Tehokkaampi akku Eberin kanssa.
Tehokkaampi akku Eberin kanssa.
Tänään se päivä koitti, että Passatti ei startannutkaan. Osaksi kylläkin omaa hölmöyttään, Eeberi suhisi turhan pitkään siihennähden mitä olin aamulla autolla ajanut.
Eli olisi varmastikin aika uusia akku autoon. Mahdollisesti myöskin tehokkaampi saisi olla. 100mA?
Muistakos kukaan tuon Passatin akun fyysistä kokoa? Minkälainen akku sinne kotelon sisään sopii?
Ja tietysti vinkkejäkin otetaan vastaan, että mitä akkuja suositaan ja mitä sietäisi välttää.
Eli olisi varmastikin aika uusia akku autoon. Mahdollisesti myöskin tehokkaampi saisi olla. 100mA?
Muistakos kukaan tuon Passatin akun fyysistä kokoa? Minkälainen akku sinne kotelon sisään sopii?
Ja tietysti vinkkejäkin otetaan vastaan, että mitä akkuja suositaan ja mitä sietäisi välttää.
Passat 3C Variant 2.0TDI 125kW Highline
285*190*175. Suurinpiirtein tommosilla mitoilla sinne akku ainakin sopii. Korkeus ja leveys ei mahdu kasvamaan tosta, pituus on se mikä muuttuu kapasiteetin mukana.
Omaan just vaihdoin Exiden Premiumin 284x175x175 tais olla tarkat mitat ja 72Ah kapasiteettia. Olikohan Exideltä 77Ah isoin mitä ainakin kaveri tarjos, mutta eiköhän vieläkin isompia löydy muilta merkeiltä ainakin.
Tsekkaa nyt ekana sinne että minkä kokoinen siellä on, mitatkin saat samalla siitä otettua.
Omaan just vaihdoin Exiden Premiumin 284x175x175 tais olla tarkat mitat ja 72Ah kapasiteettia. Olikohan Exideltä 77Ah isoin mitä ainakin kaveri tarjos, mutta eiköhän vieläkin isompia löydy muilta merkeiltä ainakin.
Tsekkaa nyt ekana sinne että minkä kokoinen siellä on, mitatkin saat samalla siitä otettua.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
AjH wrote:285*190*175. Suurinpiirtein tommosilla mitoilla sinne akku ainakin sopii. Korkeus ja leveys ei mahdu kasvamaan tosta, pituus on se mikä muuttuu kapasiteetin mukana.
Omaan just vaihdoin Exiden Premiumin 284x175x175 tais olla tarkat mitat ja 72Ah kapasiteettia. Olikohan Exideltä 77Ah isoin mitä ainakin kaveri tarjos, mutta eiköhän vieläkin isompia löydy muilta merkeiltä ainakin.
Tsekkaa nyt ekana sinne että minkä kokoinen siellä on, mitatkin saat samalla siitä otettua.
Kiitoksia! Yritän huomenna päästä mittanauhan kanssa konepellin alle. Prkleen lenssu syö taas voimia sen verran, ettei suuremmin urheilla. 3vko sit vasta sai olla kuumeessa ja p*skataudissa, nyt iski flunssan. Ei kuitenkaan possunuhaa ole.. Huh.
Autokin lähti käyntiin - pari tuntia akkulaturi naputti ja hörähti kun palmun alta. Ei tullut tuo Eberiä testattua, ettei nyt mihinkään vikatilaan itseensä vetäsis kun oli käynnissä kun akun jännite laski liian alhaiseksi.. Huomenna selvinee.
Passat 3C Variant 2.0TDI 125kW Highline
Tuskinpa, hinnat on hyvinkin tasaiset merkistä riippumatta kun pysytään ns. "laatumerkeissä".Rave wrote:Onko Exide paras vaihtoehto hinta-laatusuhteeltaan?
Varta, Bosch, Exide, ja moni muukin merkki on varmasti toimiva. Pieniä eroja tietysti on mutta jos ei A-B testejä pysty tekemään niin luultavasti aika pieni merkitys on. Uusi akku on kuitenkin varmasti parempi kuin se 5 vuotta konehuoneessa istunut.
