Page 1 of 2
Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 18.3.2012 17:37
by Arto Vikiö
Joops.
Eilen tosiaan käytiin Ylivieskassa autokaupoilla ja mukaan tarttui otsikon mukainen Golpero, vieläpä variant.
Kilometreja vekottimeen on kertynyt 355tkm. Kilometrit sinäänsä ei pelota, ja mukavempi tätä on korjailla kuin emännän edellistä autoa(mazda 6, 2.0bensa autom. farkku).
No kotimatka siinä vielä fiilisteltiin "uutta" auto, mutta kun kotikujalle päästiin niin ensimmäiset epäilyt rupesi kukkimaan mielessä. Nelivetohan ei ottanut vetoja ollenkaan, ja aikani tutkailin nettiä, niin haldexin pumppuun tai johdotuksiin osoitin epäilyt. Toinen mikä lakkasi kotimatkalla toimimasta oli vakkari..
Illan googlailun jälkeen uskaltauduin tänään tutkimaan autoa enemmän. Hetken pyörimisen ja tutkailun jälkeen myös "airbag fault" napsahti näkösälle.. Lienee oma moka. Eipä silti, otin tallista montun päältä lankut pois, että pääsin tutkimaan autoa tarkemmin.. Sieltähän se ylläri löytykin, joku edellisistä omistajista oli poistanut koko kardaanin.
Tässä lienee tulossa mukava savotta liikken kanssa, kuinka he hoitavat asian kuntoon. Koska autohan myytin meille nelivetona, ja nopeassa koeajossa sulalla tiellä tätä en huomannut. Kirjoittelen lisää, kunhan juttu etenee.
Onko kellään kuitenkaan ajatusta tuohon airbag fault asiaan, entäpä tuohon vakkariin?
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 18.3.2012 18:10
by JukkaA
Ja ne vikakoodit?
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 18.3.2012 18:15
by Arto Vikiö
En ole vielä kaivanut vikakoodeja.
Ilmottelen kun saan ne selville.
Eniten v.....aa tuo kardaanin puuttuminen
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 18.3.2012 19:22
by Micco

Taitaa tosiaan tulla melko mielenkiintoinen case auton myyneen liikkeen kanssa. Tuskin on kardaania poistettu pelkän haldexin liittimen hapettumisen takia... Kannattaisiko tuossa tapauksessa lähtökohtaisesti pyrkiä vain kaupan purkuun ja ottaa Matula takaisin, kunnes löytää jonkun vähän älykkäämmän vaihdokin?
Ei se näköjään muillakaan mene aina ihan niinkun Strömsössä...

Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 18.3.2012 19:52
by Pia
Minä en kyllä antais yhtään periks. Veisin takas koko paskan ja rahat takas.

Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 18.3.2012 19:52
by Tero Paalanen
Eiköhän tässä tapauksessa ole viisainta purkaa koko kauppa...
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 18.3.2012 19:58
by JukkaA
No älkäähä nyt. Kyllähän rikkinäinen Golffi on paljon parempi ku joku mazdalaatikko. Ainahan tommonen on jonku 2000-2500 arvonen.
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 18.3.2012 20:01
by Arto Vikiö
Ite lähden siitä, et kartaani paikolleen ja haldex kuntoon ja softapuoli kuntoon.
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 18.3.2012 20:34
by kotka
Ei muuta kuin liikkeen piikkiin volkkari kuntoon ja kädet kyynärpäitä myöten ristiin etteivät yritä kaupan purkua. Ei nimittäin ole ihan helppoa päästä eroon Mazda 6:sta.. Puoli vuotta on sitä yritetty, mutta ei taida kelvata edes metalliromun keräykseen.
Aika mielenkiintointen tapaus sinällään, että lykkyä peliin.
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 18.3.2012 20:48
by JukkaA
Mikä vois olla semmoinen vika minkä takia kardaani on irroitettu? Itse kardaanin hajoaminen vai kenties perän hajoaminen?
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 18.3.2012 21:03
by Pasi Häkli
Voisi olettaa että joku isompi vika paljastuu sen jälkeen kun kardaanin saa paikoilleen...
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 18.3.2012 21:04
by Monkelo
Millainen vaihtoväli noilla peräöljyillä on vw:n mukaan? Ei kai ole ns. ikuiset kuten manuaalilootassa.
Mitenköhän vw on saanut öljystä "ikuista"

Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 18.3.2012 21:08
by Pasi Häkli
Taitaa peräöljyt olla ns ikuisia. Haldex-öljyjä sit taas vaihdellaan. Olisko tossa käynyt kämmi öljynvaihdossa. Tyhjennetty peräöljyt ja lisätty haldex-täyttöreiästä ja sen jälkeen perä porsinut tai jotain muuta vastaavaa. No, tutkimallahan se selviää mitä siellä on tapahtunut.
Jos autoliike ei kaupan purkua tee, niin niiden piikkiin vaan neliveto kuntoon. Halpaa se ei taatusti tule olemaan liikkeelle..
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 18.3.2012 21:15
by Monkelo
Uskon että autoliike myös tietää tuon kunnostuksen hinnan. Taitaa olla kaupan purku edessä, en masenna mutta tuo on oma arvaus

Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 18.3.2012 21:18
by Arto Vikiö
Kaupan purkaminen ei oikein kiinnosta, mutta on vaihtoehto. Matula oli liki vuoden myynnissä, ja nyt sai sen pullautettua liikkeeseen, yllämainituin seurauksin.
Olen Pasin kanssa samaa mieltä, jokin syy kardaanin poistoon on. Itellä herää epäilys pumppuun, ohjainlaitteeseen tai sitten siihen pahimpaan skenaarioon, et perä on kokonaisuudessaan sökö..
Voikohan vaihdelaatikon päästä kulmavaihde hajota, mikä vie voiman kardaanille?
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 18.3.2012 21:38
by Pasi Häkli
Vaikka haldex-pumppu tai haldex-ohjainlaite olis miten rikki, ei ole mitään järkeä irrottaa kardaania. Kyllä siellä jotain muuta on rikki.
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 18.3.2012 21:45
by Rikardo
Entisenä Ylivieskalaisena kiinnostaa että mikä autoliike on kyseessä? Laita vaikka YV:nä jos et halua vielä julkisesti huudella sitä.
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 19.3.2012 8:43
by DJDH
Samantien romu takasin kauppaan ja niin pian kuin mahdollista. Vaikka kaupan peruisikin, niin myyjäliikkeellä on silti oikeus korvaukseen autolla ajetuista kilometreistä. Eikä ne muistaakseeni mitään ihan halpoja kilometrejä edes olleet. Asiaa vielä vaikeuttaa hitosti jos ovat ehtineet myymään vaihdossa tulleen auton. Vaikka olisi mikä laki tai mikä tahansa kuluttajavirasto/neuvoja/asiamies, niin myyjäliikkeen ei ole silti pakko tehdä konkreetisesti yhtään mitään. Nämä asiat on niin pieniä, ettei niitä oteta edes käsitelyyn kovin pian ja ajan saatosssa kustannukset lisääntyy ja lopulta jää paska käteen ja tilipussi on tyhjä. Joku kuluttajaviraston puhelinsoitto tai kirjallinen päätös ei paina liikkeen vaakakupissa paskanvertaa. Se kirjallinen päätöskin on lähinnä suositus, jota liikkeen ei ole edes pakko noudattaa. Suositus on taas yleensä kustannusten jako 2/3 liikkeelle ja 1/3 ostajalle. Perustelu tähän on yleensä "käytetyn auton oston riski", tms. Käytännössä virhevastuulla ei ole mitään virkaa ja takuun kanssa saa olla todella tarkkana. Takuu ei ole automaattinen, vaan myyjän myöntämä lisäpalvelu. Takuuseenkaan ei taas aina välttämättä kuulu aivan kaikki.
Nämä on ihan omia kokemuksia suuremmistakin ja "hyvämaineisista" autoliikkeistä.
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 19.3.2012 9:07
by kotka
Moni ei varmasti ole yrittänyt päästä eroon Mazdasta, joten purku ei varmaan ensimmäisenä tule mieleen tässä tapauksessa.
Enkä usko että liikekkään on ihan helposti ko. autosta eroon päässyt, joten melko varmasti on vielä liikkeessä.
Jotain isompaa tuolta on mennyt koska kardaani on pois otettu. Ei tuota kardaania kai ihan "huvikseen" oteta irti.
Oletkos kokeillut selvittää entistä omistajaa? Sillä voisi olla tiedossa "ylimääräinen" kardaani ja jotain tietoakin tapauksesta. Vaikka hiukan epäilen, ettei halua asiasta mitään kertoakaan Tai sitten autoliike on jättänyt jotain kertomatta. Ja olethan varmasti ostanut 4motionin, ettei jossain lapussa käy ilmi tuo pelkkä etuvetoisuus?
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 19.3.2012 13:36
by Arto Vikiö
Jahas.. En tiedä mitä pitäisi sanoa.. Mutta myyjäliike ei suostu korjaamaan auto, mutta kaupan purkuun suostuvat.
Ilmeni sellainen hauska seikka, että golperon aikanaan liikkeeseen myyntin ottanut kaveri on jo saadut fudut kyseisestä puljusta. Joten en ihmettelisi, jos tällaisia tapauksia firmassa olisi enemmälti.
to be continued..
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 19.3.2012 22:03
by Monkelo
Eikä ketään tiennyt edes mikä on kardaani tai että golffit on aina ollut etuvetoisia.. eikö?

Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 19.3.2012 22:06
by Monkelo
Niin ja jos golffi menee myyntiin uudelleen, mahtaako olla edelleen nelikko?
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 19.3.2012 22:16
by DJDH
Mitähän katsuri sanois leimalla?

Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 19.3.2012 23:35
by AjH
Hylsy. Vetotavan muutos ei mun tiettääkseni onnistu noin päin että nelikosta poistetaan puolet vetävistä. Perustuu siis enempi kyllä mutu/nettifaktaan kuin tietoon, mutta just jollain toisella foorumilla joku pohti neli-etu-takavetosen muutoksia ja tämmönen tuli ilmi että vetotavan muutokset olis kovasti bannattu juttu Trafin toimesta. Mikä sinällään ei ihmetyttäis ollenkaan.
Tai vaatinee ainakin muutoskatsastuksen ja todistukset vastaavuudesta etuvetoiseen, joka voi taas olla oma hauskuutensa.
Nooh, täällä taas mielikuvitukset laukkaa pitkin poikin vaikka asia ilmeisesti etenee kaupan purkuun. Ja jos siitä selviää ilman isompia menoja vaiva pois lukien niin ehkä kuitenkin ihan hyvä juttu.
Autosta vois Trafille vielä tehdä ilmotuksen tai käydä leimakonttorilla näyttään, ettei liike myy sitä taas uudelle onnettomalle sellasenaan.

Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 20.3.2012 17:13
by Arto Vikiö
Kaupat puretaan...
Jos joku tarvii hyvää 6 mazdaa, 2.0bensa autom farkku. 187tkm ajettu. Niin ois taas tarjolla.
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 20.3.2012 17:22
by osoners
Mikä noissa matukoissa on niin kovin huonoa ettei mene kaupaksi?
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 20.3.2012 17:27
by Arto Vikiö
Bensa kelpaa ja ruostuu aika herkästi.. Tämä on säilynyt aika hyvin "jalostumiselta". Muuten ei meillä ole ollut mitään ihmeempää.
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 20.3.2012 18:12
by kotka
Arto jo vastasikin:
Bensalle on aika hupa ja on kaikenlaisia pieniä inhottavia vikoja. Mutta ruostehan noissa on pahin lannistaja vaikka minkä tekisi. Pohja, helmakotelot, pyöränkaaret, takaluukku, ovet.. Eli käytännössä koko kori on läpimätä. Mutta eipä muuta voi olettaa autolla jonka laskennallinen romutusikä on noin 6 vuotta, eikä uutenakaan ole pahemmin ruostesuojattu.
Taitaa olla oikein kuuluisa tuosta ruosteesta tuo malli.
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 21.3.2012 22:34
by Arto Vikiö
No niin. Maza jäi sittenkin liikkeeseen, samoin tulee jäämään tuo "nelikko".
Tilalle tulee -04 golf variant (74 kW) firstline, ihka oikea etuveto, 300tkm, toiselta kyseisen myyjän paikkakunnalta.
Edelleen mentiin 0€ kaupoilla, rahaa ei liikkunut mihinkään. Olen siinä mielessä tyytyväinen, et maza jää liikkeeseen ja myyjäliike tulee tekemään tulevan vaihdokkiin jakohihnan vaihdon tarvittavine hiluineen ja longlife huollon. Lisäksi autoon tulee 6kk takuu. Ja ajattelin ihan vit.....n nimissä lukea tuosta tulevasta golfista vikakoodit liikkeen pihassa ennen kaupantekoa.
Tää "nelikko" jäi nyt mulle käyttöön vajaaksi viikoksi, niin otin huvikseni noita vikakoodeja ulos vehkeestä.
Ja olihan niitä:
18263- powertrain data bus
18058 - powertrain data bus
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
01317 – conrtol module in instrumet cluster (j285)
01274 – air flow flap positoning motor
01324 – control module for all wheel drive (j492)
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 22.3.2012 9:53
by Monkelo
Hyvä että pääsit matulasta eroon

Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 23.3.2012 19:08
by Micco
Tämähän päättyi sit paremmin kuin hyvin.
Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 23.3.2012 21:03
by JukkaA
Tohon saadaan varmaanki samalla periaatteella ohjelma ku tehtiin Passattiinki

Re: Arton Golf 2004, 4motion 1.9TDI (96kw)
Posted: 24.3.2012 10:05
by Arto Vikiö
No ei nyt vielä jallupulloa korkata

(vaikka eilen niin tuli tehtyä 2 tähden takia)
Katotaan nyt, millanen se vaihtokiesi on ja mitä tehdään. Vaikka kuvissa näyttikin hyvältä ja liike lupasi melkeen kuun taivaalta.
Katotaan sit JukkaA ohjelmistoja.
Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 28.3.2012 20:13
by Arto Vikiö
No nyt on toinen golfi tallissa. Ensivaikutelma ja tuntuma oli toista luokkaa, mitä edellisessä.
Seuraavaksi ruvetaan tekemään jotain pientä kivaa.
Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 7.4.2012 21:43
by JukkaA
Ihan kivasti kulki 1.9TDI ATD PD140

Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 8.4.2012 8:30
by Pasi Häkli
^ ? 140 heppasen pumpparin suuttimilla?
Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 8.4.2012 8:50
by JukkaA
No ohjelmalla tietenkin

Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 8.4.2012 10:54
by Arto Vikiö
Kiitos ja kumarrus
Nythän tässä joutuu Passattia päivittään ihan kunnolla.
Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 8.4.2012 11:11
by Pasi Häkli
Ohjelman nyt tietty arvasinkin, mutta mistä tuo PD140 tuli. Sen verranko nyt pitäisi olla voimaa.
Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 8.4.2012 11:15
by JukkaA
Pumppari, 140hv ??? Anteeksi jos ei avautunut heti, ei ollu tarkoitus kirjoittaa niin suoraan ku näin julkisella puolella kirjoitellaan.
Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 8.4.2012 12:35
by Pasi Häkli
Ihme pelkureita kaikki näin yleisellä puolella. Ihan niinku poliisit olis seuraavana päivänä oven takana odottamassa.
Mitään uskalleta kirjottaa suoraan, selvällä suomenkielellä. Jos hirnutaan että nyt kulkee kivasti, ja perässä maininta PD140, niin ei ole 100% selvää että PELKÄLLÄ ohjelmalla mennään.
Mut se siitä. Terveisin PD140 vakio-ohjelmalla valitettavasti.
Ei herneitä

Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 8.4.2012 13:09
by Arto Vikiö
Pasi Häkli wrote:
Mut se siitä. Terveisin PD140 vakio-ohjelmalla valitettavasti.
Ei herneitä

Meni jo pussillinen

Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 8.4.2012 15:51
by JukkaA
Pasi Häkli wrote:Jos hirnutaan että nyt kulkee kivasti, ja perässä maininta PD140, niin ei ole 100% selvää että PELKÄLLÄ ohjelmalla mennään.
Vai hirnuva ihme pelkuri...
*kaivaa hernettä nenästä*
Tarkemmin ajattellen PD140 osilla saisi kyllä tämmöisestä ATDstä pirteemmän. PD140 8V koneen suuttimet kävisi tohon ja ne on selkeesti isommat. PD140 16V BKD koneen turbo GT1749VA sopisi kun jättää ATDn alkuperäisen pakosarjan/pakopesän. Kyllä noilla eväillä se 170hv saisi irti.
Tämmöinen ATD on kyllä ihan kiitollinen ohjelmoitava, piristyy ehkä parhaiten näistä 1.9 vakiokoneista pelkällä softalla.
Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 8.4.2012 16:45
by Pasi Häkli
JukkaA wrote:Vai hirnuva ihme pelkuri...*kaivaa hernettä nenästä*

Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 12.4.2012 9:13
by Epikki
Tahtooooooooo!!!!
Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 13.4.2012 23:13
by Arto Vikiö
Kertokaas, mitäs nämä vikakoodit meinaa?
2 Faults Found:
18058 - Powertrain Data Bus: Missing Message from Instrument Cluster
P1650 - 35-10 - - - Intermittent
17978 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P1570 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 14.4.2012 8:45
by JukkaA
Noi jäi varmaan silloin kun irroiteltiin niitä sulakkeita.
Pääsitkö sinne airbag -yksikköön sillä piuhallasi?
Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 14.4.2012 9:35
by Arto Vikiö
Bägi on kuitattu.
Mutta noita jäin ihmettelemään.
Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 30.5.2012 8:55
by Arto Vikiö
Mikäköhän kuskin puolen takaoveen iski? Ulkopuolelta avauskahva ei toimi, sisältä saa oven auki normaalisti.
Re: Arton Golf 2004, 1.9TDI (74kw)
Posted: 30.5.2012 13:38
by AjH
Vedä kahva auki asentoon ja katso sielä kahvan "päädystä" mimmonen kolo sieltä paljastuu, vertaa johonkin toimivaan oveen. Olisko se vetovaijerin pää luiskahtanu kahvasta pois.
Just omasta Passatista saman vian korjasin, eli se "lukko-osa" (toki lukoton kun takaovi on) ulos ja vaijerin pää sieltä sisältä esiin ja takas koloonsa siinä kahvassa. Ja takasin kasaan ja toimii.