T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
Mulla on -06 T5 bussi. Talven jälkeen huomasin, että ilmastointi ei toimi. Auto korjaamolle, diaknoosina takakennolle menevässä putkessa pieni reikä. Vaihtoivat molemmat putket (kuulemma aina vaihdetaan molemmat) ja kosteuden poistajan. Koko roska maksoi, ei enempää, eikä vähempää, kuin 1000€!!!
No nyt ilmastointi välillä toimii ja välillä ei. Josku toimii pidemmän pätkän, josku lyhyemmän. Aina ei toimi olleenkaan. Ja silloin kun toimii, ei toimi täysillä tehoilla. Vrt. viime kesän 30 asteen helteisiin, jolloin auton sisäilman sai aina 20 asteeseen. Nyt sen saa alimmillaan 25 asteeseen niin, että kaikki puhaltimet pyörii täysillä.
Ilmastoinnin, kun ottaa pois päältä ja laittaa päälle, kojelaudan takaa keskeltä kuuluu ihme ääntä. Sitä on vaikea tarkkaan kuvailla, mutta se muisuttaa kahinaa tai jonkilaista suhinaa. Ja kun ilmastoinnin ottaa pois päältä, niin ääni vaimenee pikkuhiljaa. Aivanko jokin lopettaisia pyörimästä. Lisäksi välillä tämä ääni kuuluu kokoajan ilmastoinnin ollessa päällä, kun taas toisinaan vain käynnistäessä ja sammuttaessa. Huomasin myös, että kun maantiellä ajaa ja tiputtaa nopeutta ja vaihtaa samalla pienemmälle vaihteelle, ääni kuului myös silloin.
Mikähän tässä voisi olla vikana?
Saattaa olla aika sekavaa tekstiä, mutta jospa siitä asia selviäisi.
No nyt ilmastointi välillä toimii ja välillä ei. Josku toimii pidemmän pätkän, josku lyhyemmän. Aina ei toimi olleenkaan. Ja silloin kun toimii, ei toimi täysillä tehoilla. Vrt. viime kesän 30 asteen helteisiin, jolloin auton sisäilman sai aina 20 asteeseen. Nyt sen saa alimmillaan 25 asteeseen niin, että kaikki puhaltimet pyörii täysillä.
Ilmastoinnin, kun ottaa pois päältä ja laittaa päälle, kojelaudan takaa keskeltä kuuluu ihme ääntä. Sitä on vaikea tarkkaan kuvailla, mutta se muisuttaa kahinaa tai jonkilaista suhinaa. Ja kun ilmastoinnin ottaa pois päältä, niin ääni vaimenee pikkuhiljaa. Aivanko jokin lopettaisia pyörimästä. Lisäksi välillä tämä ääni kuuluu kokoajan ilmastoinnin ollessa päällä, kun taas toisinaan vain käynnistäessä ja sammuttaessa. Huomasin myös, että kun maantiellä ajaa ja tiputtaa nopeutta ja vaihtaa samalla pienemmälle vaihteelle, ääni kuului myös silloin.
Mikähän tässä voisi olla vikana?
Saattaa olla aika sekavaa tekstiä, mutta jospa siitä asia selviäisi.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ne kyseiset putket on "kulutustavaraa", sinne sisälokareihin menee hiekkaa ajossa, joka hieroo ne putket puhki. Tosin en tiennyt että se on niin kallis paukku.
Onhan kylmäaineen määrä varmasti oikea? Jos ei ole hetkeen tarkistettu niin huoltoon vaan. Vuotojakin on voinut jäädä putkien vaihdon yhteydessä, ei olisi ensimmäinen kerta. Lisäksi noissa on ollut niitä kumikytkinvikoja, jonka välityksellä se kompura pyörii (tosin jos sulla tämä olisi rikki niin ilmastointi ei edes voisi toimia lainkaan, koska kompura ei silloin pyöri). Ja jumiutuneita vapaakytkimiä kompuran perässä. Ja on niistä boorejakin ruopassut tyhjää, jumittaneen vapaakytkimen takia.
