Page 1 of 1
Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 28.3.2012 10:52
by Machist
Käsitykseni mukaan tuo vakaajan puslien vaihto ei ole kovinkaan paha rojekti?
Alkaa kypsyttämään tuo kolina ja kolinan lähteeksi paikannettu vakaaja..
Motonetissä näyttäisi olevan kahta eri kokoa puslista, joten täytyy mittailla tuo vakaajan paksuus..
Eli tunkkia alle ja rengas pois. Puslassa on pultti joka auki (täytyykö koiranluu irroittaa eka?) ja sen jälkeen sen pitäisi lähteä veke? Uusi kumi ja rauta tilalle ja ajoa?
Onnistuuko siis vahtaa niin että nostetaan puoli kerrallaan vai onko koko etupää nostettava ilmaan?
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 28.3.2012 17:07
by Pasi Häkli
Helpoiten homma onnistuu jos koko etupää on ilmassa ja koiranluut on irti alatukivarresta. Raudat irti ja kumit pois.
Uusia kumeja paikalle laittaessa hommaa helpottaa jos laitat vaikka 5-10 milliä pidemmät pultit.
Ite laitan kyllä aina alkuperäset pultit, hommaa kun helpottaa mukavasti paineilmaräikkä ja pitkä snap-on väänninrauta.
Mutta noin pihalla tehtynä vailla kunnollisia työkaluja kuvittelisin hiukan pidempien pulttien olevan näppärä ratkaisu.
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 28.3.2012 17:45
by Machist
Kävin äsken kumit hakemassa ja katselin että pitäisikkö ostaa vielä nuo 3t pukit?
Minulla on ennestään motonetin halpis hallitunkki, mutta eipä sillä golffia paljon nostettu kun ei yltänyt minnekkään järkevään paikkaan?
Minne tuon pukin uskaltaa laittaa? ja mistä tuolla hallitunkilla pitäisi nostaa? helman nostokohdasta?
Alkuperäisellä tunkilla olen tähän asti nostellut, mutta en oikein siihen renkaiden vaihtoa enempää luota..
Saisi pysymään helmat suorassa niin olisi hyvä

Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 28.3.2012 18:20
by Pasi Häkli
Siitä helmakantissa olevasta nostokohdasta uskaltaa kyllä hallitunkilla nostaa. Ei siis helmasta, vaan siitä kanttauksesta.
Pukin voi yrittää laittaa johonkin apurungon tienoille, mihin sen nyt parhaiten saisi. Sit toinen puoli tunkilla ylös ja pukki sinnekin.
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 28.3.2012 18:41
by PaskaTykki
Itse vaihdoin kallistuksen vakaajan puslat tällai. Vakaaja irti. Toholla sulattaa toisen puslan, toisen joutuu lyömään vasaralla pois. Uuteen puslaan suihkaus kylmä sprayta. Puslan ulko kehälle sopivan kokonen hylsy. Kallistuksen vakaaja penkkiin, pusla hollille ja hylsy puslaa vasten. Kiristät penkkiä sen verran, että pusla ottaa penkin toiseen leukaan. Sitten isompi hylsy toiselle puolelle, että pystyt painaa sen puslan sinne kunnolla paikalle.
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 28.3.2012 19:30
by Pasi Häkli
^ ööööö häh? Eteen kun vaihtaa kallistuksen vakaajan korinpuoleisia puslia, ei tarvii tehdä mitään tommosta..
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 28.3.2012 20:59
by Machist
Ohjekirjassa
oli näin
Eli noista merkityistä kohdista helmakanteista nostellaan sitten. Täytyy vain sopiva palikka tunkin ja kantin väliin tehdä.
Edelleenkin hieman askarruttaa minne ne pukit uskaltaa laittaa?
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 29.3.2012 17:03
by PaskaTykki
Eiku prkl. Nytkö tutkin asiaa vähän tarkemmin. Minä olin saanut väärän käsityksen kallistuksen vakaajasta. Luulin alatukivarsia kallistuksen vakaajaksi, kun se kallistelee.

