VW T5 ABS/ESP-valot
VW T5 ABS/ESP-valot
Nyt alkaa huumori loppumaan tuon -07 2.5TDI portterin kanssa.
Kaikki alkoi kun talven ensimmäisillä loskakeleillä nakkas ABS/ESP-valot mittariin. Aikansa niitä siinä ihailtuani vein Joensuussa AD-korjaamolle ja tuomioksi vasen taka-anturi. Vaihdettiin se ja eikun valot palaa. Sitten keksittiin että samalle anturille menevä sähköjohto on poikki ja uusi johto rinnalle tilalle. Valot syttyi taas hetken ajon jälkeen. Taas uusi anturi ja sitten päästiinkin sopuisasti vuoden vaihteeseen asti. Nyt on kuukauden päivät menty että valot palaa joku päivä ja joku päivä ei. Saattaa palaa viikonkin ja sit yhtä äkkiä ei palakaan. Vikakoodissa valon palaessa ilmoittaa oikeaan takanurkkaan mekaanista vikaa ja jotain jatkuvaa virransyöttöä.
Viikonloppuna uusittiin tänne oikeaan takanurkkaan anturin pistoke, ja toista metriä johtoa, eli ihan sinne tavaratilan seinän puoliväliin asti uusi pätkä notkeaa kumijohtoa tilalle. Ja vaihdettiinpa korjaamolla toiselle puolelle johtosarjan kylkeen nopsaan närpätty muovijohtokin jo varmuuden vuoksi uuteen ja uusi pistoke päähän ja liitokset hyvin juottamalla ja kutistesukat päälle. Tadaa. Kolme kilometriä ajoa ja valot näyttöön. Pari tuntia töissä. Ja ei valoja. Sitten kestikin ajaa melkein 300km kunnes taas tänään, yhtä äkkiä valot mittaristoon. Saa pois kun sammuttaa auton, käynnistys --> vain abs-valo, hetki ajoa valot pois. Sitten taas syttyy tai on syttymättä hetken päästä.
Missä ihmeessä siellä voi olla vikaa, kun ei anturia ainakaan ole nyt ilmoitellut. Seuraavaksi varmaan abs-yksikkö pöydälle ja juotoksia ihmettelemään onko siellä jossain jotain?
Kaikki alkoi kun talven ensimmäisillä loskakeleillä nakkas ABS/ESP-valot mittariin. Aikansa niitä siinä ihailtuani vein Joensuussa AD-korjaamolle ja tuomioksi vasen taka-anturi. Vaihdettiin se ja eikun valot palaa. Sitten keksittiin että samalle anturille menevä sähköjohto on poikki ja uusi johto rinnalle tilalle. Valot syttyi taas hetken ajon jälkeen. Taas uusi anturi ja sitten päästiinkin sopuisasti vuoden vaihteeseen asti. Nyt on kuukauden päivät menty että valot palaa joku päivä ja joku päivä ei. Saattaa palaa viikonkin ja sit yhtä äkkiä ei palakaan. Vikakoodissa valon palaessa ilmoittaa oikeaan takanurkkaan mekaanista vikaa ja jotain jatkuvaa virransyöttöä.
Viikonloppuna uusittiin tänne oikeaan takanurkkaan anturin pistoke, ja toista metriä johtoa, eli ihan sinne tavaratilan seinän puoliväliin asti uusi pätkä notkeaa kumijohtoa tilalle. Ja vaihdettiinpa korjaamolla toiselle puolelle johtosarjan kylkeen nopsaan närpätty muovijohtokin jo varmuuden vuoksi uuteen ja uusi pistoke päähän ja liitokset hyvin juottamalla ja kutistesukat päälle. Tadaa. Kolme kilometriä ajoa ja valot näyttöön. Pari tuntia töissä. Ja ei valoja. Sitten kestikin ajaa melkein 300km kunnes taas tänään, yhtä äkkiä valot mittaristoon. Saa pois kun sammuttaa auton, käynnistys --> vain abs-valo, hetki ajoa valot pois. Sitten taas syttyy tai on syttymättä hetken päästä.
Missä ihmeessä siellä voi olla vikaa, kun ei anturia ainakaan ole nyt ilmoitellut. Seuraavaksi varmaan abs-yksikkö pöydälle ja juotoksia ihmettelemään onko siellä jossain jotain?
VW Transporter 2.5TDI (BNZ) 2007
Re: VW T5 ABS/ESP-valot
voisi olla viallinen pyörän laakeri
Re: VW T5 ABS/ESP-valot
Itse lähtisin kyllä myös ihmettelemään pyöränlaakeria ja abs-kehää, että on varmasti kunnossa.
Re: VW T5 ABS/ESP-valot
Takalaakerit on melko uusia (1-2v) ja abs-kehissä ei ainakaan silminnähtävää vikaa ole. Tänään piuhan päässä vikakoodeja löytyi niin oik ja vas taka-antureiden epäloogisesta signaalista ja liian alhaisesta jännitteestä. Akkuhan tuohon jouduttiin vaihtamaan vuoden vaihteessa kun vanha väsähti pakkasilla. Eli ainakin tuo alhainen jännite voisi selittyä vanhalla huonolla akulla? Joka tapauksessa vikamuisti nollattiin niin nyt sai taas loppupäivän ajella ilman vikavaloja. Voisko nuo epäloog. signaalit johtua kun käytettiin virtoja päällä silloin kun absin johtoja uusittiin ja mittailtiin jännitteitä johtojen päästä?
Ilmoitten jos (tai kun) ongelma saa jatkoa...
Ilmoitten jos (tai kun) ongelma saa jatkoa...
VW Transporter 2.5TDI (BNZ) 2007
Re: VW T5 ABS/ESP-valot
Köhköh. Tänään aamulla taas hetken ajon jälkeen ilmesty tutut valot mittaristoon. 70km ajamista ja valot hävis, eivätkä enää loppupäivän aikana syttyneet. Vikakoodeja en kerinny lukemaan....
VW Transporter 2.5TDI (BNZ) 2007
Re: VW T5 ABS/ESP-valot
Oletko vielä vikaa löytänyt portterista? Itselläni -06 ja ABS vika tuli myös. Testerit herjaa oikean takapyörän mekaanista vikaa. Ja sinne on nyt vaihdettu anturi ja laakeri, mutta valo ei vaan sammunut. Sen jälkeen käytin ohjausboksin paikallisella elektroniikkapajalla, mutta valo ei vaan sammu. Edelleen herjaa samaa vikaa. Halpistesteri ei edes suorita skannausta loppuun, kun vika on päällä. Mutta skannaa kyllä, jos kuittaa ensin vian pois. Vian saa siis kuitattua aina pois, mutta tulee aina takas lähdettäessä liikkeelle. En tiedä pitäisikö vielä se ohjausboksi käyttää ihan korjaukseen erikoistuneessa liikkeessä, olisiko niillä joku testeri, jolla toimivuuden/ toimimattomuuden voisi todeta??
Re: VW T5 ABS/ESP-valot
Mullaki herjas mekaanista vikaa ja tuli kuntoon kun vaihdoin pyöränlaakerin. Sillä laakerilla ei ollu ajettu kuin 25tkm.
Tuo epälookinen signaali tulee viallisesta magneetti kehästä. Niin ne vw huollossa kertoili. Ei kuulemma tarvi hääviä metallin tms roskaa olla niin anturi ei saa luotettaa tietoa pyörintä nopeudesta.
Mittaa hemuli ne anturin ja boxin väliset piuhat et on varmasti ehjät. Niissä on kans monesti ollu vikaa...
Tuo epälookinen signaali tulee viallisesta magneetti kehästä. Niin ne vw huollossa kertoili. Ei kuulemma tarvi hääviä metallin tms roskaa olla niin anturi ei saa luotettaa tietoa pyörintä nopeudesta.
Mittaa hemuli ne anturin ja boxin väliset piuhat et on varmasti ehjät. Niissä on kans monesti ollu vikaa...
Re: VW T5 ABS/ESP-valot
Olivat kuulemma korjaamolla, kun ei laakerinvaihto auttanut, juottaneet jo pätkän uutta johtoakin siihen "perinteiseen" kohtaan mistä yleensä menee poikki. Ilmeisesti läpiviennin paikkeilta, mistä johto menee korin sisäpuolelle. Sen jälkeen kuittasin vikavalon aina pois ja anturi kerrallaan otin liittimen irti. Joka pyörältä johdon irrotettuani, ABS valo syttyi heti. Eli voisi kuvitella, että yhteys joka pyörältä ohjausboksille olisi kunnossa. Yritin myös mittailla yleismittarilla, saako pyörää pyörittämällä mitään jännitearvoa antureilta mitattua. Mutta en saanut kuin epämääräisesti joitain kymmeniä millivoltteja? Ilmeisesti tällä tavalla ei ainakaan saa toimivuutta testattu? Ohmiarvot joka anturilla oli samat. Ja ihan alkumetreillä pari kuukautta sitten, kun vika tuli, niin testerin herjattua oikeaa takapyörää ei anturilta saanut mitään ohmi arvoa. Ja silloin siis vaihdoin kyseisen anturin. Suurin epäilyksen aihe minulla on se ohjausboksi edelleen, kun ei se elektroniikkakorjaaja osannut mitään selkeää vikaa ainakaan kertoa. Oli vain joitain juotoksia juottanut uudelleen. Täytyy varmaan rassata vielä se ohjausboksi irti ja soitella pajoille, jotka ovat niihin erikoistuneet, olisiko niillä testeriä millä vois toimivuuden varmistaa.
- Sami Jalonen
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 18.3.2007 19:13
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
Re: VW T5 ABS/ESP-valot
Ainakin merkkiliikkeen testerillä, eli arvatenkin myös Vagcomilla saa katottua pyöritänopeuksia eri pyöriltä.
Tosiaan sisälokasuojan sisällä kun johto menee korin sisään on liitos joka useimmiten hapettuu ja aiheuttaa ongelmia.
Tosiaan sisälokasuojan sisällä kun johto menee korin sisään on liitos joka useimmiten hapettuu ja aiheuttaa ongelmia.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: VW T5 ABS/ESP-valot
No niin sammuihan se ABS valo viimein ja vika löytyi. Koeajo lenkillä nopeustieto tuli kaikkialta muualta, paitsi sieltä oikealta takapyörältä. Kaverilta löytyi hyllystä yksi käytetty pyöränanturi, jonka tökkäsimme liittimeen. Ja kappas vaan, kun pyöritin pyörää käsin, niin nopeustieto tuli kuin tulikin. Eli jo kerran vaihdettu anturi oli ilmeisesti jo uudesta saakka ollut viallinen?? Toinen vaihtoehto on, että olen onnistunut sen ohmeja mitatessa tuhoamaan itse? Toisaalta olen kyllä sitä resistanssia mitannut kyllä toiseltakin takapyörältä, eikä se ainakaan siitä ole tuhoutunut. Mene ja tiedä. Tulipahan nyt tieteen nimissä vaihdettua laakeria ja tutkittua ohjausboksi ja johtosarja. Kunnes sitten vaihdon mokoman 30€:n anturin uudelleen. Eipä sitä ihan ensimmäiseksi osaa aina uutta, juuri vaihdettua osaa epäillä. Mutta pääasia, että vikavalot on saatu sammumaan.......vaikeuksien kautta voittoon.....