Opas: Passat 3B(G) iskarien + jousien vaihto
Opas: Passat 3B(G) iskarien + jousien vaihto
Kirjotellaas nyt sitten tämmönenkin.
Työkalut (lisätään/korjataan tarvittaessa):
16mm lenkki
18mm käivänälenkki (ks. kuva)
5mm kuusiokoloavain
Jakoavain
Räikkäsarja (ainakin 13mm, 16mm ja 18mm holkit + räikkä)
Jousipuristimet kahdella koukulla per pää
Rautakanki tai vastaava tanko
Tunkki ja 2kpl pukki
Muut tarpeet:
4kpl 30mm kumitulppa kaukaloon
Aloitetaan etupäästä:
Jos työnalla on madallussarja, mittaa ennen purkutyötä korkeus navan keskeltä kaareen!
Tunkkaa molemmat puolet ylös ja tuetaan pukkien päälle, jotta kallistuksenvakaaja ei aiheuta myöhemmässä vaiheessa ongelmia(!). Pukkeja ei siis mihinkään jousitukseen liittyvään paikkaan, vaan esimerkiksi runkopalkkien alle ja tukevasti, pientä riuhtomista on tiedossa.
Löysää iskarin alapään mutteri, voi irroittaa mutta jätä pultti paikalleen.
Avaa konehuoneesta, kaukalosta löytyvien tulppien (2 per puoli) alta löytyvät mutterit. Voit toki irroittaa myös ne kolme pulttia jotka eivät ole piilossa mutta silloin irtoavat myös ylätukivarsien sisäpään kiinnikkeet, ja siitä ei kuitenkaan ole hyötyä tolpan irroittamisessa. 30mm kumitulpat ovat näiden reikien peittämiseen kun homma on valmis ja uudet tolpat kiinni.
Purista jousta kasaan puristimilla ja kun paketti alkaa pudota yläpäästä irti saat alapään pultin pujoteltua pois. Vaatii vähän apua koska on tukivarsien välissä mutta vääntelemällä tukivarsia tulee kyllä pois.
Vääntele alapää pois tukivarren päältä ja taittele tolppa ulos pyöräkotelosta.
Jos käytät rautakankimetodia ilman jousipuristinta niin tässä vaiheessa väännä kangella alatukivartta ja taittele paketti ulos. Kaveri enemmän kuin suositeltava rautakangen varteen.
Iskarin ylämutterin avaamisessa jousipuristin kuitenkin (lähes) pakolllinen turvallisuussyistä.
Käivänälenkin ja 5mm kuusiokoloavaimen avulla avaa iskarin yläpää, pura yläjousilautanen ja muut osat pois.
Kasaa yläjousilautanen ja muut osat uuden iskarin ja jousen päälle ja suorita asennus autoon käänteisessä järjestyksessä.
Suorita sama opearaatio toisella puolella.
Kiristä iskarin alapään mutterit molemminpuolin vasta kun molemmat puolet ovat valmiit ja auto on laskettu alas renkailleen jolloin alatukivarsi on normaalissa asennossa.
Takaosan projekti on käytännössä huomattavasti yksinkertaisempi:
Tunkkaa perä ylös pukeille, edelleen jousikseen liittyvät osat eivät ole kelvollisia tukipisteitä.
Tue esim tunkilla toisen navan alta ja avaa iskarin alapultit molemmilta puolilta.
Huomaa kuinkapäin iskarien alaholkit ovat paikallaan, holkit puslassa epäsymmetrisesti sivusuunnassa!
Tukivarret vapautuvat jolloin tunkin avulla saa tiputettua jouset pois paikoiltaan.
Iskarit ovat yläpäästään pyöräkoteloissa kahdella pultilla per puoli kiinni. Avaa pultit ja iskarit irtoavat.
Sama homma kuin edessä, mutta jakoavain ja lenkkiavain yhdistelmällä ylätuen saa irti. Vaihtoehtona jakoavaimelle iskari ruuvipenkkiin kiinni yläpäästään ja lenkkiavain mutterilla tai kita/jakoavaimella availee. Vaihtoehtoja on monia tässä kohtaa, mutteri ei ole kuopassa piilossa kuten etuiskareissa niin tavallinen lenkkiavainkin toimii.
Uusi iskari pakettiin ja yläpäästään kiinni autoon.
Jouset paikalleen ja tunkilla tukivarsi ylös samalla iskari kohdalleen koloonsa ja pultti paikalleen.
Toinen puoli samoin, toinen puoli on paikoillaan ja vakaajan kautta vaikeuttaa/helpottaa asennusta.
Alapultit taas paikalleen muttereineen mutta kiristys vasta lopuksi kun auto on renkailla jotta puslat eivät jää jännitykseen.
Siinä se hiukan tiivistetysti.
Aikaa menee hommassa välineistä riippuen, pulttien ja mutterien aukeamisesta riippuen, säätämisestä ja muusta oheistekemisestä riippuen 2+ tuntia. Perä on vakio-osillakin helppo, etupää helpottuu huomattavasti kun käsitellään madallusjousia tai coilovereita, jolloin jousipuristimia ei tarvita tai tarvitaan vain vähän avustamaan.
Vaikeita kohtia ei ole matkassa, etuvakiojouset ovat työläät, kunhan pitää ajatuksen mukana ja muistaa nostaa aina koko akselin kerralla!
Ja kaveri on suositeltava ainakin vakio-osia käsiteltäessä, jos ei muuta niin työkaluja ojentelemaan.
Kuvia tulee heti kun ne saan setvittyä/otettua, tai jos jollakulla on hyvät kuvat heti helposti saatavilla niin saa laittaa tulemaan joko mulle tai tähän suoraan. Saan ne tähän ekaan viestiin editoitua tai liitettyä jollain konstilla jokatapauksessa.
Kommentteja ja erityisesti korjauksia saa esittää, korjataan ja tarkennetaan tarvittaessa.
Edit: lisätty jakoavain työkalulistaan, tarvitaan takaiskarin yläkiinnityksen avaamiseen
Edit2: Käivänän kuva. IKH nimittää silmukka-avaimeksi.
Työkalut (lisätään/korjataan tarvittaessa):
16mm lenkki
18mm käivänälenkki (ks. kuva)
5mm kuusiokoloavain
Jakoavain
Räikkäsarja (ainakin 13mm, 16mm ja 18mm holkit + räikkä)
Jousipuristimet kahdella koukulla per pää
Rautakanki tai vastaava tanko
Tunkki ja 2kpl pukki
Muut tarpeet:
4kpl 30mm kumitulppa kaukaloon
Aloitetaan etupäästä:
Jos työnalla on madallussarja, mittaa ennen purkutyötä korkeus navan keskeltä kaareen!
Tunkkaa molemmat puolet ylös ja tuetaan pukkien päälle, jotta kallistuksenvakaaja ei aiheuta myöhemmässä vaiheessa ongelmia(!). Pukkeja ei siis mihinkään jousitukseen liittyvään paikkaan, vaan esimerkiksi runkopalkkien alle ja tukevasti, pientä riuhtomista on tiedossa.
Löysää iskarin alapään mutteri, voi irroittaa mutta jätä pultti paikalleen.
Avaa konehuoneesta, kaukalosta löytyvien tulppien (2 per puoli) alta löytyvät mutterit. Voit toki irroittaa myös ne kolme pulttia jotka eivät ole piilossa mutta silloin irtoavat myös ylätukivarsien sisäpään kiinnikkeet, ja siitä ei kuitenkaan ole hyötyä tolpan irroittamisessa. 30mm kumitulpat ovat näiden reikien peittämiseen kun homma on valmis ja uudet tolpat kiinni.
Purista jousta kasaan puristimilla ja kun paketti alkaa pudota yläpäästä irti saat alapään pultin pujoteltua pois. Vaatii vähän apua koska on tukivarsien välissä mutta vääntelemällä tukivarsia tulee kyllä pois.
Vääntele alapää pois tukivarren päältä ja taittele tolppa ulos pyöräkotelosta.
Jos käytät rautakankimetodia ilman jousipuristinta niin tässä vaiheessa väännä kangella alatukivartta ja taittele paketti ulos. Kaveri enemmän kuin suositeltava rautakangen varteen.
Iskarin ylämutterin avaamisessa jousipuristin kuitenkin (lähes) pakolllinen turvallisuussyistä.
Käivänälenkin ja 5mm kuusiokoloavaimen avulla avaa iskarin yläpää, pura yläjousilautanen ja muut osat pois.
Kasaa yläjousilautanen ja muut osat uuden iskarin ja jousen päälle ja suorita asennus autoon käänteisessä järjestyksessä.
Suorita sama opearaatio toisella puolella.
Kiristä iskarin alapään mutterit molemminpuolin vasta kun molemmat puolet ovat valmiit ja auto on laskettu alas renkailleen jolloin alatukivarsi on normaalissa asennossa.
Takaosan projekti on käytännössä huomattavasti yksinkertaisempi:
Tunkkaa perä ylös pukeille, edelleen jousikseen liittyvät osat eivät ole kelvollisia tukipisteitä.
Tue esim tunkilla toisen navan alta ja avaa iskarin alapultit molemmilta puolilta.
Huomaa kuinkapäin iskarien alaholkit ovat paikallaan, holkit puslassa epäsymmetrisesti sivusuunnassa!
Tukivarret vapautuvat jolloin tunkin avulla saa tiputettua jouset pois paikoiltaan.
Iskarit ovat yläpäästään pyöräkoteloissa kahdella pultilla per puoli kiinni. Avaa pultit ja iskarit irtoavat.
Sama homma kuin edessä, mutta jakoavain ja lenkkiavain yhdistelmällä ylätuen saa irti. Vaihtoehtona jakoavaimelle iskari ruuvipenkkiin kiinni yläpäästään ja lenkkiavain mutterilla tai kita/jakoavaimella availee. Vaihtoehtoja on monia tässä kohtaa, mutteri ei ole kuopassa piilossa kuten etuiskareissa niin tavallinen lenkkiavainkin toimii.
Uusi iskari pakettiin ja yläpäästään kiinni autoon.
Jouset paikalleen ja tunkilla tukivarsi ylös samalla iskari kohdalleen koloonsa ja pultti paikalleen.
Toinen puoli samoin, toinen puoli on paikoillaan ja vakaajan kautta vaikeuttaa/helpottaa asennusta.
Alapultit taas paikalleen muttereineen mutta kiristys vasta lopuksi kun auto on renkailla jotta puslat eivät jää jännitykseen.
Siinä se hiukan tiivistetysti.
Aikaa menee hommassa välineistä riippuen, pulttien ja mutterien aukeamisesta riippuen, säätämisestä ja muusta oheistekemisestä riippuen 2+ tuntia. Perä on vakio-osillakin helppo, etupää helpottuu huomattavasti kun käsitellään madallusjousia tai coilovereita, jolloin jousipuristimia ei tarvita tai tarvitaan vain vähän avustamaan.
Vaikeita kohtia ei ole matkassa, etuvakiojouset ovat työläät, kunhan pitää ajatuksen mukana ja muistaa nostaa aina koko akselin kerralla!
Ja kaveri on suositeltava ainakin vakio-osia käsiteltäessä, jos ei muuta niin työkaluja ojentelemaan.
Kuvia tulee heti kun ne saan setvittyä/otettua, tai jos jollakulla on hyvät kuvat heti helposti saatavilla niin saa laittaa tulemaan joko mulle tai tähän suoraan. Saan ne tähän ekaan viestiin editoitua tai liitettyä jollain konstilla jokatapauksessa.
Kommentteja ja erityisesti korjauksia saa esittää, korjataan ja tarkennetaan tarvittaessa.
Edit: lisätty jakoavain työkalulistaan, tarvitaan takaiskarin yläkiinnityksen avaamiseen
Edit2: Käivänän kuva. IKH nimittää silmukka-avaimeksi.
Last edited by AjH on 29.3.2013 20:58, edited 4 times in total.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Hienoa! Selkeet ohjeet on aina hyvästä! Katson tuliko otettua mitää sellaista kuvamateriaalia et vois käyttää tässä.. No iltasella otetaan pakka auki taas ni voisin sitten ottaa kuvia?
Etupäässä oli mulla sellainen ongelma et kuskin puolella konehuoneen puolella mulla menee kaksi metallista johtoa juuri tämän toisen kumitulpan yli joten ainakaa minulla se ei onnistunut sitä kautta.. Joten oli otettava tukivarret auki ja siinä oli melkoiset talkoot kun oli ruosteesta hitsautunut kiinni.. Mutta kärsivällisyyttä ja paljon rost offia Niin ja sitten meni tietysti nämä ylätukivarret heikkoon happeen kun moskalla antoi kyytiä tälle pultille..
Takapäätä vaihdettaessa tosiaan nämä "vajaavetoiset" niin pitää huomata että kun on jäykkäperä niin nostaa sillai että taka-akseli on sitte vapaana ettei nosta siitä.. Ja huomaa että käsijarru on pois päältä tai jos on päällä niin vapauttaa sen niin perä "tippuu" ja jousen saa helposti pois..
Suosittelen laittamaan vaikka copperpastea kaikkiin pultteihin mitä saatte irti tai jos laitatte uutta tilalle.. crc:ltä on ainakin kätevä paukkupurkissa copperpastea..
edit: Niin ja sitten vielä sellainen kun tätä iskarin yläpään pulttia lähtee avaamaan kun jouset on puristimissa niin jos mutteri mopon omistaa niin sillä lähtee kyllä melko hienosti eikä välttämättä tarvi tätä kuusiokoloa ja lenkkiä käyttää.. Mutta huomioitavaa on että ne jouset olis sitte kanssa hyvin kasassa ettei ammu silmille
Etupäässä oli mulla sellainen ongelma et kuskin puolella konehuoneen puolella mulla menee kaksi metallista johtoa juuri tämän toisen kumitulpan yli joten ainakaa minulla se ei onnistunut sitä kautta.. Joten oli otettava tukivarret auki ja siinä oli melkoiset talkoot kun oli ruosteesta hitsautunut kiinni.. Mutta kärsivällisyyttä ja paljon rost offia Niin ja sitten meni tietysti nämä ylätukivarret heikkoon happeen kun moskalla antoi kyytiä tälle pultille..
Takapäätä vaihdettaessa tosiaan nämä "vajaavetoiset" niin pitää huomata että kun on jäykkäperä niin nostaa sillai että taka-akseli on sitte vapaana ettei nosta siitä.. Ja huomaa että käsijarru on pois päältä tai jos on päällä niin vapauttaa sen niin perä "tippuu" ja jousen saa helposti pois..
Suosittelen laittamaan vaikka copperpastea kaikkiin pultteihin mitä saatte irti tai jos laitatte uutta tilalle.. crc:ltä on ainakin kätevä paukkupurkissa copperpastea..
edit: Niin ja sitten vielä sellainen kun tätä iskarin yläpään pulttia lähtee avaamaan kun jouset on puristimissa niin jos mutteri mopon omistaa niin sillä lähtee kyllä melko hienosti eikä välttämättä tarvi tätä kuusiokoloa ja lenkkiä käyttää.. Mutta huomioitavaa on että ne jouset olis sitte kanssa hyvin kasassa ettei ammu silmille
VW Passat Variant 1.9 TDI -03
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Kyllä se siitäkin välistä onnistuu. (Oliko nuo nyt jotain jarruputkia vai mitä ne oli, ei muista enää.)narri wrote:Etupäässä oli mulla sellainen ongelma et kuskin puolella konehuoneen puolella mulla menee kaksi metallista johtoa juuri tämän toisen kumitulpan yli joten ainakaa minulla se ei onnistunut sitä kautta..
Ujuttaa hylsyn ensin sinne alle ja sen jälkeen jatkovartta sinne putkien sekaan.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Ja käivänälenkkihän näyttää suurinpirtein tältä
joka oli kiva huomata puoli kuusi lauantai iltana kun iskari oli kädessä.
Onneks lähellä asu tuttu automekaanikko jolta sai lainaan..
joka oli kiva huomata puoli kuusi lauantai iltana kun iskari oli kädessä.
Onneks lähellä asu tuttu automekaanikko jolta sai lainaan..
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Käivänälenkin virkaa myös ajaa sopivan kokonen hylsy ja sen ympärille todella tiukasti kiinni lukkopihdit ja hylsyn yläpään reijjästä sit kuusiokoloavain paikalleen ja ei muuta kun vääntämään, näin sen sain omasta golfista auki.
Yamaha r6r '06
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Itellä oli niin jumissa ettei lähteny kyseisellä metodilla, koitettiin kyllä..
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Mittasin ne kaukaloon tulevat kumitulpat ja 30mm on se reikä, eli semmoset tulpat kannattaa hankkia niin pysyy paikat puhtaampina.
Tampereella löytyy ainakin Korjakumista Lakalaivasta, ja yleensä suoraan hyllystä.
Tampereella löytyy ainakin Korjakumista Lakalaivasta, ja yleensä suoraan hyllystä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Hyvä kun muistutit, jouduin kaks niistä ottamaan väkivalloin pois, täytyy hakea uudet.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Noniin, jotain kuvia sain otettua kun viimen tuli touhuttua näiden kimpussa.
Ensimmäisenä ne kuuluisat mutterit ja pultit, kuvassa punaisella ympyröity ne avattavat mutterit (tulppien alla repsikan puoleiset), pulttien kannat jätetään rauhaan jos ei tukivarsia olla vaihtamassa. Kuvassa siis molemmat puolet, tosin kulkusuunta 90 astetta vaihtuu, tarkkana! Kuvassa näkyy myös hyvä jatko jolla kuskin puolelta jarruputken alla olevan mutterin saa helposti auki.
Sitten etuiskaripaketti, tässä ei mitään ihmeellistä ole. Coiloverien kanssa ei tarvitse jännittää ylälautasen asentoa, mutta kiinteän sarjan kanssa jousi estää kääntämisen kun puristimet poistetaan niin iskarin alapää voi asettua aika huonosti, eli kannattaa näissä tapauksissa vähän katsoa mihin asentoon ylälautanen tulee iskarin alapulttiin nähden. Kuvassa taitaa olla repsikan puolen paketti työn alla lautasen asennosta päätellen
Alapään kiinnityksestä saati yleensäkkään muita asennuskuvia ei sitten taas tullut otettua. Ehkä kun noi ylätukikumit vaihdan niin koitan suoriutua siitäkin paremmin Iskaripaketti tuossa kuvassa on siis vasta hollilla ja ylämutteri juuri ja juuri kierteellä. Kuvassa näkyvä kumi on jotain PUR vaahtoa, ostin uudet jotka on kunnon mustaa kumia ja varsin kovat. Osaako joku sanoa mitä eroa näissä on ja onko jotain niin oleellista ettei noi kumiset sovikkaan käyttöön tähän mun autoon? Esim 3B vs. 3BG välisiä eroja tmv?
Ensimmäisenä ne kuuluisat mutterit ja pultit, kuvassa punaisella ympyröity ne avattavat mutterit (tulppien alla repsikan puoleiset), pulttien kannat jätetään rauhaan jos ei tukivarsia olla vaihtamassa. Kuvassa siis molemmat puolet, tosin kulkusuunta 90 astetta vaihtuu, tarkkana! Kuvassa näkyy myös hyvä jatko jolla kuskin puolelta jarruputken alla olevan mutterin saa helposti auki.
Sitten etuiskaripaketti, tässä ei mitään ihmeellistä ole. Coiloverien kanssa ei tarvitse jännittää ylälautasen asentoa, mutta kiinteän sarjan kanssa jousi estää kääntämisen kun puristimet poistetaan niin iskarin alapää voi asettua aika huonosti, eli kannattaa näissä tapauksissa vähän katsoa mihin asentoon ylälautanen tulee iskarin alapulttiin nähden. Kuvassa taitaa olla repsikan puolen paketti työn alla lautasen asennosta päätellen
Alapään kiinnityksestä saati yleensäkkään muita asennuskuvia ei sitten taas tullut otettua. Ehkä kun noi ylätukikumit vaihdan niin koitan suoriutua siitäkin paremmin Iskaripaketti tuossa kuvassa on siis vasta hollilla ja ylämutteri juuri ja juuri kierteellä. Kuvassa näkyvä kumi on jotain PUR vaahtoa, ostin uudet jotka on kunnon mustaa kumia ja varsin kovat. Osaako joku sanoa mitä eroa näissä on ja onko jotain niin oleellista ettei noi kumiset sovikkaan käyttöön tähän mun autoon? Esim 3B vs. 3BG välisiä eroja tmv?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Sitten jatketaan sinne helpompaan osastoon eli takajousitus.
Ensimmäisenä alapäästä pultti auki. Mutteri on tukivarren sisällä, kannattaa huomata tässä kohtaa kummassa asennossa iskarin alapään holkki on, se on epäsymmetrinen. Pultin ulosvetämisessä tunkki on hyvä apu, kun tukivartta hiukan nostaa niin löytyy sopiva kohta jossa pultti tulee ulos ilman voimaa. Kyllä se voimallakin tulee ulos mutta kuitenkin.
Sitten iskarin yläpää, tältä siellä näyttää ja kaksi pulttia kun irrottaa niin jo irtoaa iskari alaspäin. Saattaa kinnata hieman noihin lokarin muovien reunoihin, mutta rauhassa kun kädellä ohjailee niin tulee nätisti ulos.
Ja iskari poistettuna näkymä.
Iskarin yläpää näyttää tältä, muovinen holkki tulee vielä iskarin pään suojaksi ja sitten paketti valmis asennukseen.
Edit: Kuvassa näkyy myös iskarin yläpää, josta saa jakoavaimella pidettyä vastaan kun mutteria avaa ja kiristää.
Takaiskarien vaihto on siis todella simppeli ja nopea homma.
Ensimmäisenä alapäästä pultti auki. Mutteri on tukivarren sisällä, kannattaa huomata tässä kohtaa kummassa asennossa iskarin alapään holkki on, se on epäsymmetrinen. Pultin ulosvetämisessä tunkki on hyvä apu, kun tukivartta hiukan nostaa niin löytyy sopiva kohta jossa pultti tulee ulos ilman voimaa. Kyllä se voimallakin tulee ulos mutta kuitenkin.
Sitten iskarin yläpää, tältä siellä näyttää ja kaksi pulttia kun irrottaa niin jo irtoaa iskari alaspäin. Saattaa kinnata hieman noihin lokarin muovien reunoihin, mutta rauhassa kun kädellä ohjailee niin tulee nätisti ulos.
Ja iskari poistettuna näkymä.
Iskarin yläpää näyttää tältä, muovinen holkki tulee vielä iskarin pään suojaksi ja sitten paketti valmis asennukseen.
Edit: Kuvassa näkyy myös iskarin yläpää, josta saa jakoavaimella pidettyä vastaan kun mutteria avaa ja kiristää.
Takaiskarien vaihto on siis todella simppeli ja nopea homma.
Last edited by AjH on 13.7.2010 10:24, edited 1 time in total.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Ainakin Eibachin listalla on omat sarjansa Sedan vs. variant. Ja taka-akselilla on ihan eri massat, josta voisi päätellä että on eri jousetkin. Moottorin ei pitäisi taka-akselin kuormitukseen vaikuttaa millään tavalla, kun taasen etuakselilla moottorin ja vaihteiston vaikutus akselimassaan on iso.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Nuo on 3BG:n alkuperäset tukikumit(voi olla 3B:ssäkin, en oo varma), jotka on nykyään korvaantuneet semmosilla mustilla kovilla, siromman näkösillä. Eli varmasti sopii. Itellä hajos nuo molemmat ja iskarin varsi hinkkas metallia vasten, ei kiva ääni. Eli ne kannattaa uusia jos esim alustan vaihtaa, menee siinä samalla eikä maksa motonetissäkään kuin 10€/kpl.AjH wrote:Kuvassa näkyvä kumi on jotain PUR vaahtoa, ostin uudet jotka on kunnon mustaa kumia ja varsin kovat. Osaako joku sanoa mitä eroa näissä on ja onko jotain niin oleellista ettei noi kumiset sovikkaan käyttöön tähän mun autoon? Esim 3B vs. 3BG välisiä eroja tmv?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Huomiona muuten noista vaaleista yläkumeista, tossa kuvassa missä se kumi näkyy, näkyy myös kuinka se prikka on irti kumista ja väliä on milli tai pari tossa kuvassa. Kyllähän sen huomaa sitten ajossakin että iskunvaimennus ei pysy ihan mukana kun on tommonen ylimääränen välys. Noh osat onneks tossa jo odotellu tovin että pääsis paikalleen, taakse ne oliskin jo vaihdettu mutta kun toi etupää sen verran enemmän teettää töitä
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
minkä kokosia pultteja tuossa takaiskari savotassa on??AjH wrote:Sitten jatketaan sinne helpompaan osastoon eli takajousitus.
Ensimmäisenä alapäästä pultti auki. Mutteri on tukivarren sisällä, kannattaa huomata tässä kohtaa kummassa asennossa iskarin alapään holkki on, se on epäsymmetrinen. Pultin ulosvetämisessä tunkki on hyvä apu, kun tukivartta hiukan nostaa niin löytyy sopiva kohta jossa pultti tulee ulos ilman voimaa. Kyllä se voimallakin tulee ulos mutta kuitenkin.
Sitten iskarin yläpää, tältä siellä näyttää ja kaksi pulttia kun irrottaa niin jo irtoaa iskari alaspäin. Saattaa kinnata hieman noihin lokarin muovien reunoihin, mutta rauhassa kun kädellä ohjailee niin tulee nätisti ulos.
Ja iskari poistettuna näkymä.
Iskarin yläpää näyttää tältä, muovinen holkki tulee vielä iskarin pään suojaksi ja sitten paketti valmis asennukseen.
Takaiskarien vaihto on siis todella simppeli ja nopea homma.
Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
Alapään pultti+mutteri 16mm, yläpäässä 13mm. Jos muistan oikein. Iskarin ylämutteria en tähän hätään just muista, mutta olisiko sekin ollut 16mm?
Ja jälkiasennusiskareissa luultavasti ei ole yläpäässä 16mm mutteria kun se on vähän erikoinen koko, eli 15/17mm löytynee silloin jos iskarit on vaihdettu VAG tuotteista muihin ja mutteritkin on vaihdettu uusien iskarien mukana tulleisiin.
Jokatapauksessa ihan perus lenkki/hylsysarjan tarvikkeita ovat takaiskarin vaihdossa tarvittavat työkalut.
Ja jälkiasennusiskareissa luultavasti ei ole yläpäässä 16mm mutteria kun se on vähän erikoinen koko, eli 15/17mm löytynee silloin jos iskarit on vaihdettu VAG tuotteista muihin ja mutteritkin on vaihdettu uusien iskarien mukana tulleisiin.
Jokatapauksessa ihan perus lenkki/hylsysarjan tarvikkeita ovat takaiskarin vaihdossa tarvittavat työkalut.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Uskaltaako ne kumit poistaa takapäästä jousen alta? Vaihdoin ne säätölautasten tilalle toiveena saada takapyörää vähän taaemmas, mut nyt jäi toinen puoli sentin ylemmäs kun toinen..
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Ja jos sieltä otti semmoset säätömokkulat (lautaset)? pois niin pysyykö se jousi miten hyvin paikallaan. Aika monta erikoista ajatusta tulee tosta kyllä, mutta kuten Tero jo asian ilmaisi, ei se rengas etu-takasuunnassa kyllä mihinkään siirry tolla konstilla.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Kun tuo AjHlta ostettu setti, en tiedä onko siinä sit joku pieni ero 3B vs BG, vai meneekö kaikissa samalla tavalla. Eli kun se takapään kierreosa osoittaa tavallaan vähän väärään suuntaan, jolloin autoa takasi alas laskiessa pitää samalla varmistaa että jousen alaosa tulee alas asti. Vaikea selittää, mut ihan silmälläkin huomas kun noi poisti et takapyörä tuli kaaressa vähän taaemmas.
Eli kun jousi on asennossa I on säätöpala asennossa /, ja kun jousi lopulta menee alas, vetää taka-akselia vähän eteenpäin? Näin sen oon ite pähkäilly, toki voin olla väärässä.
Tarkoitus oli myös saada autoa alemmas.
Eli kun jousi on asennossa I on säätöpala asennossa /, ja kun jousi lopulta menee alas, vetää taka-akselia vähän eteenpäin? Näin sen oon ite pähkäilly, toki voin olla väärässä.
Tarkoitus oli myös saada autoa alemmas.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
No ei se jousen istuminen sinne kuppiin vaikuta pätkääkään siihen missä kohtaa rengas kaareen nähen sijaitsee.
Tai no...
Jos korkeus muuttuu riittävästi niin kyllähän se renkaan sijoittuminen kaareen nähden muuttuu, johtuen akseliston rakenteesta.
Toki pitää muistaa et ihan muutaman millin korkeuden muutos ei todellakaan vaikuta silminnähtävästi siihen renkaan sijaintiin.
Jos etuveto 3B Passatis ois taka-akselin kiinnityspultin ja pyörännavan välinen matka vaikkapa 35cm niin kahden sentin korkeuden muutoksen vaikutus renkaan sijaintiin on jotain millimetrin luokkaa. Ja tämä silloin jos akselin kiinitys pultti ja pyörännapa on lähtötilanteessa samalla korkeudella. Ja tässä tapauksessa se pyörä siirtyisi nimenomaan etiäpäin.
Ja epäilenpä et passatis on se akselinpultin ja navan välinen matka jonkun verran enemmän kuin 35cm jollain tuo korkeuden muutoksen vaikutus pyörän sijaintiin on vieläkin vähäisempi.
Tokihan sitten jos sulla on aikaisemmin ollut tilanne että akselin kiinnityspultti on ollut korkeammalla kuin pyörän napa niin lisä madaltaminen siirtää sitä rengasta taaksepäin. Tosin niin vähän että ei sitä voi kyllä sanoa silmin nähtäväksi muutokseksi.
Tai no...
Jos korkeus muuttuu riittävästi niin kyllähän se renkaan sijoittuminen kaareen nähden muuttuu, johtuen akseliston rakenteesta.
Toki pitää muistaa et ihan muutaman millin korkeuden muutos ei todellakaan vaikuta silminnähtävästi siihen renkaan sijaintiin.
Jos etuveto 3B Passatis ois taka-akselin kiinnityspultin ja pyörännavan välinen matka vaikkapa 35cm niin kahden sentin korkeuden muutoksen vaikutus renkaan sijaintiin on jotain millimetrin luokkaa. Ja tämä silloin jos akselin kiinitys pultti ja pyörännapa on lähtötilanteessa samalla korkeudella. Ja tässä tapauksessa se pyörä siirtyisi nimenomaan etiäpäin.
Ja epäilenpä et passatis on se akselinpultin ja navan välinen matka jonkun verran enemmän kuin 35cm jollain tuo korkeuden muutoksen vaikutus pyörän sijaintiin on vieläkin vähäisempi.
Tokihan sitten jos sulla on aikaisemmin ollut tilanne että akselin kiinnityspultti on ollut korkeammalla kuin pyörän napa niin lisä madaltaminen siirtää sitä rengasta taaksepäin. Tosin niin vähän että ei sitä voi kyllä sanoa silmin nähtäväksi muutokseksi.
Sehän kuitenkin asettuu aika pystysuoraan se säätöpulikka sitten kun auto on renkaillaan, eli ei siihen kauheasti vääntöä jää suuntaan tai toiseen?
Ja akseliston rakenne tosiaan kertoo sen että jousi ei voi siirtää rengasta etu-takasuunnassa kuin vähän. Jos tukivarsien runkopuslat on väljät niin silloin voi siirtymää tapahtua sen väljän verran. Muussa tapauksessa yhdystuki taipuu tai jotain muuta magiaa tapahtuu
Ja akseliston rakenne tosiaan kertoo sen että jousi ei voi siirtää rengasta etu-takasuunnassa kuin vähän. Jos tukivarsien runkopuslat on väljät niin silloin voi siirtymää tapahtua sen väljän verran. Muussa tapauksessa yhdystuki taipuu tai jotain muuta magiaa tapahtuu
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Olin siis väärässä Mutta kysymys olikin että haittaako jos niitä kumeja ei ole? Siinä allahan on kumin allakin "keskipatti" mikä pitäs jousen paikallaan, mut minkäverran hankaa sit tai kolisee?
Onko muuten vakiokorkuisessa takarenkaan ja kaaren väli pienimmillään noin klo 10-11 kohdalla? Siitä jotenki vedin ton renkaan edessä olemisen, kun rengas ei ole lähelläkään keskellä kaarta.
Onko muuten vakiokorkuisessa takarenkaan ja kaaren väli pienimmillään noin klo 10-11 kohdalla? Siitä jotenki vedin ton renkaan edessä olemisen, kun rengas ei ole lähelläkään keskellä kaarta.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Ei haittaa kumin poistaminen, mutta melua se varmaan vähän lisää. Ei kolinaa koska jousi on melko kovalla puristuksella kuitenkin, mutta metallia myöten johtuu värinää jota ne kumit siellä välissä poistaa. Ja edelleen tuskin hankaileekaan koska se jousi on tosiaan puristuksella.
Jälkimmäiseen lauseeseen on vaikea vastata, kaaren ja renkaan välihän pienenee mitä matalemmalle autoa madaltaa
Mutta jos tarkotat etu-taka-suunnassa niin sitä ei osaa sanoa. Sitä akseliston rakennetta, lähinnä tukivarren kulkurataa nivelöintinsä suhteen tutkimalla saat helpoiten selville missä kohtaa on lähellä mitäkin.
Jälkimmäiseen lauseeseen on vaikea vastata, kaaren ja renkaan välihän pienenee mitä matalemmalle autoa madaltaa
Mutta jos tarkotat etu-taka-suunnassa niin sitä ei osaa sanoa. Sitä akseliston rakennetta, lähinnä tukivarren kulkurataa nivelöintinsä suhteen tutkimalla saat helpoiten selville missä kohtaa on lähellä mitäkin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
täristää...
Otinpa ohjeista vaarin ja vaihdoin madallusjouset omaan 3BG-passattiin.
Pieniä ongelmia oli asennuksessa, mut pahin oli koeajolla: kun kaasuttaa autoa niin 30-40 km/h:n nopeudessa
täristää niin perkel§§sti! Tasakaasulla ei mittään, vain kun autoa kiihdytetään. Ratti ei tärise.
Menikö asennuksen aikana jotain vetareista rikki? Vetarit ei voineet irrota asennuksen aikana, ja tätä ennen ei ollut yhtään
mitään onkelmia, ja katsastuksessa vähän aikaa sitten, renkaissa/vanteissa ei ole vika.
Onko mitään hajua mikä on mennyt persiilleen?
Pieniä ongelmia oli asennuksessa, mut pahin oli koeajolla: kun kaasuttaa autoa niin 30-40 km/h:n nopeudessa
täristää niin perkel§§sti! Tasakaasulla ei mittään, vain kun autoa kiihdytetään. Ratti ei tärise.
Menikö asennuksen aikana jotain vetareista rikki? Vetarit ei voineet irrota asennuksen aikana, ja tätä ennen ei ollut yhtään
mitään onkelmia, ja katsastuksessa vähän aikaa sitten, renkaissa/vanteissa ei ole vika.
Onko mitään hajua mikä on mennyt persiilleen?
Oliskos jollain tipsei kw2 iskari tolpan vaihtoon 3BG sedaniin. Äsken aloitin purun mutta piti pistää takas kasaan kun aika ei riitä tänään. Otin tolpan sekä ylhäältä (2pulttia) ja alhaalta irit, mutta alapään pulttia ei saa työnnettyä ulos kun ottaa alempaan tukivarteen kiinni. Alempaa tukivartta joka oli tiellä en taas saanut millään plumpsautettua irti. Tarviiko tuossa hommassa jousipuristinta? Entä auttaako ylätukivarsien irroitus? Tarvisi joku konsti nyt keksiä millä saisin tuon alatukivarren pois tieltä että saan pultin ulos, jolloin coiloveri olisi irti. Jousesta saan jännityksen periaatteessa pois kun pyöritän jousen alalautasen auki jolloin paketti menee kasaan ja tulee? pois paikoiltaan.
Eli mulla homma kusi siinä että iskarin alapään pultti on joku insinööri laittanut ns väärinpäin jolloin se ei tule suoraan pois. Taidan sen ehkä rälläkällä lyödä poikki ja pistää uuden pultin tilalle.
Eli mulla homma kusi siinä että iskarin alapään pultti on joku insinööri laittanut ns väärinpäin jolloin se ei tule suoraan pois. Taidan sen ehkä rälläkällä lyödä poikki ja pistää uuden pultin tilalle.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Se kuuluu tosiaan olla ns väärinpäin se pultti. Kyllä se sieltä ulos tulee kun vasaralla lyö pultinpäähän. Pihdeillä voi kääntää sitä tukivartta hieman pois tieltä, mutta mielestäni se ei ole tarpeen. Aina se sieltä on saatu pois, irrottamatta sitä alatukivartta. Tuurnalla tai toisella pultilla lyömällä se tulee pois. Ottaa kiinni siihen tukivarteen, mutta kyllä se sieltä tulee.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Opas: Passat 3B(G) iskarien + jousien vaihto
Morjens,
Ois Passattiin iskareiden vaihtourakka edessä. Mites tuo kulmien säätäminen ja suuntaus vaihdon jälkeen? Jotkut pajat sanoo että tarvii tehdä, jotku sanoo että ei välttämättä ja jotku että ei tarvitse jos on muuten vasta tehty. Teetin tuossa puolisen vuotta sitte nelipyöräsuuntauksen niin ei nyt ihan heti huvittais teettää uudelleen iskarirempan jälkeen. Ootteko teettäneet suuntausta ja onko sille oikeasti tarvetta?
Btw, mitäs iskareita äkkiseltään suosittelisitte? Ihan vakiona on alusta tarkoitus pitää.
Ois Passattiin iskareiden vaihtourakka edessä. Mites tuo kulmien säätäminen ja suuntaus vaihdon jälkeen? Jotkut pajat sanoo että tarvii tehdä, jotku sanoo että ei välttämättä ja jotku että ei tarvitse jos on muuten vasta tehty. Teetin tuossa puolisen vuotta sitte nelipyöräsuuntauksen niin ei nyt ihan heti huvittais teettää uudelleen iskarirempan jälkeen. Ootteko teettäneet suuntausta ja onko sille oikeasti tarvetta?
Btw, mitäs iskareita äkkiseltään suosittelisitte? Ihan vakiona on alusta tarkoitus pitää.
Re: Opas: Passat 3B(G) iskarien + jousien vaihto
Onko sport alusta vai se korkeampi? Sportiin ainakin toimii Bilsteinin B4sport iskarit. Tuskin noi B4 on huonot normikorkeudella kulkevaankaan.
Kulmat ei periaatteessa muutu jos ei madallustakaan tule ja ei mitään "vääriä" ruuveja ja muttereita availe.
Mutta ei se tietysti tyhmää ole tarkistaa. Korkeuden muuttuessa auraus muuttuu aina.
Kulmat ei periaatteessa muutu jos ei madallustakaan tule ja ei mitään "vääriä" ruuveja ja muttereita availe.
Mutta ei se tietysti tyhmää ole tarkistaa. Korkeuden muuttuessa auraus muuttuu aina.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Opas: Passat 3B(G) iskarien + jousien vaihto
Korkeampi alusta on, eli ei muutu korkeus. Ei passaa sitten availla vääriä muttereita Noita Bilsteinejä on joku muukin kehunu, varsinkin tuntuu B6- malli oleva suosittu. Hinta tosin pompsahtaa. Kiitti vinkeistä.
Re: Opas: Passat 3B(G) iskarien + jousien vaihto
mites toi 4-vedon kanssa takapää? katsuri sano et pikkasen meinaa iskarit vuotaa mutta menköön vielä läpi. kun on iskari jousen sisällä eikä tollee vierekkäin niin tartteeko kattoo tarkemmin ettei mikää pomppaa silmille?
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Opas: Passat 3B(G) iskarien + jousien vaihto
Samalla tavalla jousipuristimilla kasaan ennen yläpään avaamista.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: Opas: Passat 3B(G) iskarien + jousien vaihto
lauantaina olis coilien vaihto edessä. voin ottaa kuvia jos muistan. miltä toi käivänälenkki näyttää kun ei toi kuva enään näy?
1.8T kuissi
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Opas: Passat 3B(G) iskarien + jousien vaihto
About tommonen, että saa sen sinne kuoppaan.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: Opas: Passat 3B(G) iskarien + jousien vaihto
aaa nimestä luulin et on jotenki erikoisempi et pitää käydä ostamassa mut kyllähän noita löytyy
1.8T kuissi
Re: Opas: Passat 3B(G) iskarien + jousien vaihto
Säädettävissä kannattaa ne kierteet aika hyvin suojata. Jotkut sanoo et jotai tervaspraytä mut eiks sillo vasta paska kiinni jääkki? Ei ymmärretty mikä idea siinä on ni ei sitte laitettu. Jotain piti kuitenki keksiä tein taakse tälläsen suojan:
Eli siis tavallinen spray-pullon korkki sopii ku nenä päähä jollain liimalla tohon säätörinkulaan kiinni.
On ainaki vielä pysyny ja jos ei pysy ni kyl se sieltä omin avuin pois tulee.
Etupäähän pitäs vielä jotain keksiä. Jos kokeilis sisäkumin pätkää klemmarilla.
Eli siis tavallinen spray-pullon korkki sopii ku nenä päähä jollain liimalla tohon säätörinkulaan kiinni.
On ainaki vielä pysyny ja jos ei pysy ni kyl se sieltä omin avuin pois tulee.
Etupäähän pitäs vielä jotain keksiä. Jos kokeilis sisäkumin pätkää klemmarilla.
1.8T kuissi
Re: Opas: Passat 3B(G) iskarien + jousien vaihto
Ideahan on suojata se kierre vesi-lika-mössöltä. Silloin ei pääse hapettumaan. Ja jos suojatahnaa on edes vähän enemmän kuin haju niin se hiekka ja pöly jää sen tahnan pintaan jolloin se on vaivatta pyyhittävissä pois kun säätöä halutaan tehdä. Sitten uusi tahna suojaksi.
Alumiinitahna mallia biltema on yksi vaihtoehto.
Miten tuo muovikuppi sitten iskariin asennettuna toimii, senhän pitäisi olla täysin tiivis että se jotain suojaa? Kosteus kun pääsee tonne alle niin se ei tule iloisesti pois ja voi paljaat metallipinnat hapettua aika ilosesti.
Alumiinitahna mallia biltema on yksi vaihtoehto.
Miten tuo muovikuppi sitten iskariin asennettuna toimii, senhän pitäisi olla täysin tiivis että se jotain suojaa? Kosteus kun pääsee tonne alle niin se ei tule iloisesti pois ja voi paljaat metallipinnat hapettua aika ilosesti.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Opas: Passat 3B(G) iskarien + jousien vaihto
Pari viikkoa sitten tuli talvirenkaat vaihdettua ja samalla korkeutta vähän talvea varten tarkistettua. Edessä ei ollut vielä mitään suojaa joten sai vähän putsailla. Sinne sit tuli roiskittua tota tervaspraytä.AjH wrote:Ideahan on suojata se kierre vesi-lika-mössöltä. Silloin ei pääse hapettumaan. Ja jos suojatahnaa on edes vähän enemmän kuin haju niin se hiekka ja pöly jää sen tahnan pintaan jolloin se on vaivatta pyyhittävissä pois kun säätöä halutaan tehdä. Sitten uusi tahna suojaksi.
Alumiinitahna mallia biltema on yksi vaihtoehto.
Miten tuo muovikuppi sitten iskariin asennettuna toimii, senhän pitäisi olla täysin tiivis että se jotain suojaa? Kosteus kun pääsee tonne alle niin se ei tule iloisesti pois ja voi paljaat metallipinnat hapettua aika ilosesti.
Takapäässä kun oli toi spraypullon korkki niin kierteet olivat vielä kuin uudet!
hyvin ainakin nyt reilu 8kk toimi, saa nähä miltä talven jälkeen näyttää.
1.8T kuissi
Re: Opas: Passat 3B(G) iskarien + jousien vaihto
Golffissani tuo homma nyt.
https://www.youtube.com/watch?v=_PkwrR3dIt4" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=_PkwrR3dIt4" onclick="window.open(this.href);return false;
GOLF Variant 1.6 77kW BCB Firstline. vm 2003