Passat Variant -06 2.0 FSI jakohihnan tarkistus

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
binster

Passat Variant -06 2.0 FSI jakohihnan tarkistus

Post by binster »

Olen muutaman päivän ollut kys. auton (127 tkm ajettu) omistaja ja vasta nyt tarkemmin huoltokirjaa tutkiessa huomasin, että 90 tkm ja tämän jälkeisistä +30 tkm jakohihnan tarkastuksista ei löydy merkintöjä, eli ei ruksia ruudussa. Muuten huollot on tehty. Valmistajan ohjeen mukaan jakohihna siis tulee tarkastaa ensimmäisen kerran 90 tkm huollossa ja tämän jälkeen 30 tkm välein ja hihnan vaihto olisi vasta 180 tkm huollossa. Mitä suosittelette, että teen asian kanssa? Käyn joltain huoltomieheltä kysymässä mielipidettä hihnan kunnossa ja pyydän leiman huoltokirjaan? Vai vaihdatanko hihnan jo tässä vaiheessa? Vaiko olen täysin välittämättä asiasta sinne lähes 180 tkm asti?

Yksi iso kriteeri autoa hommatessa oli, ettei siihen tarvisi heti alkaa tekemään remppaa, mutta tietty sen hihnan vaihdatan jos tarvetta siihen on. Ajatus remmin katkeamisesta pelottaa ja muiden merkkien foorumeilta sain sellaisen käsityksen, ettei maahantuoja korvaa vaurioita jos tuo remmin kunnon tarkastus on jätetty tekemättä. En tiedä sitten miten volkkarilla menee, taisi olla Skodan foorumi josta tuosta luin.

En ole 10 vuoteen omistanut autoja tätä ennen, niin aikas pihalla olen asian kanssa :roll:
Pasi Häkli

Re: Passat Variant -06 2.0 FSI jakohihnan tarkistus

Post by Pasi Häkli »

Johan sillä hihnalla rupee olemaan ikääkin 6 vuotta. Suosittelisin vaihdattamaan sen jo..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
binster

Post by binster »

Hihnalla on ikää 8,5 vuotta käyttöönotosta. Onko tuo 6 vuotta joku yleinen VW-miesten tiedossa oleva vaihdon aikaväli? En löydä siitä mainintaa huoltokirjassa. On tuossa näköjään muutakin vaihdettavaa lähiaikoina tulossa: jarrunesteet, ilmanpuhdistin ja sisäilman puhdistin, sytytystulpat... Mitenkähän suuri rytkäys tämä on euroissa jos vaihdatan samalla kertaa nämä kaikki?

edit: ja näköjään 98-bensaa neuvotaan ohjekirjassa käytettäväksi. Myyjä sanoi, että 95llä kulkee (tankkasi sitä itse ennen koeajoa). Mitäs te muut käytätte?
Basu
VCF Member

Post by Basu »

binster wrote:Hihnalla on ikää 8,5 vuotta käyttöönotosta. Onko tuo 6 vuotta joku yleinen VW-miesten tiedossa oleva vaihdon aikaväli? En löydä siitä mainintaa huoltokirjassa.
Jollain merkeillä on neljä vuotta suositus jakohihnan vaihtoväliksi, ellei kilsat tule täyteen ennen sitä... itse rupeisin jo toimenpiteisiin jos omassa autossani olisi tuon ikäinen jakohihna, vaikka ns. kilsamäärän perusteella vaihto olisi ajankohtaista myöhemmin tulevaisuudessa.
binster wrote:edit: ja näköjään 98-bensaa neuvotaan ohjekirjassa käytettäväksi. Myyjä sanoi, että 95llä kulkee (tankkasi sitä itse ennen koeajoa). Mitäs te muut käytätte?
"E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Volkswagen-malleihin vuosimallista 1992 alkaen lukuun ottamatta ensimmäisen sukupolven FSI-moottorilla varustettuja autoja." Linkki
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Pasi Häkli

Post by Pasi Häkli »

Mikähän lie aivopieru tullut, kun laskin tuosta 6 vuotta :lol: 8,5 vuotta on jo liikaa ikää jakohihnalle. Jos oma auto olisi, niin pistäisin heti vaihtoon. Meillä muistaakseni suositellaan 6 vuoden jälkeen vaihdettavaksi, kilsoista huolimatta.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply