T5 kolahtaa kaasua nostettaessa
T5 kolahtaa kaasua nostettaessa
Eli kun ajossa nostaa kaasua, kuuluu/tuntuu kolahdus. Voiko tämä johtua muustakin, kun kuluneista moottorin tukikumeista? Tuli mieleen, että voisko voimansiirrossa olla väljää, mikä aiheuttaisi kolahduksen. Kiihdytyksessä en ole huomannut mitään ylimääräistä kolahdusta. Autona on siis Trp 2004 2.5Tdi manual.
- Kleinbus_führer
- Posts: 63
- Joined: 4.8.2008 4:00
- Location: YLÖJÄRVI
Suurella todennäköisyydellä jos autossasi on kaksoismassa vauhtipyörä kuuluu ja tuntuu ne ongelmat sieltä. Toki voi olla moottorin tukikumeissakin veilii..
-11 VW-caddy 2.0 TDI 4motion
-07 VW TRP 128KW T-5 TRP
-00 Defender td5 hcpu
Takaisin pakukantaan
-06 2.0 PWD AUDI A-6 AVANT
-02 2.5 TDI Allroad
-96 75KW T-4 CARAVELLE.
-91 2.4D T-4 CARAVELLE
VW Aatun viimeinen kirous luomakunnallemme..
-07 VW TRP 128KW T-5 TRP
-00 Defender td5 hcpu
Takaisin pakukantaan
-06 2.0 PWD AUDI A-6 AVANT
-02 2.5 TDI Allroad
-96 75KW T-4 CARAVELLE.
-91 2.4D T-4 CARAVELLE
VW Aatun viimeinen kirous luomakunnallemme..
Eiköhän tuossa ole kaksoimassa vauhtipyörä. Käsittääkseni se on vaihdettu kytkimen vaihdon yhteydessä vain 140tkm sitten. Käsittääkseni alkuperäinen on kestänyt 400tkm, joten voisko se taas olla ehtoo puolella?
Tosin samaisessa autossa on havaittavissa pientä nypyttämistä esim. 3:lla kiihdyttäessä 1700rpm:stä. Yksi mekaanikko tuon arveli olevan suutinvika, mutta voishan tuokin johtua kaksoismassasta. Mutta kuinka se näin pian voi olla lopussa?
Tosin samaisessa autossa on havaittavissa pientä nypyttämistä esim. 3:lla kiihdyttäessä 1700rpm:stä. Yksi mekaanikko tuon arveli olevan suutinvika, mutta voishan tuokin johtua kaksoismassasta. Mutta kuinka se näin pian voi olla lopussa?
- Pasi Häkli
- Posts: 5784
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5784
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Vetoakselin joutuu uusimaan. Sieltä sisältä porsii boorit. Vaihdelaatikosta tuleva nysä ei juurikaan kulu, siis se on se vastapeluri siinä. Semmonen käsitys on jäänyt, että ne kuluu kuivuuden takia. Eli runsaasti vaseliinia niihin booreihin kun uutta laittaa paikoilleen. Mikäli se sulla on väljänä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
ei ole väljä vielä. se vaan mietityttänyt että miten helppo ite korjata, mut jos akselin vaihto riittää, no problems. tarkoitus ajaa tällä autolla pitkään itse huoltamalla. aikanaan vaan peloteltiin T5 ostoa, mutta huippupelihän tämä tuntuu olevan. taisi edellisessä V70 D5 olla enemmän remonttia vaikka kilsoja oli puolet vähemmän. sillä ajoin melkein 6 vuotta. nyt jos pääsis 10 vuotta vielä T5:lla.
Kiitos Pasi, tämä tuntui paljon mukavammalta diagnoosilta. Toivottavasti olet oikeassa, koska vetoakselin vaihto olisi kukkarolle paljon lempeämpi kuin kaksoismassavauhtipyörä.
Saako tuohon ostettua erikseen sisempää niveltä vai pitääkö vaihtaa koko akseli. Tuleeko akselin mukana ulompikin nivel ja olisiko se syytä vaihtaa samassa yhteydessä? Pystyykö vetoakselien boordien kunnon totetamaan nostamalla pyörän ylös ja käsin rengasta pyörittelemällä vaihde päällä? Kuinka paljon tuossa saisi olla klappia? Vai tunteeko ajossa, koska vetari on loppu? Ei nimittäin kiinnostais alata vaihtamaan kyseistä osaa jossain Nuorgamin ja Utsjoen välisellä tien levennyksellä
Joku vois myydä T5-kuskeille lukitustyökalun, jolla vois pikapikaa tien päällä lukita toisen puoliskan tasauspyörästöstä. Pääsin yhden vetarin turvin vielä kotia
Katoin romikselta vetareita, niin hinnat näytti olevan 200-300€ ja mukana tuli myös ulompi nivel. Eli maksaakohan tuo marmoritiskillä jonkin vaivaisen 500-600€ eli ei tämäkään aivan ilmainen vika olisi varsinkin, jos molemmat pitäis vaihtaa.
Saako tuohon ostettua erikseen sisempää niveltä vai pitääkö vaihtaa koko akseli. Tuleeko akselin mukana ulompikin nivel ja olisiko se syytä vaihtaa samassa yhteydessä? Pystyykö vetoakselien boordien kunnon totetamaan nostamalla pyörän ylös ja käsin rengasta pyörittelemällä vaihde päällä? Kuinka paljon tuossa saisi olla klappia? Vai tunteeko ajossa, koska vetari on loppu? Ei nimittäin kiinnostais alata vaihtamaan kyseistä osaa jossain Nuorgamin ja Utsjoen välisellä tien levennyksellä
Joku vois myydä T5-kuskeille lukitustyökalun, jolla vois pikapikaa tien päällä lukita toisen puoliskan tasauspyörästöstä. Pääsin yhden vetarin turvin vielä kotia
Katoin romikselta vetareita, niin hinnat näytti olevan 200-300€ ja mukana tuli myös ulompi nivel. Eli maksaakohan tuo marmoritiskillä jonkin vaivaisen 500-600€ eli ei tämäkään aivan ilmainen vika olisi varsinkin, jos molemmat pitäis vaihtaa.
- Pasi Häkli
- Posts: 5784
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Akselia myydään sekä kokonaisena pakettina, että ilman ulompaa niveltä. Hintaeroa niillä muistaakseni oli jotain satasen luokkaa. Sen suhteen ehkä mieluummin ostaa kokonaisena. Ite en noita oo paljoa vaihdellut, muistaakseni meillä ollaan varmuuden vuoksi vaihdettu myös se laatikosta tuleva natsa, ettei uuden akselin boorit kulu jos vastapelurissa on jotain kulumaa. Se on helppo vaihtaakin, se on yhdellä kuusiokolopultilla sieltä sisältä kiinni. Sen hintaa en muista.
Sen väljyyden saa katottua just mainitsemallasi tavalla. Klappia ei käytännössä saisi/pitäisi olla yhtään. Ajossa sitä ei ilmeisesti tunne, tai sitten siitä ei välitetä. Koska usein ne tulee hinurilla pihaan kun on ruopassu viimisen kerran.
Kolinoita tommosessa T5:sessa on myös ohjausvaihde aiheuttanut. Eikä se 2-massavauhtipyöräkään huono veikkaus ole.
On niitä semmosiakin useita nähty, että 2-massavauhtipyörän jouset änkeää vaihteiston kuoren läpi, jumittaa koko koneen.
Sen väljyyden saa katottua just mainitsemallasi tavalla. Klappia ei käytännössä saisi/pitäisi olla yhtään. Ajossa sitä ei ilmeisesti tunne, tai sitten siitä ei välitetä. Koska usein ne tulee hinurilla pihaan kun on ruopassu viimisen kerran.
Kolinoita tommosessa T5:sessa on myös ohjausvaihde aiheuttanut. Eikä se 2-massavauhtipyöräkään huono veikkaus ole.
On niitä semmosiakin useita nähty, että 2-massavauhtipyörän jouset änkeää vaihteiston kuoren läpi, jumittaa koko koneen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Etummainen moottorin kiinnike oli kulunut ja vaihdoin sen uuteen. Kolahdusefekti katosi lähes kokonaan. Ehkäpä pieni kolahdus vielä tuntuu, mutta ei ole häiritsevä. Varmaankin muutkin moottorin kannakekumit on kuluneita.
Vetareissa ei tuntunut olevan klappia. Tai pieni tyhjä liike tuntui, kun rengasta pyöritteli vaihde päällä, mutta mielestäni se klappi ei tule vetarin ja lootan välistä. Lisäksi järkeilin, että voiko tuohon vetarin boordiin tullakaan klappia. Varmaan on tiivis ja pyörähtää kerralla koko boordi sileäksi. Ainakin näin mutulla tuntuis, ettei boordit kestäis yhtään klappia, kun etävä voima on melkoinen.
Vetareissa ei tuntunut olevan klappia. Tai pieni tyhjä liike tuntui, kun rengasta pyöritteli vaihde päällä, mutta mielestäni se klappi ei tule vetarin ja lootan välistä. Lisäksi järkeilin, että voiko tuohon vetarin boordiin tullakaan klappia. Varmaan on tiivis ja pyörähtää kerralla koko boordi sileäksi. Ainakin näin mutulla tuntuis, ettei boordit kestäis yhtään klappia, kun etävä voima on melkoinen.
- Pasi Häkli
- Posts: 5784
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Jaahas, voihan olla, että omassanikin oli klappia tuossa boordissa. Onko vaihdelaatikossa/tasauspyörästössä normaalisti klappia. Jos rengasta alkaa pyörittämään, pitäisi moottorin alata vastustamaan liikettä heti. Tuntuu, että oli tyhjää tyyliin 1/10 kierrosta (eli alle puolet varttiringistä). Molemmissa renkaissa oli sama. Mulla oli sellainen tunne, että vetopyörästö lähti heti pyörimään mukana ja "klappi" oli siinä. Voisko olla mahdollista?Pasi Häkli wrote:Kyllä niissä on aika paljon klappia ennenkuin ne pyörähtää. Monta kertaa itekkin ihmetellyt että miten tää vielä liikkuu kun klapin määrä on iso.
Kuinka usein keskimäärin noi boordit korkkaa? 50, 100 vai 200tkm?
Mulla on aina jymähtänyt jos ykkoseltä lyö kakkoselle nopeesti eli täpöllä lähtee johonkin väliin paikaltaan. Samalla tavalla kolahtaa jos kakkosella ryömii ja auto pääsee sammuun. Nyt kun vedän tuota kahen tonnin vaunua niin paikaltaan varovasti lähtiessä selvästi havaitsee ykkösellä että joku joustaa aluksi ja lievästi nykäsee sitten. Lisäksi ainakin viitosella vetäessä vetopäällä vaihdekepin nypytys tuntuu käteen, alamäkeen moottorijarrutuksessa ei nypytä. Ajattelen että kaksoismassa pääsee "pohjaamaan" kaiken joustovaran. Rauhallisesti vaihtamalla ei havaitse mitään.
edit...mun ex-omistaja taxikuski ei ollut kuullukaan boorien korkkaamisesta?
edit...mun ex-omistaja taxikuski ei ollut kuullukaan boorien korkkaamisesta?
Re:
Olikos tuon moottorin kiinnikkeen vaihto minkälainen homma ja mitä osa kustansi? Itsellä 1.9 ja ja kolahtaa helposti pienillä vaihteilla ja pakilla, kytkintä nopeasti käyttäessä. Huomasin että kolahduksen saa aikaan myös nopeasti jarruttamalla. Jotain vois kokeilla. Ja kytkin sekä kaksoismassa vaihdettu uusiin eikä niillä ollut vaikutusta (en kyllä vaihtanut niitä kolahduksen takia vaan kaksoismassa oli tiensä päässä).cordo-00 wrote:Etummainen moottorin kiinnike oli kulunut ja vaihdoin sen uuteen. Kolahdusefekti katosi lähes kokonaan. Ehkäpä pieni kolahdus vielä tuntuu, mutta ei ole häiritsevä. Varmaankin muutkin moottorin kannakekumit on kuluneita.
Re: T5 kolahtaa kaasua nostettaessa
Vaihto ei ollut ollenkaan paha. Ruuvit (2 runkoon ja 1 moottoriin) on hyvin esille, ettei tartte poistaa muutakuin pohjamuovin. Pikkasen joutuu nostmaaan moottorin etupäätä, että saa uuden kannattimen paikalleen. Olisko osa maksanut luokkaa 50€. Siis näin 2.5Tdi:ssä.
Re: T5 kolahtaa kaasua nostettaessa
Hommasin tukikumin, maksoi sen reilu viis kymppiä. Purin pohjapanssarin, kiinni kuudella pultilla. Vanha tukikumi oli murtunut ja toinen ruuveista jotka pitää tukikimia rungossa kiinni oli poikki. Akseli (pitkä pultti) jolla moottorista tuleva uloke kiinnittyy tukikumiin tuotti päänvaivaa. Saatuani sen vIhdoin auki tajusin ettei se mahdu tulemaan pois tukikumin sisältä, vaan se stoppaa rungossa olevaa kumitötteroon (n.10x14cm) jonka olemassa olon tarkoitusta en ymmärtänyt. Toinen tötterö on tukikumin toisella puolen, mutta se ei ole tiellä. Yhdellä pultilla sekin olisi rungossa kiinni mutta pitäis yläkautta aukaista, mikä ei meikäläisen perustyökaluilla. Panin sit rojut takas ja sain katki menneen pultinpätkänkin pois ja korvattua uudella. Vois kesärenkaiden vaihdon yhteydessä kokeilla uudestaan jos sais jotain vinkkiä kuinka edetä.
Re: T5 kolahtaa kaasua nostettaessa
Mulla ei ollut mitään kumitötteröitä edessä, vaan ruuvi mahtui tulemaan pois.
Re: T5 kolahtaa kaasua nostettaessa
Sain vaihdettua etutukikumin. Ei vaikutusta. Omat taidot loppui siihen, eiku huoltoon.
Huollossa heti löysivät vian aiheuttajan - oikeanpuoleinen vetoakseli ja lootaan menevä tumppi. Nyt toimii.
Huollossa heti löysivät vian aiheuttajan - oikeanpuoleinen vetoakseli ja lootaan menevä tumppi. Nyt toimii.
Re: T5 kolahtaa kaasua nostettaessa
Nostetaas tämä takaisin ylös!
Eli mulla ilmennyt tämä sama ongelma kyseessä automaatti TDI 2.5 -04
Onko jollain heittää vinkkiä ?
Eli mulla ilmennyt tämä sama ongelma kyseessä automaatti TDI 2.5 -04
Onko jollain heittää vinkkiä ?
VW T5 -04
-
- Posts: 21
- Joined: 16.7.2016 10:57
Re: T5 kolahtaa kaasua nostettaessa
Mulla oli etummainen moottorityyny poikki kokonaan. Jos kuuluu kolahdus/jymähdys ku löysää ja sit painaa kaasua.
Re: T5 kolahtaa kaasua nostettaessa
Pitää varuiksi käydä läpi ne vielä. mutta tuo kyllä kolauttaa kun heittää N-vaihteelta pakille myös...
VW T5 -04
Re: T5 kolahtaa kaasua nostettaessa
Pistetään vastaus tännekin, jotta saadaan ketju katki ja yksi ongelma selville.. Eli juurikin etukumi oli irti ja sen takia pisti kolisemaan!
VW T5 -04