Page 1 of 1
defan ylläpito laturi
Posted: 8.2.2012 11:32
by mchale
onko kukaan asentanut noita autoonsa ? olisin kiinnostunut siitä kuinka sait sen helpoiten kiinni konehuoneeseen. itsellä autona golf -03
kiitos
Re: defan ylläpito laturi
Posted: 8.2.2012 13:43
by mla
Muutamaan autoon tullut laitettua. Laturin takana on levy jonka voi kiinnittää sopivaan kohtaa autossa ja itse laturin siihen. Tai osa ruuvaa sen kiinni vaikka akun telineeseen - ei kuitenkaan pitkillä ruuveilla akkua kohti

Re: defan ylläpito laturi
Posted: 9.2.2012 4:22
by Dubsonic
Omassa autossa se oli lukkopellissä kiinni akun vieressä.

Re: defan ylläpito laturi
Posted: 9.2.2012 19:50
by DJDH
Laita mielummin Ctekin laturi. Se on paljon monikäyttösempi ja melkein samalla rahalla tehokkaampi. Tosin se vaatii ehkä vähän enemmän työtä kuin Defan oma laturi
Re: defan ylläpito laturi
Posted: 9.2.2012 20:47
by Tero Paalanen
^Kyllähän se Ctek on hyvä, mutta tosiaan vaatii hieman sitä työtä.
Ctek pitää aina erikseen laittaa lataamaan kun taas tuo Defa lataa akkua aina kun autokin on lämmityksessä.
Jos tuollaista ylläpitolaturia tarttisin, niin oma valinta olis Defa. Tosin ainoastaan sen takia et sitä pystyy käyttämään sellaisissakin lämpötolpissa, jotka on jaksotettu toimimaan lämpötilan mukaan kuten mun työmaalla.
Re: defan ylläpito laturi
Posted: 10.2.2012 11:03
by mla
CTekeissä on nykyisissä 'muisti' eli ei tarvitse laittaa latausta päälle joka kerta kun sen kytkee seinään. 'Muisti' toki vaatii, että laturi on kytketty akkuun sillä välin kun se ei ole topselissä.
Defassa maksetaan helppoudesta eli siitä ettei tarvitse niin suurta johto-jumppaa tehdä sen kanssa.
defan ylläpito laturi
Posted: 10.2.2012 13:36
by Tero Paalanen
^Hyvä tietää.
Tuo muisti on kyllä hyvä ominaisuus.
Re: defan ylläpito laturi
Posted: 10.2.2012 15:37
by Kilu
DJDH wrote:Laita mielummin Ctekin laturi. Se on paljon monikäyttösempi ja melkein samalla rahalla tehokkaampi. Tosin se vaatii ehkä vähän enemmän työtä kuin Defan oma laturi
Millaisia toimintoja vaadit akkulaturilta? Itsellä on Defan multicharger 1204. Ja tässä infoa:
12 V, 4A, 4-vaiheinen lataustoiminto.
S1: Lataustoiminto - Lataa 4A:n virralla kunnes latausjännite nousee 14,3 voltin tai enintään 24 tuntia.
S2: Lataustoiminto - Lataa 14,3 voltin jännitteellä kunnes latausvirta laskee alle 1A:n tai enintään 10 tuntia.
S3: Ylläpitolataus - Lataa 13,8 voltin jännitteellä kunnes latausvirta laskee alle 0,5A tai enintään 48 tuntia.
S4: Sykkivä ylläpitolataus - Jännite vaihtelee 13,3 voltin ja 13,8 voltin välillä.
Jännitteen laskiessa alle 13 voltin, uusi lataustoiminto käynnistyy automaattisesti. Latausjännite on lämpötilakompensoitu (0,03V/°C), joka varmistaa täyteen ladatun akun kaikissa lämpötiloissa.
Mistä ylläpitolaturista tässä on kysymys? Ainakaan meikäläinen ei tarvitse akkulaturilta mitään muuta toimintoja, kuin yllä mainitut ja kokokin on passeli. Hinta koko asennussarjalle 99€. Olen ollut erittäin tyytyväinen.
Re: defan ylläpito laturi
Posted: 10.2.2012 19:48
by DJDH
Mulla on XS7000 multi. Lähinnä se eroaa tuosta defasta sillä, että se lataa 7A virralla ja max 14,7V jännitteellä. Muut lataus ominaisuudet on käytännössä samat. Tuolla 0,4V jännite-erolla ei sinäänsä ole merkitystä, mutta isommat akut täyttyy nopeammin 7A virralla kuin 4A virralla. Toisaalta sekä defa, että Ctek, ehtii siinä tolpan 2 tunnin ajastuksella lähinnä herättämään akun. Varsinaista lataantumista ei juuri tapahdu vaikka teoreettisesti defalla saisi akkuun 8Ah ja Ctekillä 14Ah. Ctekissä on kuitenkin mahdollisuus ladata useampia akkutyyppejä, voi elvyttää sulfatoituneita akkuja ja se toimii virtalähteenä. Lisäksi latausjohdossa on pikaliitin, niin laite ei ole niin kiinteästi autossa kiinni, etteikö sitä voisi ottaa tarvittaessa irti ja ladata jotain muuta akkua. Maksoinkohan tuosta omasta 120€ pari talvea sitten. Defa on tietty helppo ja varma. Ajaa ihan varmasti sen tarpeen mihin se on tehty. Meillä on firmassakin jokaisessa täys- ja puoliperävaunussa 3 Defan laturia. Yksi kylmäkoneen 12V akulle ja kaksi takalaitanostimen akuille (2x 12V). Lisäksi on vielä akkulämmittimet ja kylmäkoneen lohkolämmitin. Hemmetin kätevä systeemi.
Re: defan ylläpito laturi
Posted: 10.2.2012 21:41
by Kilu
No eihän sillä neljällä ämpärillä pitkälle kahdessa tunnissa pötkitä. Itse asun omakotitalossa ja akkua voi ladata sen 12h arkena tai 24h viikonloppuna vrk:ssa, jos tarve vaatii. Tallissa on järeämpi laturi ja ladattu vara-akku, jos startissa apua tarvitsee. Mutta tuolla defalla olen hyvin pärjännyt tähän asti. Mutta jos samalla rahalla saa paremman, niin itsekin ostaisin jos tarvetta olisi. Kuitenkin uskallan suositella defaa, kun paremmastakaan ei ole kokemusta.
Eipä siinä tolpassa pahemmin pysty sitä akkua lataamaan kovemmillakaan virroilla, jos sulake on 10A ja naapurikin sitä tolppaa käyttää. Siinä vaiheessa irroitettavuus on eduksi, toki olisihan se akku muutenkin hyvä ladata lämpimässä. Siinä kait se pointti on, että latailee sitä akkua säänöllisesti.
Re: defan ylläpito laturi
Posted: 11.2.2012 9:16
by mla
Itse käytän laturia ylläpitämään akkua lämmityksen ajan eli 10A Defalla auto ei kuluta virtaa akusta kun esilämmitän sitä. Toki se sillä lataakin sitä sitten muuna aikana, mutta kun ei akku ota kylmänä kuin se pari ampeeria vastaan niin hidastahan se on.
Varalla on toki 7A CTek jota aiemmin käytin ja sen pikaliittimet ovat ihan ok, mutta en sitä käyttäisi jos auto on yleisellä parkkipaikalla
Laturin tehoa suhteessa verkkovirran sulakkeeseen kun miettii niin kannattaa muistaa, että latausvirta on 12V ja 10A siitä kiskottu eli 230V ja 10A sulakkeella kestää pitkälle latauksessa.
Re: defan ylläpito laturi
Posted: 11.2.2012 15:52
by Kilu
mla wrote:
Laturin tehoa suhteessa verkkovirran sulakkeeseen kun miettii niin kannattaa muistaa, että latausvirta on 12V ja 10A siitä kiskottu eli 230V ja 10A sulakkeella kestää pitkälle latauksessa.
Kiitos muistutuksesta, juuri näinhän se on.

Yleensähän noissa tolpissa joutuu laskemaan, millä teholla sisälämppäriä voi pitää. Ja silloin 230V on käytössä. Perjantai-iltana näköjään askeleen lisäksi ajatuskin tökkii.

Re: defan ylläpito laturi
Posted: 11.2.2012 22:58
by DJDH
Menee nyt ihan offtopikiksi, mutta meillä on taloyhtiössä se tavallinen kaksi autopaikkaa per yksi tolppa. Tolpassa vaan on sitten fiksusti molemmille omat 16A automaattisulakkeet ja omat vikavirtasuojat. Eli sen 3,6Kw saa repiä molempiin autoihin yhtäaikaa. Riittää vähän isommallekin sisätilalämppärille. Vielä kun olis niin fiksu järjestelmä, että ajastimen vois säätää oman huoneiston sähkökeskuksesta... No mut kaikkea ei toi aina saada

Re: defan ylläpito laturi
Posted: 12.2.2012 1:35
by Dubsonic
Mulla lopetti kello pyörimisen ni nyt saa 24/7 virtaa ni saa laittaa oman kellon jonnekin tonne katoksen runkopalkin taakse piiloon. Heh. Ei kovilla pakkasilla taho aina 2 tuntia riittää ja saa tarvittaessa akkulaturia vaan pitää vaikka kellon ympäri jos lähtee vaikka reissuun.
Re: defan ylläpito laturi
Posted: 12.2.2012 12:16
by DJDH
Mulla oli edellisessä kämpässä sama juttu. Tolpasta levis ajastin ja en jaksanu soittaa huoltoliikkeelle. Laitoin vaan termariohjaimet moottorin- ja sisätilanlämmittimelle, niin auto oli 24/7 aina lämmin ja akku täys. Eikä sulanu lumet ovitiivisteisiin tai palanu vastus poikki. Virtaa meni keskimäärin 400W/t, eli ei edes pahasti.
Re: defan ylläpito laturi
Posted: 12.2.2012 13:50
by JukkaA
0.4kwh missä ajassa? Vuorokaudessa?
Re: defan ylläpito laturi
Posted: 12.2.2012 21:13
by DJDH
400W Tunnissa. Eli 10 tunnissa 4kW ja niin edelleen. Eli 10 tunnin lämpimänä olo kulutti saman verran sähköä kuin yksi 2 tunnin lämmitys ilman termaria. Tuo 0,4kW/h oli kolmen viikon keskiarvo ja silloin oli pakkasta -8 ja -14 välillä. Auto aina jatkuvassa virrassa kotipihassa ja sama juttu firman pihalla. Pidempään en jaksanu kulutusmittaria pitää kiinni. Ne termarit ylläpitää moottorin ja sisätilan lämmön, niin silloin niiden ei tarvitse joka kerta alottaa pakkasen puolelta sitä lämmittämistä. Sillon ei sähköäkään kulu niin paljoa. Tietty kun tulee ajosta ja moottori on vielä lämmin, niin varsinaista lämmitystä ei tapahtu ja moottori saa rauhassa jäähtyä +5 asteeseen ja vasta sitten lämmitys alkaa.
Re: defan ylläpito laturi
Posted: 12.2.2012 21:22
by Pasi Häkli
^ Erittäin fiksu systeemi.
Re: defan ylläpito laturi
Posted: 13.2.2012 20:20
by Alkaline
sitten kun vielä keksittäisiin sellainen lämmityslaite ettei tarvii laittaa piuhaa autoon kiinni vaan sähkö kulkee bluetoothina lämppäriin. Ja en puhu nyt ebereistä...