Page 41 of 131

Posted: 8.7.2010 11:39
by Micco
Niin. Mistä nyt haluat puhua. Perusvoimajako on 50:50, josta se säätyy tarpeen ja tilanteen mukaan torsenin rajojen puitteissa. Kuten tuolla wikipedialinkissäsikin lukee, uusin T3 versio ei ole perusvoimajaoltaan enää 50:50. Se on se uusien Audien 40:60.

Nimim. Reilu 5v torsen 4motionilla ajanut.

Toki jos kysymyksen alkuperäinen esittäjä haikailee tönkön 50:50 voimajaon perään joka ei säädy mihinkään, niin nostan käteni virheen merkiksi, ja vetäydyn takavasemmalle.

Posted: 8.7.2010 13:27
by Pasi Häkli
^ Nimenomaan, ei voi puhua kiinteästä 50:50 voimanjaosta, koska käytännössä sitä se ei ole, vaan säätyy tilanteen mukaan.

Posted: 8.7.2010 14:05
by teesel
Micco wrote:Niin. Mistä nyt haluat puhua. Perusvoimajako on 50:50, josta se säätyy tarpeen ja tilanteen mukaan torsenin rajojen puitteissa. Kuten tuolla wikipedialinkissäsikin lukee, uusin T3 versio ei ole perusvoimajaoltaan enää 50:50. Se on se uusien Audien 40:60.

Nimim. Reilu 5v torsen 4motionilla ajanut.

Toki jos kysymyksen alkuperäinen esittäjä haikailee tönkön 50:50 voimajaon perään joka ei säädy mihinkään, niin nostan käteni virheen merkiksi, ja vetäydyn takavasemmalle.
No nyt ollaan samaa mieltä asioista. Mä jäin ihan siihen uskoon, että tässä haettiin sitä tönkköä 50:50 voimajakoa tai sit käsitin jotain väärin.

Posted: 8.7.2010 14:38
by Micco
Mulle jäi Heze R:n kysymyksestä hieman epäselväksi, mitä hän tarkalleen tarkoitti. :) Oli juttua aidoista nelivedoista, 30-40%takapyörille menevästä vedosta, sekä 2000-luvun pelkistä elektroniikka-nelivedoista. :lol: Minkä kukakin laskee "aidoksi" nelikoksi. Pitääkö sen vedon jurnuttaa tasan tilanteessa kuin tilanteessa, vai saako vetosuhde muuttua etu-ja taka-akselin välillä tarpeen mukaan.

Mutta tulipahan kertauksena muisteltua taas itse kullekin, miten nuo nelivedot ja vetojärjestelmät konsernin autoissa menevät. Tuntuu olevan kestoaihe foorumeilla tämän torsen/haldex, mikä on missäkin ja miksi.

Posted: 8.7.2010 17:48
by Sami Mäkinen
eikö tähän asiaan voisi tehdä oman topicin tonne tekniikka puolelle? pliis ja kiitos :bowdown

Posted: 8.7.2010 20:21
by MarkusK
Muuten vois jakaa tuon neliveto keskustelun omaksi aiheeksi, mutta kun tässä keskustelussa on jo yli 6000 viestiä niin ainakaan mun kone ei suostu enää avaamaan tätä keskustelua moderointi moodissa.

Posted: 8.7.2010 20:25
by Patse
Eiks tästäkin vois sata ekaa sivua poistaa viestejä ekaks :)

Posted: 8.7.2010 20:32
by MarkusK
Vois, mutta kun se moderointi näkymä ei aukea niin viestejä pitäisi poistaa yksi viesti kerrallaan. Ja joka poistosta pitää tehdä "oletko nyt aivan varma että haluat poistaa viestin" vahvistus. Niin mulla ei ainakaan riitä aika ja kärsivällisyys alkaa muutamaa tuhatta viestiä naputtelemaan yksitellen pois.

Posted: 11.7.2010 15:04
by Osku.T
mitä kannattee tarkistella tästä audista?Olis jonkulaista kauppaa meneillään?

http://www.nettiauto.com/audi/a6/3344407

Posted: 11.7.2010 17:42
by DJDH
Sitä että kestääkö perse ajella tolla :lol:

Posted: 11.7.2010 18:51
by niksu99
^^ Miten mulla on mielessä että sulla oli yksi kriteeri autoa vaihtaessa mittarilukema max. 100.000km. :)

Posted: 11.7.2010 19:01
by Osku.T
bensalle :D perse kyllä kestää mut kestääkö auto?Jotenki osasin odottaa pientä vittuilua :D

Posted: 11.7.2010 20:45
by enska
Osku.T wrote:bensalle :D perse kyllä kestää mut kestääkö auto?Jotenki osasin odottaa pientä vittuilua :D
Jos kerran perse kestää, niin onko sillä auton kestämisellä sitte mitään väliä? ;)

Posted: 12.7.2010 10:35
by Arakhran
Ite en kyllä helposti a6:een lähtis ainakaan a:tomaattiin ... appiukolla on moinen kyllä pienemmillä kilsa määrillä ( ja motarilla)...

Koukku on peräs mut laatikko ei kestä vetoa... Eikä mummielestä noi tomaatti laatikot muutenkaa oo näyttäny vihreetä valoa 150t ja sökö. Appiukolla vaihettu laatikko 165 ja taas reistaa alta 200 ajettu...

Ei sillä ettei niiku joka tuottees vois olla niitä joka kestää pomminki... Tai no itse asiassa tarkemmin katottuna appiukon audi on kyllä multaronikki ku ei oo quatro... joten tiedä sitten kestääkö tuo tippironikki paremmin...

Posted: 13.7.2010 0:00
by Heze.R
Micco wrote:Mulle jäi Heze R:n kysymyksestä hieman epäselväksi, mitä hän tarkalleen tarkoitti. :) Oli juttua aidoista nelivedoista, 30-40%takapyörille menevästä vedosta, sekä 2000-luvun pelkistä elektroniikka-nelivedoista. :lol: Minkä kukakin laskee "aidoksi" nelikoksi. Pitääkö sen vedon jurnuttaa tasan tilanteessa kuin tilanteessa, vai saako vetosuhde muuttua etu-ja taka-akselin välillä tarpeen mukaan.

Mutta tulipahan kertauksena muisteltua taas itse kullekin, miten nuo nelivedot ja vetojärjestelmät konsernin autoissa menevät. Tuntuu olevan kestoaihe foorumeilla tämän torsen/haldex, mikä on missäkin ja miksi.
Kiitoksia tästä selventävästä ja ymmärrettävästä selityksestä.

Alun perin tarkoitin kyllä tuota voimasuhteen kiintäeää voimaa eli suhdetta 50-50.
Mutta ymmärsinkö nyt tosiaan niin että Quattro ja 4 motion on nykyään 40-60 painotteinen eli tapapyörille ohjattaisiin enemmän voimaa?
Kuullostaa ehkä hivenen järkevämmältä mutta mielestäni silti nelikon pitää olla nelikko eikä etu tai takapainotteinen sähkö viritys. Kaikilla sähkötoimisilla laiteilla joissa on mekaanisia rasituksen kanssa olevia rattaita tai pyöriä niin on ollut taipumusta suomen oloissa prakaa. Tosin onhan niitä poikkeuksiakin mutta luulen silti että tuo suolavesi / loska on erittäin pahaa myrkkyö pohjan sähköantureille ja liittimille jos pohjata ei hirmusesti huolta pidä.
Miinuksena tuossa 50-50 härdelissä ehkä tulee kulutus mutta olisi se kuitenkin varmatoimisempi ja ennenkaikkea yksinkertaisempi.

Posted: 13.7.2010 14:26
by DJDH
Uazilla sitten vaan :lol:

Posted: 13.7.2010 14:45
by Micco
Heze.R wrote: Mutta ymmärsinkö nyt tosiaan niin että Quattro ja 4 motion on nykyään 40-60 painotteinen eli tapapyörille ohjattaisiin enemmän voimaa?
Kuullostaa ehkä hivenen järkevämmältä mutta mielestäni silti nelikon pitää olla nelikko eikä etu tai takapainotteinen sähkö viritys. Kaikilla sähkötoimisilla laiteilla joissa on mekaanisia rasituksen kanssa olevia rattaita tai pyöriä niin on ollut taipumusta suomen oloissa prakaa.
4motion nimellä en ole varma, että onko missään. Volkkarin ns. normimalleissa on taitaa tällä hetkellä kaikissa koneet poikittain ja haldex. Touareqin ja Phaetonin ratkaisuihin en ole perehtynyt.

Mutta ainakin B8 A4 ja A5 pohjaiset ovat toistaiseksi olleet 40:60 perusvoimajaolla olevalla torsenilla. Ja kun sähkö tuntuu olevan se kirosana, niin itse perus torsenissa ei ole sähköä, vaikka se voimajakoa muuttaakin tarpeen mukaan. Täysin mekaaninen systeemi. Noihin uusiin Audeihin saa taka-akselille sports differentalia, joka jakaa voimaa pyörien välillä monilevykytkinten läpi jonkunlaisen sähköälyn perusteella. Uudessa RS5 on esitelty torsenin tilalla uusi "crown gear differential".

Mutta joo. Nämä jutut ois voinu olla tosiaan täälläkin omassa topicissaan, eikä muun liibalaaban seassa. :? Mutta nelivedoista tosiaan löytyy esim ultimatevw:ltä ja vagarenalta juttua vähintäänkin riittävästi, jos kiinnostaa lukea.

Posted: 20.8.2010 12:25
by tero
En viitsinyt aloittaa uutta topikkia, mut onko kukaan osallistumassa http://www.rantamaraton.fi ?

Posted: 20.8.2010 20:50
by Sami Jalonen
Jee, viikon (palkaton) kesäloma :D

Posted: 21.8.2010 16:04
by Jami R
Itselläni alkoi jopa palkallinen loma tämän kuun loppuun asti.. Sääli vaan että 2 päivää menee hukkaan kun koulu jatkuu taas 30 päivä. :roll:

Posted: 6.10.2010 20:05
by Pia
Päivän pelastus! Mies tukka sliipattuna tankkaa nokka pystyssä uuden karheeta 500-sarjan just uitettua farkku bemaria. Saa tankattua, palauttaa pistoolin paikalleen ja kävelee niin ylpeenä autoon, samalla luo säälivän katseen tankin toiselle puolelle missä mä oon tankkaamassa. Lähtee "kumit katuun"-tyylillä. Huutonauru alko ku huomasin ettei äijä ylpeydeltään muistanu laittaa korkkia ja luukkua kiinni.

Osa tietää miten rakastan noita bemareita.... :lol:

Posted: 6.10.2010 22:50
by Hannis
Vähän repesin, meinaan oon kerran itekin vahingossa jättäny korkin ja luukun auki, ja korkki siis jäi sinne asemalle :D Tajusin puoles välis kotimatkaa, et hups! :D

Posted: 7.10.2010 10:11
by AjH
Bemmimiehellä puna nousee kasvoille varmaan vasta seuraavan kerran tankille mennessä :lol:

Posted: 13.10.2010 11:49
by teesel
Kun katsastusmies merkitsi yhden ylätukivarren vaihtokuntoon, niin suunnittelin vaihtavani ylätukivarret molemmin puolin. Tietenkin suuntasin katseeni tuonne saksanmaalle ja ebay:n. Olisin tilannut Car-Brockilta ylätukivarsisarjan, jonka hinta 85e+pk:t, mutta heillä on etummaiset ylätukivarret loppu (olen tilannut samanlaisen sarjan aiemminkin) ja saavat lisää noin 4 viikon päästä.

