Etujousen yläpään laakeri
Etujousen yläpään laakeri
Elikkäs. Onko etujousen yläpään laakerin vaihto kuinka työläs ja hinnakas toimenpide? Auto on vw -05 t5 96kw.
Re: Etujousen yläpään laakeri
En o sitä vaihtanu. Onha ne ahtaan näköses paikas ne yläpään mutterit. Mutta, luulin itellä sen olleen sökö ku kääntäessä pyki ja paukahti. Vika oli kallistuksenvakaajan ja korin välisissä puslissa (jota ei konttorillakaan löytäny)
Re: Etujousen yläpään laakeri
Suurin hankaluus tuossa muistaakseni oli saada iskaritolpan alapää irti ja takaisin paikalleen pyörännapaan. Purin tolpan irti navasta auton alla. Viisaampi tekniikka voisi olla purkaa tolppa napoineen päivineen irti autosta.
Re: Etujousen yläpään laakeri
Ei ole paha rasti toki purkamista jonkin verran mutta ei nyt ihan napoineen päivineen tarvi irrotella.
Lasinpyyhkijät pois niin saa tuulilasin alamuovin irti sittempä pääsee jo hyvin käsiksi iskarin yläpään muttereihin (en nyt muista onko 1 vai 3kpl)
Rengas pois, "koiranluu" irti joustinjalasta absin anturin johto ja jarruletku myös irti joustinjalasta. Tässä vaiheessa jousenpuristimet punoa kiinni jousiin ja kiriä jouset mahdollisimman läjään. Ei nimittäin ole isoja tiloja että se koko paketti mahtuu sieltä tulemaan, mutta mahtuu kuitenkin.
Sitten 2pulttia irti jotka pitää sitä iskaripakettia kiinni siinä kynkässä vai napa vai mikä sen oikea nimi onkaan. Ne irti, väliin sopiva metalliliuska ( itse käytin n.3-4mm alumiinilevyn palasta kun sattu pyörimään jaloissa, ja ne 2pulttia pyörittää takasin nyt toiselta puolelta jotka kiritään sitä metallilevyä vasten. Näin saa hyvin avarrettua sitä kynkkää joka pitää iskarista kiinni, lähtee tosi hyvin pois sitten. Toki jos haluaa kuntoilla niin voihan sen nitkutella irti ilman sitä avartamistakin kuten itse ensin tein mutta toisella puolella loppu kunto ja sain ahaa elämyksen siihen avartamiseen.
Sitten vaan nosteli paketin pois alta ja vaihtaa laakerit.
Minusta isoin homma oli muokata ne jousenpuristimet sopivan pituisiksi kun piti tylsällä rautasahalla vinguttaa ne kierretangot lyhyemmiksi. Ne pitää olla mahdollisimman lyhyet mutta kuitenkin niin pitkät että saa jousista hyvä otteen ja mahdollisimman läjään ne. Toki jos alat ite purkamaan sen niin voin mitata ne omat minkä mittaset niistä tuli ja ilmotella.
Lasinpyyhkijät pois niin saa tuulilasin alamuovin irti sittempä pääsee jo hyvin käsiksi iskarin yläpään muttereihin (en nyt muista onko 1 vai 3kpl)
Rengas pois, "koiranluu" irti joustinjalasta absin anturin johto ja jarruletku myös irti joustinjalasta. Tässä vaiheessa jousenpuristimet punoa kiinni jousiin ja kiriä jouset mahdollisimman läjään. Ei nimittäin ole isoja tiloja että se koko paketti mahtuu sieltä tulemaan, mutta mahtuu kuitenkin.
Sitten 2pulttia irti jotka pitää sitä iskaripakettia kiinni siinä kynkässä vai napa vai mikä sen oikea nimi onkaan. Ne irti, väliin sopiva metalliliuska ( itse käytin n.3-4mm alumiinilevyn palasta kun sattu pyörimään jaloissa, ja ne 2pulttia pyörittää takasin nyt toiselta puolelta jotka kiritään sitä metallilevyä vasten. Näin saa hyvin avarrettua sitä kynkkää joka pitää iskarista kiinni, lähtee tosi hyvin pois sitten. Toki jos haluaa kuntoilla niin voihan sen nitkutella irti ilman sitä avartamistakin kuten itse ensin tein mutta toisella puolella loppu kunto ja sain ahaa elämyksen siihen avartamiseen.
Sitten vaan nosteli paketin pois alta ja vaihtaa laakerit.
Minusta isoin homma oli muokata ne jousenpuristimet sopivan pituisiksi kun piti tylsällä rautasahalla vinguttaa ne kierretangot lyhyemmiksi. Ne pitää olla mahdollisimman lyhyet mutta kuitenkin niin pitkät että saa jousista hyvä otteen ja mahdollisimman läjään ne. Toki jos alat ite purkamaan sen niin voin mitata ne omat minkä mittaset niistä tuli ja ilmotella.
Re: Etujousen yläpään laakeri
mites noi pyyhkijät lähtee ? eikö noi jousipuristimet ole helpompi viritellä vasta sitten kun on ottanut iskarin irti lattialle ?
Transporter 2.5 Tdi 96 kw -08 (BNZ)
- Sami Jalonen
- Posts: 3129
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Etujousen yläpään laakeri
Miksi pitää ottaa pyyhkijät irti? Ne tulipellin palaset on kaks/puoli torxilla kiinni. Pikkuruuvit auki ja läpät pois edestä ni ei tarvi alamuovia ottaa pois.
Ite vaihdan niin että otan vetarin ulkopään irti, alapallon pultit auki, koiranluut irti, pieni (!) kiila olka-akseliin (se on valua, ei kestä mahdottomia. Ei tarvi montaa milliä raottaa lisää), sit isoa vasaraa olka-akseliin et laskee irti. Sit tarkkana kun se irtoaa jos on jarrusatula vielä kiinni, ettei pääse retkahtamaan jarruletkun varaan. Kun tolppa alapäästä irti, ylhäältä ne kurkistusluukut auki ja iskarin yläpään 21mm mutterit auki. Sen jälkeen jousipuristimeen ja ampumaan tolppaa palasiksi.
Ite vaihdan niin että otan vetarin ulkopään irti, alapallon pultit auki, koiranluut irti, pieni (!) kiila olka-akseliin (se on valua, ei kestä mahdottomia. Ei tarvi montaa milliä raottaa lisää), sit isoa vasaraa olka-akseliin et laskee irti. Sit tarkkana kun se irtoaa jos on jarrusatula vielä kiinni, ettei pääse retkahtamaan jarruletkun varaan. Kun tolppa alapäästä irti, ylhäältä ne kurkistusluukut auki ja iskarin yläpään 21mm mutterit auki. Sen jälkeen jousipuristimeen ja ampumaan tolppaa palasiksi.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: Etujousen yläpään laakeri
kiitos vinkistä ! kannattaa siis ne puristimet laittaa vasta kun paketti on irti (lattialla)?
Transporter 2.5 Tdi 96 kw -08 (BNZ)
- Sami Jalonen
- Posts: 3129
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Etujousen yläpään laakeri
Joo noin sen tolpan saa kokonaisena alas, ja puristelee sit pöydällä.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: Etujousen yläpään laakeri
Vaasasta löytyy ylimääräisenä tolpat jousineen napoineen päivineen ja kaupanpäälle vielä uudet laakerit (paketissa) yläpäähän. Oisko 160€ sopiva hinta? Yritän tallia saada tyhjäksi
Re: Etujousen yläpään laakeri
Hitto... olisin ostanut jos olis viikkoa aikaisemmin ollut esillä. saksasta tuli ebayn kautta perjantaina paketti.
Transporter 2.5 Tdi 96 kw -08 (BNZ)