Mun ohjeen voi unohtaa mitä tässä olen sanonut.
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 23.10.2012 19:26
by Machist
Nää oli ihan suht yksinkertaiset vaihtaa, mutta suurin haaste oli saada uudet kumit paikoilleen.
Natinat väheni huomattavasti

Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 27.10.2012 18:26
by Pietu71
joutuu anopin golffiin vaihtaan moiset,miksv...tussa ne on kallistuksen vakaajan koiranluut MUOVIA,oli vaan lohjennu rikki

Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 11.10.2013 10:25
by Pertsa69
Noniin pitkästä aikaa pääsisi ahertamaan auton kanssa. Kyselläänpäs tässä muutama kysymys ja nostetaan ketjua.
Katsastuksessa ilmeni että edessä kallistuksen vakaajan kiinnitys välyksellinen
Suositteli vaihtamaan molemmat puolet, onko samalla tarvetta vaihtaa muita puslia?
Ajattelin vaan jos pajalla käyttää niin säästäisikö euroja samalla? Kolinata ei ole kuulunut vielä mistään. Ajettu 125tkm.
Ketjun luettuani ja katsastusmiestä kuunnellessa olen saanut käsityksen että tämä pitäisi olla kohtuullisen helppokin homma.
Ongelma lienee se että työkenttänä on kerrostalon parkkipaikka ja auto voi olla vaikea nostaa etupäästä ilmaan.
Onko liian tuskaista vaihtaa toinen puoli kerrallaan?
Motonetistä löysin yhden puslan joka voisi olla oikea?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=621
Muita puslia ei ole tarjolla, kokoa on ilmeisesti kahdenlaista.
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 9.4.2014 10:30
by Pertsa69
Hjelppiä vielä kaipailisi, voisi lomilla ruveta vaihtamaan.
Varmistellaan nyt vielä että missä kohtaa tuo pusla sijaitsee
Oma veikkaukseni olisi tuo.
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 9.4.2014 10:55
by Tero Paalanen
^Tuo on koiranluu.
Vakaajan puslat ovat --->
http://www.fototime.com/4BAD6C7EFF1DC69/standard.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 9.4.2014 13:20
by Pertsa69
Kiitos, muisttelinkin että katsastusmies osoitteli jonnekkin tuonne päin, mutta ei renkaan vaihdon yhteydessä sitten enään muistanut mitä se tarkoittikaan
Pitänee kurkata taas miltä tuo paikka vaikuttaa. Käsitykseni mukaan pitäisi olla vaihdettavissa ihan parkkipaikalla kuitenkin

Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 9.4.2014 19:53
by _paffa
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 2.5.2014 10:35
by Pertsa69
Kiitos hyvistä ohjeista.
Hommahan onnistui ihan hyvin. Ilman pidempiä pultteja olisi kyllä jäänyt laittamatta.
Onneksi sattui kotoa löytymään.
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 3.5.2014 13:05
by MarkoR
Itse käytin lukkopihtejä joilla "puristin" pantaa tiukemmalle että sain alkup. pultit paikalleen. Tarvikepuslat toimi mulla 4kk ja alkoi kolisemaan. Nyt ostin alkuperäiset (puslat ja pannat) Laakkoselta. Olihan ne kalliit mutta katsotaan josko noi kestäisi paremmin.
-marko-
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 12.5.2014 15:14
by Pertsa69
MarkoR wrote:Nyt ostin alkuperäiset (puslat ja pannat) Laakkoselta. Olihan ne kalliit mutta katsotaan josko noi kestäisi paremmin.
Paljonkos kustanti? Itse tuli ostettua Motonetistä, noh josko nuo nyt katsastukseen asti kestäisivät (2kk)

Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Posted: 12.5.2014 17:53
by MarkoR
Pertsa69 wrote:MarkoR wrote:Nyt ostin alkuperäiset (puslat ja pannat) Laakkoselta. Olihan ne kalliit mutta katsotaan josko noi kestäisi paremmin.
Paljonkos kustanti? Itse tuli ostettua Motonetistä, noh josko nuo nyt katsastukseen asti kestäisivät (2kk)

About 60euroa yhteensä. 2x puslat + 2x pannat.
-marko-