Nyt löysin toisen myyjän joka kauppaa ylätukivarsisarjaa hintaan 64,90+28,90 pk:t. Eli mitä olette mieltä kannattaako tuollaisia mennä ostamaan vai onko parempi unohtaa ne? LINKKI

Ja sitäkin mietin kun tuolla sopivuustaulukossa on Passatin kohdalla teksti "nur passend bis Baujauhr 07.2002". Eli ei sovi asennettavaksi..? Saksa ei oikein taivu... :)

Toki saatte ehdottaa, jotain edullisia sarjojakin.

EDIT: Tukivarsien valmistaja on Atec

Posted: 13.10.2010 17:55
by Alkaline
teesel wrote: "nur passend bis Baujauhr 07.2002"

EDIT: Tukivarsien valmistaja on Atec

sopii 07.2002 ennen ostettuihin autoihin

Posted: 13.10.2010 22:21
by Sami Jalonen
Varmaanki valmistettuihin?

Posted: 14.10.2010 9:34
by teesel
Taidan sittenkin luovuttaa ja tilata paikalliselta varaosaliikkeelta vain toiselle puolen uudet ylätukivarret.
Onko tuossa 3BG mallissa sitten muuttunut noiden ylätukivarsien osalta jotain?
Onko se sama millaisen M10x100 ruuvin sinne ylös laittaa, jos sattuu että se vanha menee käyttökelvottomaksi?

Posted: 17.10.2010 16:54
by Alkaline
Sami Jalonen wrote:Varmaanki valmistettuihin?

niin no, noniinno, niin...

Posted: 17.10.2010 16:58
by Sami Jalonen
Ehkä lievää pilkun nu**imista mut ettei kellekkään jää epäselväks :)

Posted: 17.10.2010 18:28
by teesel
teesel wrote:Taidan sittenkin luovuttaa ja tilata paikalliselta varaosaliikkeelta vain toiselle puolen uudet ylätukivarret.
Onko tuossa 3BG mallissa sitten muuttunut noiden ylätukivarsien osalta jotain?
Onko se sama millaisen M10x100 ruuvin sinne ylös laittaa, jos sattuu että se vanha menee käyttökelvottomaksi?
Ostin siis paikalliselta varaosaliikkeeltä tukivarret (60e/kpl). Lemförder merkkiset. Niiden mukana tuli pultit ja mutterit. Edellis kerralla ei tullut minkäänlaisia pultteja.

transporter vm 98 2.5 tdi tuotiauto saksasta

Posted: 17.10.2010 23:40
by kansanautoilija
mistä mahdan löytää mankan johtojen värien merkityksen kun olisi tarkoitus vaihtaa vanhan mankan tilalle uusi???

Re: transporter vm 98 2.5 tdi tuotiauto saksasta

Posted: 18.10.2010 10:22
by Bissela
kansanautoilija wrote:mistä mahdan löytää mankan johtojen värien merkityksen kun olisi tarkoitus vaihtaa vanhan mankan tilalle uusi???
Jos tuosta -98 portterista kyse, niin taitaa olla ISO-liitin jo käytössä. Omassa -00 portterissa ainakin on.
Tämän näköinen liitin. ISO-liitin löytyy nykyään kaikista uusista mankoista.
Tuolta löytyy liittimien nastajärjestys/merkitys.

Posted: 24.10.2010 11:31
by Basu
Olin eilen kaverin Golf IV 2.8 V6 4-motionin kyydissä koko illan, ai että oli mukava menemään ja kiihtymään noilla kesärenkaillakin. 8) Oma VW tuntuu tuon jälkeen entistä mopommalta...

Posted: 27.10.2010 18:30
by Satelite
On se kyl perhana... ekaks kunnon flunssa mikä tuntuu viel leviävän muihin mutta heti kun se alko helpottaa nii sit koetellaan lisää... vatsakipu osoittautu umpisuolen tulehdukseksi. Noh nytpähän nyppästiin sekin pois ja pari viikkoa saikkua. Tuskaa kyl tekee :evil: Ompahan hyvä syy viedä auto rassattavaks kaverin pajalle nii ei itte tarvitse :lol:

Posted: 16.11.2010 2:42
by DJDH
Tänään erään kehä kolmosen varrella olevassa autovaraosaliikkeessä kuultua.

N: Hei, tässä ois näitä pyyhkijänsulkia, ne on aika huonot jo.
M: En minä ala niitä talvea vasten vaihtamaan. Jää raapii ne kuitenkin piloille kun lähden aamulla ajamaan.

N: Mutta nää on vain 6,5 euroa.
M: Vaikka olisi 6,5 euroa, auto on meni juuri katsastuksesta läpi ja pyyhkijänsulista ei sanottu mitään.

Posted: 16.11.2010 6:59
by Pasi Häkli
^ Heh! :lol: Joo mitä niitä vaihtamaan jos ei edes katsastuksessa mainita...

Posted: 16.11.2010 9:16
by Basu
Vähän sama juttu eilen aamulla paikallisessa varaosaliikkeessä, jossa myyjä jutusteli jonkun tutun asiakkaan kanssa:

"Stna kun Koivunen teki jonkun pyyhkijänsulkien vaihtokampanjan jota mainostettiin lehdessä. Oo siinä sit prkl koko päivä vaihtamassa sulkia tuolla vesisateessa. Sit jos vielä tulee joku 87 vuoden DX korolla jossa on kaikki paikat jumissa ja ruosteessa, hajoaa vielä osat ja ala siinä sitten korvaamaan niitä sille jne.."

Tämä siis vanhahko perus kaljamahainen, kalju ja asiakaspalveluhaluton miesmyyjä kyseisessä firmassa, ei tullut siis yllätyksenä. :roll:

Posted: 16.11.2010 13:50
by DJDH
Tuurillahan ne laivatkin seilaa. Ihmetyttää vaan tollanen mentaliteetti yleistä liikenneturvallisuutta vastaan. Ihan sama juttu kun nää pimeällä ilman valoja ja puolisokeina ajavat kuskit.

Posted: 16.11.2010 14:57
by AjH
Mulle hyvät pyyhkijänsulat on ainakin ihan henkilökohtaista mukavuutta. Mikään ei pimeällä ajamisessa oo niin rasittavaa kun huonot pyyhkijät jokka jättää koko näköalalle viivat, jotka sitten heijastelee vastaantulijoiden- ja katuvaloja.
Mutta onhan toi 6,50 euroa aika iso raha noin auton omistamista ajatellen. :roll:

Posted: 17.11.2010 8:59
by Ari-Matti Aho
Tuli tilattua 2000 litraa öljyä taloon, reilu 1600 euroa... Ihanan kallista... :evil:

Posted: 18.11.2010 1:47
by DJDH
Mitenköhän tässä itekin alkaa hiljalleen uneksia puurakenteisesta omakotitalosta puutakalla ja puusaunalla. Nyt on vähän hölmö olo kun tulee keskellä yötä töistä, käy suihkussa ja istuu koneelle lonkeron kanssa. Sauna tekis aika gutaa, mutta eipä sitä näihin 50-lukulaisiin kerrostaloihin tee kirveelläkään.

Posted: 18.11.2010 11:55
by Ari-Matti Aho
Joo kyllä se puusauna olla pitää

Posted: 18.11.2010 13:04
by Pasi Häkli
^ Samaa mieltä. Edellisessä kämpässä oli sisällä sähkösauna, ulkorakennuksessa puusauna.
Nykysessä on puusauna sisätiloissa. Paremmat löylyt siitä kyllä tulee ehdottomasti. Miinuksena se puiden kanssa suttaaminen/varastoiminen/hakeminen.

Posted: 22.11.2010 19:14
by jazga
Kertokaa tyhmälle, JOS jollain on VARMAA tietoa, sopiiko tuohon sigusta löytyvään vehkeeseen volkkarin omat 13" peltivanteet? Yksiä 13" aluja jo kokeilin mutta ne eivät sopineet vaan ottivat edestä jarrusatuloihin kiinni.

Pitäisi vaan talvirenkaat saada hommailtua... :roll:

EDIT: kyllä ETKA näyttäs ainakin että 13" peltivanteet tuohon sopisi.. :shock:

Posted: 22.11.2010 19:37
by Tero Paalanen
^99% varmuudella sanoosin jotta ei sovi.
Kolmosfarkut on muistaakseni aina vähintään 256mm etujarrulevyillä.
Töpöperä Golffeja sekä Ventoja on ollut 239 mm etujarruilla ja niihin sopii joihinki malleihin 13" vanne.


Edittiä: Vissiin löytyy joku pikkukoneinen farkku johon sopii 13" vanteet. Olisko sitte saksassa ollu kolmosfarkkua saatavilla jollaki 1,4 l koneella???

Posted: 23.11.2010 9:16
by Pia
Mulla kun on se ripsipiirakka-heijastin roikkumassa aurinkolipasta, sitä moni on kyselly että mistä niitä saa. Viimein löysin paikan mistä niitä näyttäis vielä saavan. Tuohan on siis 2005 vuoden naisten päivän kunniaks tehty heijastin.

http://www.mariannevalola.com/tilaa.htm
http://www.tulva.fi/index.php?k=15628

Posted: 2.12.2010 14:34
by DJDH
Mikä ihme volkkarin laatuun on tullut? Takajarrut ei kestäny kun 232tkm ja levyt ei ollu vielä edes loppu! Etujarrut kesti 220tkm! Autolla ikää vasta 9 vuotta! Minne voin valittaa??? :lol:

Posted: 2.12.2010 14:52
by Pia
^Kylläpäs onki paskoja autoja! :lol:

Mullaki passatista etupäästä yks kumipusla repes vaikka ei ollu ajettu ku 210tkm. :shock: :lol:

Posted: 2.12.2010 17:06
by elwood
DJDH wrote:Mikä ihme volkkarin laatuun on tullut? Takajarrut ei kestäny kun 232tkm ja levyt ei ollu vielä edes loppu! Etujarrut kesti 220tkm! Autolla ikää vasta 9 vuotta! Minne voin valittaa??? :lol:

Joo,ei ne mitään kestä,,, Mun kakkos-autokin on vasta 20 vuotta vanha,ja nyt jo meni pakoputken takapätkä... :lol:
Etu ja keskipätkä on sentään vielä orkkis VW...

Posted: 2.12.2010 17:32
by Patse
Mulla ollu kolme autoo ja jarrulevyt ja palat on saanut 2 henkilöautosta vaihtaa 150-170tkm vaiheilla, takimmaiset tuntuu menevän ekaks kun rupeevat jumittamaan/laahaamaan/levyt ruostuu kun takajarruissa levyjarrut on suomen maassa - huonot. Nissani ja Ford, nää ei tietenkään ole edes autoja tällä foorumilla mutta vertailun takia.. Ajotapa vaikuttaa kanssa, jotkut tykkää jarruttaa joka mutkassa.

Volkkarin pakussa kesti takimmaiset päälle 200 tkm jos ei ennen ollut vaihdettu.. Noikin olis varmaan kestäny kauemmin mutta kun tossa oli tota jarrujen jumitusongelmaa niin meni ensinnäkin levyt kieroks takaa ja olis sieltä palatkin loppu kun avasin. Ja ruosteessakin ne levyt oli.

Etummaisia mun ei vielä oo tarvinnu avata ja +240tkm mittarissa, jos ne on vaihdettu jo ennen kun hyvin toimivat, en oo edes jarrupalojen kuntoa kattonu kyllä. Ennakoivaa huoltoa mä en juuri jarruissa harrasta, ihmetellään sitten kun jarrut ei toimi.

Tällaset puheet on kyllä kun kaivais verta lapiolla nenästä, se jarrujen kiljunta alkaa tietysti huomenna kun jarrupalojen pinta loppuu :lol: