Saksalaisen T4:n erot?

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
Pesukarhu
Posts: 96
Joined: 6.6.2010 18:00
Location: Harjavalta

Saksalaisen T4:n erot?

Post by Pesukarhu »

Ehkä tämä on monille aivan selkeä asia, mutta ei itselleni, kun en ole ainuttakaan tuonut, mutta nyt kun sopivat T4:t on etsinnässä, ei tuokaan ole pois suljettu asia. Ensin pitäisi kuitenkin tietää, että mitä eroja autoissa yleisesti siellä on, voit kirjoittaa yleisiäkin kokemuksia, mutta erityisesti T4:n eroavaisuudet. Tässä vähän omia pohdintoja:

1. Kaikkia tietysti puhuttaa tuo ainainen teiden suolaus. Itse löysin sellaiset lukemat, että Saksassa suolataan teitä huomattavasti Suomea enemmän per tiekilometri. Kuitenkin yleinen mielipide on, että saksalaisissa on kori ja alusta paremmassa kunnossa ja ruosteettomampia. Onko siis niin, että tuohon tilastoon lasketaan kokonaismäärä suolasta, mutta tiet vain yhden kaistan osalta kilometreiksi, eli saksalaiset useampikaistaiset tiet vääristävät tulosta? No joka tapauksessa tuo suolausaikahan taitaa kuitenkin olla täkäläistä lyhyempi, ja ilmeisesti autoista myös pidetään huolta (suolan pois peseminen), kuulemma varsinkin saksalaismerkeistä. Tietysti ruostesuojaukset ja massaukset yms? Ei mitään käsitystä, millä tasolla nuo ovat vakiona Suomi-autoissa olleet 2000-luvulla, mutta onko eroja saksalaisiin?

2. Onko korin, verhoilujen ja lasien välillä materiaalieroja esim. äänen- tai lämmöneristyksen suhteen? Onko puhallinmoottori yhtä tehokas? Termostaatissa erilaiset asteluvut?

3. Yleisesti aika harvoin on näköjään roiskeläppiä autoissa. Onko kaikki Saksan tiet päällystetty pienintäkin polkua myöden? Tietysti "talviaikaankaan" tiestä ei varmaan irtoa mahdottomia kun ei ole nastarenkaita. Tosin sitähän ei täkäläinen kitkoilla ajava osaa edes kuvitella, koska täällä roiskeläpät ovat aivan välttämättömät, mutta onko saksalaisissa silti helmojen maalit kunnossa? Nyt juurihan tuli joku lakimuutos, joka sai saksalaiset ostamaan aktiivisesti kitkoja, mutta aika paljon taitaa olla kuitenkin myynnissä vain yhdellä rengassarjalla autoja?

4. Muut talvivarusteet nyt on tietysti helppo todeta, että onko niitä, penkinlämppärit, lisälämppärit yms. Persgrillit ovat kuulemma Saksassa melko harvinainen varuste. Mitä nyt T4:sia selannut, niin sen sijaan sumuvalot löytyvät melkein joka autosta, käsittämätöntä sekin.

5. Sitten on tietysti moottoriosasto, joka rasittuu paljon enemmän noista vapaiden nopeuksien moottoriteistä. Ainakin painavasta dieselautosta voi olettaa turbon laukeavan aiemmin kuin suomalaisesta? Toisaalta, miksi saksalaisissa on usein vähemmän kilometreja? Onko etäisyydet kuitenkin (työmatkat yms.) niin lyhyitä (kenties liian lyhyitä, "kylmäkäynnistykset", starttimoottorit), ettei kilometrejä kerry. Varmaankin myös ruuhkia on ihan riittävästi, joten kytkinkin on kovilla. Ilmeisesti pitäisi tietää, missä päin auto on aiemmin ollut, joku edellisten välimuoto olisi kai paras?

Nuo nyt tuli ensimmäisinä mieleen. Numerointi ei tarkoita sitä, että jos joku oleellinen seikka puuttuu, ettei siitä saisi kertoa. :D
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Pesukarhu
Posts: 96
Joined: 6.6.2010 18:00
Location: Harjavalta

Post by Pesukarhu »

Ja yksi tärkeä unohtui vielä.

6. Saksan tuliaisissa ei varmaankaan ole samanlaista TFL-viritystä alennetun jännitteen ajovaloille kuin täällä, mutta palaako niissäkin autoissa kuitenkin parkit ja kilpivalot katkaisijan 0-asennossa, vai onko kaikki pimeänä?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Mielenkiintoisen keskustelun olet aloittanut. Itseä kiinnostaa suunnattomasti.

1. Tuskimpa Etelä-Saksassa enään kovin paljoa on tarvetta suolaukselle. Luulisi suolauksen keskittyvän pohjoisiin osiin. Tämä on siis täysin mutua.

3. Olen antanut itselleni ymmärtää, että sakemannit ajelee todella vähän sorateitä ja kun nastoja ei käytetä ei pikitiestäkään irtoa siihen malliin tavaraa kuin täällä, kuten jo mainitsit.

4. Istuinlämppäri on aika harvinainen, ilmeisesti Pohjois-Saksan autoista löytyy. Lisäksi löytyy nahkapenkkien alta. Tuo istuinlämppärin puuttuminen on minusta aika iso miinus. Saahan sen lisättyä, mutta on varmaan yli päivän projekti. Onko näin, että kaikissa T4:ssa on eberi? Aika harvassa kuitenkin taitaa olla esilämmitysmahdollisuus, saatikaan sitten kello tai kaukosäädin. Onko pohjolan malleissa jotain "näkymättömiä" talvivarusteita, esim. huohotinputken tai dieselsuodattimen lämmitys?

5. En ole koskaan Saksassa käynyt, mutta epäilen, ettei jokainen perus-Jurgeni aja baanalla aina sen-minkä-kulkee. Lisäksi sielä ei tarvi tehdä näitä -40 asteen kylmäkäyninstyksiä.

Merkittävin ero taitaa kuitenkin olla se, että Saksassa on "hieman" enemmän tarjontaa käytetyistä autoista, joten sieltä on mahdollista bongata niitä helmiä. Taas, jos täällä Pohjolassa löytyy joku hyväkuntoinen käytetty, niin siihen on pätkästy uuden auton hinta (ehkä vähän liioteltuna).

Etsiikö Pesukarhu bussia vai pakua ja minkä ikäistä? Ite oon kattellu noita busseja ja tehnyt seuraavanlaisen karkean laskelman, että auton hinta koostuu:
- hinta Saksassa
- hakupalkkio 1500€-2000€, itse hakemalla säästää ehkä 400-700€
- autovero, busseissa karkeasti vm2001 - 4k€, vm2004 - 6.5k€ ja vm2007 - 11k€
- pakollisest pohjolavarusteet (lohkolämppäri + talvirenkaat) noin 1000€

Suomiautoissa on usein eberi kellolla, joka maksaa karkeasti 1000€ lisää.

Oon esim. kattonut yhtä vm.2003 Multivania, jonka hinta Suomessa on noin 29k€. Vastaava maksaa Saksassa 16k€, jonka saa Suomeen rekisteröitynä noin 25-26k€. Vaikka laittais tuon eberin kellollakin, hinta jää kuitenkin 2-3k€ halvemmaksi kuin Suomiauto. Lisäksi, kun tuosta suomalaisen liikkeen hinnassa ei ollut tinkivaraa. Kyllähän tuosta hausta on itsellekin vaivaa, vaikka tuottaa auto. Kyllä siinä voi olla tressi kotisohvalla maatessa, että millainen se auto sitten on.

Kovin vanhaa ei tietysti kannatta tuoda, koska hakukulut alkaa näyttelemään niin suurta osaa hinnasta. Tietysti saksasta voi saada huomattavasti parempikuntoisen kuin täältä.

Mitenkäs tämä legendaarinen matkamittarin ruuvaaminen? Tarkistetaanko Saksassakin aina katsastuksen yhteydessä matkamittari lukema? Tuo Ruotsi on houkutteleva, että siellä autoissa on samat varusteet kuin täällä ja helpompi/halvempi hakea itsekin.

Tässä ei tullut oikein vastauksia aloittajan kysymykseen, mutta jotain samassa aiheessa pysyvää höpinää...
Pesukarhu
Posts: 96
Joined: 6.6.2010 18:00
Location: Harjavalta

Post by Pesukarhu »

Juu-u, eiköhän tästä muutkin ole kiinnostuneet täällä halpojen autojen luvatussa maassa. :D

1. Niin, tuo lyhyt aikahan varmaan on se ratkaiseva tekijä. Jonkun lähteen mukaan esim. Münchenin alimmat keskilämpötilat ovat marras +1, joulu -2, tammi -3, helmi -3, maalis 0. Eli pääasiassa taitaa tosiaan pysyä plussalla.

4. Onkohan busseissa muuten ilma-eberi jonkinlainen vakiovaruste esim. Multivanissa tms? Muistelisin, että Suomi-auton ohjekirjassa puhutaan jostain polttoainesuodattimen esilämmityksestä? Tuo lohkolämppäri jäikin aloituksesta puuttumaan, eli saksalaisissa sitä ei taida yleensä koskaan olla? Jos olisi esilämmitys-eberi valmiina niin taitaisi kaikki tarvittavat sähköt olla valmiina, eberin varmaan joutuu uusimaan joka tapauksessa, kun tuolla on niin vähän käyttöä, että tuskin toimii enää.

Oikeastaan, tavarapaku on tarpeellinen, mutta myös busseja olen selannut tuon 151-heppasen toivossa. :D Tuollainen loppupään T4 olisi hakusessa, eli jostain 2002 - 2004 välistä. Omassa käytössä ei oikeastaan ole merkitystä tavaratilan seinillä, ja onko ikkunoita vai ei, ja lattia taitaa kuitenkin olla "tarpeeksi vahva" kaikissa. Olen ymmärtänyt, että nuo penkit on tuolta helppo poistaa, mutta ongelmana vain on se, että tarvitsisin kolmepaikkaisen ohjaamon ja myös väliseinä olisi mukava, että lämmityksestä ja ilmastoinnista olisi jotain hyötyä, kun ei tavaratilaa tarvitse läheskään joka kerta lämmittää / viilentää. Penkin ehkä saa vaihdettua k+1 ja k+2 välillä, mutta tuo seinä taitaa olla hankalampi.

Itse olin varustautunut siihen, että bussin vero olisi jotain 6.5k€ ja pakun 2.5 k€. Tämä siis 208g co2:lla eli 151-heppasella. En olekaan katsonut, että paljonko satakakkonen päästää. Tuo ilmeisesti onnistuu kuitenkin niin, että jos tuo bussin ja päätyy poistamaan penkit, niin tulliin voi mennä vasta sen jälkeenkin (ennen ei tietysti saa ajaa tiellä ilman siirtolupia), jolloin menee vain pakun vero?

Nykyisessä on niin siisti tavaratila, että mielessä on myös käynyt vaihtaa noita varusteita, pidempi keula ja ehkä konekin, mutta on siitä kuitenkin pirusti hommaa. Sitten pitäisi tietysti esim. kuskin oven alareunan tiivisteen alla oleva alkava ruoste hioa pois, ja melkein koko auton joutuisi kuitenkin maalauttamaan, varmaan yhtä kallista sekin. Mitä mittarilukemaan tulee, niin olen ymmärtänyt mm. TÄMÄN faqin pohjalta, että tässä golfin mittaristossa "ruuvaus" ei ole mahdollista, muutenhan tuo on ihan yleistä ja jopa sallittua Saksassa.
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Enpä muista juuri törmänneeni saksassa sorateihin. Ihan lyhyitä pätkiä voi löytyä. Siellä tuppaa olemaan peltotietkin betonipäällysteisiä :lol:
Suolaahan ne teitä mutta autot tuppaa silti olemaan usein paremmassa kunnossa pelleiltään. Ajosuoritteet on aika paljon lyhyempiä. Jos löydät jonkun suomalaisittain juuri sisäänajetun, +300 tkm ajetun auton niin sen hinta on sakuissa todella alhainen. Taitavat mennä heikosti kaupaksi paikallisille, ne kun pelkää että pannu laukeaa ihan justiinsa syliin noilla ajomäärillä. Mittarin ruuvaus taitaa olla hyvin yleistä, aika moneen tapaukseen törmäsimme autonhakureissulla joista puuttui huoltokirja eikä konehuoneessa ollut mitään huoltotarroja tms.

Tuo lämmityslaitteiden eroavaisuus taitaa olla jonkinasteinen urbaanilegenda, tuskin ne kovin monenlaisia lämppäreitä tehtaalla asentelee. Kyllä tuolla omalla tuontiautolla on ihan siedettävästi tarennut ajella -20C pakkasilla. Lisälämppärit ei ole vakiovarusteita T4 malleissa. T5:ssa saattaa jo ollakin. Mullakin oli toimimaton eberi autossa mutta sen korjaaminen maksoi vain noin satkun töineen (hehkutulppa meni uusiksi).

Sisutuksissa ei ole eroja, uskaltaisin sanoa. Ajovaloautomatiikkaa ei varsinkaan vähän vanhemmissa autoissa ole, koska tykkäävät ajella siellä ilman valoja päivällä edelleen. Jotkut on vilautellut pitkiä jos ajat päivällä valot päällä vaikka se taitaa olla sielläkin nykyään suositeltavaa. Se automatiikka lienee helppo kytkeä toimintaan jos haluaa.

Hakukuluiksi 2000e on minusta jo vähän liikaa. Nykyään pääsee muutamalla kympillä lentämällä saksaan ja laivalippu auton kanssa takaisin on ehkä 250-350 euroa. Aikaa sopivan auton etsimiseen tahtoo tuhraantua. Havaitsimme että hyvältä vaikuttaneet autot menee nopeasti kaupaksi ja pitempään myynnissä roikkuvissa on jotain vikaa/hämärää. Pintaruostetta ja lommoja/naarmuja oli aika monessa meikäläisen budjetille sopivassa autossa, läheskään kaikki ei pidä autojaan kuin kukkaa kämmenellä.
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Meinasin, että haetuttaessa kulut olisi 1500-2000€ eli laitat jonkin firman asialle ja ne hoitavat auton Suomeen. Mutta kyllä itte haettaessakin näyttää rahaa palavan, kun olen lukenut noita hakukertomuksia. Ensin lento Saksaan, mahdollisesti pitää yöpyä hotellissa, liikkua Saksan maalla autoa etsien, liput, laput, siirtokilvet, polttoainetta satamaaan siirtuessä, laiva Suomeen. En oo koskaan käynyt Saksassa, enkä tarkkaan tiedä, kuinka paljon viranomaiset nyhtävät lipuista ja lapuista, mutta kyllä itse hakuun taitaa kumminkin vähintään 1000€ palaa kaikkineen.
Pesukarhu
Posts: 96
Joined: 6.6.2010 18:00
Location: Harjavalta

Post by Pesukarhu »

Tuosta valoasiasta pointti oli siis, että palaako siellä kuitenkin parkit 0-asennossa, vai onko kaikki pimeänä? Itsellä olisi joka tapauksessa xenonit valoissa, ettei automatiikkaa voi käyttää, mutta jos sattuu olemaan päiväajovalot umpioissa, niin takavalot ja kilpivalot saisi kyllä palaa aina. Näin on siis täkäläisessä autossa, kunhan irrottaa TFL:n.

EDIT: Lisätään nyt taas jotain, onko 151-heppasessa edessä se paksumpi vakaaja, mikä paksuus takana, siis vakiona? Onko alusta matalampi tai muita eroja?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Jotkut hakijat veloittaa kai vähän enemmän, itse en juuri tonnia enempää maksaisi ellei välttämättä halua päästä helpommalla avaimet käteen meiningillä. 2ke on kyllä liikaa hakupalkaksi, ellei sitten jo tuohon hintaan tule rekisteröinnit suomessa yms. kulut. Majoitukseen ja syömiseen voi varata 100e/päivä jos itse menee. Liikkuminen sitten maksaa tietysti myös jotain.

0-asennossa ei pala mitään valoja vanhoissa. Nämä muodikkaat päivähuomiovalot vai mitkö lie on sitten asia erikseen.

Multivan on muistaakseni 20-30mm matalampi kuin normaali pakuversio. Caravellesta en tiedä.
3+1 Volkkaria
Pesukarhu
Posts: 96
Joined: 6.6.2010 18:00
Location: Harjavalta

Post by Pesukarhu »

Mitä tarkoitat vanhoilla autoilla? Alkupään T4-mallejako? Entäpä nämä uudemmat, golfin mittaristolla olevat yms?

Vai 100 euroa päivä, Saksassa on siis reilusti halvemmat majoitukset kuin täällä?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
as
Posts: 543
Joined: 30.5.2009 12:32

Post by as »

En jaksanut lukea koko sivua, tilasin Saksasta hyvän ja halvan t4:n näiltä jopareilta, odotin vuoden lähes, missä viipyy ja mikä mättää, vastaus: kaikki hyvät ja halvat ostettu ympäri Eurooppaa, eli ei löydy sellaista!
Ei Saksa ainut paikka ole, varsinkin jos kaikki yrittää sieltä ostaa, autot vähenee ja hinnat nousee.
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Pesukarhu wrote:Vai 100 euroa päivä, Saksassa on siis reilusti halvemmat majoitukset kuin täällä?
Jos kaikkein halvimmalla haluaa päästä, niin kaupunkien laitamilla ja kylissä on ns. "Zimmer frei" Bed and breakfast tyylisiä paikkoja. Osa oikein mukavia ja viihtyisiä. Omalla kokemuksella noiden hinnat lähtee siitä 25-30€/yö. Vastaavasti hotellin saa jo n.70€/yö. Syöminen Saksassa on aika edukasta, oluesta nyt puhumattakaan, kun katsoo minne menee. 100€/vrk asuu jo hotellissa ja syö pari kertaa ulkona + juo muutaman oluen. Isoimmissa kaupungeissa on hivenen kallimpaa kuin pienemmissä ja mitä enemmän menee keskustaan päin, sitä kovemmaksi hinta muuttuu.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
jabetus

erot toispuol jokee

Post by jabetus »

Unohtakaa pakut ja ostakaa pien kuorma auto (umpikuorma auto) esim LT 2.5tdi niin sen saa rekisteröidä 3+3-4 paikaseksi käytö on halvempaa kuin pakulla jossa on vain 1+2 tai 1+1 istuma paikaa ja poltoaineen kulutus on
0.5litraa 100km suurempi :!:
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Ja C-kortti varmaan olis sillon kiva, sekä ajoneuvokohtainen 80km/h rajoitus? Tarvinneekos noissa kuormureissa olla rajotin ainakin mutta piirturi, noin yksityiskäytössä?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
as
Posts: 543
Joined: 30.5.2009 12:32

Post by as »

"Unohtakaa pakut ja ostakaa pien kuorma auto (umpikuorma auto) esim LT 2.5tdi niin sen saa rekisteröidä 3+3-4 paikaseksi käytö on halvempaa kuin pakulla jossa on vain 1+2 tai 1+1 istuma paikaa ja poltoaineen kulutus on
0.5litraa 100km suurempi Exclamation"

Olisin jo tuollaisen ostanut, jos olisi se c-kortti!
Minulle 80km/h riittäisi mökkiteille hyvin!
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

AjH wrote:Ja C-kortti varmaan olis sillon kiva, sekä ajoneuvokohtainen 80km/h rajoitus? Tarvinneekos noissa kuormureissa olla rajotin ainakin mutta piirturi, noin yksityiskäytössä?
Piirturia ei tarvi yksityiskäytössä ja toi rajotin riippuu kai auton vuosmallista.. c kortti on ainakin poliisien mielestä pakollinen..., En muista vuosirajoja enää, 97vm transitissa ei tarvinnu ainakaan olla rajotinta. Jossain 2000 luvun nurkilla varmaan tuli pakolliseksi.. voi olla poikkeuksiakin, en oo perehtyny.

Ja muistakaa että kevytkuorma-autolla kun vetelee jarrullista kärryä niin on hyvä olla c1e kortti, pikku e ei riitä. on kallis paukku kun käryy poliisille, voi jopa korttikin lähteä. ihan kokemuksen äänellä voin sanoa että kallista, mutta köyhälle on kaikki kallista. :D Kortti makso alle 200 euroa kun suoritin ton jälkeen, sakko taas oli aika paljon enemmän.. Käytännössä sama inssi kun pikku e:ssä, veturi vaan on kevytkuorma-auto ainakin paperilla. Pari vuotta sitten ainakin pääs ihan +3500kg autolla ajamaan ton inssin kun ohjeistuksissa ei ollu muuta rajaa olemassa..

Puhumattakaan siitä vitutuksesta kun joku edelläajava himmailee mutkissa ja suoralla löytää aina sen kaasun sen verran että tollasella rajotetulla ei pääse ohi, se rupee vituttaa :wink: En ostais itelle..
Last edited by Patse on 18.12.2010 10:15, edited 1 time in total.
Transporter 2,5tdi vm99
Pesukarhu
Posts: 96
Joined: 6.6.2010 18:00
Location: Harjavalta

Post by Pesukarhu »

Ei kait siinä, korttiahan kyllä piisaa, muttei mahdu hallin ovesta sisään tuollanen kaappi, ja on se mukavampi kesällä ajella muun liikenteen mukana kuin olla tien tukkona. :D
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Pesukarhu
Posts: 96
Joined: 6.6.2010 18:00
Location: Harjavalta

Post by Pesukarhu »

Ai niin, noiden roiskeläppien lisäksi piti kysyä, että onko saksalaisissa sisälokarit kuitenkin?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
jabetus

Post by jabetus »

Jos autossa ei ole sisälokareita, niin on aika yleistä että nuo ruostereijät etupyörän takana helmapalkissa, joka on helpointa korjata lasikuitukitillä niin kun yks kuopion suunnalta teki ja takapyörän ja puskurin välinen pelti :twisted:
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

DJDH wrote:
Pesukarhu wrote:Vai 100 euroa päivä, Saksassa on siis reilusti halvemmat majoitukset kuin täällä?
Jos kaikkein halvimmalla haluaa päästä, niin kaupunkien laitamilla ja kylissä on ns. "Zimmer frei" Bed and breakfast tyylisiä paikkoja. Osa oikein mukavia ja viihtyisiä. Omalla kokemuksella noiden hinnat lähtee siitä 25-30€/yö. Vastaavasti hotellin saa jo n.70€/yö. Syöminen Saksassa on aika edukasta, oluesta nyt puhumattakaan, kun katsoo minne menee. 100€/vrk asuu jo hotellissa ja syö pari kertaa ulkona + juo muutaman oluen. Isoimmissa kaupungeissa on hivenen kallimpaa kuin pienemmissä ja mitä enemmän menee keskustaan päin, sitä kovemmaksi hinta muuttuu.
Joo pakko sanoa että hotellit on joskus ihan älyttömän halpoja. Esim. Lyypekissä oltiin ihan kaupungin sykkeessä hotellissa ja hinta taisi olla 36e/naama. Hintaan kuului lisäksi mahtava aamiainen. Suomessa ei tuohon hintaan tarvi uneksiakaan siististä hotellihuoneesta. 100e/vrk on mulla ollut nyrkkisääntönä, halvemmallakin selviää kyllä. Kebab-kioskilta saa oluen + runsaan ja maittavan eines annoksen noin vitosella.
3+1 Volkkaria
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Kevytkuorma-autosta vähän faktaa. Korjatkoon joku, jos onkin mutua. Yksityiskäytössä ei tarvita piirturia. Rajoitin pitää 2001 jälkeen (tai lähtien en muista) ensirekisteröidyissä. Rajoittimesta vapaita on kuitenkin tietyt vähäpäästöisyysnormit täyttävät kevytkuormurit vuoteen 2005 asti. Näitä vähäpäästöisiä ei löydy VW:ltä tai MB:ltä, mutta ainakint jotkin Ford Transitit täyttää kriteerin. Tietysti maksimiajonopeus on 80, mutta ohittaminen tulisi mahdolliseksi ilman rajoitinta.

Paikkoja saa olla maksimissaa 1+8. Tavaratila pitää eristää matkustamosta riittävän vankalla seinällä. Tähän vaaditaan jokin lujuustesti, joita jotkut peräkärryvalmistajat on tehneet pientä korvausta vastaan. Käsittääkseni testaavat seinän moukarilla hakkaamalla.

Kortti hommasta vielä. Vielä syksyyn 2009 asti C1E:n sai käydä vain peruuttelemassa, kuten Patse mainitsi. Nyt kun tuli tämä loistava ajokorttiuudistus, homma ei tietysti ole enään niin helppoa, vaan vaaditaan autokouluun meno. Eli nyt C1E-kortti maksaa luokkaa 800€, jos pohjalla C-kortti. B-kortin pohjalta C1E maksaa about 1500€.

Tympii vieläkin, kun hoksannut tämän uudistuksen vaikutuksia. Mulla on nimittäin vain ABC, joten viimeistään seuraavaa autoa varten tarvin BE:n, koska kesäisin tulee vedettyä asuntovaunua. BE:n voi ajaa kuten ennenkin, siihen ei ole tullut muutoskia, mutta vielä viime syksynä olisin saanut samalla vaivalla ja rahalla myös C1E:n.
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Ot:n puolelle vielä lisää..

800 e on ihan törkee hinta tosta kortista, jumalauta. Ja tosta rikkeestä voi jossain tilanteessa olla kortti kauemmin hyllyllä kuin rattijuopolla.. Ei oikeesti naurata, ihan älytöntä.

Ite maksoin sakon kanssa vajaat 700 euroa kortista mutta mun ei tarvinnu sentään autokoulun penkillä viihtyä.. :)
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Meillä on töissä tollanen LT35, pitkällä akselivälillä ja tietty korkea malli. Rekisteriin merkitty kokonaismassa yli 3500kg, joten tuo on siis kuorma-auto. Vaatii siis sen C kortin jotta tuolla saa ajella ja painavamman kärrin veto vaatii vähintään sen C1e kortin. Kun auto on rekisteröity firman nimiin ja sillä suoritetaan firman omaa ajoa, ja osin myös kuljetuspalveluja, siinä on ajopiirturi. Tietysti samalla auto vaatii ns. leipäluvat, eli liikenneluvan (se keltaoranssi muovi kilpien alla). Piirturin käyttö ei ole pakollista yksityishenkilölle, mutta kannattaa kuitenkin ottaa selvää miten pykälät menee jos auto tulee jossain välissä olemaan esim. firman nimissä ja ajossa. Liikennelupaahan ei tarvitse ellei kuljetuksista ota rahaa, ts. kuljeta muita kuin omia tuotteita omaan käyttöön. Nopeudenrajoittimesta löytyy pykälät tuolta http://www.ake.fi/pdf/ATT9-2004.pdf Eli meilläkin tuossa autossa on se rajoitin, niin hullua kuin se onkin.

Kuorma-autoksi rekisteröiminen ja kuorma-auton omistaminen on sitten hieman mutkikkaampaa ja hankalampaa kuin pakettiauton vastaava ruljanssi. Esimerkiksi kuorma-autoa katsastettaessa sen nopeudenrajoittimen asetinnopeudesta tulee olla virallinen tarkistusdokumentti. Se lappu on muistaakseeni voimassa 3 kuukautta, eli kuitenkin joka leimalla se pitää olla "uusi". Esimerkiksi meillä volvoihin tuo lappu maksaa n.100€. Lisäksi kuorma-auton katsastus on muutenkin kalliimpaa kuin pakettiauton. Hintoihin voi toki tutustua k-asemilla.


Tuo EU direktiivi on kyllä osin hyvä, mutta osin todella keskenkaiken työnnetty läpi. Tavalliselle henkilöautoilijalle tuolla ei juuri ole merkitystä, mutta esim. pienelle rakennusyrittäjälle voi olla jo hieman hankalampi. Itse ajoin E kortin (siis ISO E, ei pikku e) C kortin pohjalta ja ns. harjoitteluluvalla silloin kun se oli vielä mahdollista. Se E kirjain maksoi muistaakseeni 180€. Olisi ollut n.40€ halvempi jos olisin ajanut inssin ekalla kerralla läpi :lol: Sain entiseltä työnantajalta auton lainaan ja kävin sillä muutaman kerran peruuttelemassa ja katkomassa ja sen jälkeen kirjallisiin ja inssiin.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Pesukarhu
Posts: 96
Joined: 6.6.2010 18:00
Location: Harjavalta

Post by Pesukarhu »

Onko suomi-autoissa vain sellaisia etuovien pahveja, joissa on ikkunaveivin reikä, vai onko niin moneen asennettu sähkölasit jälkeenpäin, kun monissa on sellainen peitelevy siinä veivin kohdalla? Saksalaisia autoja taas kun selailee, niin ei juurikaan näe tuollaisia, vaan pahvi on täysin "ehjä" sähkölasien yhteydessä?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
HeikkiS
Posts: 107
Joined: 30.9.2009 20:17
Location: Iisalmi

Post by HeikkiS »

Ambulanssi tehtaalla kun aikanaan olin töissä, niin kaikissa T4 porttereissa joissa oli sähkölasit oli myöskin ovessa tulppa.
Kuten omassa carsportin bussissakin.
-vw t1 1500 '70
-vw 32b sedan gl5 '85
-vw 53i g60 '89
-vw Caravelle CL Basic syncro '02
Pesukarhu
Posts: 96
Joined: 6.6.2010 18:00
Location: Harjavalta

Post by Pesukarhu »

HeikkiS wrote:Ambulanssi tehtaalla kun aikanaan olin töissä, niin kaikissa T4 porttereissa joissa oli sähkölasit oli myöskin ovessa tulppa.
Kuten omassa carsportin bussissakin.
Ok, hitto kun vaikeuttaa taas. Luulin että tuosta tietää tehdasvarusteen ja oman jälkiasennusvirityksen eron. :D
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Jeeper
Posts: 15
Joined: 20.1.2011 15:09

Post by Jeeper »

Mulla on tuollainen Etelä-Saksasta tuotu -02 T4.

Parkit eivät pala 0-Asennossa
Ajovaloautomatiikkaa ei ole.
Joku outo Saksalais-systeemi siinä on että parkit saa vilkun viiksesta palamaan tarvittaessa vaan toiselle puolelle autoa.
Flekteistä puuttuu "kaihtimet", Jotka melkein kaikissa Suomiautoissa taitaa olla?
Erikoisinta on tuossa että väliseinän ikkuna on iso ja liukulasilla.

Nyt 70000 km tuolla jo ajellut ja just pyörähtää 200000km mittariin, Tyytyväinen oon ollut tuohon kulkineeseen.
2,5v sitten kun tuollaista etsin niin valikoima oli aika suppea, Kun vaatimuksena oli Lyhyt 75kw ilmastoinnilla...... Tuosta sitten löytyikin keskuslukot ja sähkölasit....... Webasto kaukosäätimellä ja kellolla...... Pariovet ja liukuovet molemminpuolin autoa, Oikeastaan aika kätevä tuo kun kuskinpuoleltakin pääsee romuja kyytiin heittämään.
Pesukarhu
Posts: 96
Joined: 6.6.2010 18:00
Location: Harjavalta

Post by Pesukarhu »

Tässä suomiautossa ei ainakaan ole kaihtimia. :) Niin mikä malli sulla oli, ihan tavarapakuko jos kerran väliseinä, ettei Multivania tms? Mitenkäs tuo helmaosasto oli, ei kuraläppiä, helmat silti kunnossa vai? Mutta oliko sisälokareita?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Jeeper
Posts: 15
Joined: 20.1.2011 15:09

Post by Jeeper »

Pesukarhu wrote:Tässä suomiautossa ei ainakaan ole kaihtimia. :) Niin mikä malli sulla oli, ihan tavarapakuko jos kerran väliseinä, ettei Multivania tms? Mitenkäs tuo helmaosasto oli, ei kuraläppiä, helmat silti kunnossa vai? Mutta oliko sisälokareita?
Juu, Ihan "rahtimalli" se on :D
Ei ollut sisälokareita ja kuraläppiä, Mutta helmat on ihan ehjät. Saksassa onneksi soratiet on aika harvassa. Heti kyllä asensin sisälokarit eteen ja taakse.
Post Reply