En nyt osaa sun kohina-äänestä sanoa kun en ole itse sitä kuullut, mutta aina kun kompura sammuu niin kylmäaineen paineet alkaa tasaantumaan korkea/matalapainepuolen välillä joka aiheuttaa sitä suhinaa. Se ääni on täysin normaali. Sen kuulee erittäin hyvin kun sammuttaa auton niin että ilmastointi on päällä. Ja se kuuluu kojelaudan takaa koska paisuntaventtiili sijaitsee siellä tulipellissä, sen näkee konehuoneen puolelta.
BTW. Kuka oikeasti haluaa saada auton sisätilat 20 asteeseen, 30 asteen helteellä? Varma flunssa.
Onhan kylmäaineen määrä varmasti oikea? Jos ei ole hetkeen tarkistettu niin huoltoon vaan. Vuotojakin on voinut jäädä putkien vaihdon yhteydessä, ei olisi ensimmäinen kerta. Lisäksi noissa on ollut niitä kumikytkinvikoja, jonka välityksellä se kompura pyörii (tosin jos sulla tämä olisi rikki niin ilmastointi ei edes voisi toimia lainkaan, koska kompura ei silloin pyöri). Ja jumiutuneita vapaakytkimiä kompuran perässä. Ja on niistä boorejakin ruopassut tyhjää, jumittaneen vapaakytkimen takia.
En nyt osaa sun kohina-äänestä sanoa kun en ole itse sitä kuullut, mutta aina kun kompura sammuu niin kylmäaineen paineet alkaa tasaantumaan korkea/matalapainepuolen välillä joka aiheuttaa sitä suhinaa. Se ääni on täysin normaali. Sen kuulee erittäin hyvin kun sammuttaa auton niin että ilmastointi on päällä. Ja se kuuluu kojelaudan takaa koska paisuntaventtiili sijaitsee siellä tulipellissä, sen näkee konehuoneen puolelta.
BTW. Kuka oikeasti haluaa saada auton sisätilat 20 asteeseen, 30 asteen helteellä? Varma flunssa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Reikä oli juurikin siellä takalokarin alueella pienen kiven aiheuttamana. Mukava kuulla, että on ns. normi- tai tyyppivika. Eikä pelkästään vaan äärimäisen huonoa tuuria.
Ääntä tosiaan ei kuulunut aikaisemmin. Kylmäaineen määrästä en tiedä. Onko sitä mahdollista kotikonstein tarkistaa? Luulis määrän olevan kohdalla, kun ovat sen sinne putkien vaihdon yhteydessä laittaneet. Tietenkin on mahdollista, että se edelleen vuotaa jostain.
Korjaamolle se on menossakin, tosin vasta kahden viikon päästä, kun on heinäkuu ja loma-aika.
Joka tapauksessa ongelman ydin on siinä, että tehot eivät riitä ja käyttö on epäluotettavaa.
Mikä ylipäätään ilmastoinnissa voi olla vikana, jos kompura käy ja kylmää ilmaa tulee, mutta ei riittävän kylmää?
Ääntä tosiaan ei kuulunut aikaisemmin. Kylmäaineen määrästä en tiedä. Onko sitä mahdollista kotikonstein tarkistaa? Luulis määrän olevan kohdalla, kun ovat sen sinne putkien vaihdon yhteydessä laittaneet. Tietenkin on mahdollista, että se edelleen vuotaa jostain.
Korjaamolle se on menossakin, tosin vasta kahden viikon päästä, kun on heinäkuu ja loma-aika.
Joka tapauksessa ongelman ydin on siinä, että tehot eivät riitä ja käyttö on epäluotettavaa.
Mikä ylipäätään ilmastoinnissa voi olla vikana, jos kompura käy ja kylmää ilmaa tulee, mutta ei riittävän kylmää?
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Riittämätön kylmäainemäärä aiheuttaa riittämättömän jäähdytystehon, niin tosin myös ylitäytös.
Näissä kahdella ilmastoinnilla olevissa vehkeissä on tietenkin suurempi kylmäainemäärä kun pelkällä etuilmastoinnilla olevassa, sitten vielä erikseen jälkeenpäin lisätyt takailmastoinnit jolloin konepellissä oleva tarra kertoo väärän täyttömäärän.
Mikäli autoon on joskus vaihdettu konepelti (kolarikorjaus) niin sitä tarraa ei ole lainkaan ja autoissa on käytetty kahta eri kompressoria joiden yhteydessä puhutaan eri täyttömäärästä.
Kotikonstein kylmäaineen määrää ei voi tarkastaa, pelkkä painelukema ei kerro oikeastaan mitään kylmäainemäärästä. Ainoa konsti on viedä auto ilmastointihuoltoon jossa järjestelmä tyhjennetään jolloin nähdään paljonko sitä tavaraa siellä oli jäljellä. Ilmastoinnin toiminta on melko tarkka kylmäaineen määrästä, 10% vajauksen huomaa jo helteillä ja 10% ylitäyttö tekee helteillä koko ilmastoinnin lähes toimimattomaksi.
Näissä kahdella ilmastoinnilla olevissa vehkeissä on tietenkin suurempi kylmäainemäärä kun pelkällä etuilmastoinnilla olevassa, sitten vielä erikseen jälkeenpäin lisätyt takailmastoinnit jolloin konepellissä oleva tarra kertoo väärän täyttömäärän.
Mikäli autoon on joskus vaihdettu konepelti (kolarikorjaus) niin sitä tarraa ei ole lainkaan ja autoissa on käytetty kahta eri kompressoria joiden yhteydessä puhutaan eri täyttömäärästä.
Kotikonstein kylmäaineen määrää ei voi tarkastaa, pelkkä painelukema ei kerro oikeastaan mitään kylmäainemäärästä. Ainoa konsti on viedä auto ilmastointihuoltoon jossa järjestelmä tyhjennetään jolloin nähdään paljonko sitä tavaraa siellä oli jäljellä. Ilmastoinnin toiminta on melko tarkka kylmäaineen määrästä, 10% vajauksen huomaa jo helteillä ja 10% ylitäyttö tekee helteillä koko ilmastoinnin lähes toimimattomaksi.
T-4 2,5 tdi -97/00
Voisiko näissä busseissa olla ilmastointi myös takaosan lokarissa olevassa kennossa? Olen aina luullut että se on pelkkä lämmityskenno, mutta mulla joka tapauksessa tuo puhaltaa aina lämmintä, oli takaosan lämmönsäätö käännetty sitten kylmälle tai kuumalle? Kattosuuttimet todennäköisesti imee vain kattoimurille.
Ps. Ari-Matti Aho, mukava huomata että T5 kanta kasvaa
Ps. Ari-Matti Aho, mukava huomata että T5 kanta kasvaa
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Se takaosan ilmastointi saattaa olla myös poistettu toiminnasta putken vuotamisen takia. Mitä siellä konepellissä olevassa tarrassa sanotaan kylmäainemääräksi ?Timos wrote:Voisiko näissä busseissa olla ilmastointi myös takaosan lokarissa olevassa kennossa? Olen aina luullut että se on pelkkä lämmityskenno, mutta mulla joka tapauksessa tuo puhaltaa aina lämmintä, oli takaosan lämmönsäätö käännetty sitten kylmälle tai kuumalle? Kattosuuttimet todennäköisesti imee vain kattoimurille.
Ps. Ari-Matti Aho, mukava huomata että T5 kanta kasvaa
Ne putket näkyy helposti sieltä takaänkkärin päällä olevan lämpösuojan reunasta kun vähän suojaa taivuttaa reunasta.
T-4 2,5 tdi -97/00
kyllähän ne paineet nyt aikapaljon kertoo kylmäaineen määrästä. Liian alhainen imupaine=
järjestelmä vajaa. Jossain 1.5 - 2 bar välissä jos imupaine pyörii, pitäisi sellasta +5 asteista puhaltaa.
järjestelmä vajaa. Jossain 1.5 - 2 bar välissä jos imupaine pyörii, pitäisi sellasta +5 asteista puhaltaa.
MB E 350 CDI BE 7G AVANTGARDE 2010
MB Vito 116CDI automaatti 2015
VW Passat farmari 2010 1.6 TDI BlueMotion
MB Vito 116CDI automaatti 2015
VW Passat farmari 2010 1.6 TDI BlueMotion
Voi pyöriä noissa lukemissa eikä jäähdytä juuri lainkaan. Ja tietysti tuo imupaine muuttuu moottorin kierroksien ja ulkoilman lämpötilan mukaan. Niiden imu ja korkeapaineen suhde sekä moottorin kierrosluku ja ulkoilman lämpötila vaikuttavat toisiinsa sekä lisäksi lauhduttimen ja höyrystimen läpi menevän ilman määrä vielä sotkee kuvioita.Petri M wrote:kyllähän ne paineet nyt aikapaljon kertoo kylmäaineen määrästä. Liian alhainen imupaine=
järjestelmä vajaa. Jossain 1.5 - 2 bar välissä jos imupaine pyörii, pitäisi sellasta +5 asteista puhaltaa.
T-4 2,5 tdi -97/00
650g, vaikutti alkuperäseltä tarralta. Autohan tullut pakuna maahan ja carsport muuttanut bussiksi, joten ei tarra välttämättä kerro mitään. Mutta en äkkiseltään löytänyt kun kaksi kumiletkua.Jürgen wrote:
Se takaosan ilmastointi saattaa olla myös poistettu toiminnasta putken vuotamisen takia. Mitä siellä konepellissä olevassa tarrassa sanotaan kylmäainemääräksi ?
Ne putket näkyy helposti sieltä takaänkkärin päällä olevan lämpösuojan reunasta kun vähän suojaa taivuttaa reunasta.
650g kertoo että ainakaan tehtaalla ei ole asennettu takailmastointia.Timos wrote:650g, vaikutti alkuperäseltä tarralta. Autohan tullut pakuna maahan ja carsport muuttanut bussiksi, joten ei tarra välttämättä kerro mitään. Mutta en äkkiseltään löytänyt kun kaksi kumiletkua.Jürgen wrote:
Se takaosan ilmastointi saattaa olla myös poistettu toiminnasta putken vuotamisen takia. Mitä siellä konepellissä olevassa tarrassa sanotaan kylmäainemääräksi ?
Ne putket näkyy helposti sieltä takaänkkärin päällä olevan lämpösuojan reunasta kun vähän suojaa taivuttaa reunasta.
T-4 2,5 tdi -97/00
No joo, poikkeus vahvistaa säännön. Mutta edelleen jos mittarin paineet on kunnossa kyllä se vika lähes 100% löytyy muualta kuin kylmäaineen määrästä...Jürgen wrote:Voi pyöriä noissa lukemissa eikä jäähdytä juuri lainkaan. Ja tietysti tuo imupaine muuttuu moottorin kierroksien ja ulkoilman lämpötilan mukaan. Niiden imu ja korkeapaineen suhde sekä moottorin kierrosluku ja ulkoilman lämpötila vaikuttavat toisiinsa sekä lisäksi lauhduttimen ja höyrystimen läpi menevän ilman määrä vielä sotkee kuvioita.Petri M wrote:kyllähän ne paineet nyt aikapaljon kertoo kylmäaineen määrästä. Liian alhainen imupaine=
järjestelmä vajaa. Jossain 1.5 - 2 bar välissä jos imupaine pyörii, pitäisi sellasta +5 asteista puhaltaa.
Eihän se hyvä imupaine mitään auta jos esim höyrystin on niin paskanen ettei ilma virtaa läpi.
MB E 350 CDI BE 7G AVANTGARDE 2010
MB Vito 116CDI automaatti 2015
VW Passat farmari 2010 1.6 TDI BlueMotion
MB Vito 116CDI automaatti 2015
VW Passat farmari 2010 1.6 TDI BlueMotion
Flektithän on myös tärkeässä elementissä, omassani ilmastointi toimi epäsäännöllisesti, hankala hahmoittaa vikaa..
Loppuviimein toinen flekti(pienenpi) oli sökö, hiilet loppu. Ilmeisesti järjestelmä haistaa, onko flekti "olemassa", jossei ei niin ei saa käskyä eteenpäin ilmastoinnille?
Välillä senverran hiilet anto kosketusta, että lähti tulille(yleensä silloin kun vikaa juuri etsin )
Uuden flektin asensin, jonka jälkeen kaikki ongelmat poistuivat, toiminut 2 kesää moitteettomasti.
Loppuviimein toinen flekti(pienenpi) oli sökö, hiilet loppu. Ilmeisesti järjestelmä haistaa, onko flekti "olemassa", jossei ei niin ei saa käskyä eteenpäin ilmastoinnille?
Välillä senverran hiilet anto kosketusta, että lähti tulille(yleensä silloin kun vikaa juuri etsin )
Uuden flektin asensin, jonka jälkeen kaikki ongelmat poistuivat, toiminut 2 kesää moitteettomasti.
Kävin tekemässä tuossa pitemmän reissun ja seurailin ilmastoinnin toimintaa. Ilmastointi toimi kokoajan, mutta edelleen vajaalla teholla. Se ääni mikä sieltä kuuluu, on vastaava, mikä kuuluu jääkaapista, kun se käynnistyy ja sammuu. Eli liittynee paineen tasaukseen? Välillä se ääni kuuluu kokoajan ja toisinaan aina moottorin kierrosten nopeasti muuttuessa alas tai ylös. Tänään tuntui jopa siltä, että ajossa tulee kylmempää ilmaa, kuin tyhjäkäynnillä.
Voisiko nämä kaikki johtua jo esille tulleesta seikasta, eli kyläainetta on liian vähän? No huomenna vien auton huoltoon, jospa se siellä selviäisi.
Voisiko nämä kaikki johtua jo esille tulleesta seikasta, eli kyläainetta on liian vähän? No huomenna vien auton huoltoon, jospa se siellä selviäisi.
Huollossa kävi, ainetta oli liian vähän, lisäsivät sitä ja testasivat 20 bar paineella tiiveyttä. Puolessa tunnissa ei ainakaan paineet tippunu. Suhinat ja kahinat loppua myös, mutta edelleenkin se tuntuu kyllä jotenki vajaatehoiselta!!! Tyhjäkäynnillä tuntui olevan ehkä vielä hieman tehottomampi, mitä sitten ajossa. Voiko tää vika viitata sitten kompuraa?
Voikohan raitisilmasuodatin olla niin tukossa, että ilmaa ei vaan tuu? Tai joku kenno tukossa?
Kylmää kyllä pukkaa, mutta ei sellaista mitä viime kesänä. On nää kyllä ihme vehkeitä, jotenki aina tuntuu, että menee vaikeimman kautta.
Voikohan raitisilmasuodatin olla niin tukossa, että ilmaa ei vaan tuu? Tai joku kenno tukossa?
Kylmää kyllä pukkaa, mutta ei sellaista mitä viime kesänä. On nää kyllä ihme vehkeitä, jotenki aina tuntuu, että menee vaikeimman kautta.
Toki raitisilmasuodatin voi olla tukossa, sehän selviää ihan tarkastamalla. Suodattimen vaihto kuuluu ihan määräaikaishuoltoon joten jos auto on huollettu säännöllisesti niin se suodatinkin on vaihdettu. Onko?
Höyrystinkenno saattaa olla likaantunut jolloin sen jäähdytysteho alenee eikä auta kun puhdistaa se kenno. Kennon likaantumisesta kertoo usein paha haju ilmastoinnin päälle kytkettäessä.
Höyrystinkenno saattaa olla likaantunut jolloin sen jäähdytysteho alenee eikä auta kun puhdistaa se kenno. Kennon likaantumisesta kertoo usein paha haju ilmastoinnin päälle kytkettäessä.
T-4 2,5 tdi -97/00
Nyt on raitisilmasuodatin vaihdettu ja tukossahan se oli, ihan musta. Nyt kulkee ilma aivan erilailla.
Mutta edelleenkään ilmastoinnin teho ei ole sellainen, mitä se oli viime kesänä. Vai onkohan aika kullannut muistot? Voi olla, mutta jotenkin nyt tuntuu, että edessä puhaltaa kyllä riittävästi kylmää, mutta että nimenomaan takaosa olisi jotenkin laiskempi.
Tuossa kun autoa käytin pihalla ja seurailin kondensioveden tippumista maahan, niin takaa vettä tuli huomattavasti vähemmän, kuin edestä. Voiko tästä tehdä mitään johtopäätöksiä? Taaksehan menee pitkät putket, joten ei sieltä ilmeisesti niin kylmää pitäisi tullakkaan, kuin edestä, mutta silti kylmempää, kuin nyt. Vai voiko olla, että jos kompura tai lauhdittimet edessä eivät enää ole täydessä iskussa(takana 390 000 km), niin se näkyy heti takaosan ilmastoinnissa.
Miten muuten on, jos takaosan tuuletin ei ole päällä, niin kiertääkö takaosan ilmastointikennossa silti kylmäaine?
Miten vaikeaa on päästä putsaamaan sekä takaosan, että etuosan ilmastointikennoja?
Tässä taas tätä ihmetyksen aihetta.
Mutta edelleenkään ilmastoinnin teho ei ole sellainen, mitä se oli viime kesänä. Vai onkohan aika kullannut muistot? Voi olla, mutta jotenkin nyt tuntuu, että edessä puhaltaa kyllä riittävästi kylmää, mutta että nimenomaan takaosa olisi jotenkin laiskempi.
Tuossa kun autoa käytin pihalla ja seurailin kondensioveden tippumista maahan, niin takaa vettä tuli huomattavasti vähemmän, kuin edestä. Voiko tästä tehdä mitään johtopäätöksiä? Taaksehan menee pitkät putket, joten ei sieltä ilmeisesti niin kylmää pitäisi tullakkaan, kuin edestä, mutta silti kylmempää, kuin nyt. Vai voiko olla, että jos kompura tai lauhdittimet edessä eivät enää ole täydessä iskussa(takana 390 000 km), niin se näkyy heti takaosan ilmastoinnissa.
Miten muuten on, jos takaosan tuuletin ei ole päällä, niin kiertääkö takaosan ilmastointikennossa silti kylmäaine?
Miten vaikeaa on päästä putsaamaan sekä takaosan, että etuosan ilmastointikennoja?
Tässä taas tätä ihmetyksen aihetta.
Just kans ite vaihdoin, se suodatin on hansikaslokeron alla.
Ensimmäisenä pitää ottaa muovinen suoja pois sieltä apparin jalkotilasta, se on kolmella torx-kantaisella ruuvilla kiinni, tämän jälkeen näkyy puhallinmoottori ja vasemmalla puolella puhallinmoottoria on ilmastoinnin kenno, näiden välissä on suorakaiteen muotoinen suoja joka on päistään kiinnitetty kahdella kuusioruuvilla jonka kannan koko on 5,5 mm, suojan poistamalla päästään käsiksi suodattimeen, itse suodatin liukuu pois siltä kolostaan ihan vetämällä.
Ensimmäisenä pitää ottaa muovinen suoja pois sieltä apparin jalkotilasta, se on kolmella torx-kantaisella ruuvilla kiinni, tämän jälkeen näkyy puhallinmoottori ja vasemmalla puolella puhallinmoottoria on ilmastoinnin kenno, näiden välissä on suorakaiteen muotoinen suoja joka on päistään kiinnitetty kahdella kuusioruuvilla jonka kannan koko on 5,5 mm, suojan poistamalla päästään käsiksi suodattimeen, itse suodatin liukuu pois siltä kolostaan ihan vetämällä.
Joo, näin se just menee.
En tiennykkään, että se kenno on ilmastoinninkenno. Ajattelin sen olevan lämmityskenno. Missä se muuten on?
Mutta vielä tuohon ilmastoinnin tehottomuuteen, niin siitä kennostahan voisi mitata lämpötilan. Mitä sen pitäisi olla? Plus viiden ja kymmenen välillä? Ja nyt kun tietää, että kenno on siinä, niin pitääpä vielä tarkemmin katella sen pintapuolinen siisteys ja puhallella paineilmalla.
En tiennykkään, että se kenno on ilmastoinninkenno. Ajattelin sen olevan lämmityskenno. Missä se muuten on?
Mutta vielä tuohon ilmastoinnin tehottomuuteen, niin siitä kennostahan voisi mitata lämpötilan. Mitä sen pitäisi olla? Plus viiden ja kymmenen välillä? Ja nyt kun tietää, että kenno on siinä, niin pitääpä vielä tarkemmin katella sen pintapuolinen siisteys ja puhallella paineilmalla.
Niin tuota en ole sata varma, että se olisi ilmastoinnin kenno. Kuitenkin sen kennon kaukalosta lähtee tällainen kuminen kondenssivesi putki alaspäin auton lattian läpi, josta päättelin sen olevan ilmastoinnin kenno.
EDIT: Ja kyllä se etkakin sitä väittää ilmastoinnin kennoksi, lämmittimen kenno on syvemmällä kojelaudan sisällä.
EDIT: Ja kyllä se etkakin sitä väittää ilmastoinnin kennoksi, lämmittimen kenno on syvemmällä kojelaudan sisällä.
Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
T5 Multivan ja täysin sama vika. Oik. takarenkaan muovilokarin takana. (Takakennolle menevässä putkessa pieni reikä) Oli kulunut sen muoviliittimen alta, millä se putki on seinällä.
Minulle laittoivat korjaussarjalla, eli pätkä putkea pois ja uusi tilalle, sai tuosta hommasta silti köyhtyä 290e... :/
Minulle laittoivat korjaussarjalla, eli pätkä putkea pois ja uusi tilalle, sai tuosta hommasta silti köyhtyä 290e... :/
Multivan -04 160kW
Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
Onko takatilassa omakin ilmansuodatin? Vänkärin jalkatilassa on ainakin yks.JK81 wrote:Missä on takatilan ilmastoinninsuodatin?
Multivan -04 160kW
-
- Posts: 49
- Joined: 11.12.2012 22:29
- Location: Jyväskylä
Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
Mulla samaa ongelmaa. Carsportin vehje on tämä minunkin ja taaksekin tulee ilmastoinnin putket. Kylmä-ainetta meni täytössä 950g. Aionpa tarkastaa tuon flektin toiminnan. Voiko flektiä vaihtaa purkamatta koko keulaa?
VW T5 -07 2,5Tdi BNZ carsport-bussi.
Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
Myös mun vanhassa taxissa takailmastointi sökönä. Onko takailmastointi asennettu jo tehtaalla vai jälkiasennuksena Jonassonin koripajalla? Sitä vaan että onko VW:lla tietoa noista ilmastoinnin takaputkista, jos ne on eivät ole tehdasasennuksia? Vuotopaikka näyttäisi olevan jossakin takapyörän nurkissa, ainakin sieltä tulee kova suhina kun yrittää kylmäainetta lisätä.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
Mulla tuli reissulla sellainen vika ettei kompura enää lähde päälle, ei kuulu sitä naksahdusta ollenkaan. Ilmastointi huollettiin muutama päivä aiemmin.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
Mulla on -05 vuoden Carsportin 2,5 litranen tdi. Kävin tänään täyttämässä ilmastoinnin ja ainetta meni konepellin tarrassa ilmotettu 650g. Ilmastointi pelaa nyt hyvin edessä. Takana vänkärin puolen lokarin paikkeilla on jonkunlainen ilmastointikone takatilaan. Mutta koska oon ihan uuno tän laitteen kanssa, kysyn pari tyhmää kysymystä:
Olisko mun pitäny täytättää takailmastointi erikseen, vai onko se "samaa järjestelmää"?
Takatilan katossa olevat suuttimet näyttäis olevan hyvinki likaset, eikä niistä tunnu puhaltavan mitään, vaikka Carsportin ohjausmoduulin painikkeista selvästi saa takatilan puhaltimen moottoriin lisää tehoa. Pitäiskö niitä jotenki putsata tai löytyykö takaa joku suutin, joka kannattaisi tarkistaa? Myöskään takatilan lattian rajassa olevista suuttimista en huomaa tulevan ilmaa lainkaan.
Olisko mun pitäny täytättää takailmastointi erikseen, vai onko se "samaa järjestelmää"?
Takatilan katossa olevat suuttimet näyttäis olevan hyvinki likaset, eikä niistä tunnu puhaltavan mitään, vaikka Carsportin ohjausmoduulin painikkeista selvästi saa takatilan puhaltimen moottoriin lisää tehoa. Pitäiskö niitä jotenki putsata tai löytyykö takaa joku suutin, joka kannattaisi tarkistaa? Myöskään takatilan lattian rajassa olevista suuttimista en huomaa tulevan ilmaa lainkaan.
Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
Mun takalokaris olevaan räppänään ei tule lokasuojan sisällä kun jäähdytysnesteletkut. Mikäli ilmastoinnin putket kulkee samassa paikassa ei mun -04 carsportis ole takana ilmastointia. Räppänän ritilän alla lasikuitunen tuulenohjain? Mitää kennoja en päässy mistää näkee. Liekö puhallin ihan takana sivupullistumassa, missä liukuoven moottorikin lienee. Lattianrajan ritilät? Sellasia en o huomannu, b-pilareista tulee kylmää. Ne kattosuuttimet luultavasti imee katolle olevalle moottorille, ilmat pihalle, ei puhalla.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
Jos tarrassa on täyttömäärä vain 650g, niin sulla ei ole takailmastointia. Semmoseen menee about 1kg kylmäainetta, jos on taka-ilmastointi myös. Samaa järjestelmää se olisi ollut, eli sille ei löydy omia huoltoventtiileitä.pienim wrote:konepellin tarrassa ilmotettu 650g. Olisko mun pitäny täytättää takailmastointi erikseen, vai onko se "samaa järjestelmää"?
Oma lämmönvaihdin takana voi kyllä olla. Eli lämmintä sieltä voidaan saada, mutta ei kylmää.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
950g menee jos on 2 lauhdutinta, kuten minulla on multivanissa..Pasi Häkli wrote:Jos tarrassa on täyttömäärä vain 650g, niin sulla ei ole takailmastointia. Semmoseen menee about 1kg kylmäainetta, jos on taka-ilmastointi myös. Samaa järjestelmää se olisi ollut, eli sille ei löydy omia huoltoventtiileitä.pienim wrote:konepellin tarrassa ilmotettu 650g. Olisko mun pitäny täytättää takailmastointi erikseen, vai onko se "samaa järjestelmää"?
Oma lämmönvaihdin takana voi kyllä olla. Eli lämmintä sieltä voidaan saada, mutta ei kylmää.
Multivan -04 160kW
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
Missähän vika eli käytin kesäkuussa tuon T5:sen ilmastointihuollossa (täyttö+desifiointi ym) Tuon jälkeen toimi ok, kunnes lomareissulla huomasin ettei puhalla enää kylmää eikä kompura lhde päälle. Vein auton uudelleen ilmastointihuoltoon jossa sanoivat ettei ole yhtään ainetta sisällä. Typpikoe tehtiin myös mutta ei löytynyt vuotoa. Sen jälkeen yrittivät täyttää uudelleen niin eipä suostunutkaan menemään yhtään ainetta sisään.
Mikähän siellä nyt on vikana?
Mikähän siellä nyt on vikana?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
No juu, vika on nyt selvitetty. Vuotaa taka-ilmastointi. Edellinen omistaja korjannut putken jollain hydrauliikkaletkulla jossa on nyt jotain 10 reikää...Marmorilla maksaa uudet putket reilu 500e. Olisiko kenelläkään antaa osanumerot ja vinkkiä löytyisikö joistain halvemmalla?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
teet itse kupariputkesta.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
Mieluummin kyllä korjaisin sen ihan oikeilla putkilla
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
ostin omaan caravelleen ebay.de "kaupasta" kyseiset putket . noin 100e postikuluineen.7E1 820 727 B on yx osanumero joka sopii taka ilmastointiin
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: T5 (bussi) ilmastoinnista tehot hukassa
Kiitos tiedosta, olisiko vielä antaa firman nimi josta tilasit putket ebaysta?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15