1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
- Mehtäkonekuski
- Posts: 434
- Joined: 3.5.2014 12:56
- Location: Orimattila
1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Tänään kun lähin kiihdyttään passatilla ja sit laitoin kolmosen silmää ja painoin kaasua niin ei tapahtunut oikeastaan mitään. Turbo ei ottanut ollenkaan kierrosta. Vika selvisi siten että käynnistin auton uudestaan.
Epäilen tuota EGR letkua (sanoivat huollossa että näytti aika kuluneelta), tai jotain tuohon alipaine sydeemiin liittyvää.
Olen vielä aika onneton tuon passatin tekniikan kanssa että jos osaisitte neuvoa oikeaan suuntaan niin olisi aivan mahtavaa
Epäilen tuota EGR letkua (sanoivat huollossa että näytti aika kuluneelta), tai jotain tuohon alipaine sydeemiin liittyvää.
Olen vielä aika onneton tuon passatin tekniikan kanssa että jos osaisitte neuvoa oikeaan suuntaan niin olisi aivan mahtavaa
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Ne vikakoodit??
- Mehtäkonekuski
- Posts: 434
- Joined: 3.5.2014 12:56
- Location: Orimattila
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Ideana oli käydä luettaan ne kunhan on rahaa ja aikaa.. Ellei sitten jollakin olisi tampereella, jämsässä tai jyväskylässä vehkeitä millä lukee
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Tampereella Hervannassa ehdin auttamaan tämän viikon sunnuntaihin asti. YV:llä yhteyttä jos aikatauluihin sopii.
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Ja minä olen Tampereella Kaukajärvellä ma iltana ja satunnaisesti ensiviikolla muutenkin.
Niin siis mulla on VAG-COM kaapeleineen. Kulkee mukana, kun sovitaan.
Niin siis mulla on VAG-COM kaapeleineen. Kulkee mukana, kun sovitaan.
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
- Mehtäkonekuski
- Posts: 434
- Joined: 3.5.2014 12:56
- Location: Orimattila
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Näillä näkymin huomenna käyn Jultsulla luettaan vikakoodit. Kiitos kuitenkin . Ei ole muuten enään tehnyt tuota tehojen katoamis ongelmaa. Mutta onhan tuo nyt hyvä tutkia.muppis wrote:Ja minä olen Tampereella Kaukajärvellä ma iltana ja satunnaisesti ensiviikolla muutenkin.
Niin siis mulla on VAG-COM kaapeleineen. Kulkee mukana, kun sovitaan.
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
- Mehtäkonekuski
- Posts: 434
- Joined: 3.5.2014 12:56
- Location: Orimattila
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Jultsulle isot kiitokset avusta ja hyvistä neuvoista . Moottori menee vikasietotilaan kun ahdot menee yli kiihdyttäessä. Alipaineletkut näyttivät kuluneilta ja ne vaihdan tässä lähiaikoina. Sitten pitää kokeilla puhdistaa VNT yksikkö laittamalla mr.muscle uuninpuhdistusainetta EGR putken kohdalta sisään
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Löytyikö selkeää vikaa? Itsellä täysin samat oireet ollut joskus. Taas pari kk ilman mitään mutta pari kertaa vuodessa tekee nimenomaan kovassa kiihdytyksessä, ylämäki jne.. Auto sammuksiin ja restart ja matka jatkuu
- Mehtäkonekuski
- Posts: 434
- Joined: 3.5.2014 12:56
- Location: Orimattila
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Kyllähän vika selvisi vaihtamalla alipaine letkut egr:lle ja vnt:lle. VNT puhdistin Mr. Musclen uuninpuhdistajalla. Erittäin nopea, helppo ja halpa homma tehdä. Lisää tietoa tuosta puhdistamisesta saat kun googletat tyyliin " mr musclella turbon puhdistaminen " tms.
