Webastosta (ja Eberspächeristä samalla)
- Pasi Häkli
 - Posts: 5776
 - Joined: 13.7.2006 17:50
 - Location: Ulvila
 
- Pasi Häkli
 - Posts: 5776
 - Joined: 13.7.2006 17:50
 - Location: Ulvila
 
Mulla voi säätää puhalluksen nopeutta tilassa kuin tilassa. Näillä keleillä tuleekin pidettyä asteikolla 5-6/7 jotta puhallusta tulee riittävästi.Kupari wrote:Jos paat climassa (ainakin mulla) puhalluksen pelkästään tuulilasille, niin tasan ei puhallusnopeutta voi säätää ku on tai off..Ja kompurastakin ole puhe just näillä keleillä ku se ei ole päällä oli säädöt miten tahansa...
Mulla on kyllä varmaan joku ihan spesiaali kytkis eberin ja climan välillä kun auto käynnissä käyttää eberiä niin tuntuu, että puhallin saa ohjausjännitteen tuplana ja puhaltaa kuin viimeistä päivää. Muuten kaikki pelittää ok. Joku eber-kytkis-ekspertti vois sanoa missä vika niin voisin korjata asian. Kun auto on käynnissä ja eberi päällä niin climassa ei lue sitä jotain tekstiä. Voiko tästä päätellä jotain?kahe wrote:Kalehan voi vielä kertoa miten sillä humistaa turbo nopeudella clima kun eberi on päällä.
- Markku Duus
 - Posts: 369
 - Joined: 4.9.2006 17:03
 - Location: Kuopio
 
Kupari: Juuri tänään odottelin pihalla auton kanssa, lasit huuruuntu, tuulilasille täys puhallus ja siitä sitten nopeutta pienemmälle. Ei ongelmia. Lisäksi pystyy tekeen mitä vaan säätöjä tuon kanssa. Taitaa olla eroja eri climoissakin.
Eikös se ilma kierrä kuivaimen kautta, joten ilmasta poistuu kosteutta, vaikkei kompura lähtisikään pakkasella käyntiin, esim. ei auto/econ tekstiä näytössä? Näin muistelisin jostain lukeneeni. Ja jotain tuollasta olen todennut käytössäkin.
			
			
									
						
										
						Eikös se ilma kierrä kuivaimen kautta, joten ilmasta poistuu kosteutta, vaikkei kompura lähtisikään pakkasella käyntiin, esim. ei auto/econ tekstiä näytössä? Näin muistelisin jostain lukeneeni. Ja jotain tuollasta olen todennut käytössäkin.
- Pasi Häkli
 - Posts: 5776
 - Joined: 13.7.2006 17:50
 - Location: Ulvila
 
- Pasi Häkli
 - Posts: 5776
 - Joined: 13.7.2006 17:50
 - Location: Ulvila
 
Eli siis kun laitat sen tuulilasin huurteenpoiston päälle, se lyö puhallusnopeuden täysille, eikö? Ja jos haluat pienentää puhallusnopeutta, niin se lyö kertalaakista puhaltimen pois päältä? Jos näin tapahtuu, niin ei kaikki oo ihan kondiksessa.
VOI olla, että sun climatronicin ohjainlaitteen sais päivitettyä uudempaan versioon, josko vika sillä korjaantuis...
			
			
									
						
							VOI olla, että sun climatronicin ohjainlaitteen sais päivitettyä uudempaan versioon, josko vika sillä korjaantuis...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
			
						VW Touran 2.0TDI 2007
- Pasi Häkli
 - Posts: 5776
 - Joined: 13.7.2006 17:50
 - Location: Ulvila
 
- Markku Duus
 - Posts: 369
 - Joined: 4.9.2006 17:03
 - Location: Kuopio
 
Antaakos Clima mitään vikakoodia? Econ+lämpötila kylmemmälle+ puhallusnopeus pienemmälle yhtä aikaa painamalla. Jos antaa 444 niin ei ainakaan sinne anna mitään vikakoodia...
E: Höpötän ihan puuta heinää, eli tuo mainitsemani yhdistelmä näyttää mitattuja arvo, lämpötiloja, nopeus yms.
Linkki saksankieliseen
			
			
													E: Höpötän ihan puuta heinää, eli tuo mainitsemani yhdistelmä näyttää mitattuja arvo, lämpötiloja, nopeus yms.
Linkki saksankieliseen
					Last edited by Markku Duus on 2.11.2006 13:34, edited 1 time in total.
									
			
						
							VW Cross Touran 2.0 TDI -08 125kW
			
						- Markku Duus
 - Posts: 369
 - Joined: 4.9.2006 17:03
 - Location: Kuopio
 
Minulla pystyy säätämään climan puhallinnopeutta eberin ollessa päällä, vaikka auto ei ole käynnissä.
Yleensä pidän offilla climaa eberin ollessa päällä (ei kuluta niin paljoa akkua). Kyllä sieltä tarpeeksi tulee lämmintä sulattaakseen tuulilasin, mutta jos haluaa nopeemmin sulaksi niin puhallin ykköselle ja puhallus kohti tuulilasia.
Auton ollessa käynnissä ja eberi kun on kanssa päällä niin sisällä on sellanen tuulitunneli, että hiukset pyörii päässä
(Eli aika samalla tavalla kun Kalella)
Eberin ollessa päällä ja autossa ei ole virtoja päällä niin climassa lukee siinä ulkolämpötilan kohdalla HE.
Talvella pidän ajossa puhalluksen tuulilasiin ja jalkoihin. AUTO-toimintoa ei tule talvisin käytettyy.
			
			
									
						
										
						Yleensä pidän offilla climaa eberin ollessa päällä (ei kuluta niin paljoa akkua). Kyllä sieltä tarpeeksi tulee lämmintä sulattaakseen tuulilasin, mutta jos haluaa nopeemmin sulaksi niin puhallin ykköselle ja puhallus kohti tuulilasia.
Auton ollessa käynnissä ja eberi kun on kanssa päällä niin sisällä on sellanen tuulitunneli, että hiukset pyörii päässä
(Eli aika samalla tavalla kun Kalella)
Eberin ollessa päällä ja autossa ei ole virtoja päällä niin climassa lukee siinä ulkolämpötilan kohdalla HE.
Talvella pidän ajossa puhalluksen tuulilasiin ja jalkoihin. AUTO-toimintoa ei tule talvisin käytettyy.
Tänään sitten teki dieselikin ekat temppunssa. Emännän piti lähteä matkaan, niin eipä lähtenyt eberi käyntiin. Antoi vikakoodit 52 ja 54. Pakko oli lähteä, joten auto raakasti käyntiin ja voi sitä kamalaa kalketta hetken aikaa. Tuntui käyvän jonkun kymmenen minuuttia, joten lähtivät sitten matkaan. Parikymmentä kilsaa motaria, niin auto oli hyytynyt. Ei lähtenyt käyntiin, mutta eberi sen sijaan alkoi pöhistä. Jonkun ajan päästä sitten autokin taas kulki. Katsoin nuo vikakoodit, niin nehän on löpön saanti ongelmia. Ilmeisesti ST1:n talvilaatu ei kestä vielä näitä kelejä. Muistakaa siis tankata oikeeta talvilaatua ja kesälöpöt ajaa pois tankista.
			
			
									
						
										
						Eberi tai clima teki temput.
Kun eberi on päällä niin puhallin ei toimi ja kun sammuttaa eberin niin puhallin alkaa toimimaan normaalisti.
Antoi tuolla (Econ+sisäilmankierto nappulalla) viikakoodin luvulla viaksi -> 4F9 (=Tuuletuspuhallin?) & 4FA Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa? ja mitä asialle voisi tehdä?
Miten TP5:sesta voi katsoa vikakoodit?
			
			
									
						
										
						Kun eberi on päällä niin puhallin ei toimi ja kun sammuttaa eberin niin puhallin alkaa toimimaan normaalisti.
Antoi tuolla (Econ+sisäilmankierto nappulalla) viikakoodin luvulla viaksi -> 4F9 (=Tuuletuspuhallin?) & 4FA Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa? ja mitä asialle voisi tehdä?
Miten TP5:sesta voi katsoa vikakoodit?
- Markku Duus
 - Posts: 369
 - Joined: 4.9.2006 17:03
 - Location: Kuopio
 
Äkkiseltään tulee mieleen että eberin rele tai sulake entinen? Oletko tarkastanut, mikä ohjaa ilmastointia ja puhallinta, että sillä suunnalla johdot releet ja sulakkeet kondiksessa? Kun jos puhallin muuten toimii, mutta ei silloin kun eberi on päällä... Onko climan paneelissa mitään merkkejä kun eberi menee päälle?
			
			
									
						
							VW Cross Touran 2.0 TDI -08 125kW
			
						- Markku Duus
 - Posts: 369
 - Joined: 4.9.2006 17:03
 - Location: Kuopio
 
Joo, 25A sulakkeen kautta kulkee puhaltimelle virta. Oliko testeri Vag-Com tai vastaava, vai tällainen "yleismallinen" one for all? Veikkaisin että vag-comilla löytää vikakoodit. Se 4FA ("Recirculation flap motor")koodi voi olla myös satunnainen, ei välttämättä mitään varsinaista vikaa. Puhaltimen koodi nyt vissiin selittyy sillä sulakkeen palamisella. Jos koodit saa nollattua niin näkee että uusiutuuko viat...
			
			
									
						
							VW Cross Touran 2.0 TDI -08 125kW
			
						- Ari-Matti Aho
 - Mr. VCF
 - Posts: 3092
 - Joined: 11.11.2003 0:19
 - Location: Kouvola
 - Contact:
 
Mulla teki tänä aamuna temput tuo tehtaan D3W Eberi. Pakkasta -5. Tulin autolle niin kuului sellainen ääni että se yritti lähteä päälle mutta ei lähtenyt. Viikkokellossa aika juoksi kyllä. Ajoin pari kilsaa pojan hoitopaikkaan ja sammutin auton. Eberi jäi päälle mutta kun tulin takaisin puhallus pätki ja viikkokellon valot oli pois. Lähdin liikkeelle niin se pätki edelleen puhallusta ja valoja kellosta. Työpaikan pihalla sammutin auton ja laitoin Eberin päälle niin toimi ihan normaalisti. 
Mitään vikakoodia ei antanut missään vaiheessa. Eka kerran temppuili tänä syksynä. En tiedä onko miten toiminut entisellä omistajalla.
			
			
									
						
							Mitään vikakoodia ei antanut missään vaiheessa. Eka kerran temppuili tänä syksynä. En tiedä onko miten toiminut entisellä omistajalla.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
			
						- Tero Häkli
 - Posts: 1723
 - Joined: 23.5.2006 2:24
 - Location: Nakkila
 - Contact:
 
ite saan uusia suht edullisesti mut kalliita ne joka tapauksessa on =( ei sitä climaa oikeestaan voi rikkoo.. yks piuha sinne vaan menee kuhan sen kattoo oikein =)
			
			
									
						
							Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
			
						Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pasi Häkli
 - Posts: 5776
 - Joined: 13.7.2006 17:50
 - Location: Ulvila
 
- Tero Häkli
 - Posts: 1723
 - Joined: 23.5.2006 2:24
 - Location: Nakkila
 - Contact:
 
aika lailla samoja hintoja... ota minikellolla ja siihen kännyohjaus =) (ei eberin oma) jää hintaa joku 850€
			
			
									
						
							Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
			
						Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tero Häkli
 - Posts: 1723
 - Joined: 23.5.2006 2:24
 - Location: Nakkila
 - Contact:
 
useimmat on mulle sanonu että pienempi niin toimii paremmin ku tekee töitä enempi 
 pysyy puhtaampana... ja kyllä näillä keleillä 10-15 minsaa niin on lämmöt on jo normaalissa kun se pöhisee
			
			
									
						
							Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
			
						Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja mä olen ymmärtänyt, että ennemmin kannattaa se suurempi ottaa, sillä siinä on isompi vesipumppu, joka kierrättää nestettä paremmin. Oma ei ainakaan lämpiä näillä noin -5 keleillä alta 20 minuutin normaalilämpöön. Volkkarin mittarihan nousee 90 asteeseen jostain 60 asteesta todellista, mikä ei siis tarkoita vielä moottorin normilämpöä. Ja pudottaahan tuo tehonsa puoleen, kun nesteen lämpö saavuttaa tietyn lämpötilarajan, jota en nyt muista ulkoa. Eikös 10 minuuttia ole vielä liian lyhyt käyttöaika muutenkin karstoitumisen kannalta? Parin minuutin päästä lähtee vasta sisäpuhallin päälle, ainakin minulla.TerZi1982 wrote:useimmat on mulle sanonu että pienempi niin toimii paremmin ku tekee töitä enempipysyy puhtaampana... ja kyllä näillä keleillä 10-15 minsaa niin on lämmöt on jo normaalissa kun se pöhisee
- Markku Duus
 - Posts: 369
 - Joined: 4.9.2006 17:03
 - Location: Kuopio
 
- Tero Häkli
 - Posts: 1723
 - Joined: 23.5.2006 2:24
 - Location: Nakkila
 - Contact:
 
kyllä itellä ainakin on 90 mittarissa niin 86 vai 85 muistaakseni todellista... ei kai ne kaikki kummiskaan valehtele vaikka jokku foorumilla sillain sanoo 
 sitä meinasin että hyvin riittää toi pienempi jos sekin pitää veden lämpösenä.. ei se eberi sitä sisätilaa lämmitä 
 ja suositteleehan kirjat tota 5kw mutta jos kaverilla lämpee tolla pienemmällä voyagerikin niin kyllä uskon että noi pienemmätkin 
 samaa mieltä on kaveri, sillä firma joka myy/asentaa/huoltaa noita että myynnin takia suosittelee aina tota isompaa... nomutta taas makuasioita ja mielikuvia =)
			
			
									
						
							Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
			
						Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ari-Matti Aho
 - Mr. VCF
 - Posts: 3092
 - Joined: 11.11.2003 0:19
 - Location: Kouvola
 - Contact:
 
No tuo Portterin D3W on kyllä ainakin alimitoitettu tuon kokoiseen autoon.
Vieläkin se temppuilee. Tänä aamuna tulin autolle niin tuulilasissa ja etusivuikkunoissa oli sulat aukot eli oli ainakin alkanut lämmittää n. 45min aikaisemmin. Jostain syystä se pätkii tuota puhallusta. Kun lähdin ajamaan niin puhallus hiipui pikkuhiljaa ja viikkokellon valot pimeni myös paitsi se lämmitys-napin valo. Lämmitys-napista kun otti lämmityksen pois päältä niin puhallin alkoi taas toimia normaalisti. Ja taas kun painoi lämmityksen päälle niin puhallin hiljeni lähes kokonaan ja alkoi pätkimään. Tuota se on nyt tehnyt eilen ja tänään kun oli pakkasta.
APUVA!
			
			
									
						
							Vieläkin se temppuilee. Tänä aamuna tulin autolle niin tuulilasissa ja etusivuikkunoissa oli sulat aukot eli oli ainakin alkanut lämmittää n. 45min aikaisemmin. Jostain syystä se pätkii tuota puhallusta. Kun lähdin ajamaan niin puhallus hiipui pikkuhiljaa ja viikkokellon valot pimeni myös paitsi se lämmitys-napin valo. Lämmitys-napista kun otti lämmityksen pois päältä niin puhallin alkoi taas toimia normaalisti. Ja taas kun painoi lämmityksen päälle niin puhallin hiljeni lähes kokonaan ja alkoi pätkimään. Tuota se on nyt tehnyt eilen ja tänään kun oli pakkasta.
APUVA!
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
			
						- Tero Häkli
 - Posts: 1723
 - Joined: 23.5.2006 2:24
 - Location: Nakkila
 - Contact:
 
amideus... ei vois olla niissä liitoksissa vikaa millä "varastettu" virta puhaltimelle.. sehän menee sillon releen kautta se puhaltimen virta kun lämmitin humisee
			
			
									
						
							Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
			
						Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ari-Matti Aho
 - Mr. VCF
 - Posts: 3092
 - Joined: 11.11.2003 0:19
 - Location: Kouvola
 - Contact:
 
- Tero Häkli
 - Posts: 1723
 - Joined: 23.5.2006 2:24
 - Location: Nakkila
 - Contact:
 
sulake (ne kolme sulaketta vierekkäin läpinäkyvän kannen alla) ? usein tullu hapettuneita vastaan mikkä pelaa esim kun ilma lämpenee.. tai kylmällä kun kone lämpenee niin alkaa pelaamaan, pari hehkun sulakettakin tullu vastaan misä on langan toinen pääty hapettunu melkein poikki... siitä kohtaa mistä se yhdistyy siihen nastaan.. ei ainakaan paha rasti kokeilla että vaikuttaako ku niitä häplii... tai sitten niissä puhaltimen johdoissa olevissa liitoksissa, tai relettä liikauttaa mikä on siä konehuoneessa ja kattoo tapahtuuko mitään, hyvä kattoo jos sinne saa vian päälle aina kylmänä
			
			
									
						
							Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
			
						Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ari-Matti Aho
 - Mr. VCF
 - Posts: 3092
 - Joined: 11.11.2003 0:19
 - Location: Kouvola
 - Contact:
 
Nuo lämmittimet on tarkkoja onko talvilaadun dieseliä tankissa. Oma 2003 asennettu Webasto ei toimi alle 0 asteen pakkasen kesälaadun dieselillä. Talvilaadulla toimii normaalisti, joten kannattaa laittaa koko tankki täyteen talvilaatua ennen kuin vie huoltoon ja kokeilla sitten uudestaan (ei toiminut vielä 40kesä/60talvi suhteella vaan piti olla tankki täynnä talvilaatua).
			
			
									
						
							piritek.com
			
						- Ari-Matti Aho
 - Mr. VCF
 - Posts: 3092
 - Joined: 11.11.2003 0:19
 - Location: Kouvola
 - Contact:
 
Eipä niissä liitoksissa näkynyt olevan vikaa. Kiertovesipumppu oli sökö eli se vaihdettiin eilen. Mutta edelleen tekee niin että puhallin pyörii tosi hiljaa ja kellon valot himmeät kun Eberi on päällä ja kun Eberin ottaa pois päältä niin puhallus toimii normaalisti. Mikä ihme siihen nyt yhtäkkiä tuli?
			
			
									
						
							VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
			
						En enää niin tarkasti muista Eberin osia, mutta eikös siellä ollut sisäpuhaltimia ohjaamassa joku vastus/rele hässäkkä. Jos tuo on ottanut siipeensä niin selittäisi miksi puhallus on hiljaisempaa Eberin ollessa päällä.
T5:ssa kun Webastosta pimeni tuo vastaava ohjainlaite hässäkkä niin Webaston päällä ollessa sisäpuhallus oli poissa päältä.
			
			
									
						
							T5:ssa kun Webastosta pimeni tuo vastaava ohjainlaite hässäkkä niin Webaston päällä ollessa sisäpuhallus oli poissa päältä.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
			
						- Ari-Matti Aho
 - Mr. VCF
 - Posts: 3092
 - Joined: 11.11.2003 0:19
 - Location: Kouvola
 - Contact:
 
- Tero Häkli
 - Posts: 1723
 - Joined: 23.5.2006 2:24
 - Location: Nakkila
 - Contact:
 
sielä on rele sitä varten... vielä hyvin muistissa ku just itelle laitoin eberin
			
			
									
						
							Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
			
						Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarkoitin siis että jos se ohjainlaite on ottanut itseensä ja jostain syystä tuuppaa liian pientä jännitettä puhaltimelle -> puhallin pyörii hitaammin kuin normaalisti. Lopulta kun pimenee kokonaan niin ei virtaa tietenkään enää mene lainkaan ohjainlaitteen läpi ja lakkaa puhallus täysin kuten minulla kävi omassa T5:ssa.
Tämä siis spekulaatiota kun en tosiaan enää muista minkälainen tuo 'ohjainlaite' on Eberissä joka ohjaa sisäpuhaltimia. Liiaksi tullut tutkittua näitä Webastoja kun käyttävät niitä nykyisin tehdas-lämmittimenä muissa paitsi Crafterissa.
			
			
									
						
							Tämä siis spekulaatiota kun en tosiaan enää muista minkälainen tuo 'ohjainlaite' on Eberissä joka ohjaa sisäpuhaltimia. Liiaksi tullut tutkittua näitä Webastoja kun käyttävät niitä nykyisin tehdas-lämmittimenä muissa paitsi Crafterissa.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
			
						- Ari-Matti Aho
 - Mr. VCF
 - Posts: 3092
 - Joined: 11.11.2003 0:19
 - Location: Kouvola
 - Contact: