Pasi Häkli wrote:Ihan rehellisesti ja käsi sydämellä, tommosen pienen bensavaparin piristämisen yrittämisessä ei ole minkäänsortin järkeä. Vaihtamalla autoa saat piristettä. Ei millään pahalla, mutta näin se vaan on.
Itse näkisin mielelläni nykyaikaasen vaparin josta on otettu tehoa lisää vähä reilummin.
Nykyään kaikki suosittelee vaihtamaan ahdetun koneen jos meinaa virittää, mut kyllä vaparistakin on mahdollista ottaa tehoa, jopa paljonkin alkuperäistä enemmän.
Vaparin kohdalla se lisätehon hinta per hevosvoima tuppaa vaa olemaan aika paljon korkeampi verrattuna ahdettuun koneeseen.
Mutta tosiaan jos haluat tehoa lisää, niin kyllä se mahdollista on.
Itte lähtisin tekemään konetta ihan perinteisin metodein.
Eli kanavien porttaus, jyrkemmät nokat, säädettävät nokkapyörät, suuttimet, peltipakosarja jne jne.
Noiden päälle sitten vielä custom softa mottorin ohjaukseen.
Rahaahan tuohon menis useita tonneja (esim. pelkät nokat dbilakselta 750€), eikä se tehokaan vielä päätä huimais.
Noilla modeilla järkevä tavoite olis joku 160-170hv, ehkä enemmänki. Järkevä tehotavoite riippuu pitkälti siitä et kuinka paljon koneeseen haluaa jättää arkikäyttö ominaisuuksia.
Mitään järkeähän tuota ei ole ruveta tekemään, mut eipä munkaa kone projektissa oo mitää järkeä
Eli jos ylimäärääsiä euroja lojuu tilillä tyhjän panttina niin siitä vain konetta tekemään.
Ps. Äläkä sitten tuhlaa rahojasi mihinkää pilipali "viri"softaan jota noihinki myydään hurjilla tehonlisäys lupauksilla.
Tuonkokoisen vaparin piristäminen kannattaa aloittaa suoraan osien vaihdolla.