova syömään jarrulaikkoja/ paloja kun tuohon on vaihdettu jarrulevyt kahdesti (200tkm ajettu).
Harkinnan alla on tuon DPF poistaminen kun auto alkaa nykimään ikävästi kun poltto päällä ja kierrokset alle 2000rpm.
Ilmeisesti menee katsastuksestakin läpi ilman hiukkas-suodatinta, näin olen näiltä foorumeilta asian ymmärtänyt.
Kuinka tuon vetarin loppumisen osaa ennakoida ettei tarvitsisi tien päälle sen takia jäädä?
Taitaa olla kova syömään jarrulaikkoja/ paloja kun tuohon on vaihdettu jarrulevyt kahdesti (200tkm ajettu).
Harkinnan alla on tuon DPF poistaminen kun auto alkaa nykimään ikävästi kun poltto päällä ja kierrokset alle 2000rpm.
Ilmeisesti menee katsastuksestakin läpi ilman hiukkas-suodatinta, näin olen näiltä foorumeilta asian ymmärtänyt.
Kuinka tuon vetarin loppumisen osaa ennakoida ettei tarvitsisi tien päälle sen takia jäädä?
Re: T5 4motion hankittu, vikoja?
DPF pois vaan ja tuki EGR samalla kertaa. Joudut kyllä tekemään / teettämään muutoksen myös moottorinohjaukseen, jotta ei herjaile. En usko, että katsastuksessa tulee mitään murhetta päästöjen puolesta.
Jarrupalojen ja levyjen kulumisesta en osaa sanoa, kun kokemusta on vain tuon n. 40 tkm verran. Omasta koslasta päätin vaihtaa, kun ennen katsastusta tuli kohnattua autoa läpi. Autolla oli siinä vaiheessa ajettu n. 155 tkm ja ainakin kerran oli palat vaihdettu -> jotkut paskat tarvikepalat. Levyjen vaihdosta en muista lukeneeni huoltokirjasta mitään.
Hämmästyttävintä noissa nykyisissä kuluneissa paloissa on se, että ne ovat takasatuloissa. Edessä pintaa on jäljellä vielä likemmäs 10 mm, kun taas takapaloissa n. 4-5 mm. Luulisi olevan toisin päin, kun auto on kohtalaisen etupainoinen. Ja ei, takajarrut eivät laahaa, satulat on kunnossa. Jotain volsulla on sentään saatu kuntoon, verrattuna T4n takajarruihin, jotka temppuilivat alvariinsa.
Tuli puheeksi tuo vetarihomma, kun soittelin noista laakereista tutulle korjaajalle ja hänen mukaansa vetari ei varoita, vaan äänestä huomaa että joku ei ole kohdallaan. Mikäli siis puhut hanttimiehen puoleisesta tumpista? Rihlaus / boorit korkkaa ja se on sillä selvä. Etuvetoinen ei liiku mihinkään ja nelivetoinenkin, jos kuskilla kantti kestää.
Jarrupalojen ja levyjen kulumisesta en osaa sanoa, kun kokemusta on vain tuon n. 40 tkm verran. Omasta koslasta päätin vaihtaa, kun ennen katsastusta tuli kohnattua autoa läpi. Autolla oli siinä vaiheessa ajettu n. 155 tkm ja ainakin kerran oli palat vaihdettu -> jotkut paskat tarvikepalat. Levyjen vaihdosta en muista lukeneeni huoltokirjasta mitään.
Hämmästyttävintä noissa nykyisissä kuluneissa paloissa on se, että ne ovat takasatuloissa. Edessä pintaa on jäljellä vielä likemmäs 10 mm, kun taas takapaloissa n. 4-5 mm. Luulisi olevan toisin päin, kun auto on kohtalaisen etupainoinen. Ja ei, takajarrut eivät laahaa, satulat on kunnossa. Jotain volsulla on sentään saatu kuntoon, verrattuna T4n takajarruihin, jotka temppuilivat alvariinsa.
Tuli puheeksi tuo vetarihomma, kun soittelin noista laakereista tutulle korjaajalle ja hänen mukaansa vetari ei varoita, vaan äänestä huomaa että joku ei ole kohdallaan. Mikäli siis puhut hanttimiehen puoleisesta tumpista? Rihlaus / boorit korkkaa ja se on sillä selvä. Etuvetoinen ei liiku mihinkään ja nelivetoinenkin, jos kuskilla kantti kestää.
Re: T5 4motion hankittu, vikoja?
Kävin tänään katsastamassa portterin ja inssi ei löytänyt mitään vikaa. Ajettu vasta 565000km.
Eli tässä ei ainakaan ole mitään vikaa...enää(vielä).
Eli tässä ei ainakaan ole mitään vikaa...enää(vielä).
Re: T5 4motion hankittu, vikoja?
Vetarin ikää saa kyllä jatkettua kun käyttää irti ja laittaa vaseliinia reilusti. Matka loppuu ainakin etuvetoisella kun boori korkkaa ja ei varoittele etukäteen. Pakosarja on ollut ensimmäisissä ns.peltisarja joka muuttunut valurautaiseen.
Re: T5 4motion hankittu, vikoja?
Onkohan tämän vetarin irroitus, rasvaaminen ja läjääminen kuinka hankala homma, joutuuko samalla vaihtamaan vetonivelien kumit? Meinaan kun ei ole tallia minne auto sopisi niin pitäisi ulkosalla homma suorittaa.
Ja onnistuuko tunkilla vai vaatiiko autonosturin?
Ja onnistuuko tunkilla vai vaatiiko autonosturin?
Re: T5 4motion hankittu, vikoja?
http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewit ... 0865334959" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa kuva oikean puolen vetoakselista ja tumpista joka on laatikossa kiinni. Kyllä kai sen irroittaa tunkillakin. Ei tarvii suojakumeja avata.
Aika paljon halvemmalla on ebayssa kun marmorilla.
Tuossa kuva oikean puolen vetoakselista ja tumpista joka on laatikossa kiinni. Kyllä kai sen irroittaa tunkillakin. Ei tarvii suojakumeja avata.
Aika paljon halvemmalla on ebayssa kun marmorilla.
Re: T5 4motion hankittu, vikoja?
Tallissa pukeilla ottanu vetarin pois. Kasatessa alapallon pultit pyöri tyhjää. Liekö vedetty pyssyllä tai liian pitkät tai väärällä kierteellä aikaisemmin. 4:stä pultista 3 oli erilaisella kannalla
laitoin helicoilit ja norminousuiset kovat pultit 10.9 tai 12.8
