Page 1 of 1
Passat 3C takapyörän laakerit
Posted: 18.7.2013 20:08
by kotka
Otsikko kertoo..
Takapyörän laakerit pitäisi vaihtaa Passat 3C:hen. Mitä pitää ottaa huomioon?
Oliko takajarruihin joku oma juttu mitä piti tehdä?
Re: Passat 3C takapyörän laakerit
Posted: 18.7.2013 20:31
by Tero Paalanen
Takanavan irrotukseen/kiinnitykseen tarvit XZN M18 kärjen ja satulan kannaketta varten tarttet XZN M16 kärjen.
Tuon kokoosia XZN kärkiä ei ainakaan täältäpäin löydy ihan joka paikasta, eli ne ainakin kannattaa hommata valmiiks.
Napapultin kiinnitykseen kannattaa varata kunnollinen väännin. Kiristysmomentti oli muistaakseni 200Nm+180°.
Jarrusatulat saa irti ja takaasi ilman mäntien sisäänajoa, ellei levyt ole älyttömän kuluneet.
Re: Passat 3C takapyörän laakerit
Posted: 18.7.2013 22:01
by Pasi Häkli
180Nm ja 180 astetta oli ne oikeat. Toisaalta ei sillä 20Nm ole minkäänsortin merkitystä

Kannattaa ne asteet paukuttaa vaikka mopon kanssa. Itsellä samassa hommassa viimeksi murtui sormi
(Lue= Se hylsy petti vääntäessä asteita, lensin siitä perseelleni, otin kädellä iskua vastaan ja meni sormet nurinniskoin kun kaaduin.) Eli, kun 180Nm on vedetty niin pistä tussilla merkki pulttiin ja paukuta mopolla 180 astetta.
Passat 3C takapyörän laakerit
Posted: 19.7.2013 6:49
by Pia
Autodata sanoo etu- ja takanavoista 200nm+180 astetta. Ni siihen sitte kiristettiin.
Olihan siinä aika vääntäminen. Metrin pitunen metalliputki oikeasti pitkän työkalun jatkona.

Re: Passat 3C takapyörän laakerit
Posted: 19.7.2013 8:03
by kotka
Hyviä vinkkejä tulee, kiitos.
Vaikka tuo Haynesin manuaali on, niin ei siitäkään kaikkea löydä. Vagarenallakin näytti olevan juttua jos minkälaista.
Nuo XZN avaimet on, momenttiavain, pitkiä jatkovarsia ja paineilmapulttipyssy löytyy. Hydrauliprässikin olisi, mutta tässä sitä ei taida tarvita. Käsittääkseni siis koko osa vaihtuu pultein, toisin kuin 3BG 4motionissa.
Mutta Haynes:issa oli maininta tuosta jarrujen ajamisesta johonkin korjausasentoon, mutta onko se sama vain jättää auto vapaalle ja sammuttaa se. Tällöin ei seisontajarru mene vielä automaagisesti päälle sähköohjauksella.
Re: Passat 3C takapyörän laakerit
Posted: 19.7.2013 8:41
by Pasi Häkli
Juu ei se laakeri napoineen ole kuin sillä keskipultilla siinä kiinni. Irtoaa helposti ihan käsin kun pultti on poissa. Prässiä ei tarvitse. Kunhan et laita käsijarrua päälle niin ei tarvitse mitään huoltoasentoja, niinkuin Tero tuossa jo aiemmin mainitsi.
Re: Passat 3C takapyörän laakerit
Posted: 19.7.2013 12:01
by kotka
Pasi Häkli wrote:Kunhan et laita käsijarrua päälle niin ei tarvitse mitään huoltoasentoja, niinkuin Tero tuossa jo aiemmin mainitsi.
Tuo seisontajarruhan menee automaattisesti päälle kun laittaa vaihdevivun P -asentoon ja sammuttaa auton. Mutta jarru ei kai mene päälle kun sammuttaa esim. D-asennossa (näin olen ainakin ollut huomaavinani). Avaimet eivät vain lähde irti tällöin.
Isoimmalta ongelmalta tässä vaiheessa kuulostaa saada auto ilmaan, mutta se johtuu vain madalluksesta. Tuota varten onkin tehty jo 4 pientä ajoramppia joiden päälle auto on ajettava ennen tunkkien allesaaamista..
Edit: Laakeripaketit hankittu, SNR laakerein. Jos en ihan väärässä ole, niin pitäisi olla ihan kelvollista tavaraa. Saa nähdä montako tuntia noiden kanssa saa iltaa vietettyä ja häviääkö takapään ääni. Nyt pitää melkein olla kuulonsuojaimet ajaessa, oikeastaan parin viikon aikana pahentunut tyhjästä.
Re: Passat 3C takapyörän laakerit
Posted: 20.7.2013 18:57
by kotka
Avaimet XZN 14 ja XZN 18.. Ne ovat avaimet mitä itse tarvitsin.
XZN 14 avaimella sai irti jarruosat, kun keksi mistä ihmeen välistä sinne sai avaimen menemään siten, että sitä pystyi vääntämään. Grafiitti-irroitusöljyllä ja lekalla pultit lopulta irtosivat.
Jarrulevy ja pyörännapa irti. Tähän tarvittiinkin sitten XZN18 avainta ja pirun pitkää jatkovartta, että sai pultin auki
Ulosvetäjällä napa irti, mutta hajonneen laakerin kanssa saikin sitten kinastella hetken. Eli alkuperäisen laakerin sisäosa halusi jäädä akseliin (?) kiinni, kun muut osat lähti irti "kevyesti" auttamalla.
Uusi osa paikoilleen ja pultin kiristys momenttiavaimella 180 nM, helppo homma. Sitten se 180 astetta, jatkovarren kanssa hampaat irvessä onnistui. Tosin meinasi usko loppua, että kestääkö pultti.
Jarrulevy ja jarruosat paikoilleen, kaikki kiinni ja rengas paikoilleen. Toistettiin toiselle puolelle ja homma selvä.
Kokonaiskustannukset vajaat 190 euroa, kun omalle työlle ei tässä tapauksessa lasketa mitään..