Potilaana on 2004 T5 Transporter 1,9 Tdi AXB (270 000 km). Manuaali-ilmastointi, tehdas-Webasto kellolla ja cruise.
Hankin auton syksyllä 2016 kun edelliseen vastaavaan tuli jo yli 500 000 km mittariin.
Vanha 500 000 km ajettu vastaava vaunu oli tismalleen samalla moottorilla ja varusteilla. Lisäksi siinä oli PSI-Motorsportin "huijausboxi"ja K&N ilmansuodatin. Polttoaineen kulutus oli parhammillaan n. 7,0 l/100 km.
Tämä "uusi" auto on vienyt polttoainetta n. 9,0 l/100 km. Kokeilin ajaa autoa myös huijausboxilla, mutta se ei vaikuttanut kulutukseen yhtään. Asennutin autoon marraskuussa 2016 Lojhan Ecutuningin myymän Celtic-ohjelmiston. Kulku parani luopautsen mukaisesti mutta kulutus ei...
Kesän aikana olen lukenut vikakoodeja vaikka millä laitteella, mutta mitään selkeää vikaa ei löydy.
Kesäaikana kulutus on pudonnut n. 8,0 l/100 km. Menneenä viikonloppuna kun oli jopa ekaa kertaa hellelukemia ja ajoin 800 km niin kulutus putosi 7,3 l/100 km. Selvästi siis lämpötila vaikuttaa kulutukseen?
Kysymys siis kuuluu: mitkä kaikki anturit antavat tietoa lämpötilasta ohjailaitteelle?
Polttoaineen kulutus/ulkoilman lämpötila
Re: Polttoaineen kulutus/ulkoilman lämpötila
Etupuskurissa ulkoilman lämpöanturi ja jossain kannen takana veden lämpöanturi, mahdollisesti alavesiletkussa myös?
VCDS vikakoodien luku ja anturien toiminnan loogisuuden tarkistus sekä muiden ajonaikaisten parametrien seurantaa niin päästään jo hajulle missä vika voisi olla tai ei ainakaan ole.
VCDS vikakoodien luku ja anturien toiminnan loogisuuden tarkistus sekä muiden ajonaikaisten parametrien seurantaa niin päästään jo hajulle missä vika voisi olla tai ei ainakaan ole.
Re: Polttoaineen kulutus/ulkoilman lämpötila
Kiitti vinkeistä!
Tuo ulkoilman lämpötila-anturi hieman askarruttaa, kun kyseessä on manuaali-ilmastoinnilla varustettu laite. Jostain olin lukevinani, että ulkoilman lämpötila-anturi olisi vain automaatti-ilmastoinnilla varustetuissa autoissa...?
Täytyy vissiin purkaa keulalta sen verran tavaraa pois jos sen saisi näkyviin...
Tuo ulkoilman lämpötila-anturi hieman askarruttaa, kun kyseessä on manuaali-ilmastoinnilla varustettu laite. Jostain olin lukevinani, että ulkoilman lämpötila-anturi olisi vain automaatti-ilmastoinnilla varustetuissa autoissa...?
Täytyy vissiin purkaa keulalta sen verran tavaraa pois jos sen saisi näkyviin...
Re: Polttoaineen kulutus/ulkoilman lämpötila
Jos mittaristossa ei näy lämpöä niin tuskin sitten sellaista löytyy.
Re: Polttoaineen kulutus/ulkoilman lämpötila
Mittaristossa ei ole lämpömittaria...
Re: Polttoaineen kulutus/ulkoilman lämpötila
Auto oli eilen korjaamolla ja siihen vaihdettiin jäähdyttimessä oleva lämpötila-anturi, koska vikakoodin lukijan kertomana anturi näytti n. puolet pienempää lämpötilaa, kun moottorissa oleva anturi.
Vaikka autossa ei ole lämpömittaria mittaristossa löytyi ulkoilman lämpötila-anturi etupuskurin takaa ja se vaihdettiin "varmuuden vuoksi".
Ahtoilman lämpötila-anturi puhdistettiin ja se tuntui toimivan normaalisti.
Katsotaan mitenkä kulutuksen kanssa käy kun saan vähän kilsoja mittariin...
Vaikka autossa ei ole lämpömittaria mittaristossa löytyi ulkoilman lämpötila-anturi etupuskurin takaa ja se vaihdettiin "varmuuden vuoksi".
Ahtoilman lämpötila-anturi puhdistettiin ja se tuntui toimivan normaalisti.
Katsotaan mitenkä kulutuksen kanssa käy kun saan vähän kilsoja mittariin...
Re: Polttoaineen kulutus/ulkoilman lämpötila
Pieni updeittaus tähän postiin...
Kilsoja tullut lämpötila-antureiden vaihtamisen jälkeen viitisen tuhatta ja kulutus on pyörinyt 7,4-8,0 l/100 km välillä. Vika on siis löytynyt!
Voishan se vielä lähempänä seiskaa toi kulutus olla, mutta hyvä näinkin...
Kilsoja tullut lämpötila-antureiden vaihtamisen jälkeen viitisen tuhatta ja kulutus on pyörinyt 7,4-8,0 l/100 km välillä. Vika on siis löytynyt!
Voishan se vielä lähempänä seiskaa toi kulutus olla, mutta hyvä näinkin...