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Itsellä olisi 1.9 TDi-passattiin tänään edessä turbon puhdistus mr-musclella. Viime viikonloppuna yritin, mutta ei mahdukaan silikoniletku laipan välistä turbolle. Mitä tulee AVB-moottorista purkaa, jotta helpoiten saa egr-putken pois. Äkkiseltään katsoin niin pari ruuvia egr-venttiilikopan alla pahassa paikassa. AUto 74kw. Ohjelmoinnin jälkeen tekee juuri noita liikaa-ahtamisongelmia, mitkä korjaantuu sammuttamalla auto
- Mehtäkonekuski
- Posts: 434
- Joined: 3.5.2014 12:56
- Location: Orimattila
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Just ne pari ruuvia sieltä EGR:n alapuolelta pois. Parhaiten saa otettua kun otat semmoisen L muotosen kuusiokolo avaimen missä on toisessa päässä pyöristetty kulmat. Sitten vain EGR putki pois ja työnnät letkua niin paljon kun vain menee ja muistaa liikutella VNT tankoa että se aine menee sinne kunnolla.
Tietysti kannattaa kattoo kaikki alipaineletkut että on kunnossa. Välttämättä silmämääräsesti ei edes vuotavaa kohtaa näy. Motonetistä 3mm letkua ja vaihdat ne, halpa ja nopea operaatio.
Tietysti kannattaa kattoo kaikki alipaineletkut että on kunnossa. Välttämättä silmämääräsesti ei edes vuotavaa kohtaa näy. Motonetistä 3mm letkua ja vaihdat ne, halpa ja nopea operaatio.
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Joo. Putki saatiin irti ja aineet on vaikuttamassa. Odotellaan miten käy. VNT-tankoa en muistanut liikutella. Meneekö se aine nyt perille? Vaan jos vielä menee limp-modeen, niin äkkiähän tuon nyt uudestaan purkaa
- Mehtäkonekuski
- Posts: 434
- Joined: 3.5.2014 12:56
- Location: Orimattila
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Joo se VNT tangon liikuttaminen on aika tärkee osa tuossa että ne aineet menee sinne ne VNT osat on. Itekin tein ekalla kerralla väärin sen ja tein sitten heti toiseen otteeseen ja liikuttelin tankoa. Tuli jonkun verran enemmä mustaa putkesta kiihdytyksessä.
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Toistaiseksi on nyt toiminut. Vajaa 2000 km ajanut puhdistuksen jälkeen ja 2 kertaa tehnyt limp moden. Aikaisemmin teki 50km välein. Pitää ottaa vielä kerran EGR-putki irti ja tehdä uusintapuhdistus. Tällä kertaa sitä tankoa muistaa liikutella? Pääseekö AVB-moottorissa siihen tankoon helposti käsiksi yläpuolelta pitkäkärkisillä pihdeillä?
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
https://www.dropbox.com/sh/9wdhipc66qzc ... GjG4a?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo. Nyt pätkii taas enemmän turbo. Huomenna taas auki. Onko tuossa kuvassa se tanko mitä pitäs liikutella? Vai onko jossain parempi kuva mistä pitäs nykiä?
Joo. Nyt pätkii taas enemmän turbo. Huomenna taas auki. Onko tuossa kuvassa se tanko mitä pitäs liikutella? Vai onko jossain parempi kuva mistä pitäs nykiä?
- Mehtäkonekuski
- Posts: 434
- Joined: 3.5.2014 12:56
- Location: Orimattila
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Sepä se. Vähän vaikeassa paikassa
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Noniin. Usko meinasi loppua. Tanko oli todella pas**ssa paikkaa. Pihdeillä ei mahtunut. Vaijerin sain ujutettua tangon ympäri. Sillä sitten nyhtämään. Ei liikkunut mihinkään. Aivan ankkajumissa. Lisää voimaa ja CRCtä. Mr Musclet oli sisässä. Yhtäkkiä... kovaääninen naksahdus ja tanko alkoi liikkumaan. Sitten vaan toistoja ja lopulta liikkui todella nätisti. Toivottavasti nyt toimii. Kiitos vinkeistä =)
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Taitaa olla minulla nyt vaihteeksi taas vastaavaa vikaa kuin Mehtäkonekuskin passatissa ollut. Eilen tuli ajettua 270km siivu, pysähdys huoltsikalla puolivälissä matkaa ja reipas liittyminen takaisin isolle tielle -> tuntui sen jälkeen että tehot hukassa. 5-vaihteella 100km/h vauhdissa jos vähänkin ylämäkeä niin vauhti laskee, pitää heittää 4 silmään niin pikkuhiljaa matelee viisari takaisin 100 lukemiin Tuossa aamulla kaupunkipyörittelyssä tosin tuntui että tehot jotakuinkin on tallella, eli 1-3 vaihteilla ei ongelmaa tavallisessa ajossa 60km/h alueella?
