Passat tdi:n turbo putosi pelistä pois - mikä kumma?
Passat tdi:n turbo putosi pelistä pois - mikä kumma?
Kävi tänään työmatkalla seuraavaa. Autona 2006 Passat tdi ja pakkasta n. -25 C. Auton nokalla on volkkarin oma maskinsuoja pakkasta vastaan.
Ensimmäiset 10 minuuttia työmatkasta sujuivat normaalisti. Sitten kesken kiihdytyksen vääntö hävisi täysin. Auto kuitenkin jatkoi kulkua normaalisti, eikä mikään varoitusvalo syttynyt.
Seuraavista valoista lähdettäessä totesin, että auto kyllä liikkuu, mutta turbo ei ole mukana. Nihkeä kiihdytys ilman turbon vääntöä otti varmaan 15 sekuntia nollasta viiteenkymppiin. Loppumatka köröteltiin hissukseen ja toivoen, ettei mikää katkaise matkaa.
Ajoin auton lämpimään autotalliin sulamaan. Toiveissa on, että jonkin paikka olisi vain jäässä ja toimisi jahka sulaisi ensin.
Miten on? Voiko siellä olla jotain vain jäässä vai kuulostaako siltä, että pitää varautua kalliimpaan vaihtoehtoon?
Ensimmäiset 10 minuuttia työmatkasta sujuivat normaalisti. Sitten kesken kiihdytyksen vääntö hävisi täysin. Auto kuitenkin jatkoi kulkua normaalisti, eikä mikään varoitusvalo syttynyt.
Seuraavista valoista lähdettäessä totesin, että auto kyllä liikkuu, mutta turbo ei ole mukana. Nihkeä kiihdytys ilman turbon vääntöä otti varmaan 15 sekuntia nollasta viiteenkymppiin. Loppumatka köröteltiin hissukseen ja toivoen, ettei mikää katkaise matkaa.
Ajoin auton lämpimään autotalliin sulamaan. Toiveissa on, että jonkin paikka olisi vain jäässä ja toimisi jahka sulaisi ensin.
Miten on? Voiko siellä olla jotain vain jäässä vai kuulostaako siltä, että pitää varautua kalliimpaan vaihtoehtoon?
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Minulla kävi melko samalla tavalla muutama kuukausi sitten.hulluj wrote:Kävi tänään työmatkalla seuraavaa. Autona 2006 Passat tdi ja pakkasta n. -25 C. Auton nokalla on volkkarin oma maskinsuoja pakkasta vastaan.
Ensimmäiset 10 minuuttia työmatkasta sujuivat normaalisti. Sitten kesken kiihdytyksen vääntö hävisi täysin. Auto kuitenkin jatkoi kulkua normaalisti, eikä mikään varoitusvalo syttynyt.
Seuraavista valoista lähdettäessä totesin, että auto kyllä liikkuu, mutta turbo ei ole mukana. Nihkeä kiihdytys ilman turbon vääntöä otti varmaan 15 sekuntia nollasta viiteenkymppiin. Loppumatka köröteltiin hissukseen ja toivoen, ettei mikää katkaise matkaa.
Ajoin auton lämpimään autotalliin sulamaan. Toiveissa on, että jonkin paikka olisi vain jäässä ja toimisi jahka sulaisi ensin.
Miten on? Voiko siellä olla jotain vain jäässä vai kuulostaako siltä, että pitää varautua kalliimpaan vaihtoehtoon?
Syyllinen oli moottorin lämpötila-anturi. Se kun vaihdettiin, niin turbo tuli taas leikkiin mukaan.
Vikakoodeista se selvisi, joten lukemaan lukemaan...
Kävin hakemassa auton lämpimästä äsken. Turbo ei heti pelannut mutta alkoi minuutin ajon jälkeen. Ensimmäisissä liikennevaloissa olikin ikävä yllätys; jarrutehostin ei pelannut. Sai polkea oikein urakalla..
Lähtee Passat taas Laakkoselle jonon jatkoksi. Taitaa olla normaalien huoltojen päälle ainakin 6. kerta 1,5 vuoden sisään.
Ostaisiko japsin seuraavaksi..
Lähtee Passat taas Laakkoselle jonon jatkoksi. Taitaa olla normaalien huoltojen päälle ainakin 6. kerta 1,5 vuoden sisään.
Ostaisiko japsin seuraavaksi..
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Veikkaan että hinta koostuu vikakoodien pällistelystä, jos nyt ei asentajalla vielä leikannut kuullessaan että jarrutehostin ei toimi, ja vikakoodeja ihan varmasti tommosessa tapauksessa tulee. Sekä uudesta alipaineputkesta (saattaa olla kovinkin kallis riippuen osasta, ja vanhaa putkeahan EI korjata, koska työlle täytyy antaa takuu), sekä sen putken vaihdon työosuudesta (voi olla hyvinkin vittumaisessa paikassa).
Ilmaiseksihan kaikki pitäisi nykyään saada. Mutta ymmärrän silti palikan kommentin, itsekään en viittis laittaa eurookaan ylimäärästä auton korjaamiseen.
Ilmaiseksihan kaikki pitäisi nykyään saada. Mutta ymmärrän silti palikan kommentin, itsekään en viittis laittaa eurookaan ylimäärästä auton korjaamiseen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Hitsi nythän mä hoksasin, kuinka uusi toi auto on... Kun eihän tossa omassa kipossa ole muita *kalliita* alipaine putkia, kuin tuo mikä lähtee pumpulta. Muuthan on tota senttejä maksavaa letkua...Pasi Häkli wrote:Veikkaan että hinta koostuu vikakoodien pällistelystä, jos nyt ei asentajalla vielä leikannut kuullessaan että jarrutehostin ei toimi, ja vikakoodeja ihan varmasti tommosessa tapauksessa tulee. Sekä uudesta alipaineputkesta (saattaa olla kovinkin kallis riippuen osasta, ja vanhaa putkeahan EI korjata, koska työlle täytyy antaa takuu), sekä sen putken vaihdon työosuudesta (voi olla hyvinkin vittumaisessa paikassa).
Ilmaiseksihan kaikki pitäisi nykyään saada. Mutta ymmärrän silti palikan kommentin, itsekään en viittis laittaa eurookaan ylimäärästä auton korjaamiseen.
Ketjun aloittamisen alkuperäinen ongelma korjaantui siis alipaineputken vaihdolla.
Otsikkoon sopiva ongelma ilmeni silti taas..
Viikko takaperin ajoin cruisella moottoritiellä ja yhtäkkiä vääntö hävisi. Taaskaan mitään vikailmoituksia ei näkynyt. Köröttelin lähimmälle huoltoasemalle ja sammutin koneen. Resetointi auttoi, ja käynnistyksen jälkeen kaikki pelasi taas normaalisti. Sama juttu toistui pari päivää myöhemmin, taas samaisella motarilla ja cruisen kanssa.
En ole asiasta enää varma, mutta mahdollisesti kummallakin kerralla ahtopaine hävisi sen jälkeen kun olin hidastuksen jälkeen nypännyt cruise-viikseä vakionopeuden palauttamiseksi.
Ilman cruisen käyttöä en ole saanut ongelmaa toistumaan kertaakaan. Mistäköhän tällä kertaa voisi olla kyse..? Kyseessä siis Passat 3C, 2006 ja tdi.
Otsikkoon sopiva ongelma ilmeni silti taas..
Viikko takaperin ajoin cruisella moottoritiellä ja yhtäkkiä vääntö hävisi. Taaskaan mitään vikailmoituksia ei näkynyt. Köröttelin lähimmälle huoltoasemalle ja sammutin koneen. Resetointi auttoi, ja käynnistyksen jälkeen kaikki pelasi taas normaalisti. Sama juttu toistui pari päivää myöhemmin, taas samaisella motarilla ja cruisen kanssa.
En ole asiasta enää varma, mutta mahdollisesti kummallakin kerralla ahtopaine hävisi sen jälkeen kun olin hidastuksen jälkeen nypännyt cruise-viikseä vakionopeuden palauttamiseksi.
Ilman cruisen käyttöä en ole saanut ongelmaa toistumaan kertaakaan. Mistäköhän tällä kertaa voisi olla kyse..? Kyseessä siis Passat 3C, 2006 ja tdi.
Oliskohan siivikkö karstottunu? Millasta ajoa ja kuinka säännöllisesti annat kenkää autolle?
Kesäpirssi GIV -05 ATD
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
ffp.fi on tuommonen VAG-vehkeisiin keskittyny foorumi. Siellä kun oppii käyttämään hakua löytyy paljon asiaa.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW