Page 1 of 1
Golf IV TDI (ASZ): Turbon letku ei pysy kiinni
Posted: 30.8.2011 15:23
by MarkoR
Tere,
Oisko ideoita: Konehuoneessa vasemmalta katsottuna turbolle tuleva letku/putki (jossa on joku klemmari) ei pysy kiinni.
Tai pysyy hetken kun laittaa kiinni mutta "irtoaa" siitä juuresta vähäsen. Onko noi alkup.klemmarit ihan ok kamaa vai mistä johtuu, jotenkin tuntuu siltä että klemmari ei vaan jaksa pitää sitä letkua kiinni.
Letku ei irtoa kokonaan, mutta silleen näkyvästi irtoaa: Kun ottaa letkusta kiinni ja työtää paikalleen niin kuuluu selkeä naksaus.
Posted: 30.8.2011 16:44
by Satelite
MarkoR wrote:Tere,
Oisko ideoita: Konehuoneessa vasemmalta katsottuna turbolle tuleva letku/putki (jossa on joku klemmari) ei pysy kiinni.
Tai pysyy hetken kun laittaa kiinni mutta "irtoaa" siitä juuresta vähäsen. Onko noi alkup.klemmarit ihan ok kamaa vai mistä johtuu, jotenkin tuntuu siltä että klemmari ei vaan jaksa pitää sitä letkua kiinni.
Letku ei irtoa kokonaan, mutta silleen näkyvästi irtoaa: Kun ottaa letkusta kiinni ja työtää paikalleen niin kuuluu selkeä naksaus.
Jos on kyse pidemmästä muotoillusta letkusta niin kokeile ensin ottaa letku irti kokonaan ja putsata liitospinnat ja letkun sisäpuoli esim. brake cleanerilla (muoviosilla ja kumipinnoilla kannattaa putsata esim. rätillä jossa on hieman tuota cleaneriä... jos pinnat ns. uittaa aineessa niin tuo cleaneri on sen verta tujua tavaraa että haurastuttaa muovi/kumipinnat taatusti) Letku ei taatusti pysy ajan myötä paikallaan jos liitospintojen väliin on päässyt esim. huohotinöljyä. Jos ei vieläkään pysy paikallaan niin sitten hydrayliikkaliikkeestä kunnon klemmarit tilalle.
Jos on kyse esim. lyhyestä suorasta pätkästä joka ainaskin ahu-koneessa on turbon ja muoviputken välissä ja 2 muoviputken välissä niin itse omat irtoilut ratkaisin sillä että putsasin liitospinnat kaikesta moskasta pois, vaihdoin Motonetistä silikoniletkut tilalle ja Hiflexiltä kunnon klemmarit niin johan alkoi pysymään letkut paikallaan. Ennen silikoniletkuja vaihdoin nuo 2 lyhyttä kumiletkun pätkää ahu-koneesta samanlaisiin kumisiin kun vanhoista toinen kovettui ja ei enää pysynyt paikallaan kun otti ilmeisesti damagea turbon lämmöistä. Sama juttu kävi tuossa jonkinaikaa sitten uudestaan niin hain Motonetistä silikoniset tilalle jonka jälkeen alkoi pysymään kunnolla paikallaan kun silikoni ei niin herkkä ole lämmölle ja öljyt putsasin välistä pois.
Nuo nyt ois ensimmäisenä itsellä mielessä jos letkut irtoilee turbolta.
Posted: 30.8.2011 17:45
by JukkaA
Kuulostaa siltä, että sulla on volkkarin pikaliitoksen kanssa ongelmia. Ne kynnet kuluu siitä kumiletkun puoleisesta "uroksesta" ja se ei enää lopulta pysy paikallaan. Ratkaisutapoja on monia, yksi hauskimmista oli laittaa jotain mömmöä väliin ja vetää liitos kiinni itseporautuvilla ruuvveilla.