Tekeeköhän pajat tuota VNT-puhdistusta mr musclella jos pyytää, en tiedä uskallanko lähteä itse kokeilemaan? Ohjeita löytyy kyllä netistä ja niitä tässä tullut aamupäivä lueskeltua.
Autolla ajettu nyt 375600km ja tosiaan -03 passatti manuaali ja AVB kone. Turbot, kaksoismassat yms alkuperäisiä.
Tekeeköhän pajat tuota VNT-puhdistusta mr musclella jos pyytää, en tiedä uskallanko lähteä itse kokeilemaan? Ohjeita löytyy kyllä netistä ja niitä tässä tullut aamupäivä lueskeltua.
Autolla ajettu nyt 375600km ja tosiaan -03 passatti manuaali ja AVB kone. Turbot, kaksoismassat yms alkuperäisiä.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Jos auto on heti käynnistyksen jälkeen tehoton niin silloin ei vika ole ahtimessa eli limpissä, vaan pikemminkin viallisessa MAF-anturissa. Jos taas auto selkeästi muuttaa käytöstä yhden tai parin ripeän kiihdytyksen jälkeen niin silloin tuo yli/aliahto on eka diagnoosi. Mieluummin käy ensin VCDS-velhon luona varmistumassa viasta ennenkuin rupeaa varailemaan tai ostelemaan mitään.
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Ei se nyt ole tehoton ollut mitä pari kaupunkikeikka heittänyt tänään. Eilen oli sen kolmosvaihteella tehdyn reippaan kiihdytyksen jälkeen laiska kuin etana kiihtymään, ei meinannut pysyä 5. vaihteella 100km/h vauhti. En ole vielä isolla tiellä käynyt uudestaan, mutta eikö tuo limp modeen viittaisi?
Ei ole minulla tiedossa vcds velhoja lähistöllä. Siis Pohjois-Savossa.
Ei ole minulla tiedossa vcds velhoja lähistöllä. Siis Pohjois-Savossa.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Joo, tuo viittaa kyllä yli/aliahtoon, mutta vika voi vielä olla puutteellisessa alipaineessakin n75 venttiilille. Miltä jarrut tuntuu autossa, meneekö poljin helposti kovaksi?
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Sähän voit ajossa käynnistää sen uuestaan, jos tehot palaa oli se limp modessa.
Ahtopainemittarin asennus kajuuttaan niin sitte tietää mitä se ahtaa. Limp modessa max 0,5 bar, yliahtaessa saattaa olla hyvinkii piikata reilusti yli 2 bar. Samalla ahtopainemittarilla voi mitata alipaineen, jotain -0,6 bar tyhjäkäynnilla ja kierroksilla -0,8 bar taitaa olla normi. Itellä on Bilteman halvin ja näyttää oikeeta lukemaa.
Mä suosittelisin myös ihan ekaks vikakoodien lukua ja sitten siitä jatketaan. Missäpäin liikut?
Ahtopainemittarin asennus kajuuttaan niin sitte tietää mitä se ahtaa. Limp modessa max 0,5 bar, yliahtaessa saattaa olla hyvinkii piikata reilusti yli 2 bar. Samalla ahtopainemittarilla voi mitata alipaineen, jotain -0,6 bar tyhjäkäynnilla ja kierroksilla -0,8 bar taitaa olla normi. Itellä on Bilteman halvin ja näyttää oikeeta lukemaa.
Mä suosittelisin myös ihan ekaks vikakoodien lukua ja sitten siitä jatketaan. Missäpäin liikut?
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Kuopiossa. Huomenna aattelin varailla aikaa vikakoodien lukuun ja mahdollisesti vianselvitykseen. Biltema testeriä vois myös kokeilla.
Kyllä toi ihan normaalisti on nyt toiminut tänään kunhan vaihtaa vaihteen just jossain 3000 kohalla :O.
Tuli mieleen, että pitäiskö tuolla normaalisti pystyä tekemään kiihdytyksiä läpi kierrosalueen vai onko tässä autossa jokin rajoitin tms? Muistaakseni jo kauan sitten tehnyt ihmeellisen tehohäviön jossain vähän alle 5000, eli tehot häviää ja pakko vaihtaa isompaa silmään.
Kyllä toi ihan normaalisti on nyt toiminut tänään kunhan vaihtaa vaihteen just jossain 3000 kohalla :O.
Tuli mieleen, että pitäiskö tuolla normaalisti pystyä tekemään kiihdytyksiä läpi kierrosalueen vai onko tässä autossa jokin rajoitin tms? Muistaakseni jo kauan sitten tehnyt ihmeellisen tehohäviön jossain vähän alle 5000, eli tehot häviää ja pakko vaihtaa isompaa silmään.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Ööö, eikös se 5tonnia oo jo punasella? Taitaa paras teho/vääntöalue olla maks 2500-3000rpm, sitte lähtee laskuun jo.
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Juu vakiosoftalla alkaa syötöt ja ahdot tippumaan nollaa kohti tuossa 4000rpm jälkeen.
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Joo ei ihan 5000:ssa asti tosiaan, sehän on punasella. Jossain 4000-4500 tehnyt sellaisen imaisun, kuin jarrua olisi painettu. Mietin vaan, onko normaalia
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Normiajossa vaihdan jossain 2500-3000 riippuen tilanteesta, mutta joitain kertoja vuodessa tehnyt niitä läpi kierrosalueen kiihdytyksiä lämpimällä koneella, ilmeisesti tekee hyvää turbolle joskus saada kierroksia? Siinä sitten huomannut tuon hyytymisilmiön.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Ei kierrokset niinkään, mutta lämpöä olis hyvä saada että ne nurkka-ajossa kertyneet karstat lähtee sulamaan ja liikkeelle sieltä VNT-siivistä.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2582
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Kyllä vaan ne kierrokset.
Ja itseasiassa enemmän ne vaikuttaa kuin lämpö.
Pienillä kierroksilla vnt:n siivikko ei tartte avata niin paljoa ahtopaineen rajaamiseksi että koko liikerata käytettäisiin. Varsinkaan vakiosoftalla.
Siivikon liikkuvuuden varmistaa sillä että antaa sille autolle kenkää.
Siis täyskaasuvetoja niin et kierrokset käy siellä 4000rpm.
Ja mitä tulee tuohon tehojen katoamiseen kierroksilla...
Vakio softassa syöttömäärä (milligrammat) lähtee laskemaan jo 2500rpm jälkeen.
Syötön pienentyminen on suht tasaasta 4200rpm asti jonka jälkeen pudotus on rajua.
Vakio Atd:ssä (vastaa Avb:tä) menee näin.
-3800rpm 38,50mg
-4000rpm 37,00mg
-4200rpm 35,90mg
-4500rpm 30,60mg
-5000rpm 0,00mg
Ja itseasiassa enemmän ne vaikuttaa kuin lämpö.
Pienillä kierroksilla vnt:n siivikko ei tartte avata niin paljoa ahtopaineen rajaamiseksi että koko liikerata käytettäisiin. Varsinkaan vakiosoftalla.
Siivikon liikkuvuuden varmistaa sillä että antaa sille autolle kenkää.
Siis täyskaasuvetoja niin et kierrokset käy siellä 4000rpm.
Ja mitä tulee tuohon tehojen katoamiseen kierroksilla...
Vakio softassa syöttömäärä (milligrammat) lähtee laskemaan jo 2500rpm jälkeen.
Syötön pienentyminen on suht tasaasta 4200rpm asti jonka jälkeen pudotus on rajua.
Vakio Atd:ssä (vastaa Avb:tä) menee näin.
-3800rpm 38,50mg
-4000rpm 37,00mg
-4200rpm 35,90mg
-4500rpm 30,60mg
-5000rpm 0,00mg
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
600km nyt ajettu eikä limp modea tule normiajossa. Vikakoodeja ei löytynyt. Siinä egr:n vieressä moottorin päällä oli alipaineletkun pää aika kuluneen näkönen ja kahesta kohdasta taittunut lyttyyn, siihen nyt vaihdettu uusi letku. Muut letkut näytti ihan normaalilta.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
377100 nyt mittarissa ja limp mode tuli toisen kerran , eli ei ainakaan se rutussa olleen alipaineputken pään vaihto auttanut. Muutenhan letkut oli silmämääräisesti ehjiä. Vastaavanlaisessa tilanteessa tuli, liityin moottoritielle 4 vaihteella ja jouduin talla pohjassa liittymään kun joku vajakki ei meinannut antaa tilaa vaikka olisi ohituskaistakin ollut vapaana. Kierrokset kävi ehkä 3100rpm:ssä jonka jälkeen tuli vauhdissa "imaisu" kun tehot hävisi. Uudelleenkäynnistämällä hävisi eikä ongelmaa kun jossain 2500rpm:ssä vaihtaa.sahti wrote: Autolla ajettu nyt 375600km ja tosiaan -03 passatti manuaali ja AVB kone. Turbot, kaksoismassat yms alkuperäisiä.
Vnt jumissa ja mr muscle käsittelyä kehiin?
En tiedä kuvittelinko, mutta ihan kuin jotain suhinaa olisi ohjaamoon kuulunut ajossa.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2582
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
^Kyllähän nuo oireet viittaa siihen että siivikko on jumissa.
Itse koittasin saada siivikon liikkeelle laittamalla vcds:n tekemään n75:sen basic settingiä vaikka tunnin ajaksi.
Itse koittasin saada siivikon liikkeelle laittamalla vcds:n tekemään n75:sen basic settingiä vaikka tunnin ajaksi.
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Toimiiko se auton käydessä? jostain muistan lukeneeni että ei. Alipainetta sammutetussa järjestelmässä riittää varastopallukan myötä ehkä yhteen vetoon.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2582
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
^Kyllä se basic settings tehään auton käydessä.
Huono sen ecun on opetella kuinka ahdot käyttäytyy jos auto ei ole käynnissä (vaikka ei se edc15 taida mitään todellisuudessa oppiakkaan, uudemmat kyllä sitten oppii).
Ideana tuossa hommassa se et siivikko saattaa hyvinkin lähteä liikkumaan kunnolla kun sitä vaan jumpataan riittävän pitkään pienen lämmön kanssa.
Huono sen ecun on opetella kuinka ahdot käyttäytyy jos auto ei ole käynnissä (vaikka ei se edc15 taida mitään todellisuudessa oppiakkaan, uudemmat kyllä sitten oppii).
Ideana tuossa hommassa se et siivikko saattaa hyvinkin lähteä liikkumaan kunnolla kun sitä vaan jumpataan riittävän pitkään pienen lämmön kanssa.
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Yks hyvä on käydä ajamassa pari kertaa mailia. Siinä kun vetää lappu lattiassa niin kyllä muuten käytös muuttuu totaalisesti! Nimimerkillä kokemusta on. Toki kannattaa sitä jumitusta helpottaa Teron mainitsemalla tavalla ennen mailille lähtöä.
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Kiitti vinkistä Tero. Itse en tunne ketään vcds auttajaa pohjois-savon lähistöllä, ibel aiemmin tarjoutui toisessa asiassa auttamaan mutta välimatka vähän turhan pitkä
Kämpän lähellä on yks autosähköpaja josta vois kysellä mitä velottaavat pienestä vcds hommasta.
Etkö suosittele Mr. Muscle käsittelyä?
Kämpän lähellä on yks autosähköpaja josta vois kysellä mitä velottaavat pienestä vcds hommasta.
Etkö suosittele Mr. Muscle käsittelyä?
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2582
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Lähinnä meinasin et jos koittaas saada siivikon liikkeelle ilman käsien likaamista.
Jos ei vcds:n kanssa lähe liikkumaan ni joko muscle käsittely tai turbo pöydällä ja puhdistus.
Pakoäänistä kyllä kuulee koska se siivikko liikkuu normaalisti kun ajaa tuota basic settingiä läpi.
Jos ei vcds:n kanssa lähe liikkumaan ni joko muscle käsittely tai turbo pöydällä ja puhdistus.
Pakoäänistä kyllä kuulee koska se siivikko liikkuu normaalisti kun ajaa tuota basic settingiä läpi.
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Aivan. Selvittelen ensiksi että saanko jostain helpolla tai halvalla vcds apua ja jos ei onnistu niin kokeilen varmaankin mr.muscle hommaa suoraan.
Eli EGR:ltä letku pois ja muscle tilalle silikoniletkulla tähän tyyliin: http://i191.photobucket.com/albums/z154 ... C00547.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Sitten sitä vnt-tankoa jollain koittaa vemputtaa.
Eli EGR:ltä letku pois ja muscle tilalle silikoniletkulla tähän tyyliin: http://i191.photobucket.com/albums/z154 ... C00547.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Sitten sitä vnt-tankoa jollain koittaa vemputtaa.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Tuli tehtyä muscle käsittely ja nyt ei mene limppiin millään, antaa kierrättää +4000rpm asti tasaisesti.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
- Arto Vikiö
- Posts: 243
- Joined: 29.8.2010 12:51
- Location: Siikajoki
- Contact:
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Egr laippa auki, mikä kiinni pakosarjassa.
Sinne tunget mr.musclea. Ole tarkkana ettei menisi kannen puolelle.. Käsitykseni mukaan saatta syövyttää alumiinia.
Sinne tunget mr.musclea. Ole tarkkana ettei menisi kannen puolelle.. Käsitykseni mukaan saatta syövyttää alumiinia.
A6 3.0BiTdi avant quattro S-Line
A3 1.9 tdi (8V vm-14)
Vw Kupla -72 1300 Weltmeister
Vw Caravelle T3 Syncro -86 1,9TD (AAZ)
A3 1.9 tdi (8V vm-14)
Vw Kupla -72 1300 Weltmeister
Vw Caravelle T3 Syncro -86 1,9TD (AAZ)
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Pääsisköhän tuohon käsiksi helpommin alakautta.
- Mehtäkonekuski
- Posts: 434
- Joined: 3.5.2014 12:56
- Location: Orimattila
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Ite kun tein tuon mr.muscle käsittelyn niin tulin siihen tulokseen että helpompi vaan irrottaa tuo EGR:n putki ja laittaa sitäkautta. Ne pultit on vähän vittumaiset yläpäässä mutta ne saa kyllä auki "L" mallisella torxilla.
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Just noin helpoin kuten mehtäkonekuski neuvoi. Kannattaa mahd ohutta muoviletkua hommata jotta musclevaahdot ei pursua minne sattuu ja sen letkun työntää pakosarjan suuntaan sen verran mitä menee. Vnt-tangon liikutus lienee se tärkein kun aineet vaikuttamassa, minä tein sitä niin että otin siitä päältä alipainekellon alipaineletkun irti ja laitoin patjapumpun kiinni ja sitä "väärään suuntaan" vetämällä aina tanko lähti liikkeelle . Pihdeillä vemputus aika hankalaa kun tilaa vähän mutta onnistuu se niinkin. 14tkm nyt ajettu käsittelyn jälkeen eikä oo vielä uusiutunut.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2582
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Ei nyt pahalla ketään kohtaan, mut kannattaa myös tuon muscle käsittelyn jälkeen tarkistaa sitä omaa ajotapaa.
Jos vnt-ahtimella olevalla autolla aina hissutellaan ja ajetaan 1000-2000rpm kierrosalueella ni tuo siivikon jumittuminen on väistämätön asia.
Säännöllisesti kun vedättää kaasupohjassa läpi kierrosalueen (>4000rpm asti) niin pysyy vnt:n siivikko liikkumassa.
Lisäksi softaan on mahdollista tehdä pikku jippo joka estää siivikon jumiutumisen ja parantaa taloudellisuutta.
Jos vnt-ahtimella olevalla autolla aina hissutellaan ja ajetaan 1000-2000rpm kierrosalueella ni tuo siivikon jumittuminen on väistämätön asia.
Säännöllisesti kun vedättää kaasupohjassa läpi kierrosalueen (>4000rpm asti) niin pysyy vnt:n siivikko liikkumassa.
Lisäksi softaan on mahdollista tehdä pikku jippo joka estää siivikon jumiutumisen ja parantaa taloudellisuutta.
Re: 1.9 TDI AVB 3BG Passatista hävisi tehot
Jep tullut nyt itsekin melkeinpä viikottain tehtyä noita täyskaasuvetoja lämpimällä koneella niin pysyy siivikko auki. Jospa tällä autolla saisi 400tkm rikki ennen kesää
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03