Scangauge mittari ja Xgauge -ohjelmointia.

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Scangauge mittari ja Xgauge -ohjelmointia.

Post by JukkaA »

Itse oon ollu vähän yllättänyt, että Scangauge mittarista ei ole tullut kovinkaan suosittu suomessa. Kysehän on OBD-porttiin tulevasta mittarista, jonka näytölle saat kerrallaan neljä reaaliaikaista mitattavaa suuretta.

Image

Omassa mittarissani näkyy ahtopaine, ahtoilman lämpötila, ilmamäärä (g/s) ja arvioitu teho.

Laitteessa on muistipaikat itse konfiguroiduille mittareille (ns. Xgauge -ominaisuus) jolla suurin osa noista munkin mittareista on tehty.

Voin laittaa noita Xgaugen koodeja tähän jos joku on kyseisen laitteen ostanut ja haluaisi samoja mittareita näytölle.

Laitteessa on muitakin ominaisuuksia, jotka eivät ole mulle niinkään tärkeitä. Laite toimii siis ajotietokoneena näyttäen kulutus tietoja jne. ja sillä pystyy myös lukemaan vikakoodeja ecusta.
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

Saisko ton näyttämään pakolämpöjä mitenkään? Mullahan ois se alkuperäinen VAG anturi pakolämmöille minkä Jukalta ostin, voiko sen kytkeä jotenkin autoon niin että tiedot saa OBD portin kautta tolle laitteelle?
Subaru Legacy variant GT-B e-tune II (rev denso)
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Teoriassa kyllä jos korvaat sillä jonkun auton alkuperäisen anturin jonka dataa Scangauge näyttää. MAP -arvoa tarvitsee kaikki, joten oikeastaan ainut anturi jonka voisi korvata olisi MAF. Mittarilukeman kalibrointi ei ole ongelma, Xgaugen avulla sen teko on kohtuullisen helppoa.
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

JukkaA wrote:Teoriassa kyllä jos korvaat sillä jonkun auton alkuperäisen anturin jonka dataa Scangauge näyttää. MAP -arvoa tarvitsee kaikki, joten oikeastaan ainut anturi jonka voisi korvata olisi MAF. Mittarilukeman kalibrointi ei ole ongelma, Xgaugen avulla sen teko on kohtuullisen helppoa.
Okei eli multahan hajos toi MAFfi ja se kytketään sitten softan kautta pois pelistä. Eli sillon tosta kikkailusta ei liene pitäis olla mitään haittaa?

Miten luulisit ton soveltuvan mulle? Oisko mahis luopua samalla viisarilla toimivasta ahtopainemittarista? Näkyykö arvot kuinka selveästi ja isolla, eli huomaako riittävän helposti jos lähtee lämmöt, ahdot tms. nousee?
Subaru Legacy variant GT-B e-tune II (rev denso)
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Selkeydessä ei ole valittamista, päivitysnopeus tosin voisi olla nopeampikin. Kannattaa testata ennen hankintaa, niin tietää soveltuuko omaan käyttöön ja tarpeeseen.
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

JukkaA wrote:Selkeydessä ei ole valittamista, päivitysnopeus tosin voisi olla nopeampikin. Kannattaa testata ennen hankintaa, niin tietää soveltuuko omaan käyttöön ja tarpeeseen.
Onko sulla pelkästään tämä vai myös irtomittareita sen lisäks?
Subaru Legacy variant GT-B e-tune II (rev denso)
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Käyttiksessä pelkästään tämä. Poloon on tulossa pelkästään irtomittareita, koska ecu ei tunnista scangaugea. Ajattelin kyllä Golffiinkin laittaa pakopainemittarin turbon säädön ajaksi, mutta normi ajossa saa riittää toi scangauge.
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

Toki pakopaine säädön ajaksi.. Ilmeisesti scangaugessa ei ole eikä saakkaan varoitusmerkkiääntä, valoa tms. jos tietyt arvot rikkoontuvat?

Osaatko sanoa tarkemmin miten se pakolämmön mittaaminen MAFfin avulle tehdään? Pakolämpöanturilta piuhat MAFfin johtoihin ja sitten pitäisi ohjelmoida jotenkin laite ymmärtämään tuo?
Subaru Legacy variant GT-B e-tune II (rev denso)
Joona
Posts: 247
Joined: 21.8.2005 22:09

Post by Joona »

Ihan näin puhtaasta mielenkiinosta, mitä kaikkea arvoja tuo laite saa esille 1.6 16V BCB-koneesta?
Audi A4 B5 Avant 1.9 TDI PD quattro
Audi A4 B6 2.0
Jonsekki
Posts: 65
Joined: 17.5.2011 12:08
Location: Ylivieska

Re: Scangauge mittari ja Xgauge -ohjelmointia.

Post by Jonsekki »

Toivottavasti en herätelly liian vanhaa postausta.

Tuli hommattua omaan kulkineeseen tuommonen ScangaugeII ja positiiviset fiilikset jäi laitteesta. Toimii ainakin seuraavissa ajoneuvoissa.

- vw golf iv 1.9TDI ALH '00 (vuosimalli 2001)
- vw golf iv 1.9TDI ALH '01

JukkaA: jos sulla vielä löytyis noita XGauge koodeja, niin mielellään voisin kokeilla jos ne toimisivat myös tuossa omassa pirssissä.
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Re: Scangauge mittari ja Xgauge -ohjelmointia.

Post by Dubsonic »

Toimiikohan tää laite Golf IV -05 1.9TDI ATD koneen kanssa? Kukaan kokeillu. Bilteman myymä kopiolaite ei ainakaan ymmärtänyt mun golffin päälle yhtään mitään.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Re: Scangauge mittari ja Xgauge -ohjelmointia.

Post by JukkaA »

Kyllä toimii ATDn kanssa, on testattu. Multa saa lainaa jos kiinnostaa. Miepä laitan noita xgauge koodeja niin pääse kokeilee.
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Re: Scangauge mittari ja Xgauge -ohjelmointia.

Post by JukkaA »

Ahtopaine:

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Re: Scangauge mittari ja Xgauge -ohjelmointia.

Post by JukkaA »

Ilmamäärä:

Image

Image

Image

Image

Image
Jonsekki
Posts: 65
Joined: 17.5.2011 12:08
Location: Ylivieska

Re: Scangauge mittari ja Xgauge -ohjelmointia.

Post by Jonsekki »

Hyvin pelitti xgauge koodit. Ahtopainekin päivittyy riittävän nopeasti omiin tarpeisiin (nopeimmalla asetuksella).
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)
Post Reply