pyörän navan kiristys

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
pasi75
Posts: 49
Joined: 26.8.2009 0:00
Location: Jyväskylä

pyörän navan kiristys

Post by pasi75 »

Onko tosiaan niin että pyörännapa kiristetään ensiksi 115nm ja sitten 180 astetta????

kyseessä passat 1.8 vm97
Passat variant 1.8 vm 97
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Ei tuo mitenkää maharottomalla kuulosta. Minkälaasesta lähteestä oot ko. kiristysmomentin kattonu?

Jouruin ittekki 3C Passatin takanavan kohdalla tarkistaa kiristysmomentin useampaan kertaan, sen verta rajulle tuntu kun Autodata ilmotti kiristysmomentin olevan 200Nm + 180astetta.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

juu ihan normia.... uudella pultilla
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Onkos tää nyt jo 3B korinen, no jokatapauksessa 3BG Passattiin Haynes tarjoaa 115Nm+180 astetta jos on M14 pultti, M16 pultti väännetään 190Nm+180 astetta. Varmaan 3B on samoilla momenteilla, eikös näissä navat ole samat kuitenki?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

juu pultin koosta kiinni
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
pasi75
Posts: 49
Joined: 26.8.2009 0:00
Location: Jyväskylä

Post by pasi75 »

korjausoppaastahan toi löytyi, ei ehkä kuulosta suurilta mutta todellisuudessä jotain muuta, saa 2M putkea käyttää että pystyy kiristämään, milläköhän ne liikkeessä kiristävät
Passat variant 1.8 vm 97
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Hauiksella :D
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Millä renkaat laitat kiinni, nekin pitäisi 120Nm kireyteen painaa momenttiavaimella? :D Mun letkuillakin onnistuu vaikka B-kaupan momenttikammessa ei oo kun alle 50cm vartta apuna. Toi 190Nm alkaa olla jo paljon puolen metrin kammelle, mutta metriseksi vaihtaa niin pitäisi mennä aika kivuttomasti. Ei nyt ole mitenkään tarkoitus vähätellä, mutta ei toi nyt vielä mikään hirveä momentti kuitenkaan ole.

Mitenköhän paljon momentissa mitattuna toi 180 astetta tekee lisää? Ainakin renkaan pultteja kun kiristelee niin 70-110Nm on jo arviolta puolikierrosta, menisikö 150-160Nm alueelle tosta 115Nm lähtien.

Vielä loppuun vertailuna Nissanin RB26 koneen jakopään hihnan kampurapyörän kiinnityspultti (vai mutteri kumpi lienee), ohjekireys on jossain 450Nm kohdilla. Sitä voi jo pitää kireänä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

tai portterin kunkkupultti...liki 300nm plus 18p astetta vai mitä se oli ;) ne on yleensä viä piukemmas ku noi rb koneiden, kyl niitäkin saa silti usein vääntää kunnon jatkojen kans :) noissa napapulteissa alkaa lopussa melkei löystymään ku kiristää...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply