Golf Variant Mk3 1.8 94 - uusi auto ja uudet kysymykset

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
DamageS
Posts: 44
Joined: 15.1.2007 15:21
Location: Kankaanpää

Golf Variant Mk3 1.8 94 - uusi auto ja uudet kysymykset

Post by DamageS »

Terve!

Tulipa tuollainen 94 vuoden golf variant hankittua. Nyt on jo ehtinyt tulemaan muutama kysymys ja ongelma, jos joku viitsisi autella :)

Ja kysymykset ovat:

1. Kun kone lämpiää pitkän ajon jälkeen, tyhjäkäynti huononee ja auto sammuilee risteyksiin ellei anna kaasua. Mistä voisi johtua? Mitä vähän jo ehdin lukemaan, voisi ongelma olla tyhjäkäyntimoottorissa, tai imusarjan ja ruiskun välisessä kumilaipassa?

2. Minkähänlaiset öljyt kannattaisi koneeseen vaihtaa? kone on bensa 1.8 ABS, 66kW.

3. Mittariston lamppu sanoi sopimuksen irti. Minkähänlainen homma vaihtaa, mitä tarvitsee irroittaa ja miten?

Tuossa nyt polttavimmat, lisääkin kysymyksiä keksisin, mutta vastauksia löytyy varmaan vanhemmista keskusteluista :) Ja jos jollakin sattuisi löytymään ylimääräiset kesärenkaat vanteineen kohtuulliseen hintaan Satakunnan alueelta, niin voin hakea pois :)
DamageS
Posts: 44
Joined: 15.1.2007 15:21
Location: Kankaanpää

Post by DamageS »

Löysinkin jo ohjeet mittariston irroitukseen, http://ffp-motorsport.com/tuning/mittarit2.php
User avatar
Sami Mäkinen
VCF Member
Posts: 3400
Joined: 5.6.2006 22:46
Location: Ulvila-City

Post by Sami Mäkinen »

Jos ei vakiovärit miellytä niin tee näin kuten minä :D
Vartin homma kun mittaristo on pois...

Mittaristo

Image
Mitsubishi Outlander PHEV -17
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
User avatar
Kemizti
Posts: 648
Joined: 14.6.2005 23:16
Location: Tanpere
Contact:

Post by Kemizti »

sami.m

mistä hommasit ton väriset valot, mitä makso, mites toi kirkkaus? häiritseekö? näyttää niin kirkkaalta tosa kuvassa.. (säädettävähän se toki on) sopis vaan itsellekkin paremmin kun hyvin, kun soitinkin on sinipunainen.. onnistuu golffiin vissii yhtä hyvin kun passattiin, vai mihin oot noi vaihdot tehny..??
Octavia 2,0TDI Combi -06
User avatar
Sami Mäkinen
VCF Member
Posts: 3400
Joined: 5.6.2006 22:46
Location: Ulvila-City

Post by Sami Mäkinen »

Kemizti wrote:sami.m

mistä hommasit ton väriset valot, mitä makso, mites toi kirkkaus? häiritseekö? näyttää niin kirkkaalta tosa kuvassa.. (säädettävähän se toki on) sopis vaan itsellekkin paremmin kun hyvin, kun soitinkin on sinipunainen.. onnistuu golffiin vissii yhtä hyvin kun passattiin, vai mihin oot noi vaihdot tehny..??
3 golfissani nuot valot oli ja tää homma menee taas offtopic :D juu olis voinu noitten näyttöjen lamput laittaa normi siniset ledit... muttaku oli superkirkkaita jo niin menköön... aika helppo homma vähä poraa ja tinaa ni se on avot
Mitsubishi Outlander PHEV -17
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
User avatar
Markku Duus
Posts: 369
Joined: 4.9.2006 17:03
Location: Kuopio

Re: Golf Variant Mk3 1.8 94 - uusi auto ja uudet kysymykset

Post by Markku Duus »

DamageS wrote: 2. Minkähänlaiset öljyt kannattaisi koneeseen vaihtaa? kone on bensa 1.8 ABS, 66kW.
Itse käytin Ventossa, 1.8 ABS koneessa, Teboilin Diamond 5W40. Hinta kohtuullinen ~25€/4l, ja ei mitään ongelmia.
VW Cross Touran 2.0 TDI -08 125kW
DamageS
Posts: 44
Joined: 15.1.2007 15:21
Location: Kankaanpää

Post by DamageS »

Kiitoksia neuvoista :)

Mittaristossa ei ollut lamput paskana, vaan joku kosketushäiriö. Korjaantui kun revin koko mittariston irti, ja irroitin liittimen ja laitoin takaisin kiinni. Pitäisikö muuten tossa matkamittarissa ja kellossa olla ihan omat valot?

Sitten seuraavaa ongelmaa; Vilkun viiksi. Se pitää outoa vinkunaa/murinaa kun sitä vähän työntää eteenpäin, todennäköisesti kosketushäiriö. Jostakin keskustelusta luin, että on normaali golffin ominaisuus, ja että saa kohtuulliseen hintaan uuden viiksen. Millähän jipolla tuo irtoaa? katsoin jo vähän irroittamalla muoveja päältä pimeässä, mutta irroittelemaan en vielä uskaltanut alkaa.
User avatar
Sami Mäkinen
VCF Member
Posts: 3400
Joined: 5.6.2006 22:46
Location: Ulvila-City

Post by Sami Mäkinen »

DamageS wrote: Pitäisikö muuten tossa matkamittarissa ja kellossa olla ihan omat valot?
Pitäis, kirkkaat lamput ja Vihreet väritys muovit jotka itse heitin pois ja korvasin sinisellä ledillä, on vaan aika mielenkiintonen purkaa ne pikku näytöt että saa sen vihreen kalvon pois...
Mitsubishi Outlander PHEV -17
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
DamageS
Posts: 44
Joined: 15.1.2007 15:21
Location: Kankaanpää

Post by DamageS »

sami.m wrote:
DamageS wrote: Pitäisikö muuten tossa matkamittarissa ja kellossa olla ihan omat valot?
Pitäis, kirkkaat lamput ja Vihreet väritys muovit jotka itse heitin pois ja korvasin sinisellä ledillä, on vaan aika mielenkiintonen purkaa ne pikku näytöt että saa sen vihreen kalvon pois...
No on ne kyllä hienon näköisetkin :) Mulla on varmaan molemmat lamput palaneet, kun ei kummassakaan ole valoa. Täytyypi kokeilla vaihdella kun aukasen seuraavan kerran...
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

DamageS wrote:keskustelusta luin, että on normaali golffin ominaisuus, ja että saa kohtuulliseen hintaan uuden viiksen. Millähän jipolla tuo irtoaa? katsoin jo vähän irroittamalla muoveja päältä pimeässä, mutta irroittelemaan en vielä uskaltanut alkaa.
Ratti täytyy ottaa irti sekä sen viiksipaketin ylä- ja alamuovit irti, jonka jälkeen kolme talttapääruuvia irti viiksipaketin etupuolelta ja liittimet irti. Jos sulla on Airbag, niin ratin takaa löytyy 2 kuusiokoloruuvia, mitkä pitää sitä bagia paikallaan.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
DamageS
Posts: 44
Joined: 15.1.2007 15:21
Location: Kankaanpää

Post by DamageS »

Pasi H. wrote:
DamageS wrote:keskustelusta luin, että on normaali golffin ominaisuus, ja että saa kohtuulliseen hintaan uuden viiksen. Millähän jipolla tuo irtoaa? katsoin jo vähän irroittamalla muoveja päältä pimeässä, mutta irroittelemaan en vielä uskaltanut alkaa.
Ratti täytyy ottaa irti sekä sen viiksipaketin ylä- ja alamuovit irti, jonka jälkeen kolme talttapääruuvia irti viiksipaketin etupuolelta ja liittimet irti. Jos sulla on Airbag, niin ratin takaa löytyy 2 kuusiokoloruuvia, mitkä pitää sitä bagia paikallaan.
Kiitos, noilla ohjeilla homma sujuu huomattavasti nopeammin :) toivottavasti viiksi vielä muutaman kaistanvaihdon kestää, kunnes saan uuden hankituksi...
DamageS
Posts: 44
Joined: 15.1.2007 15:21
Location: Kankaanpää

Post by DamageS »

Nappasin nyt tuon ruiskuhässäkän läppärungon irti ja katselin sitä kumilaippaa, vain alapuolta kylläkin kun en koko laippaa jaksanut irrottaa kun oli kylmä ja ajoonkin tarvitsi lähteä. Ei näkynyt mitään murtumia, halkeamia, tai muutakaan mikä ilmavuotoa aiheuttaisi. Alipaineletkutkin näytti hyväkuntoisilta. Eipä silti tyhjäkäynti ole nyt ongelmaksi koitunut, kun on niin helvetin kylmä ettei konekkaan lämpiä :)

Ja siitä päästäänkin seuraavaan kysymykseen; tuntuu puhallusilma lämpiävän huonosti. Vai luulenko vaan, kun auto on aamulla vain n. puoli tuntia pistokkeessa kiinni ja sitten tulee noin 10 kilometrin ajomatka päivän askareisiin? Tänä aikana koneen lämmöt nousee korkeintaan 70 asteeseen mittarin mukaan, ja puhallusilma on juuri ja juuri lämpimäksi kutsuttavaa :) Taitaapi silti vaan olla näitä pirteiden 20-30 asteen pakkasten aikaansaannoksia :)
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Vaihda termostaatti. Auttaa kummasti.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Outi
Posts: 346
Joined: 3.6.2005 15:56
Location: Sievi
Contact:

Post by Outi »

Mulla on normaalisti lämmöt 70 paikkeilla, mutta hyvin riittää lämmintä ilmaa, paremmin kuin isännän Passatissa!
Tosin tuossa on varmasti vielä saksalainen termostaatti paikalla, ei vain ole viitsinyt vaihdattaa, kun toimii..
ex-auto kameleonttiVW Golf Variant 1.8 ´94
talosta löytyy vielä VW Passat Variant 1.8T -98
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Kyllä sen kuuluu nousta sinne 90 asteeseen, eli outillakin taitaa termarivikaa olla jos 70 näyttää. Tai sitten jäähdytinnesteen lämpötila-anturi kusee.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
passat variantti
Posts: 84
Joined: 22.6.2006 22:44
Location: siikainen

Post by passat variantti »

kun ja jos vaihat itse termostaatin niin vaihda oo-rengas eli tiiviste samalla , aina se ei tuu termarin mukana , itellä piti laittaa uus tiiviste ku edellinen omistaja ei ollu osannu asentaa niinkään yksinkertasta tiivistettä oikein..
User avatar
Outi
Posts: 346
Joined: 3.6.2005 15:56
Location: Sievi
Contact:

Post by Outi »

Pasi H. wrote:Kyllä sen kuuluu nousta sinne 90 asteeseen, eli outillakin taitaa termarivikaa olla jos 70 näyttää. Tai sitten jäähdytinnesteen lämpötila-anturi kusee.
Vaan eikös se puske sitten vain kylmää tai kylmempää ilmaa sisälle, jos on termari hajalla?
Nimittäin hyvin tulee lämmintä! Vaan voihan se anturikin olla rikkipoikki!
ex-auto kameleonttiVW Golf Variant 1.8 ´94
talosta löytyy vielä VW Passat Variant 1.8T -98
Post Reply