Takuu on tietysti yksi turva akuissa, Exide Premiumissa on se 2 vuotta ja siinä ajassa luulisi zippaavan jos on vikaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Passattiin laitettiin viime talvena Vartan Silver Dynamic joka on amppeeri määrältään isompi ku vakio akku. (kuolemaksenikaan en muista minkä kokonen se oli ) Eikä mitään moittimista.
http://www.varta-automotive.com/index.php?id=100
Ja sain vielä kahden vuoden käynnistymistakuunkin. Eli jos auto ei lähde käyntiin ja se on akusta kii ni hinaus menee liikkeen piikkiin mistä ostin sen. Ei hullumpi diili.
http://www.varta-automotive.com/index.php?id=100
Ja sain vielä kahden vuoden käynnistymistakuunkin. Eli jos auto ei lähde käyntiin ja se on akusta kii ni hinaus menee liikkeen piikkiin mistä ostin sen. Ei hullumpi diili.
Moi,
Just vaihdoin uuden ja suuremman akun Passattiin.
Malli on: Vartan Silver Dynamic 85.Ah, eli kyllä tuolla pitäs Eberiä jo pyöritellä.
95.Ah ja 100.Ah:n akku ei alkuperäiselle paikalle mahtunut ja uskon että akkujen koot on lähestulkoon samat kaikilla valmistajilla.
Tuon Vartan kokohan on: Pituus 315.mm x Leveys 175.mm x Korkeus 175.mm eli tuon kokonen akku on maksimin kokoinen 3BG:hen. Korkeuden puolesta olis mennyt vielä about 8-10.mm korkeempikin.
Just vaihdoin uuden ja suuremman akun Passattiin.
Malli on: Vartan Silver Dynamic 85.Ah, eli kyllä tuolla pitäs Eberiä jo pyöritellä.
95.Ah ja 100.Ah:n akku ei alkuperäiselle paikalle mahtunut ja uskon että akkujen koot on lähestulkoon samat kaikilla valmistajilla.
Tuon Vartan kokohan on: Pituus 315.mm x Leveys 175.mm x Korkeus 175.mm eli tuon kokonen akku on maksimin kokoinen 3BG:hen. Korkeuden puolesta olis mennyt vielä about 8-10.mm korkeempikin.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Patu wrote:Moi,
Just vaihdoin uuden ja suuremman akun Passattiin.
Malli on: Vartan Silver Dynamic 85.Ah, eli kyllä tuolla pitäs Eberiä jo pyöritellä.
95.Ah ja 100.Ah:n akku ei alkuperäiselle paikalle mahtunut ja uskon että akkujen koot on lähestulkoon samat kaikilla valmistajilla.
Tuon Vartan kokohan on: Pituus 315.mm x Leveys 175.mm x Korkeus 175.mm eli tuon kokonen akku on maksimin kokoinen 3BG:hen. Korkeuden puolesta olis mennyt vielä about 8-10.mm korkeempikin.
Mitäpä kustansi tuollainen akku? Takuuta?
Passat 3C Variant 2.0TDI 125kW Highline
Akku Ania Seinäjoki, 145€, 3-Vuoden takuu ja 2-Vuoden käynnistyspalvelu.tyrvis wrote:Patu wrote:Moi,
Just vaihdoin uuden ja suuremman akun Passattiin.
Malli on: Vartan Silver Dynamic 85.Ah, eli kyllä tuolla pitäs Eberiä jo pyöritellä.
95.Ah ja 100.Ah:n akku ei alkuperäiselle paikalle mahtunut ja uskon että akkujen koot on lähestulkoon samat kaikilla valmistajilla.
Tuon Vartan kokohan on: Pituus 315.mm x Leveys 175.mm x Korkeus 175.mm eli tuon kokonen akku on maksimin kokoinen 3BG:hen. Korkeuden puolesta olis mennyt vielä about 8-10.mm korkeempikin.
Mitäpä kustansi tuollainen akku? Takuuta?
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
-
- Posts: 195
- Joined: 29.12.2008 21:23
- Location: Tampere
Seuraavassa TM:ssä (18.11.) on akut testissä, tosin peruskapasiteetilla varustetut mallit. Mukana näytti olevan vartaa, boschia, biltemaa, hankookkia sun muuta.
Itellä on vielä orkkisakku paikoillaan 1/2001, eberi käytössä ja ulkoista laturia en ole koskaan käyttänyt.
Niin siihen eberiin voi asettaa oletusmaksiajan minkä se pöhisee. Defaultti on 2h.
Itellä on vielä orkkisakku paikoillaan 1/2001, eberi käytössä ja ulkoista laturia en ole koskaan käyttänyt.
Niin siihen eberiin voi asettaa oletusmaksiajan minkä se pöhisee. Defaultti on 2h.
- Markku Duus
- Posts: 369
- Joined: 4.9.2006 17:03
- Location: Kuopio
Mulle myytiin Exiden Premium 100Ah kapasiteetilla. Kataloogista katsoi että sopii, epäilin siinä tiskillä ääneen myyjälle että onko näin, mutta kokeillaan nyt (silmämääräisesti näyttää aika isolta). En ole vielä ehtinyt sovittamaan paikalleen. 130 eskuudoa jäi maksamaan 2 vuoden takuulla. Edellisessä autossa oli saman merkkinen Premium, ja toimi rankassa Webasto käytössä erittäin hyvin.
VW Cross Touran 2.0 TDI -08 125kW
Tuo sun akkus on mielestäni turhan pitkä alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Voi toki olla että siellä akun pohjalla oli muutama eri kiinnikekohta noille eri kokosille akuille. Jos jostakin tuo akku jää isoksi niin se on todellakin se pituus, mutta kokelemallahan se selviää.Markku Duus wrote:Mulle myytiin Exiden Premium 100Ah kapasiteetilla. Kataloogista katsoi että sopii, epäilin siinä tiskillä ääneen myyjälle että onko näin, mutta kokeillaan nyt (silmämääräisesti näyttää aika isolta). En ole vielä ehtinyt sovittamaan paikalleen. 130 eskuudoa jäi maksamaan 2 vuoden takuulla. Edellisessä autossa oli saman merkkinen Premium, ja toimi rankassa Webasto käytössä erittäin hyvin.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
- Markku Duus
- Posts: 369
- Joined: 4.9.2006 17:03
- Location: Kuopio
Juurikin tuo pituus arveluttaa, siitä se jää kiinni jos ei mahdu. Jos jotain pitäis arvata niin ei sovi sinne. No, täytyy kokeilla niin on viisaampi.Patu wrote:Tuo sun akkus on mielestäni turhan pitkä alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Voi toki olla että siellä akun pohjalla oli muutama eri kiinnikekohta noille eri kokosille akuille. Jos jostakin tuo akku jää isoksi niin se on todellakin se pituus, mutta kokelemallahan se selviää.Markku Duus wrote:Mulle myytiin Exiden Premium 100Ah kapasiteetilla. Kataloogista katsoi että sopii, epäilin siinä tiskillä ääneen myyjälle että onko näin, mutta kokeillaan nyt (silmämääräisesti näyttää aika isolta). En ole vielä ehtinyt sovittamaan paikalleen. 130 eskuudoa jäi maksamaan 2 vuoden takuulla. Edellisessä autossa oli saman merkkinen Premium, ja toimi rankassa Webasto käytössä erittäin hyvin.
VW Cross Touran 2.0 TDI -08 125kW
Niitä akkutelineitäkin lienee vähän erimallisia, meinaan että tohon 1.8T bensakoneiseen ei mun mielestä mahdu kun toi 284mm pitkä akku, ton kokoselle tuli reunimmaiseen pultinreikään kiinnike. Ehkä kiinnikkeen uudelleen muotoilu tmv operaatio tekisi vielä muutaman sentin lisätilaa tai sitten tosiaan akkutelineen pohjissa on eroja.
Tossa mun auton pohjassa on kolme kohtaa sille pultille, aika hemmetin kapean akun saisi tarvittaessa laitettua
Tossa mun auton pohjassa on kolme kohtaa sille pultille, aika hemmetin kapean akun saisi tarvittaessa laitettua
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Hyvä vinkki, mutta Passatin kohdalla toteutus on vähän hankala. Konehuoneessa ei oikein tilaa ole lisäakuille. Ja ihan pieni ei riitä koska normaalikokoinen käynnistysakkukin saattaa tyhjetä käytön myötä. Tupla-akku vaatii myös entistä enemmän ajoa käynnistysten välillä ettei lopputulos ole kaksi tyhjää akkua ja käynnistymätön auto.
Pari pistettä ja isoa kirjainta tekisi jabetuksen teksteistäkin huomattavasti luettavampia.
Pari pistettä ja isoa kirjainta tekisi jabetuksen teksteistäkin huomattavasti luettavampia.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Sen verran myöhästynyt tämä akkuropleemi, että nyt taas kovempien pakkasten aikaan heräsin todellisuuteen ja tilasin uuden akun.
Laitoin elämän risakeks ja tilasin Vartan F18 85Ah akun. Edellinen Vartan vanhaa mallistoa ja 80Ah.
Uskaltaa taas Eeberiä höristellä, eikä pelota pakkaset!
Laitoin elämän risakeks ja tilasin Vartan F18 85Ah akun. Edellinen Vartan vanhaa mallistoa ja 80Ah.
Uskaltaa taas Eeberiä höristellä, eikä pelota pakkaset!
Passat 3C Variant 2.0TDI 125kW Highline
Minulla on 5kw eberi ja noin 1/2vuotta vanha 100Ah akku.
Ja kun mersussa on pikkuisen(=pirusti) kylmäkäynnistys ongelmaa, niin toki sitä eberiä joutuu 2 kertaa päivässä ja tunti kerrallaan tohottamaan.
Yhden kerran meinasi virta loppua kesken ja vahingosta viisastuneena ostin sitten ctek-ylläpitolaturin siihen vielä kaveriksi.
Jotenkin vaan kuulostaa ettei aamustartti ole enää niin laiska.
Niin ja työmatkat on luokkaa 5-10 km suuntaansa.
Lähtökohtaisesti suosittelen kaikille eber/webasto käyttäjille pitempiä polttoaikoja (30min.-1h) ja tietysti pitempiä automatkoja,jotta akku ehtii latautumaan ajon aikana.
Ja kun mersussa on pikkuisen(=pirusti) kylmäkäynnistys ongelmaa, niin toki sitä eberiä joutuu 2 kertaa päivässä ja tunti kerrallaan tohottamaan.
Yhden kerran meinasi virta loppua kesken ja vahingosta viisastuneena ostin sitten ctek-ylläpitolaturin siihen vielä kaveriksi.
Jotenkin vaan kuulostaa ettei aamustartti ole enää niin laiska.
Niin ja työmatkat on luokkaa 5-10 km suuntaansa.
Lähtökohtaisesti suosittelen kaikille eber/webasto käyttäjille pitempiä polttoaikoja (30min.-1h) ja tietysti pitempiä automatkoja,jotta akku ehtii latautumaan ajon aikana.
Vw T5
Eikös tuon ctekin joudu aina näpyttelee siihen oikeeseen moodiin et lähtee lataamaan? Ite laitoin helpoimman kautta eli Defan oman laturin. Omakin työmatka 5km ja akku kuolee tuollasella matkalla nopeesti jollei ole muuta virtalähdettä. Konttiin on tulossa edellisen auton Optima Red Top akku lähinnä hifejä ajatellen, mutta riittää siitä kapasiteettia sitten käynnistykseenkin.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
Niinpä muuten muistaakin.mla wrote:Uudemmat CTekin laturit muistavat lataustilan ja niitä ei joudu naputtelemaan erikseen päälle kun virrat siihen kytketään, vaan ovat siinä edellisessä tilassa jo valmiiksi.
Minulla on tämä malli käytössä Ctek xs3600
Vw T5
Mulla on ollu nyt 4 vuotta sama optiman punakantinen, ja paljon olen ajanut lyhyttäkin väliä = 5km suuntaan ja eeperi 30min. molemmissa päin päällä. Ikänä ei oo ollu virran kanssa onkelmia.
Silloin tällöin oon kyllä ajanut ihan hupiakin, minkä muun takia sitä nelivetoa omistaa, jos ei talven?
Silloin tällöin oon kyllä ajanut ihan hupiakin, minkä muun takia sitä nelivetoa omistaa, jos ei talven?
"Diiselit on laiskoja ja ne savuttaa"
No nelivetohan on tehty revittelyä varten!DJisotela wrote:Mulla on ollu nyt 4 vuotta sama optiman punakantinen, ja paljon olen ajanut lyhyttäkin väliä = 5km suuntaan ja eeperi 30min. molemmissa päin päällä. Ikänä ei oo ollu virran kanssa onkelmia.
Silloin tällöin oon kyllä ajanut ihan hupiakin, minkä muun takia sitä nelivetoa omistaa, jos ei talven?
Tänään tuli sorvattua uus akku keulille.. Oli aika ahdasta, mutta jarrutehostajan alipaineletkun irroituksella selvis.
Loput sujui sit tiukalla tetriksen pelaamisella
Passat 3C Variant 2.0TDI 125kW Highline
Eberiin tehokaampi akku
Laitappa sinne eberille oma akku niin autokin lähtee käyntiin ja tarkasta laturin toiminta latausteho
mittarilla huom laturin hiilet ovat varmaan kuluneet lyhkäiseksi joten vaihda
mittarilla huom laturin hiilet ovat varmaan kuluneet lyhkäiseksi joten vaihda
Re: Eberiin tehokaampi akku
Mites muuten laturin latausteho näppärästi mitataan? /riittääkö yleismittari?, (joo en ole googlettanut )jabetus wrote:Laitappa sinne eberille oma akku niin autokin lähtee käyntiin ja tarkasta laturin toiminta latausteho
mittarilla huom laturin hiilet ovat varmaan kuluneet lyhkäiseksi joten vaihda
Transporter 2,5tdi vm99
Joo yleismittari, tasajännitemittaus ja 20Vdc riittää skaalaksi. Jännitettä pitäisi olla se 14 volttia tai vähän ylikin.
Niin ja mittaus akun navoista, auton käydessä eli ladatessa.
Niin ja mittaus akun navoista, auton käydessä eli ladatessa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Joo voltit näyttää ok, Täytyy perehtyä tohon latausvirtaan vielä kun eberi ei vaan lähde päälle aina ilman lisävirtaa. Akussa tänään oli yön jälkeen 12,54v eli erittäin hyvä lukema, eberi ei mennyt päälle ilman laturin kytkentää. Mitäköhän eberi tarkistaa akun suhteen, suoraan vaan voltteja vai eikö se saa sitten jostain syystä akusta tehoa vai onko se jotenkin turhan herkkä laite akun suhteen.. Tarttis käydä jossain eberinhuolto liikkeessä kysäsemässä onko siinä säätö mahdollisuutta, kun tuo lämmitin on nakattu suoraan vanhan tilalle ilman mitään ylimääräisiä säätöjä/alantietoa..
Transporter 2,5tdi vm99
Tänään vaihtui golffin vakion 80Ah akun tilalle 100Ah akku. Orkkis akkukotelon joutu heittää mäkeen ja kotelon pohjaan tehä pieni puukotus. Red toppi tulee vielä takakonttiin niin sitten voikin ryhtyä asentamaan eberiä.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
- Markku Duus
- Posts: 369
- Joined: 4.9.2006 17:03
- Location: Kuopio
Kyllähän siinä niin kävi että ei tuo 100Ah akku sopinut kirveelläkään, noin 3cm liian pitkä tuohon koloon, aivan kuten arveltiinkin. Nyt siellä napottaa 80Ah:n akku paikallaan (alkuperäisen kokoinen)Markku Duus wrote:Juurikin tuo pituus arveluttaa, siitä se jää kiinni jos ei mahdu. Jos jotain pitäis arvata niin ei sovi sinne. No, täytyy kokeilla niin on viisaampi.Patu wrote:Tuo sun akkus on mielestäni turhan pitkä alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Voi toki olla että siellä akun pohjalla oli muutama eri kiinnikekohta noille eri kokosille akuille. Jos jostakin tuo akku jää isoksi niin se on todellakin se pituus, mutta kokelemallahan se selviää.Markku Duus wrote:Mulle myytiin Exiden Premium 100Ah kapasiteetilla. Kataloogista katsoi että sopii, epäilin siinä tiskillä ääneen myyjälle että onko näin, mutta kokeillaan nyt (silmämääräisesti näyttää aika isolta). En ole vielä ehtinyt sovittamaan paikalleen. 130 eskuudoa jäi maksamaan 2 vuoden takuulla. Edellisessä autossa oli saman merkkinen Premium, ja toimi rankassa Webasto käytössä erittäin hyvin.
VW Cross Touran 2.0 TDI -08 125kW
Itsekin olisin tuon 100Ah akun tilannut, mutta tuli mitattua ensin. Oli uskottava, että ei se sinne sovi.
Nyt ollut kuukauden verran Vartan Silveri 85Ah kiinni ja pirun hyvin on pelannut. Eeberiä tulee pyöriteltyä ihan huoletta.
3v täystakuu, eikä vaikuta, vaikka autossa olisi Eeberi.
Nyt ollut kuukauden verran Vartan Silveri 85Ah kiinni ja pirun hyvin on pelannut. Eeberiä tulee pyöriteltyä ihan huoletta.
3v täystakuu, eikä vaikuta, vaikka autossa olisi Eeberi.
Passat 3C Variant 2.0TDI 125kW Highline