T4 hankkimassa

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
User avatar
maastis
Posts: 195
Joined: 10.12.2007 20:05
Location: vaasa

T4 hankkimassa

Post by maastis »

Eli kokemuksia kestävyydestä 1,9 vai 2,4 diesel tietysti kumpaa kannattaa haeskella? Entä kulutus noilla diesel ei ilmasta ole kuitenkaan?
User avatar
maastis
Posts: 195
Joined: 10.12.2007 20:05
Location: vaasa

Post by maastis »

huhuu?
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Montako sataa tuhatta meinasit sillä ajaa?
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Tuo 1.9 on ainakin pirun laiska eli sen puolesta tuo 2.4 parempi. Kulutus varmaan n. 9l sekalaisessa ajossa veikkaisin.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
tero
Posts: 299
Joined: 1.2.2008 22:31
Location: jurva/vaasa, espoo
Contact:

Post by tero »

ja tuon mun vw manuaalin mukaan ikkunapaku vie vähemmän, kuin umpipaku...
kyllä mun 1.9td kiihtyi rivakammin kuin tuo 2,4d, mut oisko välitykset erona, kun se oli umpipaku... koittakaa katella joskus niit manuaaleja ja vertailla kulutuksia.

1.9td ssä ei myöskään koneen lämmöt seilannut, kuin tuossa 2.4d ssä... vääntööhän tuossa on enemmän kuin 1.9td ssä. mut jos mahdollista valita, 2.5tdi 102hv mieluiten.

tulikohan ihan puutaheinää...
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Itse jos voisin valita, ottaisin 1.9TD:n koska siinä on aika reilusti viripotentiaalia. 2.4:ssä aika paljon kulutukseen ja myös kulkuun vaikuttaa se, kuinka paljon syöttöjä on ruuvattu. Juuri muuta viritystähän tuolle koneelle ei juuri voikaan tehdä.
Omassa 2.4 dieselissä lämmöt seilailivat niin kauan, kunnes tinasin mittariston liitokset kuntoon.
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Kuhan välttää sitä oikeasti laiskaa 46kw 1,9D:tä. Sitä laiskempaa saa jo oikeasti hakea. Huippuja ei juurikaan yli 120km/h löydy ja nukkuva norsukin nousee nopeammin juoksuun kun tolla pääsee vaihdekaaviossa ykköseltä kolmoselle. Oikeasti jos halusi rekasta mennä ohi, piti jättää 300m väli, ennakoida ja sitten kerätä se 300m vauhtia ja juuri ja juuri saada sata rinnalle vauhtia. Viimeset 25m saa hyvin kerättyä vauhtia rekan imussa. Se oli sellanen sopiva työauto, tuntiliksalla tietenkin :lol:
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
reds
Posts: 82
Joined: 18.4.2008 7:23
Location: Helsinki

Post by reds »

Ajokokemusta on molemmista, omistan tuon 1,9td:n. Omasta mielestäni tuo 2,4d kannattaa unohtaa. Vähäisellä syöttöjen nostolla kulku parani varsinkin alaväännön osalta. Nyt liikkuu ihan tarpeeksi jo suomen teille. Yli 100km nopeudessa ongelmana on hillitön meteli, ei niinkään tehojen puuttuminen. Kulutus nyt kaupunki/maantieajossa 8,2L/100km, paku miltei tyhjänä, ilman kuormaa.

edit: kulutus siis talvirenkailla mitattuna...kohta tietää mitä eroa kesäkumit tekee.
Last edited by reds on 22.5.2008 12:44, edited 1 time in total.
T4 `99
User avatar
maastis
Posts: 195
Joined: 10.12.2007 20:05
Location: vaasa

Post by maastis »

jmr wrote:Montako sataa tuhatta meinasit sillä ajaa?
vanhalla vm 91 hiacella 550tkm täyteen eikä mitään vikaa paitsi että pellit katosi ympäriltä...
kai volkkarilla saman ajaa? 1,9 kuullostaa hyvltä kun paljon kevyellä kuormalla ajelen ympäri kaupunkia.. köyhänä timpurina kuitenkin ajaelen ettei kulutus saisi olla suuri
User avatar
tero
Posts: 299
Joined: 1.2.2008 22:31
Location: jurva/vaasa, espoo
Contact:

Post by tero »

eikös 2.5tdi veisi vähemmän... ei se 1.9td kyllä mulla kestänyt, eikä tunnu kestävän tämäkään....
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

maastis wrote:
jmr wrote:Montako sataa tuhatta meinasit sillä ajaa?
vanhalla vm 91 hiacella 550tkm täyteen eikä mitään vikaa paitsi että pellit katosi ympäriltä...
:D No volkkarin kanssa saattaa joskus joutua likaamaan kätensäkin jossain osanvaihdossa...
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Marko
Posts: 19
Joined: 8.12.2007 20:26
Location: Ruotsinpyhtää

Post by Marko »

Halvemmat huoltokulut tossa 1.9 :ssä,esim jakopään osalta.
VW GOLF VARIANT 1.9TDI 4MOTION -00
VW TRANSPORTER 2.5 TDIA -01 (EX.POSTI)
VW POLO CLASSIC SDI -98
MB 250 DA -93
MB E 200 CDIA -01
SAAB 96 v4 -73
User avatar
Sami Mäkinen
VCF Member
Posts: 3367
Joined: 5.6.2006 22:46
Location: Ulvila-City

Post by Sami Mäkinen »

jmr wrote: :D No volkkarin kanssa saattaa joskus joutua likaamaan kätensäkin jossain osanvaihdossa...
Mitenkä niin muka joskus :lol: :lol:
Mitsubishi Outlander PHEV -17
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Kyllä ne on molemmat laiskoja, 1.9TD ja 2.4D. Jos itelleni olisin hommaamassa, en kelpuuttaisi muuta kuin 2.5TDI, kulkuhalujakin löytyy vähän paremmin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Toki TDI olisi ihan eri planteetalta kulun ja kulutuksen suhteen, mutta noissa sitten hintakin pompsahtaa. Noista jakopääremonteista: talvella 2.4 dieseliin maksoi täydellinen hihnanvaihto noin 400€. Vuosi aiemmin 1.9TD golffiin 530€, kun siinä on se kuluva limppu ja oikaistava akselin pää.

Itselläni on syncro, joka kuluttaa talvella reilusti päälle kympin, mutta en kovin helpolla vaihtaisi niitä etenemisominaisuuksia pieneenkään kulutukseen. Juuri aamulla tankkasin ja sekalaisen, paljon maantieajoa sisältäneen 600 km lenkin keskikulutus oli 8.6 l/100.
Yli 100km nopeudessa ongelmana on hillitön meteli, ei niinkään tehojen puuttuminen
T4-malleja on hyvin monia eri varustuksella. Ei todellakaan voi vertailla kahta eri T4 -mallia, koska jo rengastuksissa on valtavia eroja: toisessa voi olla melkein maastokuviolla varustettu LI 100 -rengas ja toisessa jotain ihan muuta. Monissa busseissa on Suomessa asennetut sisälokarit, joita ei tuontivehkeissä välttämättä ole. Nuo alentavat rengasmelua kokemukseni mukaan melkoisesti. Olen kuullut monista puuttuvan myös melua eristävän pohjapanssarin.
Itselläni on Caravelle ali bussimalli, jossa on jo tehtaalla laitettu hieman enemmän äänieristystä mm. lattiamattojen alle. Lisäksi olen hyvin pienin kustannuksin saanut mm. renkaiden ja alustan kautta tulevaa melua vähennettyä eristämällä ovipaneelit ja tavaratilan sivupaneelit.
User avatar
tero
Posts: 299
Joined: 1.2.2008 22:31
Location: jurva/vaasa, espoo
Contact:

Post by tero »

mulla maksoi 1.9td nokkaremmin ja laturiremmin vaihto yhteensä 180e

TDI on kyl luokattoman paljon kalliimpi, jos vähän ajetun haluaa.
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
reds
Posts: 82
Joined: 18.4.2008 7:23
Location: Helsinki

Post by reds »

lukkari wrote:Toki TDI olisi ihan eri planteetalta kulun ja kulutuksen suhteen, mutta noissa sitten hintakin pompsahtaa. Noista jakopääremonteista: talvella 2.4 dieseliin maksoi täydellinen hihnanvaihto noin 400€. Vuosi aiemmin 1.9TD golffiin 530€, kun siinä on se kuluva limppu ja oikaistava akselin pää.

Itselläni on syncro, joka kuluttaa talvella reilusti päälle kympin, mutta en kovin helpolla vaihtaisi niitä etenemisominaisuuksia pieneenkään kulutukseen. Juuri aamulla tankkasin ja sekalaisen, paljon maantieajoa sisältäneen 600 km lenkin keskikulutus oli 8.6 l/100.
Yli 100km nopeudessa ongelmana on hillitön meteli, ei niinkään tehojen puuttuminen
T4-malleja on hyvin monia eri varustuksella. Ei todellakaan voi vertailla kahta eri T4 -mallia, koska jo rengastuksissa on valtavia eroja: toisessa voi olla melkein maastokuviolla varustettu LI 100 -rengas ja toisessa jotain ihan muuta. Monissa busseissa on Suomessa asennetut sisälokarit, joita ei tuontivehkeissä välttämättä ole. Nuo alentavat rengasmelua kokemukseni mukaan melkoisesti. Olen kuullut monista puuttuvan myös melua eristävän pohjapanssarin.
Itselläni on Caravelle ali bussimalli, jossa on jo tehtaalla laitettu hieman enemmän äänieristystä mm. lattiamattojen alle. Lisäksi olen hyvin pienin kustannuksin saanut mm. renkaiden ja alustan kautta tulevaa melua vähennettyä eristämällä ovipaneelit ja tavaratilan sivupaneelit.
Suurin osa metelistä mulla tulee koneesta. 80km/h asti meteli siedettävää 5. vaihteella körötellessä, 100km/h jo korvia halkovaa huutoa. Kuudes vaihde ei olisi ollenkaan pahitteeksi. Vaimennettu pohjapanssari löytyy, sisälokarit ilmeisesti olis hyvä hankinta. Alla 40-sarjalaiset kesäkumit jotka ei mielestäni ujella juurikaan. Väliseinä ja takatila vaimenee kokonaan lähiaikoina, lämpöeristyksen ja verhoilun myötä. Kojelaudan alle kai ruvettava fylliä työntämään seuraavaksi... meni kyllä offtopiciksi...

Varmasti 2,5tdi on hyvä valinta jos on pätäkkää enemmän ja painavan tavaran roudaustarve. Muuten kyllä riittää 1.9td:ssä kulku ihan hyvin. Makuasioita tietysti nämäkin.
T4 `99
RaimoW
Posts: 62
Joined: 4.2.2007 19:11
Location: Hyllykallio

Post by RaimoW »

Onkohan tuossa 1.9 td:ssä piilohevosia kuinka? Ainakin ex-AAZ passatista sai parinkympin satsauksella ihan eri pelin.
Pornstarter 2.4D Rego-95
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Kun itse asensin 1.9TD golfiin välijäähdyttimen, viilasin ahtokaran ja tuplasin ahdot, niin kulku alkoi suorastaan hymyilyttämään.
Varmasti 2,5tdi on hyvä valinta jos on pätäkkää enemmän ja painavan tavaran roudaustarve
Kyllä se kuorma kulkee noilla muillakin. Kun käyn hakemassa polttopuukuorman, tiukkaan pakattu kärrylasti koivuhalkoa (arviolta 700 kg) ei vielä juuri vauhtia hidasta.
Kannattaa myös katsella nelivetoja, jos on tarvis päästä talvella tiettömän taipaleen taakse.
reds
Posts: 82
Joined: 18.4.2008 7:23
Location: Helsinki

Post by reds »

reds wrote:
lukkari wrote:Toki TDI olisi ihan eri planteetalta kulun ja kulutuksen suhteen, mutta noissa sitten hintakin pompsahtaa. Noista jakopääremonteista: talvella 2.4 dieseliin maksoi täydellinen hihnanvaihto noin 400€. Vuosi aiemmin 1.9TD golffiin 530€, kun siinä on se kuluva limppu ja oikaistava akselin pää.

Itselläni on syncro, joka kuluttaa talvella reilusti päälle kympin, mutta en kovin helpolla vaihtaisi niitä etenemisominaisuuksia pieneenkään kulutukseen. Juuri aamulla tankkasin ja sekalaisen, paljon maantieajoa sisältäneen 600 km lenkin keskikulutus oli 8.6 l/100.
Yli 100km nopeudessa ongelmana on hillitön meteli, ei niinkään tehojen puuttuminen
T4-malleja on hyvin monia eri varustuksella. Ei todellakaan voi vertailla kahta eri T4 -mallia, koska jo rengastuksissa on valtavia eroja: toisessa voi olla melkein maastokuviolla varustettu LI 100 -rengas ja toisessa jotain ihan muuta. Monissa busseissa on Suomessa asennetut sisälokarit, joita ei tuontivehkeissä välttämättä ole. Nuo alentavat rengasmelua kokemukseni mukaan melkoisesti. Olen kuullut monista puuttuvan myös melua eristävän pohjapanssarin.
Itselläni on Caravelle ali bussimalli, jossa on jo tehtaalla laitettu hieman enemmän äänieristystä mm. lattiamattojen alle. Lisäksi olen hyvin pienin kustannuksin saanut mm. renkaiden ja alustan kautta tulevaa melua vähennettyä eristämällä ovipaneelit ja tavaratilan sivupaneelit.
Suurin osa metelistä mulla tulee koneesta. 80km/h asti meteli siedettävää 5. vaihteella körötellessä, 100km/h jo korvia halkovaa huutoa. Kuudes vaihde ei olisi ollenkaan pahitteeksi. Vaimennettu pohjapanssari löytyy, sisälokarit ilmeisesti olis hyvä hankinta. Alla 40-sarjalaiset kesäkumit jotka ei mielestäni ujella juurikaan. Väliseinä ja takatila vaimenee kokonaan lähiaikoina, lämpöeristyksen ja verhoilun myötä. Kojelaudan alle kai ruvettava fylliä työntämään seuraavaksi... meni kyllä offtopiciksi...

Varmasti 2,5tdi on hyvä valinta jos on pätäkkää enemmän ja painavan tavaran roudaustarve. Muuten kyllä riittää 1.9td:ssä kulku ihan hyvin. Makuasioita tietysti nämäkin.
Otetaas hitusen takas, pakoputken uusiminen katista taaksepäin vähensi moottoritienopeuksissa ollutta huutoa huomattavasti. Oli meinaan sen verran kyläsepän korjaama putki että oli naurussa pitelemistä. Samaan syssyyn katista meni rautakanki läpi. Ei ahista enää.
T4 `99
arzi
Posts: 11
Joined: 13.9.2008 16:34

Post by arzi »

tero hautamäki wrote:mulla maksoi 1.9td nokkaremmin ja laturiremmin vaihto yhteensä 180e

TDI on kyl luokattoman paljon kalliimpi, jos vähän ajetun haluaa.
Missäpäin noin halvalla saa tommosen huollon tehty?
User avatar
tero
Posts: 299
Joined: 1.2.2008 22:31
Location: jurva/vaasa, espoo
Contact:

Post by tero »

jurvan autodigissä.... vai digiauto..
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
Post Reply