Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Muoviumpioiden hionta ja kiillotus
Vuodesta -98 Passatin keulalla osumaa ottaneet umpiot oli kirkastusta vailla joten päätin hioa ne vesihiomapaperilla ennen muovinkirkastusaineella kiillotusta.
Ulkona oli viime talvena -20 astetta pakkasta kun tämän tein joten irroitin umpiot ja tein työt sisätiloissa. Hionta ja kiillotus onnistuu tehdä hyvin myös umpioita irroittamatta mikäli kelit tai autotalli sen sallii joten en kerro sen tarkemmin niiden irroituksesta/asennuksesta.
Välineet:
- Vesihiomapaperi 400 (2kpl)
- Vesihiomapaperi 800 (1kpl)
- Vesihiomapaperi 1200 (1kpl)
- Vesihiomapaperi 2000 (1kpl)
- Hiontatyyny (4 cm paksusta sai hyvän otteen)
- Porakoneeseen kytkettävä villalaikka. Tai vastaava kiillotukseen tarkoitettu väline
- Meguiar's PlastX muovin kiillotusaine
- Puhtaalla vedellä täytetty suihkepullo
- Astia missä liottaa hiomapaperit vedessä
Umpion pinta ennen käsittelyä
...ja käsittelyn jälkeen
- Pistä hiomapaperit veteen likoamaan n. 30 min ennen kuin alat töihin. Itse leikkasin kaikki hiomapaperiarkit 4 osaan ja nämä palat asettelin hiomatyynylle siten että hiomapaperin pinnan kuluttua sileäksi, paperin asentoa vaihtamalla tuli vielä toinen hyvä hiomapinta. Vaikea selittää mutta pointti oli se että käytetään koko arkin kapasiteetti hyväksi.
- Suojaa auton muut osat sopivalla teipillä ettei ne kärsi vaurioita, mikäli et irroita umpioita autosta
- Puhdista umpion pinta huolellisesti
Sitten aloitetaankin varsinainen työ:
1) Hio 400 -paperilla umpiota pituussuunnassa samansuuntaisesti ja pidä huoli suihkupullon avulla siitä että hiottavassa pinnassa on koko ajan tarpeeksi vettä. Itsellä meni kokonainen hiomapaperiarkki per umpio koska osa naarmuista oli melko syviä. Puolikaskin arkki saattaa riittää.
2) Toista kohta 1. käyttäen 800 -paperia. Tätä ei tarvi kuin puoli arkkia per umpio.
Umpio kohtien 1. & 2. jälkeen
3) Toista kohta 2. käyttäen 1200 -paperia.
4) Toista kohta 2. käyttäen 2000 -paperia.
Umpio kohtien 3. & 4. jälkeen
5) Puhdista umpiosta hiontapöly ja pursota pinnalle sopiva määrä PlastX:ää ja kiillota villalaikan avulla. Itse käytin porakoneeseen liitettävää 16cm villalaikkaa joka pyöri vaihtelevalla nopeudella.
Umpio kun puolet alasta on käsitelty ensimmäistä kertaa PlastX:llä
6) Toista PlastX käsittely niin monta kertaa kunnes olet tyytyväinen muovin läpikuultavuuteen. Itse taisin käsitellä yhteensä 5 kertaa.
Lopputulos
Hiomaton vs. Hiottu
Tee sama toisellekkin umpiolle. Suosittelen vaihtamaan villalaikan puhtaaseen.
Lopputuloksena oli ulkonäöllisesti kuin uudet umpiot. Muovi on täysin kirkas / läpikuultava (ollut jo vuoden) ja mitä valotehoihin tulee niin kyllä se vähän parani. Suuurempi muutos on paljon parantunut valokuvio, ennen tuntui kuin valo olisi hajaantunut minne saattuu mettään Valoa on nyt enemmän heti keulan sivuilla sekä pitkillä valoilla pitemmällä.
Vuodesta -98 Passatin keulalla osumaa ottaneet umpiot oli kirkastusta vailla joten päätin hioa ne vesihiomapaperilla ennen muovinkirkastusaineella kiillotusta.
Ulkona oli viime talvena -20 astetta pakkasta kun tämän tein joten irroitin umpiot ja tein työt sisätiloissa. Hionta ja kiillotus onnistuu tehdä hyvin myös umpioita irroittamatta mikäli kelit tai autotalli sen sallii joten en kerro sen tarkemmin niiden irroituksesta/asennuksesta.
Välineet:
- Vesihiomapaperi 400 (2kpl)
- Vesihiomapaperi 800 (1kpl)
- Vesihiomapaperi 1200 (1kpl)
- Vesihiomapaperi 2000 (1kpl)
- Hiontatyyny (4 cm paksusta sai hyvän otteen)
- Porakoneeseen kytkettävä villalaikka. Tai vastaava kiillotukseen tarkoitettu väline
- Meguiar's PlastX muovin kiillotusaine
- Puhtaalla vedellä täytetty suihkepullo
- Astia missä liottaa hiomapaperit vedessä
Umpion pinta ennen käsittelyä
...ja käsittelyn jälkeen
- Pistä hiomapaperit veteen likoamaan n. 30 min ennen kuin alat töihin. Itse leikkasin kaikki hiomapaperiarkit 4 osaan ja nämä palat asettelin hiomatyynylle siten että hiomapaperin pinnan kuluttua sileäksi, paperin asentoa vaihtamalla tuli vielä toinen hyvä hiomapinta. Vaikea selittää mutta pointti oli se että käytetään koko arkin kapasiteetti hyväksi.
- Suojaa auton muut osat sopivalla teipillä ettei ne kärsi vaurioita, mikäli et irroita umpioita autosta
- Puhdista umpion pinta huolellisesti
Sitten aloitetaankin varsinainen työ:
1) Hio 400 -paperilla umpiota pituussuunnassa samansuuntaisesti ja pidä huoli suihkupullon avulla siitä että hiottavassa pinnassa on koko ajan tarpeeksi vettä. Itsellä meni kokonainen hiomapaperiarkki per umpio koska osa naarmuista oli melko syviä. Puolikaskin arkki saattaa riittää.
2) Toista kohta 1. käyttäen 800 -paperia. Tätä ei tarvi kuin puoli arkkia per umpio.
Umpio kohtien 1. & 2. jälkeen
3) Toista kohta 2. käyttäen 1200 -paperia.
4) Toista kohta 2. käyttäen 2000 -paperia.
Umpio kohtien 3. & 4. jälkeen
5) Puhdista umpiosta hiontapöly ja pursota pinnalle sopiva määrä PlastX:ää ja kiillota villalaikan avulla. Itse käytin porakoneeseen liitettävää 16cm villalaikkaa joka pyöri vaihtelevalla nopeudella.
Umpio kun puolet alasta on käsitelty ensimmäistä kertaa PlastX:llä
6) Toista PlastX käsittely niin monta kertaa kunnes olet tyytyväinen muovin läpikuultavuuteen. Itse taisin käsitellä yhteensä 5 kertaa.
Lopputulos
Hiomaton vs. Hiottu
Tee sama toisellekkin umpiolle. Suosittelen vaihtamaan villalaikan puhtaaseen.
Lopputuloksena oli ulkonäöllisesti kuin uudet umpiot. Muovi on täysin kirkas / läpikuultava (ollut jo vuoden) ja mitä valotehoihin tulee niin kyllä se vähän parani. Suuurempi muutos on paljon parantunut valokuvio, ennen tuntui kuin valo olisi hajaantunut minne saattuu mettään Valoa on nyt enemmän heti keulan sivuilla sekä pitkillä valoilla pitemmällä.
- Antti Hartikainen
- Posts: 134
- Joined: 9.10.2007 1:56
- Location: Hyvinkää
Ja jos umpiot on irti autosta, käytettävissä epäkeskohiomakone niin suosittelen lämpimästi näitä. Ovat myös alumiinin kiillotushommissa aivan mieletön apu. Karkeudet kun on 4000:n saakka, niin saa varmasti hyvää jälkeä. Nuo vielä kestävätkin käyttöä paremmin kuin perinteiset paperiversiot.
How easy can it be?
How easy can it be?
^Noita "laikkoja" tuli käytettyä joskus alumiinin kiilloituksessa ja olivat kyllä hyviä. Merkki vaan tais olla 3M. En ole kyl varma.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Ohjeet oli hyvät, mutta kiillotuksen tein Autoglymin hiomatahnalla ja hyvin onnisti.
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Vanhan aiheen ylösnostoa ehkä, mutta mielestäni tarpeellinen. Käsihommin tuo hiontahan tosiaan on melko aikaa vievää ja rakkuloita tuottavaa puuhaa. Hartikaisen linkittämät Abralon laikat ovat tässä hommassa aivan ykköstavaraa, käsinkin saat saman, mutta samalla saat kätesi rakoille ja kellon viisarin liikahtamaan ajan jos toisenkin.
Mutta se miksi lähdin vastaamaan tähän TEE-SE-ITSE oppaaseen on pieni lisävinkki, joka säästää vaivaa aivan valtavasti, myllytyskone. Eli nimenomaan rotary kone, tärisevillä epäkeskoilla et saa aikaan mitään.
Nämä valot olivat todella pahasti maitoontuneet ja kiveniskemästä syöpyneet. Aika kerroshan tosta pinnasta prosentuaalisesti ajatellen lähti, jotta sai sen vaalean keltaisen hapettuman pois. Rotary koneeseen kiinni kunnon myllytyslaikat, aloittaa karkeammilla laikoilla ja hiomatahnoilla, niistä siirtyy hienompiin laikkoihin ja tahnoihin, loppuen lopuksi pinta hyvä (pakko) suojata siihen sopivilla aineilla. Antaa kuvan kertoa.
Mutta se miksi lähdin vastaamaan tähän TEE-SE-ITSE oppaaseen on pieni lisävinkki, joka säästää vaivaa aivan valtavasti, myllytyskone. Eli nimenomaan rotary kone, tärisevillä epäkeskoilla et saa aikaan mitään.
Nämä valot olivat todella pahasti maitoontuneet ja kiveniskemästä syöpyneet. Aika kerroshan tosta pinnasta prosentuaalisesti ajatellen lähti, jotta sai sen vaalean keltaisen hapettuman pois. Rotary koneeseen kiinni kunnon myllytyslaikat, aloittaa karkeammilla laikoilla ja hiomatahnoilla, niistä siirtyy hienompiin laikkoihin ja tahnoihin, loppuen lopuksi pinta hyvä (pakko) suojata siihen sopivilla aineilla. Antaa kuvan kertoa.
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Mitä tuoho pintaa kannattais laittaa?? Itte en muuta tehnä ku hioin käsinnee ja sitte mätänetin jollai olikoha G3 (vai 2) töhnällä ja akkukoneen laikalla viimeset silaukset..
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Esim. CG JetSEALiä käyttämällä saa väliaikaista UV-suojaa, mutta kai kirkkaat Lamin-X kalvot ovat kaikkein paras suoja kiveniskuja vastaan, mikäli pinta on virheettömäksi myllytetty.
-Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, niin turha työ menee hukkaan...-
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Huomasin sitte myllytysvaiheessa et ois voinu vähä tarkempana olla siin hiomisessa.. Jäi nimittäi muutamia hiontanaarmuja näkyvii ja vähä kiveniskemiä.. Mut välttää mun silmissä ku valoteho parani ja umpiotkii on ku uuet..
E: saako tota tököttia tavan marketista?? Ei viittis ruveta tilailemaa kuitekaa..
E: saako tota tököttia tavan marketista?? Ei viittis ruveta tilailemaa kuitekaa..
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Vaikea voi olla löytää tilaamatta ja tuskin tuota varten pelkästään kannattaa ostaa (tosin on erinomainen suoja myös maalipinnalle).. Vedä jotain vahaa niihin mitä jo mahdollisesti hyllystäsi löytyy! Parempi sekin, kuin ilman.
-Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, niin turha työ menee hukkaan...-
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Ookkei, kiitoksia!! Jos tässä sais vielä inspiraation vahata auto ni vetäsis jotakii töhnää niihi..
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Mites teidän kohdalta ketkä olette umpionne jo hioneet, onko haalistunut uudestaan? Lueskelin aiheesta ja monessa paikassa varoittavat juuri UV-säteilyn aiheuttavan kohtuullisen nopeankin haalistumisen/kellastumisen muoville hiomisen jälkeen?
2012 Passat 1.6 TDI Comfortline
Ex:2004 Passat 1.9TDI AVB Comfortline
Ex:2004 Passat 1.9TDI AVB Comfortline
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Ei ole vielä haalistunut, korrekin kestovahaa vain pinnalla. Jos menee ketuiksi umpiot niin uudet 65€ kappale muailmalta..
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Nyt on 2 vuotta kulunut kun tein hiomisen ja umpiot ei ole haalistunut tai kellastunut. Ei ainakaan silmillä nähtävää muutosta ole tapahtunu.Aho wrote:Mites teidän kohdalta ketkä olette umpionne jo hioneet, onko haalistunut uudestaan?
PlastX käsittelyn jälkeen laitoin umpion pintaan ihan perus autovahaa ja en sen kummempaa ainetta ole laittana koko 2 vuoden aikana. Tottakai ne pikkuhiljaa taas haalistuu mutta toistaiseksi kun on auton pessyt ja pistäny vahaa umpioihin niin kyllä ne vielä kirkkaat on ollu.
Koneella myllytys on tietysti helpompaa mutta ei sitä työn määrää tartte pelätä jos käsin joutuu tekeen , ei se niin iso projekti ole
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Vähän OT, mutta kysynpähän kuitenkin Voisiko yllä neuvottuja metodeja käyttää kännykän naarmuisen muovinäytön kiillotukseen??? Sattui tässä Joulun kunniaksi ykköspuhelin tipahtamaan betonilattialle ja pimeni, varakännykässä näyttö tosi naarmuinen
Passat Variant 3BG -03 AVB A
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Kyllä! Hyvin vaan teippaat piiloon näytön reunat ja maltilla kun kiillottelet, niin hyvä tulee!Jouna wrote:Vähän OT, mutta kysynpähän kuitenkin Voisiko yllä neuvottuja metodeja käyttää kännykän naarmuisen muovinäytön kiillotukseen??? Sattui tässä Joulun kunniaksi ykköspuhelin tipahtamaan betonilattialle ja pimeni, varakännykässä näyttö tosi naarmuinen
Edit, Ei sitten ehkä ensimmäisenä kannata tarrata siihen hiomapaperiin.. Pelkillä kiillotusaineilla menisin..
-Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, niin turha työ menee hukkaan...-
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Kiitos HuGO
Näin uumoilin itsekinHuG0 wrote:Edit, Ei sitten ehkä ensimmäisenä kannata tarrata siihen hiomapaperiin.. Pelkillä kiillotusaineilla menisin..
Passat Variant 3BG -03 AVB A
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Lähtisin kännykkään kokeilemaan jollain hienolla hiomatahnalla ja rätillä,käsipelillä.
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Paljonko meni aikaa ja rahaa tähän projektiin?kumita wrote:Muoviumpioiden hionta ja kiillotus
Vuodesta -98 Passatin keulalla osumaa ottaneet umpiot oli kirkastusta vailla joten päätin hioa ne vesihiomapaperilla ennen muovinkirkastusaineella kiillotusta.
Ulkona oli viime talvena -20 astetta pakkasta kun tämän tein joten irroitin umpiot ja tein työt sisätiloissa. Hionta ja kiillotus onnistuu tehdä hyvin myös umpioita irroittamatta mikäli kelit tai autotalli sen sallii joten en kerro sen tarkemmin niiden irroituksesta/asennuksesta.
Välineet:
- Vesihiomapaperi 400 (2kpl)
- Vesihiomapaperi 800 (1kpl)
- Vesihiomapaperi 1200 (1kpl)
- Vesihiomapaperi 2000 (1kpl)
- Hiontatyyny (4 cm paksusta sai hyvän otteen)
- Porakoneeseen kytkettävä villalaikka. Tai vastaava kiillotukseen tarkoitettu väline
- Meguiar's PlastX muovin kiillotusaine
- Puhtaalla vedellä täytetty suihkepullo
- Astia missä liottaa hiomapaperit vedessä
Umpion pinta ennen käsittelyä
...ja käsittelyn jälkeen
- Pistä hiomapaperit veteen likoamaan n. 30 min ennen kuin alat töihin. Itse leikkasin kaikki hiomapaperiarkit 4 osaan ja nämä palat asettelin hiomatyynylle siten että hiomapaperin pinnan kuluttua sileäksi, paperin asentoa vaihtamalla tuli vielä toinen hyvä hiomapinta. Vaikea selittää mutta pointti oli se että käytetään koko arkin kapasiteetti hyväksi.
- Suojaa auton muut osat sopivalla teipillä ettei ne kärsi vaurioita, mikäli et irroita umpioita autosta
- Puhdista umpion pinta huolellisesti
Sitten aloitetaankin varsinainen työ:
1) Hio 400 -paperilla umpiota pituussuunnassa samansuuntaisesti ja pidä huoli suihkupullon avulla siitä että hiottavassa pinnassa on koko ajan tarpeeksi vettä. Itsellä meni kokonainen hiomapaperiarkki per umpio koska osa naarmuista oli melko syviä. Puolikaskin arkki saattaa riittää.
2) Toista kohta 1. käyttäen 800 -paperia. Tätä ei tarvi kuin puoli arkkia per umpio.
Umpio kohtien 1. & 2. jälkeen
3) Toista kohta 2. käyttäen 1200 -paperia.
4) Toista kohta 2. käyttäen 2000 -paperia.
Umpio kohtien 3. & 4. jälkeen
5) Puhdista umpiosta hiontapöly ja pursota pinnalle sopiva määrä PlastX:ää ja kiillota villalaikan avulla. Itse käytin porakoneeseen liitettävää 16cm villalaikkaa joka pyöri vaihtelevalla nopeudella.
Umpio kun puolet alasta on käsitelty ensimmäistä kertaa PlastX:llä
6) Toista PlastX käsittely niin monta kertaa kunnes olet tyytyväinen muovin läpikuultavuuteen. Itse taisin käsitellä yhteensä 5 kertaa.
Lopputulos
Hiomaton vs. Hiottu
Tee sama toisellekkin umpiolle. Suosittelen vaihtamaan villalaikan puhtaaseen.
Lopputuloksena oli ulkonäöllisesti kuin uudet umpiot. Muovi on täysin kirkas / läpikuultava (ollut jo vuoden) ja mitä valotehoihin tulee niin kyllä se vähän parani. Suuurempi muutos on paljon parantunut valokuvio, ennen tuntui kuin valo olisi hajaantunut minne saattuu mettään Valoa on nyt enemmän heti keulan sivuilla sekä pitkillä valoilla pitemmällä.
VW Passat 3B 1.8 -99
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Aika on itsestä kiinni. Tarvikkeet varmaan sen 25-30e..
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Niinhän se tietysti on. Miten ja minkälaisella teipillä umpion ympärillä olevat pinnat pitäisi suojata ennen hiomista? Ja pitääkö vesihiomapaperit liottaa vedessä ennen hiomista vai riittääkö, että suihkepullosta suihkii umpiolle vettä samalla kun hioo?
VW Passat 3B 1.8 -99
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
3B:ssä tuo umpion irrottamine on nii simppeliä et ite ottaisin ne irti hiomisen ajaks, ei tarvii varoa nii muita pintoja. Mä laitoin hiomapaperi liuskat uimaa vatii vähä enneku rupesin hiomaa ja annoin olla siel koko sen ajan ku hioin, suihkepullolla välillä lisää vettä pinnalle.
Kyl se karulta kuulosti ruveta naarmuttamaa noita umpioita lisää mut sitte ku meni hienompaa paperii ni alko se hyöty näkyä. Kannattaa hioa iha rauhassa ja tarkasti joka kohta ettei jää niitä hiontanaarmuja näkyvii kuten mulla jäi vähä. Ei vaikuta mihikää, mut omaa silmää jäi vähä häiritsemää..
Aikaa kannattaa varata iha reilusti kuitekii, esim. joku lauantai päivän ku pyhittää pelkästää tuolle ni tulee varmasti hyvä eikä tartte hutiloida.
Kyl se karulta kuulosti ruveta naarmuttamaa noita umpioita lisää mut sitte ku meni hienompaa paperii ni alko se hyöty näkyä. Kannattaa hioa iha rauhassa ja tarkasti joka kohta ettei jää niitä hiontanaarmuja näkyvii kuten mulla jäi vähä. Ei vaikuta mihikää, mut omaa silmää jäi vähä häiritsemää..
Aikaa kannattaa varata iha reilusti kuitekii, esim. joku lauantai päivän ku pyhittää pelkästää tuolle ni tulee varmasti hyvä eikä tartte hutiloida.
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Jep. Ei pahitteeksi olisi hioa vielä hienommallakin paperilla mutta tuo Megu on sen verran leikkaavaa tavaraa että häviää 1200 jäljetkin.
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Juu, okei pitää siis muistaa jos haluaa päästä helpommalla
Golf IV 1.6 - nuhapumppu
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Paikallisesta AD varaosamyymälästä. Tuo on siis tarkoitettu maalipinnan kiillotukseen, ehkä turhan iso/arvokas purkki pelkästään umpioiden kiillotukseen.
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
kiillotin umpiot juuri
katsastusmies jo vähän mainitsi et alkaa olla aika huonot
mun kokeilu
ostin motonetistä sellaisen hiomasetin jossa oli hioma tyyny koko jotain 2,5cmx7cm
setis oli mukana 400,1000,1500 tarra kiinnitteisiä ( oli sekaisin ne hioma paperit siinä paketissa et tarkkana jos joku muukin ostaa saman)
sit ostin viel 2000 paperii ja kiillotus liinaa
farecla g10
ekana teippasin umpion reunat "maski" teipillä sellaista oranssii
sit reilulla vedellä ja 1000 paperilla
sit 1500 ja lopuks 2000
sit loppu kiillotus liinalla ja hioma/kiillotus aineella farecla g10 ( tosi vetelää)
ehkä helpoimmalla pääsisi
400,1500,3000 ja sit kiillotus
oli kyl tosi helppo kiillottaa ton 2000 jälkeen tolla fareclan g10llä
kaikki hommat tein käsin, toi motonetin setti helpotti hommaa oleellisesti ( ei sormenpäät kipeenä)
noin tunti meni
ei ihan uuden veroisiks tulleet mutta ällistyttävän hyvät
tärkein on toi vesi hioma homma ja tosiaan ei varmaan pahitteeks olis aloittaa 400
katsastusmies jo vähän mainitsi et alkaa olla aika huonot
mun kokeilu
ostin motonetistä sellaisen hiomasetin jossa oli hioma tyyny koko jotain 2,5cmx7cm
setis oli mukana 400,1000,1500 tarra kiinnitteisiä ( oli sekaisin ne hioma paperit siinä paketissa et tarkkana jos joku muukin ostaa saman)
sit ostin viel 2000 paperii ja kiillotus liinaa
farecla g10
ekana teippasin umpion reunat "maski" teipillä sellaista oranssii
sit reilulla vedellä ja 1000 paperilla
sit 1500 ja lopuks 2000
sit loppu kiillotus liinalla ja hioma/kiillotus aineella farecla g10 ( tosi vetelää)
ehkä helpoimmalla pääsisi
400,1500,3000 ja sit kiillotus
oli kyl tosi helppo kiillottaa ton 2000 jälkeen tolla fareclan g10llä
kaikki hommat tein käsin, toi motonetin setti helpotti hommaa oleellisesti ( ei sormenpäät kipeenä)
noin tunti meni
ei ihan uuden veroisiks tulleet mutta ällistyttävän hyvät
tärkein on toi vesi hioma homma ja tosiaan ei varmaan pahitteeks olis aloittaa 400
passat 03 1,9tdi 74kw variant trendline
audi tt 02 1,8t quattro 225hv s-line
ex passat 04 1,9tdi 96kw variant 4motion trendline
ex honda hr-v 02 1,6 v-tec
ex passat 00 1,9tdi 85kw variant comford
ex passat 96 1,9tdi 66kw variant
audi tt 02 1,8t quattro 225hv s-line
ex passat 04 1,9tdi 96kw variant 4motion trendline
ex honda hr-v 02 1,6 v-tec
ex passat 00 1,9tdi 85kw variant comford
ex passat 96 1,9tdi 66kw variant
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Ja jos ei halua kaikkia tavaroita ostaa ja keräillä erikseen, niin ostaa Turtlen ajovalojen kiillotussarjan.
Siinä on 4 eri karkeuksista hiomatyynyä, liukaste, kiillotusaine ja pinnoitusaine koko setissä.
Ainakin 2 auton valot kiillottaa ko. sarjalla.
Siinä on 4 eri karkeuksista hiomatyynyä, liukaste, kiillotusaine ja pinnoitusaine koko setissä.
Ainakin 2 auton valot kiillottaa ko. sarjalla.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Aion ensi viikon aikana kokeilla tuota turtlen settiä. Hintakin on ihan ok. Alle 20€.
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
no ei oo paha hinta jos alle 20e
toi motonetin hiomasettikin makso muistaakseni 13e ja siitä puuttuu itse hiomaaine
toi motonetin hiomasettikin makso muistaakseni 13e ja siitä puuttuu itse hiomaaine
passat 03 1,9tdi 74kw variant trendline
audi tt 02 1,8t quattro 225hv s-line
ex passat 04 1,9tdi 96kw variant 4motion trendline
ex honda hr-v 02 1,6 v-tec
ex passat 00 1,9tdi 85kw variant comford
ex passat 96 1,9tdi 66kw variant
audi tt 02 1,8t quattro 225hv s-line
ex passat 04 1,9tdi 96kw variant 4motion trendline
ex honda hr-v 02 1,6 v-tec
ex passat 00 1,9tdi 85kw variant comford
ex passat 96 1,9tdi 66kw variant
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Joko joku on testannu tota Turtlen kiillotussettii?
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Hiomapaperilla saisit vielä paremman tuloksen..
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Se onkin ohjelmassa kunhan pääsee lomalle toi oli tommonen pikakokeilu
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Näkeehän tuosta jo et onko miten paljo syviä lommoja, tuon ku tekee rauhassa ni hyvä tuloo..
- Karkulainen
- Posts: 142
- Joined: 17.7.2012 0:14
- Location: Iisalmi/Sonkajärvi
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Uskomattomia muutoksia tullut, pakko kokeilla omaankin kun on todella sumeat umpiot.
Kannattaako ostaa tarvikkeet erikseen, vai onko tässä setissä kaikki tarvittava?
Kannattaako ostaa tarvikkeet erikseen, vai onko tässä setissä kaikki tarvittava?
Ford Focus stw -04 1.6
Ex: VW Passat 3BG Variant 1.9TDI AVF -03
Ex: VW Golf IV Variant 1.9TDi AGR -99
Ex: VW Passat 3BG Variant 1.9TDI AVF -03
Ex: VW Golf IV Variant 1.9TDi AGR -99
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Tuolla Youtubessa näytti ainakin toimivan aika hyvin.
En sitten tiedä riittääkö molempiin valoihin tuo 1 sarja. Kokeilemalla selviää.
En sitten tiedä riittääkö molempiin valoihin tuo 1 sarja. Kokeilemalla selviää.
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
- Karkulainen
- Posts: 142
- Joined: 17.7.2012 0:14
- Location: Iisalmi/Sonkajärvi
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Käytiin eilen reissu kuopiossa, kävin samalla motonetista hakemassa tuon satsin, onnettoman pienet on nuo hiomatyynyt. Paketin ohjeet ainakin antoi ymmärtää että yhdellä paketilla saa molemmat tehtyä. Pitää viikonlopun aikana yrittää ehtiä kokeilla.
Ford Focus stw -04 1.6
Ex: VW Passat 3BG Variant 1.9TDI AVF -03
Ex: VW Golf IV Variant 1.9TDi AGR -99
Ex: VW Passat 3BG Variant 1.9TDI AVF -03
Ex: VW Golf IV Variant 1.9TDi AGR -99
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Tällä ite vedin ja hyväksi tuli. Oikeestaan jopa vähä yllättikin miten kirkkaaksi umpion lasit tuli.
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Viikonloppu meni..Karkulainen wrote:Käytiin eilen reissu kuopiossa, kävin samalla motonetista hakemassa tuon satsin, onnettoman pienet on nuo hiomatyynyt. Paketin ohjeet ainakin antoi ymmärtää että yhdellä paketilla saa molemmat tehtyä. Pitää viikonlopun aikana yrittää ehtiä kokeilla.
Itse olen tuollaisella sarjalla tehnyt 4 umpiot (Passat 3B ja Mersu E-sarja)
Ainoastaan tuo pinnoitusaineliina tekee tuosta sarjasta ns. kertakäyttöisen (Minigrip-pussissa sen saa hetkeksi säilöttyä)
Tosin samalla vaivalla olla jonkun 2000 vesihiomapaperin palan, kun ostaa tuon setin.
Ja kyllähän nuo sitten kiillottamisen jälkeen huoltamista tarvitsevat. Kiillotusta, pesua ja vaikka 5sateesta pintaan.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
- Karkulainen
- Posts: 142
- Joined: 17.7.2012 0:14
- Location: Iisalmi/Sonkajärvi
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Sain kokeiltua tuota satsia, kyllä se vähän auttoi, mutta en saanut kunnon jälkeä aikaiseksi. Pitää ostaa vesihiomapaperia ja kokeilla sillä.
Pinnoitusaineen jätin käyttämättä koska tiesin että tulen palaamaan asiaan lähiaikoina.
Pinnoitusaineen jätin käyttämättä koska tiesin että tulen palaamaan asiaan lähiaikoina.
Ford Focus stw -04 1.6
Ex: VW Passat 3BG Variant 1.9TDI AVF -03
Ex: VW Golf IV Variant 1.9TDi AGR -99
Ex: VW Passat 3BG Variant 1.9TDI AVF -03
Ex: VW Golf IV Variant 1.9TDi AGR -99
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Kokeilin myös tuota motonetin satsia enkä saanut mielestäni kunnollista jälkeä aikaan vaikka se vähän auttoi. Clarifying Compound ja Spray Lubricant puteleista jäi paljon käyttämättä, liekkö huono jälki johtui siitä. Pitää varmaan hangata paljon enemmän ja kovempaa että saa jotain hyötyä vaikka paskaa irtosi hyvin. Ajattelin ostaa 3 eri karkeutta vesihiomapaperia ja kokeilla viikon päästä uudelleen, esim 600, 1200 ja 2000 palat. Mitähän tuohon laittaisi käsittelyn jälkeen suojaksi?
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Itse käyttänyt ihan perus korrek tms autovahaa.. Ei ole kellastunut
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
3BG:stä tuli kiilloitettua ajovalojen lasit, hiomapaperilla ja myllyllä. Tuli kuin uudet.
Erittäin onnistunut restaurointi.
Ennen valokuvio oli pieni keltainen epämääräinen pallo seinällä, nyt on tarkka vaakataso josta nousee apukuskin puolen suuntaan vino viiksi niinkuin pitääkin. Valotehokin nousi ainakin X 2.
Aloitus 1500 vesihionta --> 2000 vesihionta --> karkea laikka + aine --> pehmeä laikka + aine --> vaha.
Tosiaan muistaa vain hioa niin kauan että umpionpinta on tasaisen matta niin tulee tasainen pinta kiilloituksessa.
Erittäin onnistunut restaurointi.
Ennen valokuvio oli pieni keltainen epämääräinen pallo seinällä, nyt on tarkka vaakataso josta nousee apukuskin puolen suuntaan vino viiksi niinkuin pitääkin. Valotehokin nousi ainakin X 2.
Aloitus 1500 vesihionta --> 2000 vesihionta --> karkea laikka + aine --> pehmeä laikka + aine --> vaha.
Tosiaan muistaa vain hioa niin kauan että umpionpinta on tasaisen matta niin tulee tasainen pinta kiilloituksessa.
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
- Mehtäkonekuski
- Posts: 432
- Joined: 3.5.2014 12:56
- Location: Orimattila
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Tuli kans hiottua umpiot ja kiilotettua ne. Eka mirkan abralon 2000 alkuhionta, siitä sitten suoraan mirka abralon 4000. Lopuksi vielä hiomatahnalla kiilotus pyyhkeen kanssa ja siihen uv suoja päälle
Tulos:
http://imgur.com/Js4LwEI" onclick="window.open(this.href);return false;
Tulos:
http://imgur.com/Js4LwEI" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
eilen nopeesti tehtynä umpioiden kiillotus, et näkee jotain edes noilla alkuperäisillä xenoilla
ekana vesihionta 1200 paperilla ja sit epäkeskomyllytys koneella, pehmee vaahtomuovilaikka ja ohkasta tahnaa
noin 15minsaa koko homma ja tässä tulos
ekana vesihionta 1200 paperilla ja sit epäkeskomyllytys koneella, pehmee vaahtomuovilaikka ja ohkasta tahnaa
noin 15minsaa koko homma ja tässä tulos
passat 03 1,9tdi 74kw variant trendline
audi tt 02 1,8t quattro 225hv s-line
ex passat 04 1,9tdi 96kw variant 4motion trendline
ex honda hr-v 02 1,6 v-tec
ex passat 00 1,9tdi 85kw variant comford
ex passat 96 1,9tdi 66kw variant
audi tt 02 1,8t quattro 225hv s-line
ex passat 04 1,9tdi 96kw variant 4motion trendline
ex honda hr-v 02 1,6 v-tec
ex passat 00 1,9tdi 85kw variant comford
ex passat 96 1,9tdi 66kw variant
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Mikäs kuppa tuohon konepeltiin on iskenyt??
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: Opas: Umpioiden hiominen ja kiillotus
Ennenku karkaa aihe käsistä, niin tätä vois jatkaa muualla.Monkelo wrote:Mikäs kuppa tuohon konepeltiin on iskenyt??