Page 1 of 1

lämpö ongelmia

Posted: 7.11.2013 10:28
by jarpi
neuvokaas tuoretta passatistia mistä löytyy lämpötila anturi koneesta.auto on 03 passat 1.8T

Re: lämpö ongelmia

Posted: 7.11.2013 10:46
by Monkelo
Valitettavasti en nyt muista missä lämpötila-anturi on mutta minkäänlaista ongelmaa autossa on? Lämmöt ei nouse? Termostaatti vaihdettu?

Re: lämpö ongelmia

Posted: 7.11.2013 12:32
by Pasi Häkli
Kannen takapäässä pystysuorassa nököttää lämpöanturi. Jos moottori ylikuumenee niin voi olla vesipumppu rikki tai termari jumissa. Noista yleensä halkee vesipumpun muovipyörä ja ei pyöri akselin mukana.

Re: lämpö ongelmia

Posted: 7.11.2013 18:09
by jarpi
löysin anturin ja vaihdoin samalla uuden ku ei ollu järin kallis.ongelma on että lämmöt seilaa 65 ja 90 väliä.lämmintä puskee kyllä mutta ajattelin vaikuttaako kulutukseen jos käy liian kuumana?

Re: lämpö ongelmia

Posted: 7.11.2013 18:10
by jarpi
siis jos käy liian kylmänä :oops:

Re: lämpö ongelmia

Posted: 7.11.2013 18:59
by Pasi Häkli
Ookoo. Jos ei anturilla tule kuntoon, niin termari sitten uusiksi. Juuri muita vaihtoehtoja ei ole tuossa tapauksessa. Jos ei nyt mittaristo ole rikki, mutta se olisi harvinaista.

Re: lämpö ongelmia

Posted: 7.11.2013 20:15
by jarpi
asennutin joku aika sitten letkulämmittimen,voisikohan se sotkea jotenkin noita lämpömittarin lukemia?

Re: lämpö ongelmia

Posted: 7.11.2013 23:44
by Pasi Häkli
Ajon aikasia lämpöjen seilaamisia se ei voi aiheuttaa.

Re: lämpö ongelmia

Posted: 8.11.2013 0:56
by petaso
Minulla avb dieselissä kulutus putosi muutamalla desillä kun vaihdoin termarin. Oireena oli juurikin tuo että lämmöt seilasi ja syksyllä ei mittari noussut enää normaaliin.

Re: lämpö ongelmia

Posted: 9.11.2013 16:15
by jarpi
pystyykö termostaatin vaihtamaan purkamatta keulaa huolto asentoon?

Re: lämpö ongelmia

Posted: 9.11.2013 17:36
by Pasi Häkli
Pystyy. Jos irrottaa laturin niin on hyvin tilaa.

Re: lämpö ongelmia

Posted: 9.11.2013 19:19
by Monkelo
Onnistuu myös ilman purkua..

Re: lämpö ongelmia

Posted: 9.11.2013 20:25
by Pasi Häkli
Niin onnistuu, sanoin vaan että on hyvin tilaa, jos laturin irrottaa. Se kun irtoaa parissa minuutissa, niin on helpompi saada se termari sinne niin että varmasti pitää liemet. Mutta tapoja on monia, joku voi sen keulankin vetää huoltoasentoon halutessaan :mrgreen:

Re: lämpö ongelmia

Posted: 15.11.2013 16:12
by jarpi
mites tuota kun ennen tänne kirjoittamista yritin laturia irrottaa niin alempi pultti ei mahdu tulemaan pois kun ottaa kiinni tuulettimen runkoon vai moottoriko se on? semmonen pinnapultti?

Re: lämpö ongelmia

Posted: 15.11.2013 17:18
by Pasi Häkli
Oliskohan se ollut niin että se flekti piti siirtää sivuun, riittää kun avaa sen ison kuusiokolopultin ja tiputtaa flektiä sivuun hieman. Mutta tosiaan saa sen termarin sinne ilman ylimääräistä purkuakin jos ei halua ylimäärästä tehdä. Itellä vaan on tapana mielummin purkaa vähän enempi että saa paremmin tilaa touhuta. Kun on tiedossa miten mikäkin irtoaa ja työkalut löytyy niin aikaakin kuluu maltillisesti.

Re: lämpö ongelmia

Posted: 7.12.2013 13:57
by jarpi
Joo kiitos kaikille auttaneille, vaihoin tänää termostaatin ja lämmöt nakottaa nätisti yheksäskympis ja kajuutta lämpenee iha eri mallii kuin ennen. Tosiaan pystyy vaihtaa ilman laturin irrotusta, vaatii helvetin pitkän jatkovarren räikkään. Mielummin semmonen pieni räikkä.

Re: lämpö ongelmia

Posted: 7.12.2013 17:50
by Dubsonic
Ainakin 3B AHU koneisesta saatiin laturin alapultti irti ilman viskon irroitusta, perhanan tarkka vaan on kyl tulemaan.

Re: lämpö ongelmia

Posted: 9.12.2013 10:06
by joukku
Se ongelmapultti on aika monessa tapauksessa pistetty poikki laturilta.

Re: lämpö ongelmia

Posted: 10.12.2013 21:50
by sahti
ei liity aloittajan ongelmaan mutta onko normaalia vielä jos kylmällä kelillä lämmöt n. 75-80C eikä tuosta nouse? Hommaan viimasuojan tässä lähipäivinä ainaski mutta pitäskö termari laittaa myös suoraan vaihtoon? -03 1.9tdi kyseessä

Re: lämpö ongelmia

Posted: 11.12.2013 4:01
by Jultsu
Mistä katsoit tuon lämpötilan? Mittaristosta vai kaapelilla ECUlta? Se mittariston neulan näyttämä tasan 90 astetta voi olla +-15 astetta väärässä.

Onko pohjamuovi paikoillaan? Kaupunkipyöritystä vai maantieajelua? Nollakelit vai -30 lapinpakkaset?

Re: lämpö ongelmia

Posted: 11.12.2013 6:46
by sahti
Ihan mittaristosta, en omista datapiuhoja. eilen oli -18 tänään jo pyörii nollan molemmin puolin.. Ei nouse kaupunki pyörittelyssä eikä 300km matka-ajossa tuon yli. Muistelen, että viime talvena nousi parhaimmillaan hieman yli 90C, nyt on 75-80 ollut. Viime talvena ei ollut viimasuojaa käytössä mutta tulevaksi talveksi sen hankin kunhan saan aikaiseksi. Pitäs olla pohjamuovit ihan paikallaan, maanantaina kävin leimalla ja itsekkin auton alla eikä huomannut mitään erikoista.

Re: lämpö ongelmia

Posted: 11.12.2013 9:07
by Pia
Sitte suosittelen sitä termarin vaihtoo. Kun mittariston viisari näyttää esim. 80, on todellinen lämpötila tosiaan vasta n.65. Sitte ku viisari heilahtaa 90 päälle niin lämmöt vasta 74.

Re: lämpö ongelmia

Posted: 12.12.2013 10:22
by sahti
No perhana kai se on pakko vaihdattaa tässä kunhan vaan kerkeisi... voi olla että kerkeää vasta tammikuun puolella. Mahtaakohan olla miten kallis/vaikea homma vaihtaa? Itse termari näyttäs olevan tyyliin 25e mekonomenilla. Onko jotain riskejä tai haittaa jos ajelen nyt lämmöt alhaalla seuraavat ~3000-4000km (joululomilla ja ennen joulua tulee kilometrejä ja tuskin huoltoon kerkeän viedä). Varmaan ainakin kuluttaa enemmän. Nyt on matka-ajossa ollut 5,5-5,6 täydellä kuormalla, viime talvelta muistelen että oli aina 5,1-5,5 välillä ajotietokoneen mukaan.

Re: lämpö ongelmia

Posted: 12.12.2013 17:14
by Pasi Häkli
Ei oo paha vaihtaa. Laturin takaa löytyy ja diisselissä on hyvin tilaa vaihtaa se. Pari ruuvia auki, vanha pois ja uus tilalle, liemet koneeseen ja ilmaus. Eihän siitä mitään merkittävää haittaa ole vaikka vähän viileenä kone käy. Kulutus saattaa vähän nousta.

Re: lämpö ongelmia

Posted: 16.1.2014 10:47
by sahti
Termarin vaihto + viimasuoja todellakin auttoi lämpiämisongelmaan. Nätisti pysyy kovallakin pakkasella 90C:ssä lämmöt mittarissa ja ihan eri tavalla puhaltaa kuumaa sisälle.