Poltoainemittarin ongelma

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Koiruus
Posts: 10
Joined: 9.9.2013 15:47
Location: Joensuu

Poltoainemittarin ongelma

Post by Koiruus »

Minulla on 1.9TDI Passat -98. Kyseisessä autossa polttoainemittari ei näytä oikein. Jos tankki on oikeastikin täysi, niin mittari kyllä näyttää täyttä, mutta mittarin mukaan tankki kestää täytenä noin 400km ajoa, minkä jälkeen se alkaa hitaasti tyhjentyä. Tankki on tyhjä kun viisari näyttää puolta tankkia.

Ensin VAG comilla tuota koitettiin säätää, mutta ilmeisesti noin suuria heittoja ei sillä pysty korjaamaan. Tänään kaivelin tankista sen anturin kohoineen esille, mutta en osaa tuosta sanoa. En ole siis nähnyt tuota anturia aiemmin, enkä tiedä miltä sen pitäisi näyttää, mutta ainakin tuntuisi koho pystyvän liikkumaan ja näin.

Onko kellekään muulle tullut vastaan samanlaista vikaa? Pitäisikö anturi uusia vai mitä? Kiitoksia jo etukäteen.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Poltoainemittarin ongelma

Post by Pasi Häkli »

Saattaa olla, että tuohon saa pelkkää tankkianturia erikseenkin, ettei tarvitse koko pumppua ostaa. Mittariston koodauksessa tuskin on vaihtoehtoja tankin koolle, kuin esimerkiksi audi TT:ssä on. Mittariston komponenttitestillä vois poissulkea mittariston osallisuuden tuohon vikaan, liikkuuko siis neulat oikein. Tankkianturi itsessään on yksinkertainen kapistus, voit yleismittarilla kokeilla mitata sen vastusta samalla kun käännät sitä tankoa jonka päässä on koho. Loogisesti pitäis ohmit nousta/laskea laidasta laitaan.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Koiruus
Posts: 10
Joined: 9.9.2013 15:47
Location: Joensuu

Re: Poltoainemittarin ongelma

Post by Koiruus »

Mjoo,
muistaakseni joku mittaristotesti tehtiin VAG comilla kyllä, ja viisari kyllä tuntui liikkuvan normaalisti. Ja kyllähän se ainakin virrat sammuttaessa painuu sinne tyhjän tankin puolelle, vaikka virrat päällä puoli tankkia tarkoittaakin tyhjää. Jos tuon anturin vaihtaa uuteen, niin jonkin sortin kalibrointihässäkkä lienee luvassa ennen kuin uusikaan anturi näyttää määrää oikein..?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Poltoainemittarin ongelma

Post by Pasi Häkli »

Ei tarvita mitään. Uus anturi vaan kiinni ja that's it.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Koiruus
Posts: 10
Joined: 9.9.2013 15:47
Location: Joensuu

Re: Poltoainemittarin ongelma

Post by Koiruus »

Ai. Mistähän tuota anturia sitten sais? Tai mikä tuo on ihan viralliselta nimeltään niin vois ees googlettaa? :) Motonetin sivuilta löytyy näköjään joku yleismallinen Polttoainemittarin anturi, mutta tuo ei juuri muistuta sitä Passatissa olevaa. Varmaankin suurin piirtein samanlainen pitäis kuitenkin olla että toimisi edes teoriassa..
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Poltoainemittarin ongelma

Post by Pasi Häkli »

Merkkiliikkeestä ainakin löytyy. Slamitilta saa myös osia, osanumero varmaan täytyy ensin tietää.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Koiruus
Posts: 10
Joined: 9.9.2013 15:47
Location: Joensuu

Re: Poltoainemittarin ongelma

Post by Koiruus »

Ookei. Kiitos informaatiosta. Pitänee nyt joku päivä irroitella se anturi vielä toistamiseen ja tutkailla uudemman kerran. Voisin ehkä kuvankin siitä ottaa, mutta tietääkö kukaan että kuuluuko sen kohonvarren olla käyrä? Tai siis mutkilla? Minulla se nimittäin ei ole ainakaan suora, ja jos sen kuuluisi olla niin olisi ainakain vika selvillä. Jos on edellisellä omistajalla loppunut asennusvaiheessa kärsivällisyys tms.

edit: kyllähän se räjäytyskuvissa taivutetulta näyttää.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Poltoainemittarin ongelma

Post by Pasi Häkli »

Jos ja kun otat sen vielä irti, niin katso yleismittarilla mitä se näyttää vastusarvoksi kun vartta liikuttaa hitaasti ylhäältä alas. Ja juu kyllä sen varren kuuluu olla mutkalla.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Koiruus
Posts: 10
Joined: 9.9.2013 15:47
Location: Joensuu

Re: Poltoainemittarin ongelma

Post by Koiruus »

Nyt kelien lämmettyä tuli palattua tähän aiheeseen uudelleen. Katselin tuota tankin räjäytyskuvaa (liitteenä). Kyseessä siis syncro-malli, ja ilmeisesti siinä tankki on eri mallinen kuin etuvetoisessa? Räjäytyskuvan perusteella kohoja on 2 kappaletta; räjäytyskuvan numerot 11 ja 28. Toinen siis tankin takaosassa ja toinen tankin etureunassa vasemman takapenkin alla. Mikä noiden kahden kohon tarkoitus on? Mittaako toinen anturi tankin täydempää puoliskoa ja toinen tyhjempää? Sen verran kokeilin, että jos kumman tahansa anturin iroittaa piuhasta niin mittari näyttää tyhjää.

Image

Viime syksynä tuli katsottua vain tuota kontin takaosassa olevaa kohoa, ja se kyllä ainakin periaatteessa on toimiva. Erikoista on kuitenkin se, että anturissa on sitä "mittauspinta-alaa" ikään kuin kello yhdestä viiteen, mutta kello kolmessa on rajoitin. Kohon pystyy siis asettamaan liikkumaan joko kello yhdestä kolmeen tai kolmesta viiteen. En älynnyt ottaa systeemistä kuvaa, mutta nyt koho oli asetettu liikkumaan vain 1-3. Mittausväli 3-5 oli kuitenkin kulunut niin, että sitäkin oli ilmeisesti käytetty ainakin jossain vaiheessa. Heräsi epäilys siitä, että olisiko edellinen omistaja sitten turannut tuon kanssa jotain.

Yleismittarilla ei tullut tuota katsottua, mutta käsin kun liikuttaa kohoa niin viisari liikkuu kyllä lineaarisesti. Pitäisi nyt vaan saada selville, mikä noiden kohojen toimintaperiaate yhdessä on, niin voisi sitten päätellä missä on vikaa. Mikä tuo tankin vasemmassa etuosassa oleva kohohässäkkä ylipäätään on? Sinne kun tulee jotain letkujakin yms., mutta itse polttoainepumppu on vissiin siinä oikealla puolella. Räjäytyskuvassa nro 29 on "suction jet pump".
User avatar
ibel
VCF Member
Posts: 1879
Joined: 24.6.2012 14:28
Location: Oulu

Re: Poltoainemittarin ongelma

Post by ibel »

Kertookohan tuo vasemmanpuoleinen koho siirtopumpun releelle tms. tietoa, millon tarvii pumpata ainetta siitä montusta toiselle puolelle??
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Image
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
Koiruus
Posts: 10
Joined: 9.9.2013 15:47
Location: Joensuu

Re: Poltoainemittarin ongelma

Post by Koiruus »

Aijoo. Enpä tullut ajatelleeksi tuotakaan että tuolla pitää olla pumppu siirtämässä petroolia toiselle puolelle. Näinhän sen täytyy varmastikin olla. Mutta tuo tankin takaosa näyttäisi ainakin kuvan perusteella olevan "ylempänä" kuin etuosa, niin että sieltä tankki varmaan ensimmäisenä tyhjenee. Ja siksi toisekseen, kun väänneltiin tuota takaosan anturin kohoa ees taas, niin missään asennossa sitä ei saanut kuitenkaan näyttämään täyttä tankkia. Tankkaamassa jos käy niin se siis näyttää ihan oikein täyttä, mutta tuo anturi nosti yläasennossankin viisarin vain puoleen väliin. Elikkä onkohan tuossa kyseisessä anturissa vika vai onko tuolla toisellakin koholla yhteys polttoainemittariin?
Post Reply